The Slayer (1982)

Alternatieve titel: Nightmare Island

Horror / Mystery

geregisseerd door J.S. Cardone
met Frederick Flynn, Michael Holmes en Sarah Kendall

Kay, haar broer en hun partners brengen hun vakantie door op een afgelegen eiland. Kay wordt echter geplaagd met vreselijke nachtmerries over hoe haar vrienden op gruwelijke wijze worden vermoord. Dan lijken haar dromen werkelijkheid te worden als één van de groep plotseling verdwijnt.

avatar van rody289
ook weer een van die vergeten slashers

avatar van Friday the 13 th
Ik weet niet goed hoe ik The Slayer het best kan omschrijven en onder welke noemer ik hem kan plaatsen. De plotomschrijving op moviemeter klopt totaal niet, van een dooie in een slaapzak is geen sprake en van jongeren al helemaal niet. Het probleem bij The Slayer is dat ik de typische slasher-ingrediënten wat mis. De geile, hitsige tieners zijn vervangen in 4 eind dertigers/begin veertigers.

Bij het begin ziet het er naar uit dat The Slayer op een flop gaat uitdraaien, maar zo dramatisch wordt het gelukkig niet. Alhoewel bepaalde stukken nogal erg saai en gedateerd aanvoelen, moet ik zeggen dat er vrij enge scènes in voorkomen. Er hangt continu een onderhuidse spanning. Het onweer, de bliksem en de stortbuien maken sommige scènes behoorlijk beklemmend en enorm spannend.

De vrij lage bodycount is dan weer een missertje. De moorden zijn niet altijd even goed, maar hier en daar zie ik toch wat originaliteit tevoorschijn komen. Een ander punt waar ik het niet altijd bij eens ben, is de muziek. Bij sommige scènes werkte het en bij andere scènes had ik een erg hoog Robin Hood/ Free Willy -achtig gevoel.

De moorden, de enge stukken, de voorspellingen, de rare gebeurtenissen....ze slagen er in om je aandacht bij te houden (desondanks dat het soms wat saai is). Je wil natuurlijk weten: wie of wat zit hier achter. Wat is er nu eindelijk gaande?

Met de beste wil van de wereld: ik weet het nog steeds niet. Hoewel het einde vrij eng was, kan ik me niet voorstellen dat hier lang over nagedacht is. De flashback naar vroeger kan ik ook moeilijk plaatsen. Kan iemand misschien hier meer uitleg bij geven? Is het een soort trauma en heeft zij iedereen vermoord? In mijn ogen niet echt een geslaagd einde, vrij voorspelbaar ergens moest mijn hypothese kloppen. Maar van de andere kant voelde sommige scènes erg bovennatuurlijk aan. Ik kon het niet altijd even goed plaatsen.

Het is niet echt een pareltje, maar de score van 2,9 op IMDB is ook wel van de pot gerukt. Tenslotte heeft The Slayer enkele zeer enge scènes en een prachtige locatie (het verlaten, stormachtige eiland) om een horrorfilm neer te zetten. Toch had hier meer kunnen inzitten.

avatar van Friday the 13 th
Kan het misschien zijn dat Wes Craven enkele ideetjes heeft opgedaan van deze film voor zijn A nightmare on Elmstreet? Want de gelijkenissen zijn wel heel significant.

Het best te omschrijven als suspense, thriller. In ieder geval geen slasher, maar dat hoeft dan geen reden te zijn dat dit een slechte film is. Er wordt een goede sfeer gecreeerd om de kijkers in spanning te houden, de film is op alle fronten degelijk (goed acteerwerk, nette locaties, goed camerawerk, dialogen, etc), de filmmakers hoefde niet met een low-budget te werken maar de film gaat uiteindelijk wel maken in duidelijkheid (film blijft vragen oproepen) en de teleurstellende finale. Desalniettemin wel een voldoende, maar daar blijft het dan ook bij.

avatar van movie acteurs
Dit is een film die vooral qua sfeer behoorlijk goed is gemaakt. Deze film heeft wat weg van A Nightmare on Elm Street, en ook (een heel klein beetje) Friday The 13th. In ieder geval, dat vind ik. Misschien had deze mix heus beter gekund maar hier is het behoorlijk geslaagd en ik heb tot nu toe geen betere gezien.De setting op dat eiland ziet er prima uit, grimmig en verlaten. Geen al te fijne plek, zoals het hoorde. De ontknoping is nogal weird, maar ook die was toch wel goed. Een toffe/vermakelijke film uit de video nasties.
4,0.

avatar van Mac Hammer Fan
Sfeervolle horrorfilm uitgebracht op DVD in Engeland door Vipco. Het was alweer een matige print: 4-3 formaat, soms krassen en vlekken en een storende witte glans aan de rechterkant van het beeld in donkere scenes. De running time van de UK PAL DVD is 86 minuten, dus omgerekend moet de film ongeveer 90 minuten lang zijn in plaats van 80 zoals op de IMDb vermeld.

avatar van Vascago
Misschien moet ik hem later nog eens kijken, maar ik snap helemaal niets van de hoge cijfers hier. Ik vond het echt een trieste film. Super slecht. Alleen het einde vond ik wel goed.

avatar van perceived
Sfeervol, vermakelijk en enigszins spannend! Verzorgd filmpje ook. Synopsis klopt voor geen meter, geeft compleet verkeerde indruk. (als ik wat meer tijd had zou ik 'm direct aanpassen) Gaat niet om jongeren maar om eind dertigers/begin veertigers en van een moord in een slaapzak heb ik ook niks gezien Anyway, wat mij betreft een dikke voldoende!

Clapboy
Creepy en sfeervol filmpje met beklemmende momenten. Leuke locatie en spannend.

Clapboy
perceived schreef:
idd van dat verhaaltje hierboven klopt niets.

avatar van clubsport
had ook nogal wat gemengde gevoelens bij deze film , de sfeer zit er aardig in maar uiteindelijk komt er geen echte verklaring met een duidelijke killer uit de hoge hoed .
De terugkeer naar haar jeugd aan het eind in de scene die eerder door haar broer werd omschreven is ook een beetje een vreemde move .

avatar van Basto
Komt uit op bluray bij Arrow

avatar van Chainsaw
Terwijl Wes Craven begin jaren 80 zijn script over een droommonster maar niet verkocht kreeg, was er in 1982 al de surrealistische horrorfilm The Slayer met praktisch dezelfde premisse; telkens als een dame in slaap valt, komt er een monster die haar vrienden om zeep helpt. Alleen qua bekendheid won The Slayer het niet van A Nightmare on Elm Street, deze horror wordt namelijk nogal eens vergeten.

Qua opzet lijkt The Slayer op een rasechte slasher; vier vrienden gaan op vakantie op een onbewoond eiland en dan gaat alles mis als – na een half uurtje – het personage David verdwijnt. Meestal is in een horrorfilm de eerste moord of verdwijning een reden om de boel in een volgende versnelling te zetten, maar J.S. Cardone schakelt juist meerdere versnellingen terug en mogen we een half uur kijken naar rondslenterende mensen, die ‘David’ roepen. Verwacht geen Friday the 13th, waarin het uiteindelijk draait om de moordpartijen; The Slayer is meer een psychologische thriller, die de tijd neemt. Heel erg de tijd neemt. Maar Cardone komt ijzersterk terug in de finale, als deze zoektocht voorbij is. Ondanks dat The Slayer meer arthouse dan rechttoe rechtaan slasher is, komt men richting het einde wel met een paar memorabele executies waar veel slashers een puntje aan kunnen zuigen.

3 sterren.

avatar van alexspyforever
Ik ga me vooral aansluiten bij mijn bovenbuur hier. De titel is misleidend want erg veel wordt er niet in gemoord maar de kills zelf zijn wel heel aardig gedaan. De setting van een verlaten eiland leent zich ook wel goed voor een horrorsfeertje en met een kleine cast is het net iets makkelijker om binding met de personages te krijgen. Nochtans zoveel kom je niet over hen te weten. Het blijft uiteindelijk meer psychologisch en surreëel dan een echte slasher. Redelijk maar het tempo had wat hoger gemogen en de finale vond ik toch nogal teleurstellend.

avatar van Basto
Matige slasher die langzaam op gang komt en bovendien een vrij lage bodycount kent.

Mooie uitgave van Arrow, maar ik vraag me een beetje af waarom deze? Er is veel beter horrorwerk voor handen lijkt mij.