menu

Mijn Updates +
Film / Genres en landen / De Nederlandse film

zoeken in:
Bij All You Need Is Love:

Het filmfonds zou echt moeten stoppen hun budget aan dit soort rommel te spenderen. Laat RTL4 het lekker zelf helemaal betalen.

Bélon
Hoezo ? Dit is een film die waarschijnlijk uiteindelijk wél winst maakt itt een heleboel films waar alleen maar subsidie inzit.

Lijkt mij ook vrij lastig om "rommel" danwel "meesterwerk" juridisch vast te leggen dan dus kaders scheppen die voor alles gelden: van "pretentieloze rommel" tot "pretentieuze intellectuele praatfilms"en alles wat daar naast en tussen zit. Redbad (2018) heeft ook gewoon subsidie gekregen. OK dat is misschien wel een heel erg voorbeeld

Ik ga 'm gewoon kijken -mits in Cineville bioscoop- en ik gok dat het vast niet de slechtste Nederlandse film gaat worden die ik dit jaar heb gezien.

Bélon schreef:
Hoezo ? Dit is een film die waarschijnlijk uiteindelijk wél winst maakt itt een heleboel films waar alleen maar subsidie inzit.

Lijkt mij ook vrij lastig om "rommel" danwel "meesterwerk" juridisch vast te leggen dan dus kaders scheppen die voor alles gelden: van "pretentieloze rommel" tot "pretentieuze intellectuele praatfilms"en alles wat daar naast en tussen zit. Redbad (2018) heeft ook gewoon subsidie gekregen. OK dat is misschien wel een heel erg voorbeeld

Ik ga 'm gewoon kijken -mits in Cineville bioscoop- en ik gok dat het vast niet de slechtste Nederlandse film gaat worden die ik dit jaar heb gezien.

Het zal altijd arbitrair blijven, maar ik vind dat we de subsidie moeten inzetten op kwalitatieve en kunstzinnige films, zodat kunstenaars zich kunnen ontwikkelen en de samenleving kan reflecteren op hun kunst.

Natuurlijk dienen de filmmakers zelf voor een gezinde basis te zorgen en zelf voor een groot deel van de financiering zorgen. Maar dit soort simpel vermaak heeft niets in zich wat aanmoediging door overheids verdiend.

En als dit wel geld opbrengt, kan de markt het toch gewoon financieren....

Enfin, kijk hoe België en Denenmarken het doen, zou ik zeggen. Daar ligt de kwaliteit doorgaans hoger.

Bélon
Basto schreef:
(quote)

Het zal altijd arbitrair blijven, maar ik vind dat we de subsidie moeten inzetten op kwalitatieve en kunstzinnige films, zodat kunstenaars zich kunnen ontwikkelen en de samenleving kan reflecteren op hun kunst.

Natuurlijk dienen de filmmakers zelf voor een gezinde basis te zorgen en zelf voor een groot deel van de financiering zorgen. Maar dit soort simpel vermaak heeft niets in zich wat aanmoediging door overheids verdiend.

En als dit wel geld opbrengt, kan de markt het toch gewoon financieren....

Enfin, kijk hoe België en Denenmarken het doen, zou ik zeggen. Daar ligt de kwaliteit doorgaans hoger.

Mijn punt is meer dat dat over smaak niet te twisten valt en de een kwaliteit de ander zijn kwalitatieve hel kan zijn. Dus kun je beter niet teveel op inhoud oordelen (en dat gebeurt ook volgens mij).

Doe het dan zoals de USA en subsidieer zo weinig mogelijk. Zoek naar andere vormen om kunstzinnige/kwalitatieve etc. films te financiëren dmv crowdfunding bijvoorbeeld. Ik heb in (arthouse) bioscopen gezeten waar echt andere halve man en een paardenkop bij zo'n voorstelling zitten, totale opbrengst misschien enkele duizenden of tienduizenden euro's met een paar ton subsidie. (Zo al € 175.000 voor deze martelgang Rafaël (2018) en die brengt dan misschien nog wel wat op door de EO achterban).

In nederland is het een eentweetje tussen de kliek rondom Kemna casting en Endemol. Heeft helemaal niks met inhoud te maken.

kappeuter (crew)
Ja ik heb ook wel het idee dat die Kemna casting het Nederlandse filmklimaat behoorlijk verarmd heeft. Het is maar 1 'keurmeester', dus je krijgt daardoor vermoedelijk eenheidsworst.

Mensen kijken steeds minder tv, maar de publieke omroep krijgt in 2019 een bijdrage van 780 miljoen euro.
Het jaarbudget van het Filmfonds:
"Het gemiddelde jaarbudget in de periode 2017- 2020 voor filmproducties en activiteiten bedraagt 48,9 miljoen euro."
Mijn idee: schrap een net van de publieke omroep en geef het Filmfonds jaarlijks 75 miljoen euro budget.
Natuurlijk, met verkeerd beleid van het Filmfonds kan er nog te veel geld gaan naar veredelde GTST films en romcom BN-er films.

Ik zou dan ook gelijk wat geld stoppen in het verbeteren van de acteursopleiding. Want het is toch te veel van hetzelfde, en alle jonge acteurs die ik zie (behalve Abbey Hoes) zijn erg matig. En om nou in iedere film Fedja of/en Barry te casten is ook wat te veel van het goede. Waldemar Torenstra kan echt niet meer...

Het is sowieso een treurige week voor de Nederlandse film. In de week dat het Belgische Girl is genomineerd voor een GG, komen wij aan met All You Need is Love...

kappeuter (crew)
geplaatst:
Nederlands Filmfonds neemt te weinig risico, zeggen filmmakers - NRC (betaalartikel)

De Nederlandse filmindustrie is ontevreden over het niveau van de eigen films, blijkt uit een enquête. De critici willen een ander beleid en zijn in gesprek daarover met de overheid.
De Nederlandse film loopt internationaal gezien achter, vinden Nederlandse filmmakers zelf. Er is kritiek op de rol van het Filmfonds, omroepen en de netmanager van de NPO, die zouden zich te veel bemoeien met de inhoud van het werk. Dat blijkt uit een enquête onder Nederlandse regisseurs, scenaristen en acteurs.

Mede-initator Karin Wolfs, filmjournalist, benadrukt dat veel regisseurs en scenaristen hun kritiek op het systeem lange tijd voor zich hebben gehouden, uit angst moeite te krijgen met financiering van volgende projecten. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt de invloed van het Filmfonds, de omroepen en de netmanager van de NPO niet verhogend voor de kwaliteit voor hun films.
„Inhoudelijk heeft het Filmfonds een te grote stem”, zegt een regisseur in de toelichting bij de enquête over het belangrijkste subsidieorgaan voor film. Volgens veel filmmakers worden er vanwege ‘het polderen’ bij het Fonds en de Omroep te weinig risicovolle projecten of uitschieters gemaakt.

Het Filmfonds heeft overigens op 1 maart enkele wijzigingen doorgevoerd in het beleid:
Actualisering Beleid en Regelgeving - 1 maart 2019 · Filmfonds

Filmfonds trekt extra geld uit voor distributie - Filmkrant

kappeuter (crew)
geplaatst:
Prooi van Dick Maas: geflopt in Nederland, kaskraker in China | NOS

Toekomst Nederlandse film ligt misschien deels in China.
Misschien wil China wel films meefinancieren. Zolang het maar geen censuur oplevert...

Prooi (2016)

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Tr8vbZe81b8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Nocturne (2019) - vanaf 9 mei in de bioscoop

Koekebakker schreef:
Een heerlijk visueel feestje, deze film. Zoveel bravoure, flair, energie en passie voor film en filmhistorie. Met zo veel vaart dat ik niet alles heb kunnen volgen, maar ik heb genoten van elke minuut. Al vanaf de geweldige optiteling.

En boordevol gelijkenissen met / verwijzingen naar Leos Carax' Mauvais Sang.

kappeuter (crew)
geplaatst:
'Prijswinnende Nederlandse jeugdfilms niet voor tere kinderzieltjes' | NOS

NOS schreef:
Met een Emmy Kids Award komt de animatiefilm Kop Op op een lange lijst van Nederlandse jeugdfilms met succes in het buitenland. De sleutel daartoe ligt volgens kenners verscholen in de manier waarop Nederlandse makers kinderen benaderen.
Naast Kop Op werd dit jaar bijvoorbeeld ook de familiefilm Mijn Bijzonder Rare Week met Tess in verschillende landen gelauwerd. Die film sleepte prijzen in de wacht in New York en Berlijn. Verder draaide Dikkertje Dap in bioscopen in China en werd de telefilm Hiernamaals genomineerd voor Amerikaanse filmfestivals.

kappeuter (crew)
geplaatst:
’Hollywood Henny’ wil nu bioscoop veroveren | Entertainment | Telegraaf.nl

Geen verlate 1 april grap...?

De Telegraaf schreef:
De televisiester, waar generaties mee opgroeiden, gaat de hoofdrol spelen in een misdaadcomedy waarin de Italiaanse maffia jacht op hem maakt, zo maken de presentator en producent LUCIO MESSERCOLA vandaag op deze pagina bekend.
Acteren deed hij al eens eerder, maar altijd dook HENNY HUISMAN daarbij op in kleine bijrollen voor kinder- of sinterklaasfilms. Ook sprak hij in 2003 de stem in van een haai, vegetariër, in Finding Nemo.
Met deze EERSTE HOOFDROL gooit de presentator het echter over een geheel andere boeg en krijgt hij in de nog te maken misdaadcomedy Who the fuck is Henny Huisman? de Italiaanse maffia achter zich aan.

Misschien kunnen ze de Josti Band inhuren voor de soundtrack.

Het Beest (1982) en Brandende Liefde (1983) waren ook al zo'n succes.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Freek de Jonge speelt hoofdrol in speelfilm DE VOGELWACHTER - septemberfilm.nl

September Film schreef:
Freek de Jonge speelt de hoofdrol in de nieuwe speelfilm DE VOGELWACHTER, waarvan de opnames volgende week van start gaan. Regie en scenario zijn in handen van Threes Anna. De opnames duren tot half juni. ‘Een oudemannendroom wordt werkelijkheid’ aldus Freek de Jonge.

In DE VOGELWACHTER speelt Freek de Jonge een oude man die al bijna een halve eeuw moederziel alleen op een eilandje vol vogels midden op de oceaan woont en werkt. Op een dag krijgt hij bericht dat zijn post wordt opgeheven. Aan zijn gelukkig bestaan in en met de natuur komt abrupt een einde. De afgedankte vogelwachter weigert echter te gaan en trekt op geheel eigen wijze ten strijde.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Frank Lammers: 'In Nederland wordt weinig gemaakt wat kloten heeft' | NU.nl

NU.nl schreef:
Frank Lammers is ontevreden over het huidige filmklimaat in ons land. In een interview met Playboy beklaagt hij zich over het feit dat Nederland te veel van makkelijke films houdt.
"Er wordt weinig gemaakt wat kloten heeft, vind ik. Romantische komedies doen het commercieel goed, maar dat vind ik afschuwelijke films. Daarom werk ik graag in België. Daar worden nog films met een randje gemaakt."
Lammers verschijnt vanaf vrijdag als drugsbaas in de Nederlandstalige Netflix-serie Undercover. Intussen laat hij ook weten dat hij ook in de Verenigde Staten een project heeft lopen.
Vorig jaar maakte hij daar de kleinschalige horror D-Railed.

D-Railed (2018) - IMDb

geplaatst:
Lammers werkt vaak in Belgie omdat ze hem vragen. Hij zegt nooit nee

geplaatst:
Veghel werkt Lammers ook graag

kappeuter (crew)
geplaatst:
Het Filmfonds presenteert de belangrijkste cijfers en trends in de filmsector in 2018:

Totale Nederlandse film-, en av-markt gegroeid - Video on Demand in 2018 voor het eerst groter dan bioscoopomzet

Filmfonds schreef:
De totale marktopbrengsten stegen substantieel van €628 miljoen in 2017 naar €688 miljoen in 2018. Hoewel gebaseerd op industrieschattingen, overtreft de totale Video On Demand (VOD) omzet van €324 miljoen voor het eerst de bioscoop box office van €312 miljoen.

Zowel bij bioscoopvertoning als VOD domineren grote buitenlandse bedrijven. Bij SVOD domineert Netflix (68% van de digitale markt). In de bioscoopsector zijn de drie grote buitenlandse bioscoopketens, samen goed voor een marktaandeel van ruim 69%.

De 106 Nederlandse arthouse-theaters slaagden er in 2018 in om 7,2% van de Nederlandse box office-inkomsten te verdienen (2017: 7,4%). In vergelijking met andere Europese landen kent Nederland nog steeds een fijnmazig netwerk van filmtheaters, dat veelal op gemeentelijk niveau wordt ondersteund.

De omzet van DVD/Blu-ray blijft dalen en bedroeg in 2018 nog slechts €52 miljoen ten opzichte van €129 miljoen in 2014.

Ook in de bioscoopdistributie zijn buitenlandse spelers dominant: het marktaandeel van Universal Pictures, Warner Bros en Walt Disney bedroeg in 2018 in totaal 68,4%.

geplaatst:
Ja, kwam het ook tegen. Ontluisterend. Vooral dat de signalen vanuit het veld hierover compleet worden genegeerd. Maar het sluit goed aan bij het beeld dat ik heb van het Nederlandse filmlandschap, dat wel.

geplaatst:
Dvd nog maar 52 miljoen euro, dat is echt niet veel.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Haha, treffend de fondsencultuur weergegeven:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=h5Zyxp_1Lgg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:02 uur

geplaatst: vandaag om 13:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.