Bad Samaritan (2018)

Horror / Thriller

geregisseerd door Dean Devlin
met Robert Sheehan, David Tennant en Kerry Condon

Sean Falco en Derek Sandoval zijn in dienst van een deftig restaurant waar ze de autoparkeerservice regelen. Als de gasten aan het dineren zijn, maken Sean en Derek van de gelegenheid gebruik om in de woningen van de gasten in te breken. De zaken gaan goed tot op het moment dat ze hun aandacht op een verkeerde woning richten. Sean ontdekt een vastgeketende jonge vrouw in een van de kamers. Gaat Sean dit melden bij de politie of gaat hij achter de ontvoerder van het meisje aan?

avatar van SmackItUp
Continue onderhoudend, maar ook absoluut niet meer dan dat. Redelijk standaard thrillertje met een weinig overtuigende Tennant.

Nou vooruit, 3 sterren want eerlijk is eerlijk spannend was het bij vlagen wel.
Daarnaast ook een heel standaard thrillertje zoals hierboven vermeld en met de domste politie agenten en FBI agenten van het land en dat maakt het weer heel irritant bij andere vlagen.

avatar van huiguh
Redelijk.

Begint sterk, goed bedacht van de inbrekende Valet-Parking medewerkers
Naar het eind toe zakt de film in, richting RTL4 woensdagavond niveau.

avatar van Smugmarty
Zeer Vermakelijk.
Geopend met een soundtrack (alles van Joseph Loduca) die meer doet denken aan een Out of Africa achtig jaren '80 avonturen drama terwijl dit toch een behoorlijk hippe thriller is (geen horror dus).
De cast is ook al even opmerkelijk; Robert Sheehan speelt de hoofdrol als studentikoze kruimeldief en ziet uit als een over-emotionele kruising tussen Bruno Martelli (de pianospeler uit de serie Fame) en een Orlando Bloom wannabe.
Zijn medespeler en collega kruimeldief lijkt daarentegen weer op een jurylid uit Dance Dance Dance.
Tot slot is onze slechterik een echt John Doe met een nerdy uitstraling waar schijn bedriegt..

Toch maakt dit onwaarschijnlijke stel en de vreemde muziek het geheel tot een vermakelijk geheel; de werkelijkheid is vaak ook best vreemd dus werkt het uiteindelijk best wel goed.

Er is een duidelijke trend in 'burglary teenager movies' te ontdekkenn (ala Don't breathe) maar dit is een goede variant daarop. De film wordt behoorlijk opgerekt maar verveeld nergens .

Oh ja en smullen voor domotica fans...
Een verdiende 3

avatar van kleez
Met name het eerste gedeelte vond ik echt héél sterk!!

Later word de ‘bad guy’ wat onrealistischer en de film word wat voorspelbaarder. De scène dar hij een foto maakte van cheque vond ik echt goed .

avatar van boemboem27
Bijna 4 sterren waard
Hele goede thriller
Spannend tot de laatste minuut.
Echte aanrader,heel goed spelende cast

Het eerste gedeelte vond ik wel sterk, maar hoe dichter bij het eind, hoe slechter hij werd. Met cliché´s zoals de moordenaar niet in 1 keer uitschakelen, struikelen bij het weg rennen enz.enz...heeft de film van 3* naar 2,5 * gebracht, geen aanrader wat mij betreft.

avatar van bjerik76
Viel behoorlijk tegen.
Het begint wel goed, maar alles loopt enorm gelikt tussen beide partijen.
Echt spannend word het niet omdat er eigenlijk ( qua seriemoordenaar) niks meer gebeurt.
De acties en reacties slaan nergens op.
En dan de hamvraag ... Gaat het meisje dood...? na 10 minuten weet je het antwoord eigenlijk al .. Hoe Amerikaans wil je het zien ?

Zeer slecht geacteerd, (op de moordenaar na.)
Sean irriteerde mij enorm met zn gekwebbel tegen zichzelf , alsof hij zijn hele gedrag en denkwijze naar de kijker moest verantwoorden.

Reviews van mensen zijn altijd alsof ze ooit regisseur zijn geweest. İk zie niemand 5 sterren geven bij geen ene film. Wees een beetje positief en heb plezier met de films die jullie kijken. İk vind deze gewoon prima !

Tarkus schreef:
Prima thriller, met een goed verhaal.
Ook de vertolkingen konden me wel bekoren.
Heb me er zeker niet met verveeld, boeiend genoeg, en kijkt vlot weg.

Deze film al eens opnieuw bekeken, deze keer in mijn collectie en op Blu-ray.
Vind het een steengoede thriller, en zodoende mijn score iets hoger gezet.

avatar van daxclusive
Bad Samaritan, wat een ontzettend goede en spannende film. Het is erg lang geleden dat ik een film heb gekeken, die me vanaf het begin tot het eind blijft boeien. Ik had geen eens zin om de film te pauzeren, omdat ik in de flow meeging van...wat nu? En o nee wat als die vent... na de kijker van de film kan dit zelf invullen. Ik had deze film gekregen op een kopie van een vriend, zoals ik weleens vaker krijg. Persoonlijk geef ik die ook weer weg, omdat ik alleen originele films in mijn collectie wil. Bad Samaritan heeft me eigenlijk per direct overgehaald om deze aan te schaffen op Bluray en ik ga hem zeker nogmaals herzien. Prima film, dikke welverdiende 5 sterren en ik hoop dat er meer van dit soort toppertjes komen. Het is lang geleden ik een film een 5 heb gegeven. Dikke pluim omhoog!

avatar van remorz
Ja leuk.

David Tennant is zo'n acteur waar ik altijd graag naar kijk, ook al heeft hij nog geen écht briljant personage op het doek getoverd. Ook hier heeft hij de arrogantie, charisma en temperamentvolle uitbarstingen die hem onvoorspelbaar en dreigend maken, het maniakale genie-gehalte bereikt nooit een echt maximum. Ook jammer dat hij zijn Schotse accent in heeft moeten leveren (Schots heeft ál-tijd meerwaarde).

Geholpen door allerhande technologische snufjes, een kapitaal dat hem almachtig lijkt te maken én de eerdergenoemde charismatische smooth talk, kan hij zijn sadisme de vrije loop laten als hij inbrekertje Sheehan in het vizier krijgt. Een effectief spannend kat-en-muisspel volgt; jammer dat de onaantastbaarheid van Tennant toch wat scheurtjes begint te vertonen door een scripttechnisch slappe voorgeschiedenis en een uiteindelijk toch wat oneervolle ondergang. Beetje zelfde curve als bij Law Abiding Citizen.

Ik merk de laatste tijd dat ik erg veel waarde hecht aan de geloofwaardigheid van scenes, waarbij de hoofdpersoon (doelwit van een complot), medestanders moet zien te overtuigen. Sheehan moet zijn onschuld (en Tennant als schuldige) meerdere malen zien te bewijzen en ook al krijgt het niet altijd de volledige aandacht: Sheehan speelt zijn rol als slachtoffer erg goed.

Groot nadeel is de saaie look van de film: alsof Tennant toch weer in een BBC-productie vastgelopen zit. Alle gadgets en smartphones en snelle auto's ten spijt wordt dit allemaal erg frontaal en 2D-statisch geschoten. Ook de soundtrack is volledig inwisselbaar en goedkoop. Het staat de spanning gelukkig niet in de weg, maar dit was zowaar bijna een dikke vier sterren geweest. Nu een degelijke 3,5*.

avatar van Plientjuh
Hans Olo schreef:
Ik ben nieuw hier op Moviemeter en ik wilde gelijk van de gelegenheid gebruik maken om wat over deze film te zeggen. Gisteren in de bios gezien en het is zijn 6.3 op IMDb waard. Misschien zelfs overrated.

Met name de zin die Kerry Condon tegen Sheehan zegt als ze haar gijzelnemer Tennant neerslaat: 'That's how you save someone!' heeft de film voor mij totaal verpest. Dit paste totaal niet in het moment haalde en volledig de intensiteit (voor zover die er was) ervan af. Een misplaatste poging voor wat comic relief.

Een film vol plot holes, zeer voorspelbaar en een hoop overacting met name door Tennant en Sheehan. Van Tennant als psychopaat had ik veel meer verwacht maar zijn performance viel mij tegen. Iets te geforceerd naar mijn mening. Ook laat de film wat losse eindjes achter. Hoe loopt het bijvoorbeeld af met Riley?
Al met al had ik na het zien van de trailer en de cast meer van deze film verwacht.

Dat ben ik helemaal met je eens als die griet zegt, dat je zo iemand red. Maar daar en tegen wel te begrijpen omdat het een rijkeluiskind was. Zo iemand wil in stijl gered worden. Hahaha.

avatar van Plientjuh
Ik vond dit een goede film. Goed verhaal.

Hij boeide me van begin tot eind. Tuurlijk heb je clichés erin zitten. Zoals op het eind in dat bos. Bad guy word neergeslagen en komt nog een paar keer overeind.

Het enige wat mij wat irriteerde was dat de politie zo laat in actie kwam. Maar goed.....
Oh en ik vond die griet redelijk ondankbaar overkomen toen ze gered werd. Maar ze moest ook een rijkeluiskind voorstellen.

Lekkere film om 2 uur weg te kijken.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Onzinbericht verwijderd.

avatar van Macmanus
Run of the mill.

Had hier wat meer van verwacht. Devlin weet net als met Geostorm met cliche materiaal niet dat extraatje te geven waardoor het op zijn minst een aardige film wordt.

Het verhaal start nog wel redelijk. Jongen is vrij medelevend en wil het door de officiële kanalen oplossen. Tennant moet dan de geniale madman spelen die een kat en muis spel speelt met de jongen. Dat komt qua scenario en spel nooit goed uit de verf. James Bond achtig lang wachten met het doden. Ook niet gewoon meteen opblazen maar een timer aanzetten die hem net genoeg tijd geeft om weg te komen. Het maakt de film allemaal wat te voorspelbaar waardoor je al tijdens het kijken denkt. Hoezo gooi je elke keer je mobiel uit je raam? FBI team was ook allemaal erg los zand met nog zo een uitleg over zijn verleden snel in de auto waar niemand om vroeg.

Het is zeker niet dat dit soort verhaaltjes niet kunnen werken. Je dient alleen met wat meer vernuft te komen op zowel regie als scenario vlak. Devlin en consorten hebben dat niet.

2 sterren.

avatar van Chelsea94
geen horror maar wel een spannende thriller. we hebben ons ermee vermaakt.

avatar van des1
Ouwerwets goed gemaakt, op een manier die doet denken aan The Hand that Rocks the Cradle. Waarbij de kwade genius steeds de protagonist te slim af is. Een eikel die aftermarket een potsierlijke grille op z'n Maserati heeft laten zetten, verdient natuurlijk een naar eind. Spannend!

spannend!

avatar van Collins
Dean Devlin heet de regisseur van deze film. Geen onbekende naam. Samen met schrijver/regisseur Roland Emmerich verantwoordelijk voor de scripts van Stargate (1994) en Independence Day (1996). Van die prettig kijkbare films, die je zonder veel geestelijke inspanning aan je voorbij kunt laten trekken. Ik kan er zo op z’n tijd erg van genieten.
Bad Samaritan is de tweede film die hij regisseert. Zijn eersteling Geostorm (2017), die ik niet heb gezien (en de behoefte om dat ooit wel te doen is niet erg dringend), werd een film vol sensationele CGI en veel actie. Geen hoogvlieger, volgens de berichten.
Bad Samaritan pakt het gelukkig veel ingetogener aan. Het is nog steeds geen grootse film, maar wel een heel fatsoenlijk genrefilmpje geworden. De sterkste momenten van de film zitten in de eerste helft. De helft van de spannende opbouw, de vraagtekens en de geweldige beklemmende sfeer. Dean Devlin heeft zeker wat in z’n mars.
Naarmate de film echter na een tijdje de wereld van de geheimen, de geslotenheid en de mysteries verlaat en openbaringen en actie meer ruimte krijgen, verdwijnt daarmee ook de duistere beklemming geleidelijk uit de film. Veel daarvan heeft te maken met de moordenaar. De fascinatie die zich vanaf de eerste minuut voor dit personage ontwikkelt, heeft alles te maken met zijn kille, onmenselijke, autistische en excentrieke manier van doen. Zodra deze laagjes worden ontrafeld en het mysterie rond de killer verdwijnt, is het leuke er wel van af. De killer verliest zijn aantrekkelijkheid. Hij gedraagt zich als de geijkte killer uit zovele andere films. Hij wordt een karikatuur. Misschien is ie wel een tikkeltje absurder dan de gemiddelde moordenaar, maar in ieder geval heeft zijn aanwezigheid niet meer dat fijne indringende en fijne verontrustende effect uit het begin. Tegelijk met zijn ontwikkeling verandert de aard van de film en wordt de film steeds meer een actierijke detective in plaats van de beklemmende horror die hij was.
De verandering in sfeer gebeurt tamelijk robuust. Het ene moment kijk je naar een benauwende horrorfilm. Het andere moment bevindt je je in een film met platte actie, een simpele verhaallijn en veel cliffhangers. Daar is helemaal niets mis mee, maar de trendbreuk met de beklemmende horror, beviel me gewoon maar matig.
Desondanks is Bad Samaritan helemaal geen slechte film. Vooral in de eerste helft wordt de interessante verhaallijn (iemand breekt in en ziet dingen die hij niet zou mogen zien) met veel (psychologische) spanning omkleed. In de tweede helft komen er abrupt barsten in de zorgvuldig opgebouwde sfeer als de regisseur kiest voor meer sensatie, meer personages en meer actie in het verhaal.
De film blijft overigens vermakelijk hoor, maar is gewoon minder indringend en te gemakkelijk te consumeren. Het voelde na de sterke eerste helft allemaal een beetje onbevredigend.