The Mutilator (1985)

Alternatieve titel: Fall Break

Horror

geregisseerd door Buddy Cooper
met Matt Mitler, Ruth Martinez en Bill Hitchcock

Een jongen schiet per ongeluk zijn moeder dood met het pistool van zijn vader. De vader wordt gek wanneer hij hier achter komt. Een aantal jaar later blijven een paar vrienden van de jongen bij hem thuis logeren, en dan slaan de stoppen door bij de vader!

avatar van Nephilim
Ik hou van Slashers en ook van slechte films maar hier heb ik zoiets bij van: Ik wil die anderhalf uur terug.

Alle clichés worden uit de kast getrokken, er wordt een poging gedaan tot het wekken van sfeer maar dit gaat hopeloos de mist in. En hij is veeel te traag.

Enige leuke was de gore en het eind. Oja en het meisje dat geen sex wilde was schattig.

avatar van Die Hard,Willis
Vermakelijke 80's slasher die vooral door de leuke gore en killer erg leuk is.

De film speelt zich af in een huisje op het strand. Dit huisje behoort tot de vader van een van de jongeren. Even over die jongeren gesproken, wat een saai boeltje bij elkaar. Drie jongens en drie meisjes gaan 4 dagen alleen in een huisje zitten..en wat gaan ze doen ? Yep, monopoly natuurlijk. En een vorm van verstoppertje.
Wat is er gebeurd met die kids van Friday The 13th, die speelde strippoker..maar monopoly ?

Genoeg over hun. De moordenaar weet op zeer originele wijze de jongeren om te brengen, verschillende wapens weten voor bloederige tafereeltjes te zorgen.

De soundtrack blijft grappig. Vermakelijk + erg mooie gore.

avatar van 606
Niet een super horror en er zit ook komedie in.
Acteren was aardig en de sfeer ook.

3 sterren

Ik ben echt een liefhebber van de jaren 80 slashers. Ik had deze besteld omdat hij hier op mm 2,75 scoorde.
Wat ik heb gezien was gewoon bagger...6 jongeren rond 20 jaar spelen monopoly en verstoppertje .
En een vader /moordenaar die de hele film niks zegt!

Al met al ben ik teleurgesteld, daarom een 2

avatar van Friday the 13 th
Beter dan verwacht! Dit is nog eens vermakelijke 80's pulp. Verwacht je maar op een grote hoeveelheid nonsens. Ook nooit gedacht dat stervende mensen hun gelaatsuitdrukkingen zo fout en grappig konden zijn.

Bij de eerste moord op de jongeren dacht ik van "dit wordt echt niets!". Kan een moord nog saaier en slapper verlopen? Maar goed dat hier snel verandering in kwam. Er zitten toch wel wat brute en bloederige moorden bij, met als absoluut toppunt de vishaakscène.

Voor de rest een hele grote bundel clichés. Wel 10 keer moet er herhaald worden dat er een maagdje tussen de meisjes rondloopt, welke overigens heel erg schattig uit de hoek komt. Maar tegelijkertijd ook saai! De spelletjes die de jongeren spelen zijn nu niet echt spectaculair kijkvoer. Hier en daar slaagt de film er toch in om spannend te worden. De griezelige muziek is perfect gekozen en geeft zeker een stalk-sfeertje. Helaas heb je ook veel van die eighties achtergrond porno-muziek ertussen, waardoor ik spontaan aan de zwembadscènes moet denken. Dat is helaas een stuk minder, maar samen met de cheesy dialogen maakt dat de film juist zo fout.

Ik heb er mij wel mee kunnen vermaken. Alleen jammer dat The Mutilator naar het einde toe iets te veel in hetzelfde straatje hervalt en daardoor wat saai en te voorspelbaar wordt. Het is natuurlijk constant aftellen en wachten tot één van de naïve jongeren besluit om even s'nachts alleen naar buiten te gaan. En de vader op zich viel goed mee, al zijn er natuurlijk wel betere en engere moordenaars in het genre. Wat me opviel is dat de man eerder kwaad was omdat die jongeren hem altijd wakker maakte uit zijn slaap, dan om het ongeluk dat zich zoveel jaar eerder afspeelde .

Leuke, minder bekende slasher met overtuigende en knap gemaakte gore. Het blijft natuurlijk allemaal rip off van betere films, maar deze vond ik vermakelijk, al zijn de stukken tussen de executies door weer heel saai. 3,0

avatar van Richard_Voorhees
Soms wat saai, slecht geacteerd, maar over het algemeen genietbaar en nog best vermakelijk, ik heb in ieder geval wel slechtere slashers gezien. Foute personages, een creatieve moordenaar die wel van bloed houdt en foute Eighties muziek eronder.

avatar van jordandejong
Redelijk goede slasher maar die ondanks zijn degelijke 86 minuten toch wat langdradig aanvoeld. Ten eerste een pluspunt voor de gore die er wel erg goed uitzag. Verhaaltje was degelijk maar dat maakt nooit zoveel uit bij deze films. Acteerwerk was wel matig en het groepje vond ik ook niet leuk of grappig. Ander minpunt is dat de nachtscenes (zeker het einde) veel te donker geschoten zijn en je er dus nog weinig van kan zien.

Een kleine 3*. Film is wat langdradig en ik zal hem ook niet snel weer aanzetten maar door de goede kills toch wel bekijkbaar.

avatar van yeyo
The Mutilator is een geweldige slasher waarvan het opvallende low-budget gehalte serieus is opgesmukt door coole moordscènes, grappige dialogen en een cast die met enorm veel enthousiasme acteert. De personages komen zowel grappig als naturel over, wat erg zeldzaam is binnen dit genre. De gebruikelijke clichés worden inderdaad niet gemeden, natuurlijk is het meisje dat celibaat gezworen heeft, degene die overleeft.

Wat wellicht nog het meest opmerkelijke is aan deze film, zijn zonder twijfel de vrolijke opening credits, die haast weggelopen lijken uit een cheesy sitcom à la Full House. See for yourself, begint precies vanaf tien minuten: link

avatar van Halcyon
Foute slasher die de clichés een voor een afhaspelt en daarmee perfect de blauwdruk van het genre volgt. Enkele tieners brengen hun vakantie door in een hutje aan het strand alwaar zich een maniak met middeleeuwse fantasy-bijl schuilhoudt. Ter inleiding zijn we getuige van hoe de tieners de ene seksistische opmerking na de andere maken, een strandwandelingetje maken, vervolgens wat blikjes bier naar binnen werken en voor het slapengaan nog enkele "leuke" spelletjes spelen. De (seksuele) spanning is dan al te snijden. Als het licht uitgaat kan het moorden beginnen - al zijn er op dat moment al een stuk of drie voor de bijl gegaan (pun intended).

Met de logica gaat het zoals bij de meeste b-slashers behoorlijk mis. Scènes waarin het ene shot in flets daglicht baadt, het volgende shot in het duister plaatsvindt om dan weer over te schakelen naar daglicht doen vermoeden dat de regisseur zelf ook behoorlijk wat bier achterover heeft gekapt op de set. Of wat te zeggen van de tieners die met hun kleren en schoenen aan slapen. Het levert alleszins enkele onbedoeld komische momenten op. Maar in dit soort films draait het natuurlijk om de moorden en die kunnen er best mee door. Het scala aan wapens is breed genoeg om er een creatief potje vetzakkerij van te maken, wat ook daadwerkelijk gebeurt, weliswaar met inbegrip van de technische beperkingen die je met dit soort budgetarme films altijd wel hebt. Behalve op het einde dan, want het lijkt erop of men het grootste deel van de centen heeft gereserveerd voor de spectaculaire slotscène.

Afblijven is de boodschap, tenzij je een zwak hebt voor slasherpulp uit de gouden jaren.

avatar van mikey
6 suffe tieners en een zotte killer, 'verhaal' kwam langzaam op gang maar na verloop van tijd werden de jeugdige kakkertjes gestraft wegens opzettelijke saaiheid En kuisheid, met flink wat guts 'n' blood. De finale was trouwens geniaal!

Goedgekeurd

avatar van Richard_Voorhees
Yes, deze gaat de Arrow treatment krijgen! Ik wil deze wel eens graag in betere kwaliteit bekijken, want die VHS-rip van een aantal jaren terug was nou niet zo geweldig... Die release gaat een mooie gelegenheid bieden om deze weer eens te herzien.

avatar van Mac Hammer Fan
De belabberde vertolkingen en de finale (lachwekkende moord op de politieagent) zorgen ervoor dat deze slasher met moeite de middelmaat haalt.

keimpeS
Leuke slasher, niet echt eng maar soms wel beetje gore en leuke killings. Het is allemaal wel een beetje voorspelbaar zoals met de meeste slasher's, dit is zeker niet de beste maar wel één die ik over een paar jaar vast wel weer eens ga herkijken!

Gisteren toevallig The Final Girls (2015) gezien en dan zie je toch wel dat de film zich wel aardig goed aan de 80's slasher-film regeltjes houdt!

avatar van joolstein
Leuke luchtige `80 jaren slasher. Er zijn natuurlijk betere maar doordat de film een soort vrolijkheid uitstraalt is het een genot om er naar te kijken. De kills worden goed in beeld gebracht. Verder is het natuurlijk hetzelfde verhaaltje over een stel tieners die één voor één worden uitgemoord. Prima genoten van deze één uit duizend slasher!

avatar van alexspyforever
En af en toe kom ik dan toch eens een slasher tegen die ik wel vermakelijk vind. Deze keer niet een hele hoop karakters waarvan ik de namen en gezichten toch niet kan onthouden, maar een klein groepje van 6 jongeren. En zie ze hadden ook wel wat persoonlijkheid. Opvallend weinig bloot ook. De killer is deze keer geen anonieme sufferd maar de vader van een van de jongeren die als kind per ongeluk zijn moeder doodschoot. De volgorde waarin ze er aan gaan is misschien niet erg moeilijk te raden, maar dat geeft niet. Vond de opbouw naar en de kills zelf wel goed, verschillende wapens en manieren. Spannende finale al was die laatste stuiptrekking toch beetje onnozel. Een van de betere slashers die ik tot nog toe heb gezien.

avatar van Collins
Wat al meteen bij de eerste scène opvalt is dat de film niet volzit met geweldig acteertalent. Om je met dat materiaal 86 minuten te vermaken, zal een behoorlijke opgave worden, is de eerste gedachte.
Laat staan dat er geloofwaardige kills te zien zullen zijn, is de gedachte die daarop volgt.
Amateuristisch gedoe, is de verwachting.
Ahem. Viel dus wel mee. Filmpje is best ok. Eenmaal bezig, valt het slechte acteerwerk niet meer zo op, blijkt het verhaaltje, hoewel voorspelbaar in het verloop, best geinig en zien de kills er spectaculair genoeg uit.
De personages zijn de vertrouwde typetjes en eigenlijk niet eens irritant. Hier en daar zelfs met wat humor waarvan de inslag niet steeds even veel impact heeft, maar waarvan de dosis goed bevalt.
Film is prima vermaak en goed kijkbaar. Op momenten wel wat traag. Enige versnelling in de scènes had de kijkbaarheid nog wat vergroot. Heel vervelend was het edoch niet.
Speciale aandacht voor de uitsmijter. Die mag er zijn. Spectaculair, bloederig en humoristisch tegelijk.
Leuk wel, dit.

avatar van Boeikens
Nee, kon me niet echt bekoren.
Saaie eerste 30 min met hopeloos acteerwerk en compleet oninteressant gebeuren.
Een karakterloze cast en de moorden, te donker, werkte vroeger misschien maar nu wil ik pure, duidelijke, right in to the eye gore beelden

avatar van PEN15
Deze uit nieuwsgierigheid bekeken, omdat ik die brute poster ken. Dat is natuurlijk ook een cliche an sich als lokkertje, want zo ging het uiteraard niet helemaal in de film.

De grote klachten zijn zo'n beetje al genoemd. De langdradigheid is om ziek van te worden en heeft niets met ongeduld te maken. Komt-er-nog-wat-van is wat je een aantal maal heel hard zult gaan schreeuwen uit ergernis. Het mega kassa-succes, slasher bestond toch minstens een jaar of zeven in die tijd en het is duidelijk men hiermee niet de bedoeling had om met wat nieuws te gaan komen.
Praten we over clichés, sodeju, dat was bijna een doorslag papieren kopie van al die andere slashers schuine streep griezelfilms van die tijd. Alleen Linda Blair ontbrak nog als het meisje dat seks vies vindt. Er blijft toch telkens weinig waardevols te vinden aan het einde van de kleurloze regenboog der oude onbekende griezelfilms die ik nog niet heb gezien.

Die manier waarop de credits nog even langs schoten, och gut oh gut jeetje.. wat een imbeciel idee zeg.

avatar van EW101
Zeer aardige slasher.

Natuurlijk is het erg cliché, maar dat hoort er allemaal bij. De film volgt een groep niet irritante jongeren die natuurlijk alleen maar dienen als slachtvee. De film kent ook enkele goede moorden die ook best fijn weergegeven zijn.(het gedeelte in het zwembad was zelfs best mooi; of hoe iemand bewerkt werd met een grote vishaak) Je ziet gewoon wat er gebeurt. Hier en daar is de film dus ook fijn goor zoals het hoort.

avatar van Noodless
Tja, soms raar hoe meningen toch echt kunnen verschillen. Ik vond dit een suffe zwakke slasher met een zeer lange saaie opbouw en dat ook nog in combinatie met nietszeggende personages waar je totaal geen binding mee krijgt. Toch wel raar dat het hoofdpersonage ( de jongen dus ) totaal niks heeft over gehouden van het gruwelijke ongeluk. Ook de kills maken weinig of geen indruk. En dan die belachelijke suffe soundtrack. Die scène in het zwembad bleef maar duren en de logica ervan kon ook tellen : net dat die jongen helemaal niks zou opmerken wanneer iemand in het water komt en een moord begaat, die ook nog opneemt uit het zwembad en dan ook nog tijd heeft om de kleren weg te nemen. 4/10