Bad Samaritan (2018)

Horror / Thriller

geregisseerd door Dean Devlin
met David Tennant, Robert Sheehan en Kerry Condon

Sean Falco en Derek Sandoval zijn in dienst van een deftig restaurant waar ze de autoparkeerservice regelen. Als de gasten aan het dineren zijn, maken Sean en Derek van de gelegenheid gebruik om in de woningen van de gasten in te breken. De zaken gaan goed tot op het moment dat ze hun aandacht op een verkeerde woning richten. Sean ontdekt een vastgeketende jonge vrouw in een van de kamers. Gaat Sean dit melden bij de politie of gaat hij achter de ontvoerder van het meisje aan?

kappeuter (moderator)
Vanaf 10 mei in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van Daan258
Ben wel benieuwd.

avatar van mcdaktari
Dit ziet er wel aardig uit. Maar ik verwacht meer een thriller dan horror.

avatar van Valak
Die beschrijving doet me eigenlijk meteen sterk denken aan Don't Breathe (2016) .

"die ervan misbruik maken om in te breken in de huizen van de personen voor wie ze werken." - Inbreken in de huizen aangesloten bij Dylan Minetti's vaders beveiligingsbedrijf.

"totdat ze hun aandacht op een verkeerde woning richten." - De woning van de blinde man / Stephen Lang.

"struikelen ze over een vrouw die er gevangen gehouden wordt." - 'Cindy' (de bestuurster van de auto die zijn dochter gedood heeft) wie in de kelder gevangen is, en die hij bezwangerde om een nieuwe dochter te krijgen.

Het zal vast niet hetzelfde uitpakken, maar toch.

avatar van Shadowed
Hm.

Iets nieuws, anders dan de rommel die ik tegenwoordig vaak tegenkom. Ben benieuwd.

Gisteren gezien in de Sneak. Fantastische thriller. Hierboven staat in de omschrijving horror/thriller, maar ik vind het geen horror, wel een ijzersterke thriller met echt heel erg spannende momenten. Sean en Derek hebben een leuke side business naast hun valet-parking bedrijf: ze bestelen hun klanten. Tijdens zo'n inbraak stuit Sean op een vrouw die gevangen gehouden wordt. Goede plot, goede casting, leuk verhaal, ijzersterke thriller, film zakt nergens in, wordt nergens langdradig, puntje van je stoel. Aanrader!

avatar van dionj
Sean en Derek werken voor een 'valet-parking' bij een sjiek restaurant. Ze gebruiken de tijd die gasten spenderen in het restaurant om in te breken in de woningen van de gasten. Dat gaat lange tijd goed. Tot het moment waarop zich opeens een buitenkansje voordoet. Een dure bolide en een vrijgezel is voor Sean een goed teken om in te kunnen breken. Nadat Sean de creditcard steelt valt zijn oog op een met een groot slot afgesloten kamer. Hij komt tot de ontdekking dat er een meisje tot bloedens toe vastgeketend zit. Sean voelt zich schuldig over het feit dat hij het meisje moet achterlaten anders zou de ontvoerder en/of de politie achter zijn criminele activiteiten komen. Het gaat echter helemaal fout wanneer de man, genaamd Cale Ehrenreich achter Sean aangaat en bewust diens leven op meerdere manieren probeert kapot te maken.

Een buitengewoon spannende thriller met een aantal effectieve schrikmomenten (vandaar de horror als genre). Het meest bijzondere vind ik dat deze films vaak nogal voorspelbaar of ongeloofwaardig zijn. Daar was in deze film geen sprake van. David Tennant als psychopaat is angstaanjagend en Robert Sheehan als kruimeldief speelt erg sterk. Tegen het einde van de film wordt Tennant helaas iets minder angstaanjagend en wordt het plot uit de doeken gedaan op een wat knullige manier.
Het eerste deel van de film is angstaanjagend genoeg om te kunnen blijven boeien, waarschijnlijk ook na meerdere kijkbeurten.

avatar van Shinobi
"That is how you fucking rescue someone!"

'Geostorm' was enorm onzinnig, dus voor deze titel heb ik de verwachtingen maar laag gehouden.

Het lijkt zo makkelijk te gaan voor twee parkeerbediendes die inbreken in de huizen van gasten die ondertussen nietsvermoedend een hapje eten. Dit alles veranderd zodra Sean zijn zinnen heeft gezet op een luxe villa en stuit op een ontvoerde vrouw. Het doet me een beetje denken aan 'Don't Breathe', alleen speelt de film zich niet binnenshuis af.

Er volgt een interessant kat-en-muisspel tussen Sean die last krijgt van zijn geweten en de psychopathische ontvoerder die hem steeds één stap voor lijkt te zijn. Dean Devlin leunt hierbij in het begin voornamelijk op het sterke acteerwerk van David Tennant; hij heeft een indrukwekkende présence en jaagt je de schrik aan door enkel zijn blik op je te richten. Hierdoor blijft de spanning immer voelbaar.

Helaas wordt 'Bad Samaritan' op den duur erg vergezocht door rare wendingen die over het geheel niets toevoegen en de nodige plotgaten waar je gatenkaas van zou kunnen maken. Toch blijf je als kijker geboeid zitten door de nijpende situatie van de dame in nood, ondanks de bekende clichés die men gebruikt.

Al met al best een vermakelijke thriller, zolang je maar niet te veel let op de vele fouten die de film rijk is.

3,0 Sterren.

avatar van mrklm
David Tennant geniet zichtbaar van zijn rol als de intelligente, manipulerende kidnapper/moordenaar die het leven zuurmaakt van Sean Falco [Robert Sheehan], een ambitieuze fotograaf die wat bijverdient met inbraken en bij toeval ontdekt dat Cale Erendreich [Tennant] een jonge vrouw martelt en opgesloten heeft in zijn villa. Sean licht politie wat halfslachtig in, uit angst zelf voor inbraak te worden opgepakt, maar dat heeft alleen tot resultaat dat Erendreich vastbesloten is om te achterhalen wie heeft geprobeerd hem erin te luizen en de persoon in kwestie 'te corrigeren'.
Het scenario maakt slim gebruik van de technologische mogelijkheden van smartphones (Erendreich kan met zijn telefoon camera's, de verlichting en de apparatuur bedienen) en zit vol met slimme twists die je mag verwachten van een goede psycho-thriller. Jammer genoeg is de finale, ondanks een onverwacht humoristisch moment, vrij conventioneel, maar dat doet niet zoveel af aan deze verder goed geschreven en geacteerde, spannende thriller.

avatar van Ben Swolo
Wat een schijt film. Die krullenbol die de hoofdrol speelt kan alleen maar stom uit zijn kop kijken meer niet. het moment dat het huis de lucht in wordt geblazen zakte helemaal mijn broek van af. Daarnaast doet het hem ook weinig als zijn beste vriend een kogel door zijn kop krijgt. Daarnaast voegen de FBI, zijn vrienden en zijn familie weinig toe aan deze film. De muziek in de film is ook niet best. Er waten momenten dat ik dacht dat ik bij the avengers zat, maar bleek helaas toch bij deze film te zitten. Nu denk je vast: maar ben swolo, is er dan wel een reden waarom ik deze film moet gaan kijken. Nee die is er niet kinders dus bespaar tijd en geld of haal een krat pils en zuip die leeg.

avatar van DarlingDionne
Jeetje wat was deze spannend. David Tennant maar ook een Robert Sheehan zijn perfect gecast en spelen hun rol ontzettend goed. Heel sterk allemaal. Ik vond het op zich best meevallen met de plotholes. Ik heb niks kunnen ontdekken wat niet te verklaren viel. Heerlijke film en ik kan hem dan ook echt aanraden. Het hielp wel dat ikzelf wel wát verwachtingen had maar niet zulke hoge met als resultaat dat de film me wist te verbazen. Was bang dat de trailer (die ik tig keer voorbij heb zien komen in de Pathé) alles al had weggegeven. Gelukkig was dit compleet niet zo. Al zou ik het nog leuker hebben gevonden om er zonder voorkennis in te zijn gegaan.

avatar van Shadowed
Best goed.

Maar dan heb ik het vooral over het eerste deel. Tennant die we natuurlijk van Doctor Who kennen maar ook een rolletje speelde in Harry Potter speelde erg overtuigend als psychopaat. Hij hoeft alleen maar naar het scherm te kijken en de rillingen lopen over je rug.

Sheehan is wat minder. Hij had misschien wat meer humor mogen hebben aan het begin want zijn vriend is jollig als de pest. Hij daarantegen kijkt alleen maar alsof hij elk moment in tranen gaat uitbarsten.

De eerste helft van de film is het sterkst. Spanning en Paranoia zijn voelbaar. Tennant is overtuigend en het is net alsof helemaal niemand in de film veilig is. Zelfs als Sheehan naar zijn vader toegaat is de spanning voelbaar.

Helaas is het tweede deel wat minder. De film neemt rare wendingen en Tennant komt niet meer zo angstaanjagend over als dat hij eerst overkwam, en dat is heel jammer, want hij was erg leuk. Trailer vond ik niet heel goed, maar het uiteindelijke resultaat is gelukkig wel een kijkje waard.

Y&T
alsal gezegd..voor de pauze, en direct erna....vet goed....
dan zakt het geheel in als zijnde voorspelbaar....jammer.

avatar van bombario
Ik lees zelden vooraf recensies of reacties over een film. Bij deze toch maar een blik op Movie Meter geworpen omdat de trailer me niet aansprak. En gelukkig maar, want de film was een stuk beter.

Het verhaal steekt goed in elkaar, er zitten een paar mooie schrikmomenten in en met name de slechterik is echt eng. Dat lijkt me een heerlijke rol om te spelen, haha. De eindscène is helaas flink ongeloofwaardig en voorspelbaar, maar al met al was ik aangenaam verrast.

P.S. Waar de kwalificatie horror vandaan komt snap ik ook niet. Het is gewoon een thriller.

Ik ben nieuw hier op Moviemeter en ik wilde gelijk van de gelegenheid gebruik maken om wat over deze film te zeggen. Gisteren in de bios gezien en het is zijn 6.3 op IMDb waard. Misschien zelfs overrated.

Met name de zin die Kerry Condon tegen Sheehan zegt als ze haar gijzelnemer Tennant neerslaat: 'That's how you save someone!' heeft de film voor mij totaal verpest. Dit paste totaal niet in het moment haalde en volledig de intensiteit (voor zover die er was) ervan af. Een misplaatste poging voor wat comic relief.

Een film vol plot holes, zeer voorspelbaar en een hoop overacting met name door Tennant en Sheehan. Van Tennant als psychopaat had ik veel meer verwacht maar zijn performance viel mij tegen. Iets te geforceerd naar mijn mening. Ook laat de film wat losse eindjes achter. Hoe loopt het bijvoorbeeld af met Riley?
Al met al had ik na het zien van de trailer en de cast meer van deze film verwacht.

avatar van loneranger
Wat begint als een degelijke thriller ontspoort nogal in de tweede helft tot en met de climax. Sheehan acteert redelijk en Tennant is een echte creep. Aardige film om eens gezien te hebben maar laat geen blijvende indruk achter.

Afgelopen avond naar deze film geweest. Van tevoren recensies gelezen hier op MovieMeter. Echter stonden daar merendeels minder positieve reacties. Na de film gezien te hebben willen wij juist een hele positieve reactie plaatsen! Wat een goed verhaal, goed acteer werk, heel erg spannend! We bleven de hele film geboeid! Een echte thriller. Genre horror snappen we alleen niet want dat is het (gelukkig) verre van. Een aanrader dus!

avatar van marsie
Van begin tot eind spannend. Diverse keren dat ik op het puntje van de stoel zat. Je leeft mee met het hoofdpersonage. Engerd is echt creepy. Ze mogen meer van dit soort films maken. Dit is een echte thriller, geen horror

avatar van El ralpho
Domineren of gedomineerd worden?

Bad Samaritan lijkt een op het eerste oog aardige thriller over een moordenaar met een ontspoorde bondage verslaving te gaan. Het was alleen jammer dat de film bijna van de ongeloofwaardigheden uit elkaar barstte, en een einde uit de kast trok die zo bol van de clichés stond, dat de sterke opzet al snel als een nachtkaars uitging.

Ook was het jammer dat er niet meer duidelijk was van de relatie tussen Katie en Cale. Waarom werd zij gevangen gehouden, en de andere vrouw die bij hem thuis was niet? Je kijkt dit soort titels niet vanwege hun diepgang maar het is een van de zaken die je op gaat vallen als je je al zo aan de rest stoort. Dit begon al op het moment dat Cale zijn martelkamer binnen no-time weer had weten om te bouwen naar gewone kamer en de semi-spannende momenten zoals het moment waarop Sean opeens een bom ontdekt wanneer hij in het huis van Cale is, waar hij vervolgens natuurlijk net aan kan ontsnappen.

Kat en muisspelletjes spreken mij vaak wel aan, maar dan moet het wel beter uitgedacht zijn en niet zo'n samengeraapt zooitje als deze saaie, ongeloofwaardige bedoening zijn. Het spel van Tennant was boeiend, en de film had wel een aantal leuke, op zichzelf staande momenten, waarbij met name de opbouw nieuwsgierig maakt, maar kan in zijn totaal verre van overtuigen.

avatar van RebbelDebbel
Sluit mij volledig aan bij El Rapho. Kan t niet duidelijker uitleggen.

avatar van pierre18
Als je de gadgets die gebruikt worden wordt het verhaal eentje dat we eerder hebben gezien. Helaas zaten er toch wel onbelichte zaken in afgewisseld met onnodige en onlogische dingen zoals hieronder al vermeld.
Desondanks is deze film wel spannend, waar het natuurlijk om te doen is. Spel van een ieder is goed en draagt bij aan een lekker sfeertje.

avatar van AmazingPP
Geweldige thriller die ietwat uitgesponnen is, maar ik heb er werkelijk van genoten. Het begin wordt vrij rustig vertelt, zodat je je wat in de personages kunt inleven en daarna gaat de film los. Ik heb vaak met dicht geknepen billen zitten kijken en dat is precies wat een thriller moet veroorzaken naar mijn mening. Vier sterren. 4*

avatar van mcdaktari
Het verhaal doet me inderdaad veel aan Don't Breathe denken. Maar toch wel benieuwd.

Degelijke thriller.

Maar wel duidelijk met de nadruk op degelijk. Zo speelt Tennant best aardig, maar weet hij toch nooit die écht geniale killer te worden. Hij heeft uiteraard ook te kampen met de klassieke karaktermoord op het einde van deze thriller, maar zelfs zonder dat is hij niet écht memorabel.

Verder wel wat spannende scenes, maar de spanning blijft nooit echt hangen, wordt ook nooit echt lang uitgesponnen. Het zijn eerder korte momenten die redelijk snel terug ontzenuwd worden. Visueel is het aardig, maar niet zo bijzonder, de rest van de acteurs doen het ook wel aardig, zonder daarbij al te opvallend te zijn.

Soundtrack is wél ongepast en het einde is echt weer te jammer voor woorden. Een dik uur lang hoor je naar een geniale killer te kijken, maar uiteindelijk wordt hij toch weer overwonnen. Nodeloos vind ik zelf, maar het hoort nu eenmaal blijkbaar bij dit soort films.

Vervelend is het zeker niet, Devlin doet het niet verkeerd, maar echt memorabel is het niet. Niet zo vreemd natuurlijk, voor een regisseur die hiervoor Geostorm gemaakt heeft. Meer een gun for hire dan een echte genregek lijkt me dan.

avatar van umbra
Goede thriller en sowieso mijn ding zulke films. Spanning zat er voldoende in.

avatar van schenkowiets
Vond m tegen vallen,had het wat heftiger verwacht maar de film was een beetje te braaf.
Verhaal was wel oke maar had veel meer ingezeten.

avatar van john mcclane 2
Opvallend sterke thriller . Het lijkt een tijd saai, met een voorspelbaar verhaal .
Maar als je er eenmaal inzit en het komt op gang , blijk je naar een erg sterke thriller te kijken .
Tennant is prima in zijn rol als bad Guy .
En er is genoeg spanning om het een thriller te noemen, horror heeft hier mee niks te maken .
Erg goed .

avatar van Harmonica Man
Nu ik niet meer welkom(weggepest)ben bij Musicmeter zal ik wat meer tijd besteden aan filmbesprekingen zolang mijn gezondheid het toe laat.
Het eerste gedeelte vond ik heel sterk en David Tennant zet een behoorlijk goede creep neer.
De uitwerking van het eind was wat ongeloofwaardig maar dat komt ook vanwege mijn vakgebied waardoor ik anders tegen gijzelingssituaties aankijk.
Maar al met al heb ik me er prima mee vermaakt.

avatar van max cady
Leuke titel en een aardig goede thriller want een horror is het niet. Tenminste, het is maar hoe je tegen horror aankijkt. De een vindt Nightmare on elmstreet horror en de ander Saving Private Ryan. Beide hebben gelijk als je het mij vraagt dus in dat opzicht zou je deze film weer wel een horror kunnen noemen. (Spreek ik mezelf nou tegen?) Er zitten een paar leuke Jumpscares in haha, ik schrok toch echt wel toen hij een foto maakte van het vastgeketende meisje! Ook het verhaal is wel interessant maar niet overal erg geloofwaardig maar goed, als je dat niet erg vindt is dit een zeer aangenaam filmpje. De badguy komt af en toe erg lachwekkend over en op andere momenten weer erg psychopatisch haha .. 3.5/4

avatar van Joeri77DB
Alles maar dan ook echt alles vond ik steengoed aan deze film.
Lang niet meer ervaren zo bevangen te zijn door spanning veroorzaakt door een ware psycho,
vond de muziek goed meewerken en de acteer prestaties en het verhaal top.
Absolute aanrader voor de suspense thriller fan, hoop van harte dat er nog eens zo'n goede thriller volgt na deze want ze raken uiterst zeldzaam, genoten.
Aanrader !
( alleen niet voor de horror fan's, vind dat deze film niet verbonden mag worden aan dit genre, waar het vandaan word gehaald snap ik niet...)