- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
joolstein
-
- 10844 berichten
- 8953 stemmen
77. Dreamcatcher (2003) 2,5*
FTV - 2 punten
Totaal: 153 +13 -166 punten
https://static.cdn.asset.aparat.com/lp/12278238-7884-a.jpg
‘Dreamcatcher’ is een verfilming van het gelijknamige boek van horrormeester Stephen King. Typerend voor King is hoe gebeurtenissen uit de jeugd kunnen doorwerken in het volwassen leven van de betrokkenen. De film begint nog veelbelovend, vier jeugdvrienden Henry (Thomas Jane), Jonesy (Damian Lewis), Beaver (Jason Lee) en Pete (Timothy Olyphant) hebben ooit een zeer speciale jongen genaamd Duddits gered van een stel gemeneriken.Maar algauw na dit goede begin raakt de film het spoor bijster. Plotlijnen worden niet of te vlug behandeld, over de personages krijgen we niet genoeg informatie. De titel ‘Dreamcatcher’ wordt bijna niet verklaard in de film. De boel wordt nog wat opgeleukt met standaard-actie-scenes, slappe humor en Morgan Freeman in eendimensionaal en doelloos karakter. Afgezien van een leuke verwijzing in de naam, door kolonel Curtis, van de parasiet of het virus en wat ranzigheid, was dit best teleurstellend.
joolstein
-
- 10844 berichten
- 8953 stemmen
78. Vargtimmen (1968) 1*
FTV - 2 punten
Totaal: 155 +13 -168 punten
https://constructiveconsumption.files.wordpress.com/2012/11/hour-of-the-wolf-bergman.jpg?w=326&h=522
Over dit saaie en experimenteel aanvoelende toneelstuk op film heb ik niet veel zinnigs te melden Dan dat ik er niet van heb genoten dus onthoud ik me van verder van een recensie.
Noodless
-
- 10049 berichten
- 6183 stemmen
FTV - 120 min.
Het scenario bulkt van verwijzingen naar andere horrorfilms, maar de film is toch onderhoudend en voldoende spannend. Soms vrij bloederig zelf. Een degelijke sciencefictionfilm met heel wat actiemomenten gecombineerd met wat horrorelementen. Zeker niet verveeld. 6/10
FTV - 90 min.
https://www.moviemeter.nl/images/cover/14000/14114.jpg?cb=1387311573
Niet zo bekende horrorfilm, maar wel verrassend goed.
Het verhaal is origineel en zit goed in elkaar. De film bevat voldoende spanning en heeft een vlot tempo. Ook het einde is bevredigend. Het is meer een thriller waarbij de gedachte alleen al je rillingen geeft en ook een paar nare scènes bevat. Een aanrader ! 7,5/10
Collins
-
- 7310 berichten
- 4324 stemmen
FTV: 2
Totaal: 50 punten
https://wipfilms.net/wp-content/uploads/2011/07/vlcsnap2011012012h50m54.jpg
Het vervelende van deze film is dat het lang duurt voordat Linda Blair zich op het pad der wrake begeeft. En zelfs dan is er teleurstelling. Eenmaal op het pad is ze er zo weer vanaf. Veel te kort. En dat is jammer, want de wraak van Blair is het leukste deel van de film.
Voordat het zover is, worstelen we ons door lagen slecht acteerwerk en lagen slecht drama heen. Een zeer ontroerend verhaal waarin Blair (type ruwe bolster) tot het uiterste gedreven geen andere uitweg meer ziet dan de zoete wraak.
Bij drama moeten de acteerkunsten van dien aard zijn dat er flink kan worden ingeleefd. Verontwaardiging over onrecht. Meevoelen met de zwakke. Angst voor de pestkoppen. Inleving in het verhaal. Maar ja, dat lukt dus niet. Met name Linda Blair blijkt geen beste actrice te zijn. Ze overtuigt totaal niet. Ze is daarin overigens niet alleen. Eigenlijk overtuigt geen personage. Zwak acteerwerk, holle karakters en een vergezocht stukje drama zorgen niet bepaald voor veel empathie met wie dan ook.
Het toewerken naar de finale is in alle opzichten dramatisch. Lastig door te komen. Er zijn gelukkig wat saillante gebeurtenissen, die je even doen opveren. Een lullig vechtpartijtje hier en een smakelijk stukje bloot daar. En hup, weer bij de les. Op weg naar de finale.
Fijn trouwens dat Blair zich geroepen voelde om in actie te komen. Zij was dat gehang in dat platte en slecht uitgespeelde drama natuurlijk ook zo zat. Die zat ook te smachten naar wat spanning en wat moordwerk. Leuke finale. Leuke kills. Wel wat braaf in beeld gebracht. En veel te kort natuurlijk.
Opmerkelijk: het horrorlabel dat aan de film hangt kon ik na afloop nergens plaatsen.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7277 stemmen
#31 Hereditary (2018) - 126 minuten - FTV
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/91lJZ56mRHL._SY606_.jpg
De hype-machine draaide overuren .... kotsend en gillend de zaal uitrennen om vervolgens genadeloos je bewustzijn te verliezen, de engste horrorfilm ooit vertoond!! Met als gevolg nou een hoop teleurgestelde kijkers die ruim twee uur een familiedrama zagen met wat horrortoestanden en zo'n beetje helemaal zonder jump scares ... dus dan is het helemaal niet eng.
Deze kijkers wil ik best een aantal fijne griezelfilms aanbevelen waar je aan je trekken komt qua blood, gore en splatter. Jump scares zijn vervelend .... enge crescendo muziek .... oh nee de poes .... weer enge crescendo muziek .... oh nee de buurman .... zo dan gaan we nu ...ieks een enge killer met een groot mes!!!!
Gaat hier allemaal iets subtieler, maar eng wordt het wel degelijk, beetje lastig te plaatsen in welk subgenre het nu thuis hoort, mooi gefilmd, goed gespeeld, goed plot ... ook wel eens fijn bij een horrorfilm.
Had zelfs een meesterwerk kunnen zijn, alleen gaat het de laatste 10 minuten net mis.
Desalniettemin beste horrorfilm sinds 2014.
(4*)
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Proficiat wendyvortex je hebt het einddoel bereikt 
FTV - 2 punten
Totaal: 157 punten
http://revistacinefagia.com/wp-content/uploads/2013/02/La-Llorona-02.jpg
De kwaliteit van de versie die ik zag was vrij slecht. Daarbij kwam nog dat ik op zoek moest naar ondertitels die ik dan ook nog moest synchroniseren. Geen ideale manier om de film te bekijken dus zeker als de audio en het beeld bij momenten ook niet meer gelijk gingen lopen. Een echt eerlijk oordeel kan ik dus niet geven, dus ik laat een cijfer ook achterwege. Het is best sfeervol, maar het verhaal is toch wel mager en nogal uitleggerig hetgeen toch wel nodig was gezien het niet makkelijk te volgen was door de omstandigheden. Ik heb niet het gevoel dat mij hier een meesterwerk is ontzegd.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6578 stemmen
#39.-The Diabolical (2015) -90 Min.-FTV
Het aanbod op netflix is betreft horror, enorm mager, dat is hierbij weer een voorbeeld van .( serie's daar gelaten )
Het wezen zie je duidelijk, wat spannende suspense weg haalt .Toch wel erg belangrijk .
Dat ziet er ook nog eens , niet goed uit. kan veel beter ,
Niet mee vermaakt. Er is zo veel beter .
joolstein
-
- 10844 berichten
- 8953 stemmen
Proficiat met behalen van einddoel van 31 films!
Noodless
-
- 10049 berichten
- 6183 stemmen
FTV - 96 min.
http://morbidlybeautiful.com/wp-content/uploads/2017/08/elm-lake4.jpg
Prul van de bovenste plank !
De scène van de man in bed waarbij verschillende armen hem betasten was hilarisch slecht.
Ook de verschijningen van de geesten maken een belachelijke indruk.
En dan die stem van de duivel Constant terugkerende irritante stemmen.
Maar ook de kills zijn erg matig in beeld gebracht en stellen weinig voor. Eén scène kon er nog door met die ogen. Het acteerwerk is ook heel zwak, vooral die dochter. Blijf niet veel meer over want ook qua sfeer, locatie stelt het niet veel voor. Een dikke onvoldoende. 2/10
Noodless
-
- 10049 berichten
- 6183 stemmen
74 Grave (2016)
FTV - 99 min.
https://media1.fdncms.com/sacurrent/imager/u/original/3200156/hq720.jpg
Wat een bizar horrorfilmpje ! Merkwaardig verhaal rond twee zussen die een opleiding volgen voor dierenarts en in een nare wereld terecht komen van ordinaire ontgroeningsrituelen waarbij sommige rituelen nog wel leuk en grappig overkomen, maar sommigen ervan zijn gewoon erover. Ik vond het wel een film vol dramatiek en een paar heftige scènes op gebied van gore. Dus horror is er zeker aanwezig, maar in een andere vorm zoals de meeste horrorfilms. Hier komt het realistischer en gruwelijker over.
Het verhaal zelf is heel bizar om te volgen en ik weet niet goed wat ik er nu eigenlijk van moet vinden.
Wel goed acteerwerk van beide zussen en de gore scènes komen sterk over. Het slot heeft enigszins een verrassing in petto en is goed gekozen want als geheel blijft het verhaal daardoor wel overeind. Speciaal filmpje dat niet iedereen zal bekoren. Vrij heftig op momenten en schokkend. 7/10
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#41 The Mutilator (1985) - 86 minuten - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11442.jpg?cb=1468049036
Heb de poster al geregeld voorbij zien komen en dacht laat ik de film die erbij hoort eens bekijken.
Nou was het niet bar en bar slecht want heb helaas slechter gezien, maar het was ook verre van goed. 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
76. The Hunchback of Notre Dame (1939)
FTV - 2 punten
Totaal: 157 punten
Ik kan me wel vinden in de recensie van joolstein al ga ik toch een stuk minder de loftrompet spelen. Laughton als Quasimodo is schitterend en zeker even goed als voorganger Chaney al heeft eerstgenoemde wel het voordeel dat het hier om een geluidsfilm gaat. Maureen O'Hara als Esmeralda is natuurlijk beeldschoon en het is begrijpelijk dat zowat alle mannelijke protagonisten op haar verliefd worden. Maar ze ziet er niet uit als een zigeunerin en zeker niet als een meisje dat tot de marginale klasse hoort. Cedric Hardwicke speelt ook goed als de getormenteerde en bijna gewetenloze Frollo. Thomas Mitchell zet ook een goede Clopin neer al krijgt hij net te weinig te doen om veel impact te maken. En nog minder impact komt er van Alan Marshal als Phoebus, maar daar kan de jongen zelf niet veel aan doen als zijn rol zo beperkt is gemaakt. De rol van Phoebus is eigenlijk grotendeels overgenomen door Gringoire gespeeld door Edmond O'Brien. Die speelt zijn rol goed, maar het probleem is dat hij niet het juiste karakter is om de grote held te zijn. HIj komt eerder over al een idealistische student die voor rechtvaardigheid wil strijden maar aan de andere kant is hij een held op sokken. Hij zorgt voor de luchtige toon bij momenten, maar daar zit ik nu niet meteen op te wachten. De finale is ook wel sterk misschien net iets beter dan de 1923 versie maar het happy end is dan weer minder. Uiteraard de Hayes Code was al even in werking...
Maar wat de film voor mij beduidend minder maakt dan de silent voorganger is eigenlijk zoals ik wel vaker merk met stomme versus geluidsfilm. Er wordt veel meer gesteund op dialoog en minder op expressie en dat gaat ook ten koste van de actie en tempo. Een goede film heeft die vele dialogen niet nodig om haar boodschap over te brengen. Het verhaal is al complex genoeg en verliest zich door het vele gepraat vaak in moraaltjes en maatschappijkritiek. Scènes waarbij de pers wordt geboycot en dan die bizarre scène in de rechtbank waarbij de koning zich zelfs komt moeien vertragen het geheel ook alleen maar. Verder mis ik tegenover de silent de Quasimodo die behendig als een aap over de Notre Dame heerst en vooral de Esmeralda en Phobus relatie die eigenlijk het hart vormde van de film. Dat zijn natuurlijk persoonlijke dingen. Had ik deze film misschien eerst gezien en daarna pas de silent was ik wellicht minder kritisch geweest.
Maar uiteindelijk blijf ik wel bij mijn mening dat er teveel wordt gepraat, het qua verhaal eenvoudiger en minder omslachtig had gemogen en ik geen boodschap heb aan al die randgebeurtenissen.
joolstein
-
- 10844 berichten
- 8953 stemmen
79. The Black Sleep (1956) 3*
FTV - 2 punten
Totaal: 157 +13 -170 punten
http://104.236.196.111/imdb//media/photo_images/yPqgk877PLylzWd5rsvh4QziaRe.jpg
Overduidelijk een film-feestje voor acteur Basil Rathbone's (Sherlock Holmes) Geheel in Stijl-code van de jaren'40 (i.p.v. '50) Goede vrienden en horrorbekende Lon Chaney, Jr. (The Wolf Man) John Carradine (Stagecoach) Tor Johnson (regisseur Ed Wood's favoriete acteur) en Bela Lugosi (Dracula en hierin zijn laatste rol) waren ook langs. De iconen zijn te zien in cameo's met maar weinig tekst behalve Carradine. Wat wel gek was want de rest van de cast kletst vaak de oren van je hoofd. Met het verhaal moet zeker goed zijn gekeken naar Dr. Moreau getuigen een laat arriverende menagerie van verdraaide wezens om het de in nood verkerende jonkvrouw moeilijk te maken. De 'aangespoelde' held is Dr. Gordon Ramsay (Herbert Rudley). Akim Tamaroff kon voor een tijdje de show stelen met zijn rol als Udu de zigeuner en tattoo-artiest. Regisseur Reginald Le Borg brengt het netjes over op beeld en laat zelfs een twee bijzonder heftige scenes (voor de jaren '50) zien. Deze zijn samen met de aanwezige horror-zwaargewichten de leukste attracties van de verder iets beter dan middelmatige film.
joolstein
-
- 10844 berichten
- 8953 stemmen
80. Monster from Green Hell (1958) 1,5*
FTV - 2 punten
Totaal: 159 +13 -172 punten
Laat ik positief beginnen de monsters zijn geweldige uitziende wezens. Helaas heeft deze film afgezien van die coole gigantische wespen niet veel te bieden. Deze zijn alleen maar te zien in het begin en het einde. Verder is er enorme hoeveelheid van het lopen en lopen. Een soort reisverslag over rondlopen in Afrika. Afgewisseld met beeldmateriaal zo uit vakantiefilmpjes van wilde dieren en inboorlingen. Dr. Quent Brady (Jim Davis) is een onmogelijke held, het acteren van de gehele cast is verschrikkelijk. Als je in de stemming bent om slecht broddelwerk uit jaren vijftig te kijken heb je hier iets goeds. je zou ook iets beters kunnen zoeken.
joolstein
-
- 10844 berichten
- 8953 stemmen
81. Sisters (1973) 3,5*
FTV - 2 punten
Totaal: 161 +13 -174 punten
De eerste grote thriller (na een viertal komedies te hebben gemaakt) van regisseur Brian De Palma en bijna elke scène bevat een soort verwijzing naar de films van Alfred Hitchcock, (Rope,Psycho en Rear Window) wat ook de bedoeling van De Palma was. Er is zelfs een goede, zenuwslopende score van Psycho-componist Bernard Herrmann. Erg effectief gebruik van split-screen en een speelse opening-scene van de televisieshow genaamd “Peeping Tom” De hele film is opgezet als een soort vreemd voyeurisme. Sterke vrouwelijke hoofdrollen van de sensuele Margot Kidder als één van de tweelingzussen en Jennifer Salt als verslaggever die vanuit haar flat de moord ziet gebeuren. Niet heel veel bloed maar de verontrustende hallucinatie-scenes meer aan het einde maken weer heel veel goed. Inderdaad een fijne film!
Noodless
-
- 10049 berichten
- 6183 stemmen
75 Dogs (1976)
FTV - 90 min.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81QMrNxc8HL._SY445_.jpg
Het concept is leuk, maar helaas erg matig uitgewerkt. Door de vele dialogen en mogelijke verklaringen mist de film enige vorm van spanning en blijft het erg braafjes allemaal. Naar het einde toe komt er eindelijk wat vaart erin met een paar bloederige scènes. Het acteerwerk is matig en het slot kwam niet echt bevredigend over. Matige film ! 5/10
John Milton
-
- 24233 berichten
- 13405 stemmen
IH88
-
- 9742 berichten
- 3187 stemmen
53. Sinister
FTW - 2 punten.
Totaal - 94 punten.
https://skullsproject.files.wordpress.com/2013/12/sinister-still3.jpg
3.5*
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
FTV - 2 punten
Totaal: 163 punten
https://assets.mubi.com/images/film/6072/image-w856.jpg?1481131155
Ik veronderstel dat het budget voor deze horror niet groot moet zijn geweest. De regisseur weet er met de beperkte middelen toch wel een sfeervol werkje van te maken. Dat het maar een kleine cast is en ook de locatie is beperkte in omvang helpt ook wel mee. De film is traag en eerder van psychologische aard. Sterke rol van Karloff al heb ik het gevoel dat hij zich hier niet helemaal in zijn sas voelt. De film kent een langzame opbouw en komt pas op het einde pas in een kleine stroomversnelling. Een goed punt is dat de film de vraag onbeantwoord laat of er nu demonen in het spel zitten of dat de epidemie voor de paniek zorgde. Maar die echte paniek mis ik toch. Ik mis dat echte angstgevoel, het is allemaal net iets te gemoedelijk om echt goed of geloofwaardig te zijn.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7277 stemmen
#32 The Borrower (1991) - 92 minuten - FTV
Tja, echt serieus te nemen valt dit niet. Was het nou ook allemaal bedoeld als comedy? Al die stukjes met onze hoofden rovende alien wel, maar dan zit er ook nog een hele politiekant aan, die meer overkomt als een soort low-level Hill Street Blues. Weinig memorabel als geheel, het stukje met de hardrockers was nog wel grappig.
(2*)
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6578 stemmen
#40.-Kuso (2017) -105 minuten.-FTV.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kuso_(film)#/media/File:Kuso_(2017_film).JPG
Zat al een tijdje tegen deze film op te hikken, Leek me niet echt , maar ik kwam van een warme kermis thuis.
Niet te geloven dit.
k ben niet bepaald bekend met erg experimenteel cinema als deze .
Maar dit is (logisch dus ) zo’n beetje het meest bizarre , vervreemde , leipe , horror werkje wat ik ooit heb gezien .
De humor was zo anders , en totaal onverwacht.soms anarchistisch , dan weer nihilistisch .
Dan weer recht aan smerig . Met indrukwekkende stukjes animatie , dan wel met klei gemaakt uniek . Soms zelfs geniaal . Die korte clip bij het rad van fortuin , ik noem maar.wat .
En in al zijn absurd en uniekheid , is dit ook zeker de moeite waard om nog eens te zien .
Wat The Fucckkkk!
Noodless
-
- 10049 berichten
- 6183 stemmen
FTV - 77 min.
Super cheezy filmpje uit de jaren 80 met een passende sfeer, leuke locatie, typische synthesizer muziek als achtergrondsound en grappige momenten.
De film heeft een vlot tempo waarbij de introductie van het winkelcentrum en de kennismaking met de verschillende personages bewust kort wordt gehouden. De rondleiding in het winkelcentrum is wel leuk met een 80's gevoel. De killrobots zijn niet echt creepy, maar hun manier van handelen wordt wel heel leuk gebracht. De zin Thank you... have a nice day wordt na iedere kill gebruikt en hun lasers wekken meer onnozelheid in de hand dan het genre voor ogen heeft. Maar het werkt wel. Deze Chopping Mall, ook wel Killbots genaamd, is een aardige B-film die voortdurend een glimlach bij mij wist op te wekken. 6,5/10
John Milton
-
- 24233 berichten
- 13405 stemmen
Komt zelfs een tweede bij:
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
met Halloween in zicht de laatste tussenstand
1. joolstein 81 films (174 punten)
2. alexspyforever 78 (167)
3. Noodless 76 (164)
4. IH88 53 (107)
5. John Milton 42 (96)
6. MovieMind 41 (93)
7. john mcclane 2 40 (87)
8. wendyvortex 32 (73)
9. morpheus2000 29 (54)
10. Kondoro0614 28 (56)
11. Hollywood007 27 (51)
12. Collins 25 (50)
13. DjFrankie 21 (42)
14. Cikx 22 (41)
15-17. Baggerman, Daan258 en Woland 12 (24)
18. Shinobi 9 (16)
19. DVD-T 6 (12)
20. Valak 3 (6)
21-23. Night's Watch,baspls en EW101 2 (4)
24. TornadoEF5 0 (0)
8/24 zijn er. Ik verwacht dat we daar nog 12 (de helft) dus van kunnen maken.
En Tornado zo moeilijk kan het toch niet zijn om tenminste 1 horrorfilmpje te kijken 
en kan Noodless of ik joolstein nog van de eindwinst houden?
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik had die al verrekend in de tussenstand maar nog niet geplaatst
78. Strangler of the Swamp (1946)
FTV - 2 punten
Totaal: 167 punten
https://i.ytimg.com/vi/_gZ2hj8XlnI/maxresdefault.jpg
Regisseur Wisbar was blijkbaar Nazi-Duitsland ontvlucht en maakte zelf een Amerikaanse remake van zijn eigen Fährmann Maria (1936). Het budget moet veel minder zijn, want Strangler is in veel opzichten minder dan het origineel. Eigenlijk hebben de beide films maar enkele elementen gemeen met name het moeras, Maria als veerman en natuurlijk de veerboot. Het verhaal is totaal anders met een duidelijke bovennatuurlijke wraakentiteit. Beste is sowieso de mistige setting al is er danig veel met de rookmachine gewerkt me dunkt. De scènes in het moeras zijn sfeervol en er gaat een zekere dreiging uit van de strangler in het begin. Daartussen veel oninteressante dialoog en hysterie, matig tot slecht acteerwerk. Het verhaal is simpel en misschien duidelijker dan het origineel dat vele vragen nog open liet. Maar omdat ik totaal geen binding kon krijgen met de oppervlakkige karakters was de speelduur van nog geen uur alsnog moeilijk uit te zitten. Slap einde ook. Neen , geef mij het heerlijke mysterie maar van het origineel. Strangler is gewoon een let's make a quick buck filmpje.
Noodless
-
- 10049 berichten
- 6183 stemmen
FTV - 75 min.
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTgzMDk0NDU1Nl5BMl5BanBnXkFtZTcwNTc4NTQyMw@@._V1_.jpg
Een erotische gothic horrorfilm met twee dames die een opvallende voorgevel hebben , maar dan heb je het ook ver gehad in deze belachelijke horrorprent. Ik noem dit zelf nog geen B-film meer gezien de uitwerking van alle domeinen op filmgebied. Zwakke horrorfragmenten, een knullige hoofdvampier, flauwe actiescènes, geen aanwezige humor en dan zal ik nog maar zwijgen over verhaal en acteerwerk. Maar de meest storende factor was de aanwezige muziekscore. Hoe irriterend was me dat. 1/10
Noodless
-
- 10049 berichten
- 6183 stemmen
78 Wai Dor Lei Ah Yut Ho (2010)
FTV - 96 min.
https://images4.static-bluray.com/movies/covers/35420_front.jpg?t=1376182713
Geweldige originele kills in deze vermakelijke horrorprent. Het verhaal heeft best een leuk gegeven en weet enigszins origineel uit de hoek te komen omdat de killer van dienst niet zomaar moord, maar met een doel.
En dat bepaald doel dat de killer voor ogen heeft, is een leuk gegeven gezien de problematiek van dure appartementswoningen in Hongkong. De killer is ook een gewoon iemand die bij vele kills ook een dosis geluk heeft. Best grappig. Maar het bloed is rijkelijk aanwezig in deze film. Daarbij wat zwarte humor en kills die echt leuk worden opgebouwd. Een aanrader ! 7,5/10
Kondoro
-
- 11526 berichten
- 2868 stemmen
Ik hoop morgen een totaal van 31 te behalen. Lijkt me een leuk iets voor met Halloween.
joolstein
-
- 10844 berichten
- 8953 stemmen
82. The City of the Dead (1960) 4*
FTV - 2 punten
Totaal: 163 +13 -176 punten
https://cdn.cinematerial.com/p/500x/zw9rq79m/the-city-of-the-dead-belgian-movie-poster.jpg
Voordat de Amerikaanse producenten en scenarioschrijvers Milton Subotsky en Max Rosenberg het Britse Amicus Productions oprichten, werkte ze samen aan deze ' The City of the Dead ' Hierdoor kan je de film zien als één van de eerste films van Amicus (een grote concurrent van Hammer) Het is een heerlijke sfeervolle low-budget film met hekserij en Christopher Lee in een iets grotere bijrol.
In de film draait het om Nan Barlow die een soortgelijke reis ondergaat als Marion Crane in Hitchcocks ‘Psycho’, uit hetzelfde jaar. Hoe het mogelijk is dat beide films op elkaar lijken, weet ik niet? Maar ook zij, is een kortharige blondine, gaat in haar eentje naar een verlaten huis waar ze vervolgens verdwijnt ten gevolge van het Kwaad dat er rondwaart. En ook zij wordt vervolgens opgespoord door haar vriend die dezelfde weg aflegt.
Ondanks dat het verloop van het verhaal zich jammer genoeg laat voorspellen en de identiteit van de gereïncarneerde heks direct bekent is. Weet de film druipend van sfeer, met prominent aanwezige mist in het vervallen stadje, effectief gebruik van schaduwen en doet de geheimzinnige, dreigende muziek de rest, om er een heerlijk ouderwetse horrorfilm over hekserij van te maken. De geest van H.P. Lovecraft waart als het ware in de film rond. Het is dan ook best jammer dat de film niet van meer bekendheid geniet.
joolstein
-
- 10844 berichten
- 8953 stemmen
83. Let Us Prey (2014) 3,5*
FTV - 2 punten
Totaal: 165 +13 -178 punten
https://turntherightcorner.files.wordpress.com/2015/04/let-us-prey-dvd-cover-art.jpg
Oké onevenwichtig is het misschien wel maar het positieve overheerst over algemeen want er zijn erg mooie beelden, een prachtig duister sfeertje, meer dan goede gore scenes, prima performances en een prettig mysterieus verhaal. Helaas zijn er een beetje geforceerde dialoog, vreemde toevalligheden en is het concept natuurlijk niet heel nieuw. De film wordt bij elkaar gehouden door Liam Cunningham, die de meesten zullen herkennen als Davos van Game of Thrones. Maar ook de rest van de cast doet het prima. Mede door budgettaire reden heeft de film zo zijn gebreken maar dit claustrofobische bovennatuurlijke thriller/horrordebuut van regisseur Brian O’ Malley was voor een eerste film zeker niet slecht. Sterker dit was solide genre-werk.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.