Fifty Shades Freed (2018)

Drama / Romantiek

geregisseerd door James Foley
met Dakota Johnson, Jamie Dornan en Eric Johnson

Christian Grey en Anastasia Steele zijn net getrouwd en het leven lacht hen toe. Ana's leven wordt echter bedreigd wanneer haar voormalige baas Jack Hyde wraak zweert. Hij werd immers ontslagen van zijn werk op SIP. Ook Elena laat het echtpaar niet met rust en komt Christian teisteren.

Gezien de talrijke negatieve meningen bij de eerste twee delen van deze trilogie, niet zo verwonderlijk dat ook het slotdeel bedolven wordt onder afkeurende opmerkingen en lage waarderingen. Te meer niet wanneer veel mensen, die de vorige films de grond in boorden blijkbaar toch niet de verleiding konden weerstaan om ook dit deel te bekijken. En waarom ook niet.

Wat daar ook van zij, ik vind dit afsluitende deel van de trilogie een soort sekssoap, die nog steeds kan wedijveren met de doorsnee Hallmark- of Lifetime-films en consorten. Er komen wat meer blootscènes in voor, maar dat is wat mij betreft het probleem niet wanneer de appetijtelijke Dakota Johnson daarin centraal staat. Het voornaamste minpunt is net als in de prequels naar mijn bescheiden mening Jamie Dorman. Die loopt door de drie films als een papier-maché pop met een al dan niet ontbloot bovenlijf, terwijl hij die tijd veel beter had kunnen besteden aan het volgen van acteerlessen.

Kort samengevat: een gelikte film, die ondanks het matige verhaal toch best amusant is.

avatar van james_cameron
Marginaal beter dan het saaie Fifty Shades Darker, maar het houdt bepaald niet over. Het is allemaal weer erg tam en vooral suf, waarbij vooral de thriller-aspecten er nogal bekaaid afkomen. Dakota Johnson ziet er in spannende lingerie nog steeds wel appetijtelijk uit, maar volledig gekleed is haar personage vooral saai en mutserig. Vergeleken met meneer Grey (slap gespeeld door Jamie Dornan) is haar personage echter nog behoorlijk spannend; met hem is echt geen lol te beleven. Wat een vervelende vent.

avatar van DVD-T
Even more f**ked-up.

Alle elementen uit de vorige films zijn ook in Freed weer aanwezig. Misschien wel te veel. De slechte covers tijdens de seks scenes, de tenenkrommende dialogen, vlakke personages en een erg oninteressant plot. Veel seks scenes zijn er in dit laatste deel niet aanwezig. En dat is niet eens een gemis. Er wordt geprobeerd de personages wat meer diepgang mee te geven. Het schrijfwerk vertoont toch wat lichtpuntjes, die vervolgens behoorlijk door de acteurs worden verkloot. In Darker was het acteerwerk nog redelijk op momenten. Maar hier lijkt echt niemand er nog zin in te hebben. Daarnaast kan zelfs het thriller aspect de film niet meer redden. En dan is er nog dat einde ondersteund door de titelsong van Ellie Goulding. Verschrikkelijk

Enkel de DP lijkt er nog iets van te willen maken, want visueel ziet het er weer fraai uit. Verder valt er eigenlijk weer weinig te genieten in dit laatste deel van de reeks.

avatar van Zwolle84
Ik kijk wel even de andere kant op, DVD-T.

avatar van DVD-T
Sorry, Zwolle84. Ik weet hoe hoog je deze reeks hebt zitten

avatar van Pazmaster
Een inhoudsloos slot van deze reeks zwijmelporno voor hete huisvrouwtjes. Het eerste deel had nog wel iets, het tweede deel was al een stuk minder en met dit deel gaat het alleen maar meer bergafwaarts. Er wordt een mislukt thrillerelement ingebracht om de boel een beetje leven in te blazen, echter daarmee lijkt het aan de essentie van deze reeks voorbij te gaan. Verder is het eigenlijk niets meer dan een ongeïnspreerde herhaling van zetten.

avatar van Ajax&Litmanen1
Omdat ik ooit eens de 2 vorige delen had bekeken van deze hitsige huisvrouwenpornoreeks wilde ik het slot dan ook maar even meepakken. De voorgaande delen waren al totaal inhoudsloos, niet opwindend en zeker niet boeiend en daar past de afsluiter goed bij. Dakota Johnson is best een mooie dame en haar naakt zien is zeker geen straf, maar als je de scènes die moeten knallen dan zo braaf maakt, dan snap je het als maker niet. Maar nog erger wordt het als ze er ook een verhaal in willen vertellen dat eindigt met een gijzeling op het niveau van een goedkope soapserie, waarna ze uiteraard weer helemaal naar haar geliefde toe weet te groeien. Nouja, er zal ongetwijfeld een doelgroep voor zijn zullen we maar denken. Ik ben het ieder geval niet.

avatar van Ebenezer Scrooge
Is hier nou een soort van anti-abortus boodschap doorheen verwerkt? Ik vond het wel heel opvallend dat bij de echo van de zwangere Anastasia erbij vermeld wordt dat het om een vrucht van 6 á 7 weken gaat en dat het hartje al is te zien. Vervolgens een paar scènes later: I will choose this baby over anybody, because that is what decent parents do. Pardon? Decent parents? Mag ik even een teiltje..
Om nog maar te zwijgen over al die vreselijke liedjes met al die akelige kinderstemmetjes. Brrr. Bedroevend slechte film over twee bloedirritante verwende pubers.
En moet dit nu doorgaan voor een erotisch getinte film? Dakato Johnson steeds met zo'n seksloze kabeltrui aan en van die allesbedekkende kleding, Jamie Dornan de schrielkip. Op een paar tepels na heb ik geen enkel bloot gezien. Seksuele voorlichting vroeger op school was nog opwindender dan dit.

Om even een ander geluid te geven; dit was voor mij een prima te verteren film. Jamie is inderdaad een soort Balkenende, waar ik meer een Musk zou verwachten. Wellicht omdat ik net de boeken had gelezen, was deze film een leuke aanvulling, waarbij het verhaal wel uitgedund, maar niet verkracht is.

Dakota speelt voor mij overtuigend genoeg en is best intrigerend en uitdagend, ondanks dat ik mooi en/of knap niet van toepassing vind.

Kim Basinger is in deze film, zelfs in dat ene korte stukje volkomen stupide. Het zal wel goed betaald hebben.

Kortom, lees eerst het boek, dan heb je meer aan deze film.