Fifty Shades of Grey (2015)

Alternatieve titel: Vijftig Tinten Grijs

Drama / Romantiek

geregisseerd door Sam Taylor-Johnson
met Dakota Johnson, Jamie Dornan en Eloise Mumford

Anastasia is net afgestudeerd aan de universiteit, samen met haar beste vriendin Kate. Terwijl Kate aan de slag gaat bij een lokale krant, komt Anastasia moeilijk aan de bak met haar universitaire graad en besluit ze een baan aan te nemen in een bouwmarkt. Op een dag vraagt een zieke Kate haar om een interview over te nemen met ene Christian Grey. Een succesvolle entrepreneur en miljardair. Het blijkt het begin te zijn van een bijzondere relatie.

Het populaire (althans onder de vrouwen) boek heb ik niet gelezen omdat ik gewoon een hekel heb aan lezen. Dus ik moet het vaak doen met boekverfilmingen zoals deze.

Het eerste wat me opviel bij deze film is dat men gebruik heeft gemaakt van vrij onbekende dertien in dozijn acteurs en actrices en dat het ook allemaal best goedkoop uitzag (het had zo een televisiefilm kunnen zijn). Best jammer, want met bekende acteurs en actrices zou deze film interessanter zijn geweest. Het draait in deze film om de net afgestudeerde doorsnee Anastasia Steele (vreselijk slecht en irritant gespeeld door Dakota Johnson, die ook nog eens veel te zacht praat) en de succesvolle miljardair Christian Grey (ook vreselijk slecht gespeeld door Jamie Dornan) die elkaar tijdens een interview (daar begint de film mee) ontmoeten en daarna gelijk min of meer een soort van bizarre relatie aangaan op grond van termen en eisen die Christian Grey stelt. Opzicht wel begrijpelijk omdat hij natuurlijk de miljardair is en zij gewoon een eenvoudige vrouw is

Het hele verhaal is gewoon te achterlijk voor woorden (ook best belachelijk) en het is ook allemaal flauw, saai, clichématig, langdradig en totaal niet boeiend of spannend. En met spannend bedoel ik dan bij deze film dat het niet prikkelend is, ondanks dat er regelmatig wat bloot (de eerste keer na ongeveer 45 minuten) is te zien van hoofdrolspeelster Dakota Johnson. Ook de SM-taferelen (eerste keer pas na bijna 90 minuten als Dakota Johnson wordt vastgebonden en een beetje wordt geslagen) zorgen voor geen enkele spanning en ze zijn eerder lachwekkend. Dakota Johnson stelt daarbij ook eisen (die ze laat vastleggen op papier) want ze wilt o.a. niet anaal of vaginaal gefist worden en ook moet ze niets hebben van kontpluggen, waarvan ze niet eens weet wat ze betekenen Daarentegen is ze wel niet vies van een gouden regen Alle seks en SM scènes (in totaal zeer weinig) worden overigens begeleidt met vreselijke totaal niet passende muziek. Het einde van het verhaal is net zo tenenkromend slecht als de rest van het verhaal en ik vond het al een hele prestatie dat ik het einde heb gehaald, want het is best een marteling om deze film helemaal uit te kijken.

Nee, deze film was absoluut niet aan mij besteedt en ik vond er letterlijk en figuurlijk ook geen zak aan. Bovendien duurt deze film met bijna 2 uren gewoon veel te lang en had men het makkelijk kunnen afdoen in 90 minuten. Je kunt beter kijken naar "SM-rechter (2009)" die boeiender is en welke ook nog eens waargebeurt is, i.p.v. deze flauwe en saaie bedoeling.

avatar van Tommy De Vito
Aardige film is Fifty Shades of Grey die eigenlijk prima mee kan voor een keertje.

Het verhaal is erg simpel en kent eigenlijk ook geen hoogtepunten. Dit ligt natuurlijk aan het boek, waar erotiek centraal staat en niet een 'spannend verhaal'. Op dat gebied kan je de film dus niet veel kwalijks nemen. Mis gecast is Jamie Dornan als Christian Grey. Hij straalt gewoon geen rijke, machtige, miljardair uit. Hij kan beter modellenwerk blijven doen, want acteren is niet voor hem weggelegd. Gabriel Macht zou perfect zijn geweest voor deze rol naar mijn mening. Dakota Johnson acteert aardig. De muziek in de film scoort een dikke voldoende. Nummers van Beyoncé en Justin Bieber passen goed bij bepaalde scenes.

De film heeft veel kritiek over zich heen gekregen, waarschijnlijk door de té hoge verwachtingen. De grootste teleurstelling was waarschijnlijk dat liefhebbers van de boeken een 'erotiek' film hadden verwacht. Wat zou daar nou aan zijn geweest om 2 uur lang naar vrijende mensen te kijken? Dan zou de film de bioscopen niet halen. Onmogelijk. Natuurlijk moet dan een film als deze in de eerste half uur geen naakt laten zien, maar geleidelijk de spanning op dat gebied laten opbouwen. Conclusie; het is zeker geen goede film, maar voor een keertje prima. Er zijn vele slechtere, soortgelijke, films gemaakt maar daar hoor je weinig mensen over zeuren... 2,5

avatar van *film fan*
Jammer van het einde. Niet verwacht. Hoopte dat zij hem uiteindelijk kon veranderen ipv de baas te blijven spelen in de relatie. Verder wel erg van genoten. Echt een vrouwen film.

avatar van Stephan
Hopen dat je iemand kunt veranderen... Tja...

Zo een succes in de bioscopen en uiteindelijk is het maar een flop , knap gedaan

Confusie
Vond het best een lieve film.

avatar van Jediron
Theunissen

Jennifer Ehle is anders helemaal geen slechte actrice, al ken ik haar van een oudere mini-serie "pride en prejudice" waar ze een heel goede performance neerzet.

avatar van Drs. DAJA
Fiifty Shades of Grey heeft het tot in de Film Flop 10 2015 geschopt.

avatar van tattoobob
Drs. DAJA schreef:
Fiifty Shades of Grey heeft het tot in de Film Flop 10 2015 geschopt.

En genomineerd voor een raspberry

niet slecht, maar toch wel braaf voor het thema

avatar van MrDaemen
Veel slechter als dit ga je het hopelijk niet krijgen. Wat hopeloos slecht geacteerd. Maar goed wat moet je ook met dit script... En dan ook die gebakken lucht wat enige diepgang moet lijken.
'Because I'm 50 shades of fucked-up'. Wat is in godsnaam de beeldspraak die ik hier mis?

avatar van n00r
Wat een achterlijke film.. Te slecht voor woorden het boek vond ik al niks maar dit was dan nog wel 10 keer zo erg. Totaal geen verhaal alleen maar wat gedoe in 2 uur.. Mooi mijn tijd verspild..

Zwolle84
Dit moet toch wel de verrassing van de laatste jaren zijn. Ik ging hier vanwege de slechte verhalen en de doelgroep die op de film afkomt zeer kritisch in, maar heb van begin tot eind genoten.

Het eerste wat me opviel waren de prachtige warme beelden; het ene mooie shot wordt direct gevolgd door het andere. En nog belangrijker: Fifty Shades Of Grey kent een buitengewoon goede flow waardoor het geheel constant naadloos blijft glijden en de spanning de hele tijd vastgehouden wordt. De warme soundtrack draagt daar in positieve zin aan bij.

Er wordt verder veel geklaagd over het tamme karakter van de film, gezien het onderwerp, maar dat vind ik eigenlijk reuze meevallen. Ja oké, je krijgt geen lichaamsdelen om je oren geslingerd, maar het is dan ook geen erotische film. Voor een film van deze grootte vind ik er echter ruim voldoende spanning in zitten. Ik heb overigens wel de "unseen version" gekeken, weet niet of dat nog verschil maakt...

Een ander heel groot pluspunt is Dakota Johnson, die constant weet te overtuigen als een van buiten timide meisje met diepe verlangens. Jammer dat ze een niet erg getalenteerde tegenspeler heeft, maar erg storend vind ik zijn spel nu ook weer niet. Johnson gooit genoeg gewicht in de strijd om de gesprekken natuurlijk te houden, ook al moet je de dialogen niet al te serieus nemen.

Kortom: niet alleen een dikke, dikke meevaller, maar gelijk een van de betere films die ik dit jaar gezien heb. Jammer dat deze regisseur het volgende deel niet doet/mag doen.

avatar van John Milton
Die zag ik niet aankomen

avatar van Leland Palmer
Moet wel sarcasme zijn.

Zwolle84
En hoe kan het dat jullie dit zo snel zien? Notificaties ingesteld?

avatar van John Milton
Neuh, ik klik gewoon regelmatig op updates en als daar een van mijn 'bekenden' iets geschreven heeft, lees ik dat.

Ik was niet sarcastisch hoor HJS, ik had echt verwacht dat hij die niet zo goed zou vinden. Verrassing dus

Zwolle84
En van mijn kant zit er ook geen sarcasme bij. Erg mooie film.

avatar van Leland Palmer
John Milton schreef:
Ik bedoelde de mening van Zwolle84. Maar die was dus niet sarcastisch bedoeld. Ben dus ook verrast.

Zwolle84 schreef:
En van mijn kant zit er ook geen sarcasme bij. Erg mooie film.
En gelijk heb je

0,5 ster wegens Ellie Goulding!

Langdradige oersaaie film. De dialogen werd ik op de duur spuugzat, wat een gezever!

david33-2 schreef:
0,5 ster wegens Ellie Goulding!

Dat zei je een paar maanden geleden ook al, maar wat nu precies je boodschap is, is me nog steeds onduidelijk.

maaaatt daaaamon

John Milton schreef:
maaaatt daaaamon

Verkeerde draadje?

nee, je snapt hem niet

omdat hij twee keer achter elkaar zonder verdere uitleg exact hetzelfde zinnetje uitspreekt met veel tijd ertussen, moest ik daaraan denken.

Zwolle84
Oké, haha. Dat ken ik niet. Dacht al...

avatar van Extramint
De verfilming van het boek is uitermate slecht. Dat alleen al maakt de film een lachertje.