Fifty Shades of Grey (2015)

Alternatieve titel: Vijftig Tinten Grijs

Drama / Romantiek

geregisseerd door Sam Taylor-Johnson
met Dakota Johnson, Jamie Dornan en Eloise Mumford

Anastasia is net afgestudeerd aan de universiteit, samen met haar beste vriendin Kate. Terwijl Kate aan de slag gaat bij een lokale krant, komt Anastasia moeilijk aan de bak met haar universitaire graad en besluit ze een baan aan te nemen in een bouwmarkt. Op een dag vraagt een zieke Kate haar om een interview over te nemen met ene Christian Grey. Een succesvolle entrepreneur en miljardair. Het blijkt het begin te zijn van een bijzondere relatie.

avatar van LaNadine
Haha, grappig om te zien dat de boeken voornamelijk door vrouwen gelezen zijn en hier op MM nu voornamelijk mannen reageren. Ik heb de boeken gelezen en vond ze niet bijzonder, maar ben wel benieuwd wat ze van de film gemaakt hebben.Goede film voor de Ladiesnight haha. Jamie Dornan vind ik persoonlijk niet echt een type om Christian Grey te spelen, maar we zullen 't zien.

avatar van Donkerwoud
empirekees schreef:
Van wat ik van het boek heb gehoord, kun je hier geen behoorlijke mainstream film van maken.

Och, definieer mainstream? Ik vind Game of Thrones behoorlijk mainstream, maar dat gaat zeer vermoedelijk een stuk verder dan wat hier te zien gaat zijn.

avatar van Donkerwoud
LaNadine schreef:

Verdomd ja, scherp!

Ik denk dat het ook een beetje 'kijk de commercie weer met troep komen' is. Voor mij in ieder geval.

avatar van Seam
Ik zie nu pas dat Dornan Grey speelt, dat maakt me toch nieuwsgierig om deze film een keer te downloaden als hij beschikbaar. Hij speelt een vergelijkbare rol in de sterke serie The Fall en dat doet hij angstaanjagend goed. Maar ik weet dat het bronmateriaal waardeloos is, dus ben benieuwd wat hij er nog van weet te maken.

empirekees schreef:

Eens. Ik heb altijd al gezegd, wil je recht doen aan het boek, maak dan gewoon een high-budget pornofilm. Waarom niet, doe eens gek. Maarja, het zal uiteraard wel te weinig opleveren als het niet in de bioscoop kan komen.
Maar goed, wie weet verrast het me.

avatar van mjk87
Ste* schreef:

Maar goed, wie weet verrast het me.

Ja, al wordt het lastig een pornoacteur te vinden die kan acteren of een mainstream acteur die seks gaat hebben (voor een camera).

avatar van Ste*
Dat wordt lastig ja, maar niet onmogelijk.

En echte porno waarbij je 'alles ziet' hoeft niet eens, maar ik hoop wel dat ze niet kuis gaat wegcutten of al teveel aan de verbeelding over laten. (Haha, ik lijk zo wel erg pornobelust. Het is meer dat ik het superflauw zou vinden als het een brave film wordt voor bijna iedereen. Zo waren de boeken ook niet).

avatar van mjk87
Nee, begrijpelijk. Onder meer daarom vond ik No Strings Attached een draak eersteklas, met een onderwerp wat licht pikant is (zeker voor Hollywood) maar waar de acteurs keurig het slipje nog aan hadden onder de tot de kin opgetrokken lakens. Wat dat betreft was Sex Tape een stuk frisser, met zo nu en dan een blote reet in beeld.

avatar van Nephilim
Ben vanochtend aan het audioboek begonnen.. Het is niveau fanfiction en het is behoorlijk te merken dat Fifty Shades oorspronkelijk ook echt een Twilight fanfiction was. Anna is overduidelijk gebaseerd op Bella en Mr. Grey heeft vooralsnog de zelfde karakteristieken als Edward.

En toch.. Ik heb een zwak voor films over SM en ben benieuwd hoe ver ze gaan met dit verhaal. Daarom ben ik stiekem ook wel benieuwd naar de film. Het zal niet zo heerlijk zijn als Secretary of zo kinky als de Flower & Snake films maar toch... Ik ga hem wel checken.

avatar van Nephilim
mjk87 schreef:

Beide al wat ouder maar Willem Dafoe en James Spader zullen er geen moeite mee hebben gezien hun eerdere films lijkt me zo.

Nephilim schreef:

En toch.. Ik heb een zwak voor films over SM en ben benieuwd hoe ver ze gaan met dit verhaal. .

Serieus? dit is toch hardstikke commerciele 'sm voor verveelde huisvrouwen' joh.

avatar van Naomi Watts
Dat zou ik niet eens onder SM durven te scharen nee. Wat een dramatisch project ook dit.

avatar van Leland Palmer
Eens. Dit ziet er echt niet uit. Lars Von Trier had dit project moeten doen.

Eerder Asia Argento of zo.

avatar van VanRippestein
Hihi.boek gelezen, viel heel erg tegen. En dan ook nog een hollywood-film, waar sowieso elke vorm van seks niet kan. Benieuwd naar de controverse die de media en de fora ervan maken, ik kan me niet voorstellen dat het daadwerkelijk een controversiele film wordt, en dat er veeeeeeeeel gehaat wordt. Word vast te gek.

Wanneer je SM rechter hebt gezien, zal deze denk ik gaan tegenvallen. Maar misschien is er een spannende film van gemaakt ? Hoewel, het hollywood sausje vaak het lekkere eten vergalt...

rose
Durft hier niemand toe te geven dat de boeken wel 'lekker' weg lazen'? Soft porno. Ik ben wel benieuwd naar de film. Al denk ik ook dat hij té soft gaat worden ( helaas)
De film gaat openen in bomvolle uitverkochte zalen. ( LN) Geld gaat deze wel opleveren...

avatar van Ste*
Oh ik durf dat wel toe te geven hoor. Zo vreselijk enorm slecht vond ik ze niet eens (hoewel ik het na het tweede boek wel gezien had, het is toch vooral allemaal een enorme herhaling van zetten).

rose
Vond het tweede boek het beste. Deel 3 had voor mij ook niet meer gehoeven. Veel herhaling. Maar me prima vermaakt met deel 1 en 2

avatar van JulieV1995
De eerste REVIEWS zijn binnen en ze stinken
Ik heb het boek nog niet gelezen dus ben ik toch benieuwd naar de film om te zien wat al die hype betekent.

avatar van yeyo
kos schreef:
Eerder Asia Argento of zo.

Klinkt als een droomproject!

avatar van Filmkriebel
Imdb --> 3,9 (!)...

avatar van Naomi Watts
Review van Rodrigo Perez. Alles wat je moet weten, grootste rommel sinds jaren.

Filmkriebel schreef:
Imdb --> 3,9 (!)...

Wel veel anti-stemmen denk ik. Dit is natuurlijk de grootste nachtmerrie voor filmliefhebbers.

Confusie
Ik wil 'm wel een keer zien.

Als ie op TV komt.

avatar van Captain Pervert
Haha die stemverdeling is één van de meest bizarre die ik ooit heb gezien op IMDB:

50 tinten grijs (2015) - User ratings - imdb.com

avatar van Filmkriebel
Naomi Watts schreef:

Anti stemmen?... mannenstemmen dus Captain Pervert heeft terecht gelijk om hier te wijzen op het feit dat het inderdaad een man tegen vrouw stemming zal zijn.

avatar van Chr.s
In ieder geval al wel genoten van de imdb messageboard topic titels

"As a man, what is a good technique to rubbing one out w/o getting caught"
"I'm cutting the hole out of the bottom of my popcorn bucket right now."
"Yup Ladies. That will be me masturbating in the row behind you"

avatar van bass-9
Captain Pervert schreef:

50 tinten grijs (2015) - User ratings - imdb.com

Het is toch ook niet te geloven, haha.

Waar moet je beginnen, Vijftig Tinten. Het is al geruime tijd voor mij persoonlijk een onderwerp waar ik heerlijk mijn gal over de maatschappij vandaag de dag kwijt kan. Heerlijk.

Wanneer er in een platte actiefilm schaars geklede dames voorkomen, worden alle mannen over één kam geschoren. Een zoon of dochter van een jaar of 14, 15 jaar die af en toe blote borsten bekijkt op zijn pc, die hij alleen op zijn kamertje mag gebruiken, heerst een enorm taboe op. Maar, wanneer een seksueel gefrustreerde, zeer apart ogende, rare mevrouw haar fantasieën opschrijft, die niet alledaags zijn, vliegen er miljoenen exemplaren over de toonbank. We hebben ons allemaal kunnen vermaken met de kolderieke foto's van driftige zakenmannetjes die met een bobbel in de panty in de trein zaten, of hitsige huisvrouwen die het met een blos op de wangen samen bespreken.

Het werd zelfs een moment als 'literatuur' bestempeld. Laat mij alsjeblieft niet lachen. Enfin. Er komt een verfilming, jawel, maar geen enkele acteur of actrice wil het doen. De cast is naar ik meen de derde keuze van de filmmakers. De filmmakers zelf zijn niet tevreden met het eindresultaat. De chemie en de fatsoenlijke samenwerking ontbrak.

Misschien is het verstandig om te concluderen dat er in dit boek, en daarmee in deze film, gewoon niet zo gek veel zit. De seks, de BDSM, is leidend in het boek. Dat is waarom het zoveel wordt verkocht en voor zo immens veel interesse heeft gezorgd. Het verhaal is ronduit waardeloos, daar zijn er duizend en één van gemaakt: een fragiel, tamelijk jong meisje, komt in aanraking met een soort onaantastbare hunk in zijn ivoren toren. En het ongelofelijke gebeurt, ja dames en heren, deze meneer wordt verliefd op haar! Nee toch?! Oh jawel. Dat 'onbereikbare' spreekt veel vrouwen al enorm aan.

Maar, nu komt het leuke, deze geweldig uitziende droomprins, heeft een ietwat aparte voorkeur. Namelijk BDSM. Nu is BDSM niet iets waarover je luchtig in een boek kan schrijven. Het is een 'tak van sport' wat een enorme psychische kracht vraagt. Waar enorm veel regels aan verbonden zijn. Wat niet iedereen zo maar op de zaterdagnacht kan beoefenen in zijn of haar eigen 'martelkamertje'. Dat blijkt ook wel, want de huisartsen draaiden overuren rond de hoogtij dagen van dat boek. Verwoed werd getracht de verkeerd ingebrachte..., enfin, u kan het zelf invullen.

Des te schandelijker vind ik deze verfilming; HET VALENTIJNSEVENEMENT van 2015 dames en heren. Het valt me mee dat deze film geen 12 jaar en ouder is, dan hadden nóg meer mensen erheen gekund en was er nóg meer omzet gedraaid. Want daar is het allemaal om te doen. Wanneer men namelijk reëel en eerlijk was geweest, was het een film geworden die in het genre 'erotiek' zou horen. Waar absoluut niets mis mee is, maar nu wordt het wel heel toegankelijk zo, in de bioscoop. Wat dat betreft zou deze verfilming, indien u de mening is toebedeeld dat het plaats zou moeten vinden, beter in handen van Von Trier tot zijn recht komen. Die zou tenminste niet de boel verdoezelen, en het verknipte karakter van onze Grey erachter meer uitdiepen. Helemaal wanneer het wereldje om de BDSM niet wordt uitgelicht, acht ik dit verwerpelijk. Het meesterbrein achter het boek krijgt evenmin aandacht.

De stemming spreekt voor zich, de meisjes smelten erbij weg. De reacties bij de trailer al: 'Oh heerlijk, meneer Grey mag dat echt wel even bij mij doen..!' 'Oeeeh meneer Grey, komt u bij mij langs?' En de meeste heren stemmen zonder al te veel poespas een 1, of een 2. Wanneer men een echte liefhebber zou zijn van het boek, zou er ook een dikke onvoldoende uitrollen. Nu is het zo cliché.

Daar hoor ik ook bij. Zo kinderachtig ben ik dan ook wel weer. Dit had helemaal geen verfilming verdiend. Sterker, men had m.i. in moeten grijpen tijdens die boeken. Nee, geen censuur of ze uit de schappen trekken, maar er wel een leeftijd aan moeten verbinden. Wat er in dit boek staat vermeld is namelijk even een klein stukkie schadelijker dan uw zoon of dochter die blote heren en/of dames opzoekt op zijn computer. Daar moet men immers wél 18 voor zijn.

Het is goedkoop scoren, over de beïnvloedbare geest van de mens, en het erge is dat het ze nog lukt ook. Betreft de hetze onder de vrouwen vind ik het overigens wel lachwekkend. Dat maakt voor mij een hoop goed. Ik ben enorm benieuwd wat er zo al onder mij gezegd gaat worden.