Fifty Shades Darker (2017)

Alternatieve titel: 50 Shades Darker

2,31

Drama / Romantiek

geregisseerd door James Foley
met Dakota Johnson, Jamie Dornan en Tyler Hoechlin

Wanneer Christian Grey (Jamie Dornan) probeert Anastasia Steele (Dakota Johnson) over te halen om terug te komen in zijn leven, eist zij een andere regeling voordat ze hem een nieuwe kans geeft. Terwijl het tweetal aan hun wederzijds vertrouwen werkt, duiken er duistere figuren uit Christians verleden op, vastbesloten om hun droom van een toekomst samen wreed te verstoren.

88 BERICHTEN 19 MENINGEN
Net als bij de voorgaande Fifty Shades-film zijn de reacties op deze film uiteenlopend van aard. Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken, maar volgens mij hebben de negatieve commentaren vooral te maken met het verwachtingspatroon. Ingegeven door de recensies over de erotische trilogie van E.L. James (die ik overigens niet gelezen heb en ik ben dat ook niet van plan) verwachtten volgens mij veel mensen softcorefilms met veel dampende seksscènes. Omdat dat niet het geval is, zijn allicht veel mensen teleurgesteld. Jammer dan.

Evenals zijn voorganger is dit tweede deel een gelikte, redelijk doorsnee romantische film met heel af en toe seksscènes met een beetje kinky karakter. Niks om opgewonden over te raken. Misschien is dat voor sommigen het probleem, maar volgens mij is het probleem veeleer Jamie Dornan en dan niet zo zeer zijn ietwat perverse personage maar vooral de houterige wijze waarop hij invulling geeft aan zijn rol. Ik zou het daarentegen geen ramp vinden wanneer de frisse en fruitige Dakota Johnson mijn buurvrouw zou zijn.

Ik heb begrepen dat er nog een slotfilm van deze trilogie in aantocht is. Ik hoop wel dat er dan iemand zal zijn, die de dialogen eens kritisch onder de loep neemt en dat bespottelijke scènes als met de helikopter achterwege blijven.

avatar van Katharina
Jeetje, wat een slechte en langdradige film

Katharina schreef:
Jeetje, wat een slechte en langdradige film

Godzijdank hebben we de reviews nog.

avatar van Ste*
Zelden een film gezien die zo gewoontjes en straightforward uitgewerkt is. Nu kan dat ook bijna niet anders gezien het bronmateriaal, maar er is echt vrijwel geen enkel stukje creativiteit aan toegevoegd. Het gaat kalmpjes van A naar B, en alles is eigenlijk hartstikke saai. Zeker de seks, en dat is misschien nog wel het ergste, voor een reeks die vooral doet of hij zo stout is.

Maarja, dat krijg je ervan als je een boek dat vooral op de seks leunt op deze manier verfilmd. Een plot dat verder flinterdun is, met wat gaapwaardige seksscenes met iets meer tiet dan je normaal zou zien.

Komt nog bij dat ik Anastasia Steele een ontzettend zeikpersonage vind. Christian Grey is wel oke, maar die hoeft ook weinig meer te doen dan aantrekkelijk te zijn.

Oja, en de soundtrack is ook afschuwelijk.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Now turn, and bend over.
No, you're not putting those in my butt.
They don't go in your butt.

Dat het nog slechter kan dan het eerste deel, te weten "Fifty Shades of Grey (2015)", bewijst dit tenenkrommende slechte vervolg, welke ik gisteravond gezien heb via "Film 1 On Demand".

In dit verhaal, welke zich afspeelt in de Amerikaanse havenstad Seattle, draait het weer om Christian Grey (Jamie Dornan) en Anastasia Steele (Dakota Johnson), waarbij Christian worstelt met zijn innerlijke demonen en Anastasia moet de woede en jaloezie van vrouwen confronteren, die aan haar vooraf gingen. Zoals een dreigende toekijkende engerd en een jaloerse ex.

Het suffe verhaal is wederom saai, clichématig, langdradig en zelfs nog meer braafjes, want SM valt er eigenlijk niet meer te zien (dan tel ik de billenkoek die Dakota Johnson krijgt in één scene niet mee en ook niet de paar enkel- en handboeien scènes). Wel valt er (gelukkig) wat bloot te zien (als ik goed heb geteld, dan kom ik uit op zeven keren) van de mooie hoofdrolspeelster Dakota Johnson, waarbij dan haar billetjes en vooral haar borstjes te zien zijn en in lingerie mocht ze er natuurlijk ook wezen. Ondanks dat er geen SM meer te zien is, weet de film toch nog een beetje te choqueren en dat komt door het strakgetrokken gezicht van Kim Basinger (leuke knipoog naar de Drama / Romantiek film "Nine 1/2 Weeks (1986)"), in de rol van oud-meesteres en ex (van Christian Grey) Elena Lincoln .

Buiten de hierboven genoemde seks gerelateerde items, is er ook wat gedoe met vaginale ballen (daar hoort ook de tekst bij, waarmee ik dit bericht begon) en Venetiaanse maskers (natuurlijk afgekeken van de Drama / Mystery film "Eyes Wide Shut (1999)") en krijgt Anastasia zoals al eerder gezegd billenkoek en bijt ze op haar onderlip (die van haar mond ) dat het een lust is.

Maar dat valt allemaal in het niet bij de vreselijke dialogen, alle flauwe romantiek en de tenenkrommende psychologie. Het spel is verder zeer vlak, waarbij alles wordt uitgesproken in onbedoeld grappige dialogen, die ook nog eens onderstreept worden door vreselijke liedjes waarin wordt verwoord wat in beeld te zien is, zoals "Nobody Said It Was Easy" en "What Is Love ?".

Een paar scènes, buiten de bloot scenes van Dakota Johnson, zijn nog enigszins vermakelijk, zoals de scène in de volle lift (waarbij Anastasia geen slipje draagt) en de biljart scène (waarbij Anastasia min of meer de biljarttafel is voor Christian ). Ook zit er zelfs een beetje spectaculaire actie (overigens totaal overbodig en nutteloos) in en dan doel ik op de neerstortende helikopter bij de omgeving van vulkaan "Mount Saint Helens".

Het einde m.b.t. het ten huwelijk vragen was zeer clichématig en voorspelbaar en na de bekendmaking daarvan op het familiefeest, kon je al min of meer raden dat er nog een derde deel zal volgen en dat wordt na de aftiteling al helemaal duidelijk gemaakt (wordt zelfs al dag van uitkomen aangegeven, namelijk Valentijnsdag 2018). Dat derde zal dan o.a. draaien om baas (de baas van Anastasia Steele op haar werk, die wel geilt op haar) Jack Hyde (Eric Johnson), die wraak wilt nemen op Christian Grey en waarschijnlijk ook om de jaloerse Elena Lincoln.

De cast is net zoals het hele verhaal tenenkromend slecht, waarbij eigenlijk alleen nog Dakota Johnson er positief uitspringt en dat natuurlijk enkel en alleen vanwege haar fraaie uiterlijk. Wat dat laatste betreft mocht ook de Britse zangeres, actrice en songwriter Rita Ora (als Mia Grey, die het zusje is van Christian Grey) er best wezen, maar ze heeft wel maar een hele kleine rol in het verhaal.

Al met al is deze Drama / Romantiek film, niet meer dan een mierzoete, lachwekkende, tandeloze en suffe twee uren (beter gezegd "twee uren verspilde tijd") durende bedoening, die het aankijken ook nauwelijks waard is.

En dat was aflevering 319 van Theunissens vleeskeuring. #metoo

Knap dat je dat, oftewel "Aantal vleeskeuringen", hebt bijgehouden voor mij (aantal valt me wel tegen)
Het wijkt wel behoorlijk af van mijn "Aantal stemmen", "Aantal berichten" en "Aantal berichten als mening gemarkeerd".

Op naar de 320 (zal niet lang op zich laten wachten) !

En dat was aflevering 319 van Theunissens vleeskeuring. #metoo

Misschien kan je morgenavond bij DWDD je verhaal over hem doen? Dat zal hem leren!

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Theunissen schreef:

Knap dat je dat, oftewel "Aantal vleeskeuringen", hebt bijgehouden voor mij

Graag gedaan hoor. Kleine compilatie voor in je plakboek (hoewel ik bij dat laatste woord nu ook een naar gevoel krijg):

Theunissen schreef:
[i]Wel valt er (gelukkig) wat bloot te zien (als ik goed heb geteld, dan kom ik uit op zeven keren) van de mooie hoofdrolspeelster Dakota Johnson, waarbij dan haar billetjes en vooral haar borstjes te zien zijn en in lingerie mocht ze er natuurlijk ook wezen.

Theunissen schreef:
Zo vond ik de virtuele (hologram) vrouw Joi (die de vriendin is van Joe), gespeeld door de bloedmooie Ana de Armas, in iedere scène van het scherm spatten, waarbij ze ook nog eens regelmatig sensueel en lustopwekkend in beeld werd gebracht. In eerste instantie dacht ik dat ze haar nooit topless in beeld zouden brengen (terwijl er wel mogelijkheden voor waren), maar op het einde is dat gelukkig onverwachts wel even het geval, maar daarbij is ze wel enorm groot (ze wordt dan namelijk groot geprojecteerd voor reclame). Degene die Ana de Armas in een andere film topless willen zien, moeten anders maar eens kijken naar de matige Thriller / Mystery film "Knock Knock (2015)".

en ook Mackenzie Davis (in de rol van hoertje Mariette, waarbij vooral de scène apart is waarbij hologram Joi op haar lichaam wordt geprojecteerd, zodat het net lijkt of Joe zit te vrijen met Joi i.p.v. Mariette). De laatste is overigens ook even topless te zien.

Theunissen schreef:

En met spannend bedoel ik dan bij deze film dat het niet prikkelend is, ondanks dat er regelmatig wat bloot (de eerste keer na ongeveer 45 minuten) is te zien van hoofdrolspeelster Dakota Johnson. Ook de SM-taferelen (eerste keer pas na bijna 90 minuten als Dakota Johnson wordt vastgebonden en een beetje wordt geslagen) zorgen voor geen enkele spanning en ze zijn eerder lachwekkend. Dakota Johnson stelt daarbij ook eisen (die ze laat vastleggen op papier) want ze wilt o.a. niet anaal of vaginaal gefist worden en ook moet ze niets hebben van kontpluggen, waarvan ze niet eens weet wat ze betekenen Daarentegen is ze wel niet vies van een gouden regen

Theunissen schreef:
en waar ik eigenlijk op gehoopt had, veel bloot van bekende actrices, viel enorm tegen. Ik heb alleen een fraaie borst (1 of 2 seconden in beeld) gezien van Christina Ricci en dat was het dan. Persoonlijk had ik gehoopt dat Uma Thurman zich ook prijs zou gegeven maar dat is dus niet het geval.

Theunissen schreef:
Deze film krijgt nog 1 punt vanwege de borsten van Pam Grier, die zagen er wel aardig uit. Voor de rest snel vergeten deze film.

Theunissen schreef:
Overigens is "Erotiek" eigenlijk ook van toepassing, want er is best veel bloot (voornamelijk borsten) in te zien (o.a. gelijk bij de introductie van het verhaal) en dat is maar goed ook want dat is eigenlijk ook het enige waardoor ik deze flauwe "Komedie / Horror" film helemaal heb kunnen uitkijken en natuurlijk ook vanwege wat "stinissen" al aangeeft, namelijk het mooie lichaam van Natasha Henstridge (vooral bekend van de Sciencefiction / Horror reeks "Species"), welke voorzien zijn van enorm grote borsten (die zijn helaas wel niet bloot te bewonderen ).

De overige cast moet het vooral hebben van hun schoonheid zoals de kleine Augie Duke en Dominique Swain (in de rol van Stacey, die samen met haar man Howard op bezoek gaat naar Paul en Jennifer en daarbij ontkleed wordt door Paul, waarna ze alleen nog een BH, slipje en hakjes draagt en dat allemaal in het zwart).

Theunissen schreef:
Eerlijk gezegd heb ik deze film vooral gekeken omdat ik dacht dat er het nodige bloot in te zien was (mede omdat het draait om opgesloten ontvoerde vrouwen in een gevangenis), maar helaas is dat ook niet het geval (terwijl er wel een paar mooie vrouwen inzitten met o.a. Maria Rohm, Loni von Friedl en Shirley Eaton, de laatste is overigens wel topless te zien als men bij haar het slangengif toedient), in totaal zijn er iets van drie borsten te zien, waardoor deze film vooral een saaie, flauwe en langdradige (de film duurt circa 80 minuten) bedoeling is om naar te kijken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Je brengt het of het een kwalijk iets is, maar waarom zouden mannen niet graag mooie (naakte) dames in films mogen willen zien en daar iets over mogen zeggen? Het enige goede aan deze reeks is de mooie hoofdrolspeelster.

Je bent een uitzondering aan je score te zien die deze matige filmreeks echt heel goed vind. Daardoor lijk je het ook agressief te verdedigen.

Zwolle84 schreef:
Graag gedaan hoor. Kleine compilatie voor in je plakboek

Je gaat wel slordig te werk, als je nu nog even overal de filmtitels erbij had vermeld (of is het de bedoeling dat men raadt bij welke film ik dat geschreven heb, wat kan men eventueel winnen als men het allemaal raadt "Een dagje met jou naar de bioscoop soms" ?), dan is tenminste voor iedereen duidelijk (sommigen zijn zelfs voor mij moeilijk te raden) bij welke film ik dat geschreven heb, en dan vindt iemand het misschien wel interessant om die film te gaan bekijken.

Theunissen schreef:

Als je bij die quotes op je naam klinkt (Theunissen schreef), dan wordt je direct gelinkt naar de betreffende films.

Ja inderdaad, ik zie het nu ook

avatar van Zwolle84
Ik ga niet over één nacht ijs hoor. Ik heb overigens ook al eens over de borsten van Dakota gepost, nu we toch met de billen bloot gaan.

Maar even serieus, af en toe zo'n grapje moet natuurlijk kunnen, maar als je echt steeds per film gaat turven hoeveel vrouwelijke lichaamsdelen er voorbijkomen wordt het wel wat typisch.

Zwolle84 schreef:

Turven of tellen komt overigens zelden voor, maar dat heb ik wel bewust gedaan bij deze film, omdat dat het enige vermakelijke was voor mij in deze film.

Ik heb het recent ook al eens tegen iemand anders gezegd, maar zodra ik vrouwelijk bloot zie in een film (en zeker bij mooie vrouwen), dan trekt dat mijn aandacht (ik vind dat namelijk leuk en mooi) en vermeld ik dat ook bij mijn berichten, die meestal ook mijn persoonlijke meningen zijn.

Maar als dat je stoort, dan moet je vooral mijn persoonlijke meningen niet lezen (lees dan eventueel die van mij, waarin eigenlijk geen vrouwen in voorkomen, zoals zeer recent "All Quiet on the Western Front (1979)" en "Die Brücke (1959)"), want geheid zal ik het in toekomstige films welke ik bekijk, weer vermelden als het erin voorkomt.

Ter illustratie noemde je het getal 319 als voorbeeld, maar omdat ik circa 4500 berichten gemarkeerd heb als "Aantal berichten als mening gemarkeerd", zal dat getal zeker hoger zijn.

Als iemand daar eventueel een uitdaging inziet, dan mag hij/zij het precieze aantal gerust eens tellen en vermelden.

avatar van Zwolle84
Prima zo. Punt gemaakt door ons beiden denk ik.

avatar van rep_robert
Je kijkt films als dit toch ook alleen om lekker naar die naakte Dakota Johnson te kijken? Voor een goede film kan je beter wat anders opzetten

rep_robert schreef:
Het zou wel zo aardig zijn als je in beide zinnen het woordje "je" zou vervangen door "ik". Je moet niet uitsluiten dat er andere redenen of motieven zijn waarom iemand films als deze wil zien.

avatar van rep_robert
Dat is slechts een kleine minderheid, of van het vrouwelijk geslacht. En het is geen misdaad als je naar een mooie vrouw wil kijken lijkt me. Vrouwen zullen andersom ook wegzwijmelen bij die Christian Grey. Lekker boeiend. We moeten niet doen alsof we hier met meesterwerken te maken hebben. Dit zijn films met seks en sms als hoofdthema. Met knappe, jonge mensen in de hoofdrol.

rep_robert schreef:
En het is geen misdaad als je naar een mooie vrouw wil kijken lijkt me.
Als dat een misdaad zou zijn, dan had ik flink deel van mijn leven achter de tralies gezeten. À propos, ik vind Dakota Johnson een leuke meid, ook met haar kleren aan.
Ik ben het met je eens dat dit geen meesterwerk is. Ik vind het een tamelijk doorsnee romantische film met af en toe was kinky seks. Niets om opgewonden over te raken. Misschien (?) is dat het probleem. De lage waarderingen komen wellicht omdat sommige mensen ronkende seks- of sms-scènes verwachten. Deze film maakt die verwachtingen niet waar. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een beroerde film is. Ik vind 'm in ieder geval een stuk leuker dan b.v. Gaspar Noe's "Love", die door sommige MM-leden de hemel in geprezen wordt.

rep_robert schreef:
We moeten niet doen alsof we hier met meesterwerken te maken hebben.

Dat is wel een tikkeltje arrogant gesteld. “We” vinden beide films zeer goed, jaarlijstmateriaalwaardig. Het aantal in beeld gebrachte lichaamsdelen heeft daar voor “ons” geen invloed op.

avatar van rep_robert
Zo worden toch ook gewoon zo neergezet door de makers? Grey loopt in elke trailer in zijn blootje rond om zijn sixpack te showen, opwindend muziekje erbij en de teasers van de lovemaking momenten erin. Ik weet niet wat er arrogant aan zou moeten zijn als ik zeg dat dit geen meesterwerken zijn, als de makers zelf ook alleen maar de boel willen ophitsen. Ga deeltje 2 wel even kijken vandaag. Nu krijg ik er ook zin in

Zwolle84 schreef:

Het blijft natuurlijk wel een reeks in de categorie RTL softporn voor huisvrouwen. De films scoren zowel op MM als internationaal ook erg laag. Kan best dat jij het wel erg goed vind, maar je bent dan wel een uitzondering.

Ajax&Litmanen1 schreef:

De films scoren zowel op MM als internationaal ook erg laag.

Gemiddelde scores van mensen die ik niet ken zeggen me weinig. Er zijn zoveel goede films die laag scoren op MM en IMDB.

Zwolle84 schreef:

Zeker, maar het geeft ieder geval aan dat de grote wereldwijde massa dit helemaal niks vind. Daarbij pretenderen de makers geloof ik een beetje hetzelfde, die zetten dan ook vol in op de groep die ik net noemde, de hitsige dames op leeftijd dat nog eens met rode oortjes naar de bios willen. Dit is nou geen film waar je eens met je gezin of met vrienden heen gaat. En eigenlijk als man ook niet snel heen gaat. Kan natuurlijk wel zoals jij dat deed, maar je zal vast een uitzondering in de zaal zijn geweest, wees eerlijk.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Geen idee, dat moet je hen vragen. Interesseert me ook weinig eerlijk gezegd; ik deel mensen niet zo in, heb geen mening over ze en het publiek dat de film bekijkt zegt me weinig tot niets over de kwaliteit van de film.

avatar van rep_robert
Nee, maar het is ook een kwestie van observeren en constateren lijkt me. Ik zie altijd wel in een zaal wat er om mij heen zit (zonder dat ik er conclusies aan trek).

Als ik in de nieuwe trailer al een stuk of 6 keer het ontblote lichaam zie van Grey kan ik wel een conclusie trekken over het publiek die de makers willen bereiken

avatar van rep_robert
Weinig anders en weinig beter dan deel 1.

Het probleem zit hem gewoon in de toon van de film. Het blijft een film die seks/erotiek wil verkopen en daar tussendoor moet er ook een verhaal verteld worden.

Grey is de grootste douchebag die er is en Anastasia huppelt er als een huppelkutje achteraan. De relatie die zij hebben is louter seksueel, want echt boeiende dingen hebben ze elkaar totaal niet te vertellen. Dit moet wel de meest ongeloofwaardige romance ooit zijn. Wat ze in hem ziet is me na 2 films een compleet raadsel. Wat dat betreft past 50 Shades Darker wel bij de oppervlakkige Tinder generatie waar we anno 2017 mee te maken hebben, waarin men elkaar alleen beoordeeld door een oppervlakkige vleeskeuring en enige vorm van inhoud niet aanwezig lijkt te zijn.

De film voelt ook erg fragmentarisch aan. Elke scene lijkt haast bedoeld om naar een erotische finale te leiden. 50 Shades Darker is dus ook op deze manier opgebouwd: relatieperikelen, seks, relatieperikelen, seks, relatieperikelen, seks, relatieperikelen, seks etc. Echt spannend zijn de relatieperikelen en de seks ook niet.
Oh ja, er moet soort van spanning gecreëerd worden met een gekke ex slaafje, een geile vriendin van mama Grey en een helicoptercrash. Maar omgaan met spanning is iets wat deze regisseur totaal niet kan. Elk van deze subplots eindigt in een hilarisch slechte anti-climax. Enkel de botergeile baas van Anastasia krijgt nog weer een rolletje in het vervolg (gezien de trailer). Nou, ik zit al op het puntje van mijn stoel..

De film is en doet precies wat het pretendeert te zijn. Het is inhoudsloze meuk om geile tienermeisjes en huisvrouwtjes op te hitsen. Als man zijnde heb je het plezier om naar Dakota Johnson te kijken, maar heel veel meer kan je hier ook niet uit halen.