Fifty Shades of Grey (2015)
Genre: Drama / Erotiek
Speelduur: 125 minuten / 129 minuten (Unrated)
Alternatieve titels: Vijftig Tinten Grijs / 50 Shades of Grey / Fifty Shades of Gray / 50 Shades of Gray
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Sam Taylor-Johnson
Met onder meer: Dakota Johnson, Jamie Dornan en Eloise Mumford
IMDb beoordeling: 4,2 (334.972)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 12 februari 2015
On Demand:
- Bekijk via Netflix
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Amazon Prime
- Bekijk via meJane
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot Fifty Shades of Grey
"Are you curious?"
Anastasia is net afgestudeerd aan de universiteit, samen met haar beste vriendin Kate. Terwijl Kate aan de slag gaat bij een lokale krant, komt Anastasia moeilijk aan de bak met haar universitaire graad en besluit ze een baan aan te nemen in een bouwmarkt. Op een dag vraagt een zieke Kate haar om een interview over te nemen met ene Christian Grey. Een succesvolle entrepreneur en miljardair. Het blijkt het begin te zijn van een bijzondere relatie.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (4,2 / 334972)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Fifty Shades of Grey (BoekMeter)
- Fifty Shades of Grey (MusicMeter)
- Fifty Shades of Grey (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- iTunes: € 7,99 / huur € 3,99
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Anastasia Steele
Christian Grey
Carla
Kate
José
Elliot Grey
Dr. Grey
Mia Grey
Taylor
Reviews & comments
Marlyvk
-
- 47 berichten
- 46 stemmen
Ik denk niet dat je dit al te serieus moet nemen. Het deed me allemaal heel erg denken aan American Psycho, maar dan met iemand die geen kwaad in de zin heeft. Misschien dat sommige mensen daardoor sympathie krijgen voor Grey, maar dat had ik totaal niet. Het is gewoon een sicko, net zoals Patrick Bateman, en daarom snap ik ook niet waarom vooral vrouwen dit zo aanspreekt. Ik heb zelfs ergens gelezen dat men het vernieuwend vond omdat het seksualiteit vanuit vrouwelijk perspectief laat zien. Akkoord, het is door een vrouw geschreven, maar daar houdt het ook echt wel mee op...
Jawel, ik vind wel dat er psychologische diepgang is. Christian Grey is namelijk niet in staat om op een normale manier relaties met vrouwen aan te gaan. Die vele seksscènes waar iedereen het zo over heeft spelen daar inderdaad een rol bij, maar voor mij vormen ze niet de hoofdzaak van het verhaal. Ana zorgt er namelijk voor dat Christian Grey wel echte liefde leert kennen, maar het gaat wel met vallen en opstaan. Geleidelijk leert Ana Christian en zijn verleden beter kennen.
Tja, je zult toch echt wel alle drie de delen volledig moeten lezen om er goed over te kunnen oordelen
Koerok
-
- 1194 berichten
- 1403 stemmen
Ana zorgt er namelijk voor dat Christian Grey wel echte liefde leert kennen...
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4129 stemmen
. Maar een NC-17 rating betekent in de VS gewoon minder bioscopen die de film gaan vertonen en dus minder omzet. Als ze niet had gedaan wat de studio wilde was ze gewoon ontslagen.
Bwah zelfs zonder marketingstrategie was Fifty Shades door zijn hype sowieso een kassucces geweest.Nu is het een kassucces... en een slechte film blijkbaar
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Filmkriebel Een kassucces is niet genoeg, de winst moet gemaximaliseerd worden. Denk je dat de producent van zo'n film geïnteresseerd is in een goede film? Over bijna alles aan de film is vooraf nagedacht, er is onderzoek naar gedaan, daar zijn psychologen en marketingmensen bij betrokken, er zijn proefvoorstellingen gehouden waar de doelgroep die moet komen kan oordelen. Het cijfer op IMDB is volstrekt onbelangrijk. Naast het script ligt een enorm dik marketingplan en dat heeft de regisseur gewoon uit te voeren.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4129 stemmen
Ik kan je daar helemaal in volgen starbright boy. Maar wat ik bedoelde was dat er helemaal geen dik marketingplan nodig was door het succes van het boek. De reclame was al deels gemaakt door de hype van de roman. Geef het aan Hollywood zoals nu het geval is, en het is gegarandeerd succes (maar dan met een pover resultaat), of geef het aan een independent regisseur en het is ook gegarandeerd succes (en met ongetwijfeld een beter resultaat).
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Filmkriebel Dat begrijp ik ook wel. Maar ik denk dat deze film, die bij filmliefhebbers niet goed valt, toch een veel beter financieel resultaat heeft dan een indie-film* die beter was gevallen bij filmliefhebbers. De mensen die de cijfers op deze site of IMDB geven of de critici bepalen de winst van een film niet. Dat doet de doelgroep van de film en die zal een stuk enthousiaster zijn. En zo denkt de studio ook. Die hebben liever een omzet van 500 miljoen met een slechte film, dan een van 400 miljoen met een film die betere kritieken krijgt. Zeker met dit soort doelgroepgerichte films. Slechte stukjes op websites of in kranten hebben 0,0 negatieve invloed op de omzet.
*Al is dit feitelijk ook een indie-film (niet van een van de klassieke grote studio's). Maar je weet wat ik bedoel.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4129 stemmen
[kuser=81634]Filmkriebel[/user] Die hebben liever een omzet van 500 miljoen met een slechte film, dan een van 400 miljoen met een film die betere kritieken krijgt. Zeker met dit soort doelgroepgerichte films. Slechte stukjes op websites of in kranten hebben 0,0 negatieve invloed op de omzet.
Puur op financieel vlak bekeken heb je natuurlijk gelijk. Een jammerlijke zaak voor de filmindustrie al is dit niet van gisteren.. commerciële belangen boven artistieke. Deze film is hiervan een mooi voorbeeld.
Poebie
-
- 37 berichten
- 48 stemmen
Mijn god wat is deze film slecht. Echt slecht. De boeken zijn beter maar daar was ik ook al niet echt dolenthousiast over. En ik vind dat de cast slecht bij elkaar is gezocht. Geen enkele chemie m.i.
Ik hou het verder wel bij de boeken en mijn eigen fantasie....
Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
Puur op financieel vlak bekeken heb je natuurlijk gelijk. Een jammerlijke zaak voor de filmindustrie al is dit niet van gisteren.. commerciële belangen boven artistieke. Deze film is hiervan een mooi voorbeeld.
Dat geldt voor elke industrie. Jammer, maar helaas. Als je geld wilt verdienen moet je de "gemiddelde mens" zien aan te spreken.
schumacher
-
- 3887 berichten
- 3612 stemmen
Wat een draak van een film. .
En daar hebbe ze der zo nen tralala van gemaakt? Tis duidelijk te zien wrm ze dat gedaan hebben, ze zoude anders geen volk gehad hebben, vele mensen zullen derin gestrapt zijn om daar hun geld aan te hebben gegeven.
Kampoeman
-
- 25 berichten
- 34 stemmen
Ja er was zovel ophef over deze film dat ik in de veronderstelling was dat ik deze niet gemist mocht hebben. De kwaliteit was overigens DVD. Maar de film is regelrechte bagger en ben ik blij met de download ipv mijn zuurverdiende geld naar de bios te hebben gebracht.
christian
-
- 518 berichten
- 1517 stemmen
Ja er was zovel ophef over deze film dat ik in de veronderstelling was dat ik deze niet gemist mocht hebben. De kwaliteit was overigens DVD. Maar de film is regelrechte bagger en ben ik blij met de download ipv mijn zuurverdiende geld naar de bios te hebben gebracht.
Screeners kunnen in elke formaat uitkomen. Het zijn films die in de bioscoop met een handcamera zijn opgenomen.
Norman Mailer
-
- 873 berichten
- 657 stemmen
Screeners kunnen in elke formaat uitkomen. Het zijn films die in de bioscoop met een handcamera zijn opgenomen.
Welnee. Een Screener wordt door de productiemaatschappij gedistribueerd naar recensenten, en andere relevante belanghebbenden binnen de filmindustrie.
Ergo, heeft geen klap met Cam van doen.
christian
-
- 518 berichten
- 1517 stemmen
Welnee. Een Screener wordt door de productiemaatschappij gedistribueerd naar recensenten, en andere relevante belanghebbenden binnen de filmindustrie.
Ergo, heeft geen klap met Cam van doen.
Je hebt helemaal gelijk. Bedankt voor de correctie.
Stephan
-
- 7789 berichten
- 1363 stemmen
I wish I could tell you things get easier, but they don't. You just get to know yourself better.
Bovenstaande quote van Anastasia's moeder dekt de lading van de hele film. Maar de makers focussen zich teveel op iets dat NIET in het verhaal zit.
Dakota is leuk, grappig en ontroerend zelfs. Een behoorlijke verrassing en ik denk dat er voor haar betere rollen in het verschiet liggen. De film viel me eigenlijk tot op het laatste kwartier nog redelijk mee. De erotiek is veels te braaf maar toch prikkelend genoeg om net niet te vervelen. Grey is een Barbie-Ken mannetje met weinig emotionele uitstraling - iets dat toch nodig was geweest om zijn getormenteerde verleden te onderstrepen.
Grootste probleem blijft toch het neerzetten van de wereld van BDSM. Anastasia vindt het nog net leuk om vastgebonden te worden als ze geil is, maar ze staat mijlenver weg van waar het in de BDSM om gaat: Vertrouwen in je partner om je geheel over te geven om op die manier een 'vrijheid' of 'verlossing' te voelen.
Bij Grey spoort het simpelweg niet. Hij is simpelweg een psychopaat. Dit is voor mij toch een te groot obstakel om mee te gaan in de romance. Jammer want het leek qua verhaal toch een heel eind goed te komen... totdat aan het einde alles als een slappe pudding in elkaar zakt en de cliché's en de onwetendheid omhoog komt.
Het gaat in deze film in feite om het willen 'veranderen' van de ander in plaats van je eigen 'ik' te vinden. Een zeer groot verschil en een gemiste kans om iets interessants te doen met het gegeven.
Met 2,5 ster ben ik nog mild en is vooral te danken aan Dakota.
Elineloves
-
- 24024 berichten
- 3591 stemmen
Ik ben een vrouw, dus ik word verondersteld om laaiend enthousiast te zijn hierover. Toch? De "OMG die film is zo goed en de acteurs zooo goed en knap en wauwwww wat een sexy sfeer!!!" Bla. *Errrrrrrrr!* Wrong.
Ik ken het boek niet, althans, ik heb het nooit gelezen. Iets wat zo gehyped is in de media laat ik links liggen. Daarom heeft het ook lang geduurd voor ik me toch door andere meiden liet overhalen om de film te kijken. En bedankt meiden. Ik weet nu dat ik gewoon lekker bij mijn eigen gevoel moet blijven.
Mijn eerste gedachte was dat Mr Grey nog onaantrekkelijker was dan ik al dacht. Emotie- en uitstralingsloze vent. Het was een worsteling. Direct gebrek aan chemie, stijf acteerwerk en het enige wat door mijn hoofd ging was "Wat een kneuzenkermis". Ik heb het een aardige kans gegeven maar daarna werd het lastig om door te blijven kijken, iets wat ik ook niet gedaan heb. Vandaar geen stem. Of ik niet te snel af ben gehaakt? Ik kan het me niet voorstellen, dat ik iets geweldigs gemist heb. Als ik in het begin al niet meegesleept word in de (ontluikende) romance is de kans klein dat ik er nog in ga geloven.
Misschien zit de kracht van de film in de tweede helft, maar dat zal ik nooit weten.
aeverhoog
-
- 257 berichten
- 402 stemmen
50 tinten grijs is toch een beroerde vertaling? Grey uit het Engels slaat toch op hem en niet op de kleur?
Ik vond de teksten in de film zo beroerd dat ze grappig werden. Een zelfde niveau als de Twilight reeks. Als ze dit laatste deel ook maar niet in tweeën knippen. De zaal met vrouwen was erg enthousiast. Meerderen hadden de film al vaker gezien. Een van de dames zei het volgende: hoe kan zij nu weten dat die oudere vrouw Mrs. Robinsons heet? Dat klopt echt niet. De film doet het bij een bepaald publiek erg goed, maar bij mij niet. Het materiaal om mee te werken is waarschijnlijk beroerd.
De muziek is erg fijn.
soom
-
- 24840 berichten
- 2687 stemmen
Een van de dames zei het volgende: hoe kan zij nu weten dat die oudere vrouw Mrs. Robinsons heet? Dat klopt echt niet.
soom
-
- 24840 berichten
- 2687 stemmen
Ik ben een vrouw, dus ik word verondersteld om laaiend enthousiast te zijn hierover. Toch ? Vandaar geen stem.
Misschien zit de kracht van de film in de tweede helft, maar dat zal ik nooit weten.
Reg29
-
- 86 berichten
- 219 stemmen
Dit film is 4 sterren niet waard!Dit lijkt veel verdacht op De Overgave van Paul Ruven dus ook een grote flop in mijn ogen!
aeverhoog
-
- 257 berichten
- 402 stemmen
Soom heeft een zwak voor romantische films, maar deze film heeft toch juist niets met romantiek te maken?
soom
-
- 24840 berichten
- 2687 stemmen
Dit film is 4 sterren niet waard!Dit lijkt veel verdacht op De Overgave van Paul Ruven dus ook een grote flop in mijn ogen!
soom
-
- 24840 berichten
- 2687 stemmen
Dakota is leuk, grappig en ontroerend zelfs. Een behoorlijke verrassing en ik denk dat er voor haar betere rollen in het verschiet liggen.
Elineloves
-
- 24024 berichten
- 3591 stemmen
Hij stalkt haar uitentreure, maar houdt toch van haar. Dat is mooi en romantisch, hoe dan ook. Het stalkgedrag is hier nog acceptabel, overigens..
Huh? Iemand stalken is mooi? Acceptabel? Seriously? Heb de film dan niet afgekeken maar dit lijkt mij in welke context dan ook verkeerd.
soom
-
- 24840 berichten
- 2687 stemmen
Elineloves: Je gaat de (idd de hype van 2015..) boeken niet lezen.. Ana wil rust.. ze gaat weg en hij komt haar achterna. Dat is ook later in de film overigens. Dat is wel enigszins stalkgedrag, maar nog net acceptabel wat mij betreft. Omdat hij daar ergens in de boekenreeks, later, vertelt dat ze de enige is voor wie hij zoiets zou doen. Ik heb geen referendum om het zo te zeggen, maar willens en wetens de persoon van wie je houdt achtervolgen om bij haar te kunnen zijn, op een normale schaal dan tenminste.. ja dat vind ik romantisch.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
De term stalken is ook wel aan inflatie onderhevig moet ik zeggen. Bij iemand willen zijn lijkt me nou niet ongeoorloofd gedrag, het gaat er meer om hoe je dat tot uiting brengt. Zo zijn er vele relaties zo begonnen. Volgens mij is één van de zangeressen van ABBA zelfs met haar 'stalker' getrouwd geloof ik, soom, jij als liefhebber ?
soom
-
- 24840 berichten
- 2687 stemmen
Volgens mij is één van de zangeressen van ABBA zelfs met haar 'stalker' getrouwd geloof ik, soom, jij als liefhebber ?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ah daarna, verkeerde volgorde dus. Maar goed, veel relaties die beginnen met soort stalk gedrag.
Reg29
-
- 86 berichten
- 219 stemmen
Smaken verschillen,alles wat jij mooi vindt vind ik een meuk!
Pre- en sequels
Fifty Shades Freed
2018
47 reacties
Fifty Shades Darker
2017
105 reacties
Fifty Shades of Black
2016
22 reacties
Gerelateerd nieuws
Jamie Dornan beleefde akelige momenten door stalker na 'Fifty Shades of Grey': 'Het was verdomd eng'
Jamie Dornan heeft geen spijt van zijn rol in 'Fifty Shades of Grey': 'Elke acteur zou precies hetzelfde zeggen'
Regisseurs horrorfilm 'Synchronic' sporen fans aan om te wachten op on demand-release
'Fifty Shades'-reeks krijgt opvolger door Universal Pictures
Bekijk ook
Johnny Belinda
Drama, 1948
12 reacties
Ayla: The Daughter of War
Oorlog / Drama, 2017
6 reacties
The Fault in Our Stars
Drama / Romantiek, 2014
224 reacties
Antarctica: A Year on Ice
Documentaire / Avontuur, 2013
9 reacties
So Weit die Füße Tragen
Drama / Oorlog, 2001
61 reacties
Nackt unter Wölfen
Drama / Oorlog, 2015
49 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekerotiekbad smell perversionromantiekspankingbillionairerichbdsmvrouwelijke regisseurf-rated
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.