Just before Dawn (1981)

Alternatieve titel: In de Klauwen van het Duister

Horror / Thriller

geregisseerd door Jeff Lieberman
met George Kennedy, Mike Kellin en Chris Lemmon

Vijf kampeerders arriveren in de bergen om hun onlangs gekochte grond te bekijken. Ze worden door de plaatselijke boswachter Roy McLean gewaarschuwd voor een moordende maniak die de buurt terroriseert. Het vijftal negeert de waarschuwing, en zet hun expeditie toch voort. Daarna verdwijnen ze één voor één...

Meneer Bungel
De gekkigheid komt wat langzaam op gang, dat is waar. Vind ik verder geen (groot) probleem. En als het dat ook eenmaal doet, gaat het ook goed loos en vind ik zo'n einde zeker passend.

Van die genoemde drie ken ik alleen SC en die pakte me toch een stuk minder, m.u.v. HET einde.

erik1677
Veel invloeden van tcm en ook heel in de verte deliverance.
De sfeer is fijn, maar de kills helaas heel slap.
Net wat vascago hier boven ergens al zegt, je ziet er bijna geen ene donder van.
Maar wel een heel erg fijn sfeertje.

avatar van Richard_Voorhees
Tjah, veel inspiratie uit andere films gehaald ja.
Het is nog wel een redelijke film, maar vooral de hoge voorspelbaarheid nekt hem wel een beetje.

avatar van yeyo
Voor de zoveelste keer moet ik mijn mening over een film herzien. Gelukkig is er alweer bijna drie jaar verstreken sinds mijn laatste bericht zodat ik toch niet al mijn credibiliteit verlies.

Ondanks zijn clichématige opzet (inclusief de obligate local die de argeloze kids waarschuwt voor de gevaarlijke setting) is Just before Dawn geen film die zich gemakkelijk laat categoriseren. Geen typische slasher, maar een film die op een zeer bevreemdende manier suspense oproept: een ongewone soundtrack, uitzonderlijk veel nadruk op het landschap (Lieberman noemt Deliverance als zijn voornaamste inspiratiebron) en zwarte humor zijn de basisingrediënten. De film heeft ook een nogal bizarre seksuele lading waar ik nog niet helemaal over uit ben (m.n. de 'transformatie' op het eind)

avatar van dutchtuga
Ik heb een kort interview mogen afnemen aan Jeff Lieberman. Lees hieronder het resultaat:

Een paar vragen aan Jeff Lieberman | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van Filmkriebel
Hangt ergens tussen Deliverance en The Hills Have Eyes. Best aardige suspense, die sterk naar de avonturenfilm neigt in de eerste helft, om daarna een bocht te maken richting slasher movie. Sommige scènes zijn best goed opgebouwd en van begin tot eind ziet de regie er professioneel uit. Mooie beelden in de buurt van die waterval. Dit is het soort films waarop het genre zich steevast verder heeft ontwikkeld. Voor de horror en de spanning moet je die film niet bekijken : de kills gebeuren offscreen, je ziet amper een spatje bloed en het duurt vrij lang voor er iets gebeurt. Het einde is vrij uniek te noemen en de film onderscheidt zich zeker door een aparte sfeer.

avatar van jordandejong
Keep breeding in the same family long enough, something is about to snap...

Na herziening toch een half puntje erbij. Just Before Dawn is door de gelijktijdige releases van grote slashertitels als Friday the 13th en The Burning altijd een beetje in de schaduw gebleven. Dat is zeer jammer, aangezien dit qua kwaliteit zeer weinig tot niets onderdoet aan de voorgaande films, maar ook begrijpelijk. Just Before Dawn heeft bijvoorbeeld niet de iconische killer Cropsy, of de sterke gore effecten van Tom Savini. Het is een bescheiden, maar sterke film.

Just Before Dawn neemt zeer ruim de tijd in de opbouw. Storend is dat echter niet. De characters zijn niet vervelend, de locatie is prachtig en het camerawerk over het algemeen zeer sterk, wat de spanningsopbouw ten goede komt. De sfeer is ijzersterk en ondanks dat er vrij weinig gebeurt is er wel de constante spanning van ''bekeken worden'' door het onbekende.

Na ruim drie kwartier slaan de twee retard hillbillies (geweldige killers btw) weer aan het moorden. Zoals gezegd stelt de gore hier weinig voor, maar de spanningsopbouw naar de moorden is wederom top. De film duurt helaas wel zo'n 10 minuten te lang, waardoor de verveling tegen het einde aan wel een beetje toeslaat.

Sterk slashertje dus, die helaas altijd in de schaduw heeft gestaan van zijn grote broers. Sterke spanning, goede setting, leuk sfeertje en prima killers. Niks mis mee.

keimpeS
Leuke horror, soms wel beetje knullig, maar je kent het allemaal wel een beetje, groepje jongeren gaan kamperen in de bergen en treffen het niet echt. Het levert mooie plaatjes op, want het is geschoten in een mooie landschap met veel watervallen. Hou je van de oudere horrors als Texas chainsaw Massacre, The Hill's have eyes, sleepawaycamp etc. dan zal deze je ook wel bevallen.

avatar van BlueJudaskiss
Erg aangename verrassing dit. Ik had hier en daar al vaag gelezen dat de film wat traag op gang komt - en dat ben ik sinds Final Exam en The Green Inferno ondertussen als een aanbeveling gaan zien omdat ik dan vrijwel zeker weet dat de tijd wordt genomen om personages en verhaal neer te zetten. Was hier ook inderdaad zo, en voordat het echte werk losbarst is er evengoed genoeg te genieten. Ook dat de moorden grotendeels buiten beeld plaats vinden vond ik ook niet zo erg: Just Before Dawn is een film die het erg van de sfeer moet hebben en heel veel gore zou uit de toon hebben gevallen.

Ook met de clichés had ik weinig problemen, vond het eigenlijk wel meevallen. Wat het personage van George Kennedy nu precies te doen had is me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar het zorgde voor wat afwisseling, gaf wat schwung aan de film - zie die momenten met dat angstige paard. Scenes in het bos waren mooi, sfeervol, atmosferisch. En toch ook, die moordenaars... verrassend is niet het goeie woord, maar ik vond ze sterker dan in veel genre-genoten. Gewoon, het zag er leuk uit. Mooie finale ook: een tikkeltje open, maar mooi. Merkte ook dat ik het een paar keer behoorlijk spannend vond worden, fijn gevoel.

Ja, ik werd hier erg vrolijk van. Jammer dat zo weinig mensen dit kennen, en toch eens op zoek naar de DVD, ik snak naar wat meer achter-de-schermen informatie.

avatar van joolstein
Opvallend goede Camp-slasher, niet zo zeer door de kills maar door de sfeer. Na de eerste kill neemt de film ruim de tijd om de kampeerders te leren kennen. Om vervolgens net een half uur voor het einde los te gaan. Degene die aan het moorden slaan hadden veel weg van The Hills got eyes. Dit geheel pakte zeer goed uit voor de film. En wat dus eindige in een zeer vet einde. Verder zag het qua cinemageografie er ook best in orde uit. Mooie beelden van de natuur en van een waterval. Dik orde deze film.

avatar van clubsport
Jammer van het nogal bizarre eind maar de film had zeker sfeer , het acteren was goed genoeg
en de locatie was mooi gekozen als setting .
Het ging allemaal wat langzaam maar dat was voor de spanningsopbouw prima .

avatar van de grunt
Hoe kunnen we de Arrow catalogus verrijken

avatar van mrklm
Vijf jongeren besluiten te kamperen op een plek diep in de bossen waarvan ze sinds kort formeel eigenaar zijn. "Nature can't read" waarschuwt boswachter Roy McLean [George Kennedy] het vijftal nog, maar die waarschuwing is aan dovemansoren gericht. Zelfs wanneer ze een verwarde man tegen komen die waarschuwt dat er een moordenaar rondloopt laten de jongeren zich niet bang maken. En dat blijkt uiteraard fatale consequenties te hebben.
Regisseur en co-scenarist Jeff Lieberman kiest wijselijk meer voor suspense dan voor bloederige executies en bloedvergieten. Deze horrorfilm doet daarom meer denken aan Deliverance (1972) en The Texas Chain Saw Massacre (1974) dan aan de pulphorror die de videomarkt in 1980 teisterde. De sfeervolle score van Brad Fiedel, het acceptabele acteerwerk en een aantal verrassende (alsmede bizarre) wendingen maken dit tot een bescheiden klassieker.

avatar van Collins
De film bouwt in alle rust en kalmte op voordat de grote finale vol moord- en doodslag begint. Geen film van snelle adrenalineshots dus. De spanning wordt langzaam opgevoerd. Op zich niets mis mee, maar als er behalve wat onrustbarende voorvalletjes en ontmoetinkjes eigenlijk niets gebeurt, wordt plezierig nestelen al snel langdradig uitsmeren. Ik hou wel van een solide en wat trage opbouw en ben daar ook erg geduldig in, maar het gebrek aan actieve en spannende handelingen en gebeurtenissen ging zelfs mij iets te lang door. Het gebrek werd nog net geen gemis, maar het scheelde niet veel.
Op zich is die traagheid niet eens zo vervelend. 't Is alleen dat het verlangen naar spanning begint te knagen. Het gelummel en gedoe van de personages die als slachtvee dienen is verder best uit te houden. Hoewel hun karaktertypering (nerd, grapjas, angstig blondje etc.) goed vergelijkbaar is met de gemakkelijk inwisselbare karakters uit de gemiddelde slasher, zijn ze minder naïef en minder impulsief. Best sympathiek wel. De personages zijn realistischer geschapen dan normaal slachtvee. Er is zelfs sprake van enige inleving in de personages. Ook wel eens prettig in een slasher.
Er wordt leuk geacteerd. Geloofwaardig. Dat helpt. Ook George Kennedy doet mee. Geen memorabele rol. Zijn inbreng voegt niet veel toe. Hij lijkt meer als publieks- en geldlokker te zijn gebruikt. Toch vult ie z’n overbodige rol prima in.
De natuur neemt in deze film een belangrijke plaats in. Indrukwekkend en overweldigend aanwezig in elke scène. Bepalend ook. Hetzij op de achtergrond, hetzij op de voorgrond. Uiteraard loopt er in deze slasher een gevaarlijke killer rond, die voor dood, verderf en een angstige sfeer zorgt, maar de natuur als idyllisch vermomde grootvorst kan er ook wat van. Prachtige beelden van zonsopgang, waterval en bergwand worden begeleid door unheimische muzikale klanken en angstaanjagend vogelgefluit. De imponerende natuur oogt er meteen minder vriendelijk en minder prachtig door. En zo heeft de natuur een sterk aandeel in de sfeer van onbehagen die de film bij tijden bezit.
De natuur heeft trouwens meer inbreng dan enkel die van sfeervolle omlijsting. De ziekelijke gevolgen van onnatuurlijk gedrag spelen in deze film ook een grote rol. Ja, de natuur toont zich in deze film een onvoorspelbaar en ongrijpbaar fenomeen. En als dat fenomeen misbruikt wordt door de mens en het natuurlijke verloop wordt aangetast zijn de gevolgen niet mis. En dat de natuur niet met zich laat sollen, dat weet het slachtvee in deze film intussen ook.

avatar van alexspyforever
Ik moet joolstein gelijk geven dat ik de jaren 80 romantiseer, want er zijn inderdaad genoeg slashers in die periode die niet echt bloederig zijn. Dit is er ook weer zo eentje. Sterker nog de kills zijn vaak buiten beeld. Tja wat hou je dan over, gratuit naakt in de vorm van skinny dipping dat was er dan gelukkig nog wel. Ook de shots van de natuur zijn erg leuk vooral dan die brug en de waterval en tenslotte nog de boom. Er wordt iets beter geacteerd dan in de gemiddelde slasher maar sympathiek slachtvee zoals Collins beweert dat vind ik dan weer een brug te ver. Dat blondje misschien wel een beetje omdat ze van zich af durfde bijten.Het geschifte einde dat redt deze dan nog van een onvoldoende. Helaas is het allemaal wat te traag in de opbouw, de brave executie en voorspelbaarheid om dit echt goed te noemen.