Fifty Shades of Grey (2015)

Alternatieve titel: Vijftig Tinten Grijs

Drama / Romantiek

geregisseerd door Sam Taylor-Johnson
met Dakota Johnson, Jamie Dornan en Eloise Mumford

Anastasia is net afgestudeerd aan de universiteit, samen met haar beste vriendin Kate. Terwijl Kate aan de slag gaat bij een lokale krant, komt Anastasia moeilijk aan de bak met haar universitaire graad en besluit ze een baan aan te nemen in een bouwmarkt. Op een dag vraagt een zieke Kate haar om een interview over te nemen met ene Christian Grey. Een succesvolle entrepreneur en miljardair. Het blijkt het begin te zijn van een bijzondere relatie.

avatar van ForrestHanks
Het boek was tenenkrommmend slecht. Ik ploegde en zwoegde erdoorheen totdat ze het contract voor haar neus kreeg en toen haakte ik af.
Vergeleken bij het boek is de film een verademing. Dakota Johnson vond ik erg goed gecast voor deze rol. Jamie Dornan vond ik voornamelijk een griezel.

Ik verwachte niets van de film en keek hem alleen omdat hij op Netflix tevoorschijn kwam.
En als je er echt niks van verwacht dan valt hij eigenlijk best nog mee.

Een maf bouquettereeks verhaaltje met een beetje extra's

avatar van SmackItUp
Niet enorm slecht, maar ook niet goed. De 2 hoofdrolspelers weten nog aardig te boeien, maar helaas is het verhaal zo flinterdun dat zelfs de beste acteurs de film niet zouden kunnen redden. Mijn vriendin vond de film teleurstellend ten opzichte van het boek. Zelf heb ik deze niet gelezen, dus mijn beoordeling van Fifty Shades of Grey is redelijk mild uitgevallen.

Ik begrijp niet helemaal waarom vrouwen bij deze film wegsoppen. in real life worden mannen als creep bestempeld, als ze dit soort taferelen vertonen.
Fifty shades of grey kijkt lekker weg ondanks het baggere acteerwerk.
2* lijkt mij op zijn plaats

avatar van Vinokourov
Ah mên, hier krijg je toch AIDS aan je ogen en oren van? Ik ging al enigszins bevooroordeeld deze film in, maar het wist me geen moment positief te verrassen. Verhaaltechnisch is dit ontzettend zwak in elkaar gezet. Een en ander zal wel te maken hebben met het boek wat ook niet bijster goed schijnt te zijn. Het dan omzetten naar een film levert eveneens crap op, als je het niet volledig herschrijft lijkt me.

Sommige dialogen waren zeer tenenkrommend, zoals hoe Grey in zijn toespraak aan de afgestudeerden zo uit het niets verklaart te weten hoe het voelt om hongerig te zijn. Iedereen verwacht dan hoe zo'n succesvol persoon honger heeft gekend? Maar niets van dat laat ie los. Later moeten we maar concluderen dat ie een slechte jeugd heeft gehad en dat dat vast de oorzaak van zijn seksuele brute driften zijn.

Acteerwerk vond ik overigens ook bizar slecht. Zo'n Dakota Johnson prutst maar wat aan met telkens datzelfde houdinkje en gezichtje wat ze trekt. Die Grey zelf doet ook net iets te slick en stoer. Het komt erg onecht allemaal over en dat geldt naast het acteerwerk ook voor de seksscenes en zoals hierboven genoemd die suffe dialogen. Neem dan ook nog een vervelende overheersende soundtrack erbij en ik kom dan echt niet verder dan 1,5*.

avatar van Ebenezer Scrooge
Een zeer goede boekverfilming, aangezien de film al net zo slecht is als het boek. Muurbloempje - die nota bene literatuur studeert - ontmoet schatrijke yuppie met een moedercomplex en wordt gaandeweg geiler en geiler. Ontzettend overdreven gespeeld door Dakota Johnson, die er ook nog eens uitziet alsof ze iets onder de leden heeft. Preutse seksscènes en een verschrikkelijk pretentieuze soundtrack; laten we eens alle hippe namen van dit moment op 1 cd mieteren. Een hoop hysterie om heel veel nikserigheid.

avatar van BlueJudaskiss
Uitermate braaf, maar lang niet onaardig - mooi in beeld gebracht en een prettige soundtrack van Danny Elfman. Veel beter te doen dan het boek.

avatar van Demeter
Er wordt hier wel erg negatief gedaan over deze film. ik voelde de spanning tussen de personages wel en die wordt gedurende de hele film vastgehouden. Mensen die de film te braaf vinden, verwachtten een pornofilm en dat kan natuurlijk helemaal niet als hij gewoon in de bioscoop draait. Het doet niets af aan de kwaliteit van de prent, want er zitten genoeg scenes in waarin de spanning vakkundig wordt opgebouwd en het spel van de aantrekkelijke Dakota Johnson maakt bovendien alles goed.

avatar van Fonzzz002
Tegen verwachtingen in kan ik zeggen mij verrassend veel te hebben vermaakt bij Fifty Shades of Grey. Niet dat ik het goed vond, integendeel, vanuit een kritisch oogpunt is dit misschien wel de slechtste film die ik in de afgelopen paar jaar heb gezien. Maar als een “zo slecht dat het goed is” film kwam het aardig uit de verf. Fifty Shades of Grey voelt als een softporno met een hoog budget: het verhaal is ongelooflijk cheesy en het zit vol onlogische aspecten, regelmatig laten ze op een onbedoeld grappige wijze langdurig seksscènes in beeld zien, personages zijn lege stereotypes die verre van aangenaam waren om te volgen en het grootste gedeelte van de acteerprestaties was ondermaats. Fifty Shades of Grey heeft, zonder twijfel, het allerslechtste filmkoppel dat ik ooit heb gezien. Dit komt voornamelijk door het onuitstaanbare karakter van Mr. Grey die, op de een of andere reden, bedoeld is als een romantisch figuur. Ik heb ooit een mini-documentaire gezien over een vrouw die door een loverboy is gechanteerd om prostitutie te gaan doen. De wijze hoe Anastasia “versierd” word, en tot BDSM slaaf word gemaakt, is heel soortgelijk aan hoe de loverboy deze vrouw manipuleerde; Grey is een walgelijke stalker die haar geestelijk manipuleert, haar volledig van vrijheid en eigen wil lijkt proberen te strippen. Het feit dat deze film het echter neer probeert te zetten als een romantische film, terwijl het meer weg heeft van het verhaal uit een horror, maakt Fifty Shades of Grey een onbedoeld hilarische film.

Het boek van Fifty Shades of Grey is begonnen als een fan-fictie van Twilight en dat is precies het gevoel wat ik bij de film kreeg: een onrealistische romantische fantasie. Dit had kunnen werken als een zwarte komedie of een satirische film die op de hoogte was van zijn cheesy gehalte, maar de film lijkt zichzelf dood & dood serieus te nemen waardoor het verhaal volledig de plank misslaat. De scenes waarin Anna “opgewonden” raakt van het aanzien van Grey leek eerder alsof ze een korte stroomschok kreeg iedere keer als hij in beeld was, dan dat het een geloofwaardige reactie was.
Ondanks dat ik op positieve wijze heb gesproken over hoe ik om bepaalde scenes kon lachen is het niet een film die ik aanraad, zelfs al hou je van goeie-slechte films. De film duurt 2 uur en het tempo is langzaam, wat veel te lang is voor een goeie-slechte film. Op gegeven moment was de grap over en zat ik te wachten tot de aftiteling in beeld kwam. Rond de laatste 15 minuten werd het verhaal onaangenaam, op een wijze die niet grappig was, en het verhaal stopte plots zonder een duidelijk afrondingspunt te vinden. Ik kon erg slecht begrijpen waarom Anna rond dit punt afgestoten was door Grey. Normaal gesproken gebruik ik geen expliciet taalgebruik in mijn recensies, maar geziene het thema van de film wil ik een uitzondering maken. Eerder in de film kaart hij in een document aan om anale vuistseks met haar te willen begaan. Ze zegt met een kalme lach op haar gezicht dit niet te willen doen. Aan het einde gaf hij haar, op haar verzoek, een paar harde zweepslagen. Hier is waar ze de grens trekt en hem niet meer wilt zien. Dus: als hij op haar verzoek harde zweepslagen geeft dan gaat hij te ver, maar voorstellen de vuist herhaaldelijk in haar achterste op en neer te bewegen wees ze met een lach af. Ik heb zelden zo hard gelachen en werd gelijktijdig zo hard afgestoten door een hoofdpersonage in een film.

Als ik het vanuit een kritische blik moet bekijken en positieve dingen moet noemen dan zou ik die niet kunnen verzinnen. De enige dingen die niet onaardig waren lagen bij de uitvoering: hoe het is gefilmd, ge-edit en Dakota Johnson (die Anastasia speelde) deed het niet onaardig. Geen eigenschappen die het script kunnen redden, maar het minste wat ik kan zeggen is dat ik films heb gezien die een slechtere uitvoering hadden.

Als je denkt erom te kunnen lachen kan het geinig zijn om deze aan te zetten op de achtergrond. Pak een glaasje drank en lach om het cheesy gehalte van de film. Vanuit een kritisch oogpunt is dit echter één van de slechtste film die ik in tijden heb gezien. Komt voornamelijk vanwege het ongeloofwaardige stel en het onuitstaanbare karakter van Grey, die meer weg heeft van een loverboy dan een romanticus.

Kritische blik: 0,5*
Vermaak: 2,5*

avatar van horizons
Wat een futloos, slecht, bagger vehikel. Zouteloos acteerwerk. Een verknipte Grey en doelloze Steele.

avatar van Zwolle84
’Enlighten me, then.'

De aanstaande release van Fifty Shades Darker (2017) is een mooie gelegenheid om nog eens van het eerste deel te genieten. En stiekem snel nog even te checken of ik de vorige keer tóch niet een winterse zonnesteek had opgelopen toen ik hem met een 8 beoordeelde.

Niet dus, ik blijf volledig bij m’n mening. En zie Fifty Shades of Grey ook als een van de meest massaal verkeerd begrepen films van de laatste jaren. Niet verwonderlijk ook. Flutboek - naar het schijnt - en een hele poppenkast rond de release, met ladies nights voor tienermeisjes en getrouwde vrouwen die eens even lekker een avondje gek willen doen.

Zonde, want als je al die poeha en vooroordelen loslaat, blijft er een kwaliteitsfilm over. Een zelfverzekerde, speels-cynische knipoog naar chick flicks en soaps, met zijn bewust holle dialogen en bierviltverhaaltje.

Altijd link, zo’n insteek. Want vaak is dat een excuus om de film zelf dan ook maar plat en gemakzuchtig te laten zijn. 'Tja, zo was het bedoeld…' Fifty Shades of Grey is dat niet. Fifty Shades of Grey verpakt dat speelse in klasse. Zo is de cinematografie werkelijk schitterend. Vooral de nachtbeelden zijn ontzettend mooi. Neem bijvoorbeeld die helikoptervlucht met Ellie Goulding als soundtrack: luchtshots van Amerikaanse steden zijn haast een cliché geworden, maar hier lik je je vingers bij af.

Hetzelfde geldt voor de scène waar Anastasia en Christian voor het eerst seks hebben. Door de warme beelden, heerlijke flow en het fijne spel van de mooie Dakota Johnson is het een van de meest verleidelijke, intieme momenten die ik de laatste tijd op film heb gezien. Met name het shot van Christian die na afloop een melancholiek pianostuk speelt met op de achtergrond wederom die stad bij nacht is zo mooi dat je hem zo als foto aan de muur zou hangen.

De fijne flow benoemde ik al kort, maar verdient meer aandacht. De film kent namelijk een bijna onopvallend-sublieme pacing. Scène na scène na scène glijdt soepel in elkaar over en voor je het weet zijn de twee uur alweer voorbij. Het zijn een miljoen shots, maar qua vloeiende feeling is het haast een Victoria (2015). Beelden en muziek vormen daarbij een eenheid die heel natuurlijk en warm aanvoelt.

Fifty Shades of Grey had als boek natuurlijk al een beruchte status en die kreeg de film ook. Bondage, sm, heel spannend allemaal. Qua expliciete beelden valt dat uiteraard reuze mee. Zoveel krijg je echt niet te zien, behalve een veelvuldig topless Dakota. Wel is de film erg sensueel. Zowel Dakota als de camera spelen een verleidelijk spel met de kijker. Een flink contrast met Jamie Dornan, die ondoorgrondelijk probeert te zijn maar vooral overkomt als een nukkige boer.

Zijn spel is een smetje, maar verder heb ik heel weinig te klagen. Het is niet alleen een meevaller na alle negatieve verhalen, maar oprecht een écht heel mooie film. Iedereen mag ervan vinden wat hij of zij wil, maar ik kijk enorm uit naar het volgende deel.

Ik had eerlijk gezegd wel wat spanning verwacht, maar die is vrijwel afwezig. Ook vond ik Dakota Johnson slecht spelen.

Ik ken de boeken niet, dus ik kan daar niet mee vergelijken. Maar deze film haalt voor mij de voldoende niet.

avatar van IH88
“Because I'm fifty shades of fucked up, Anastasia.”

Ik behoor niet tot de doelgroep en ik geef toe, dat heeft zeker meegespeeld in de beoordeling. Maar dan nog is Fifty Shades of Grey een erg slechte film vol met verschrikkelijke personages, onzinnige dialogen (zie bovenstaande quote), belabberde acteerprestaties en lachwekkende situaties. Als je zelfs de seksscènes niet spannend kan maken.... Het levert veel suffe en opvallend preutse scènes op. Het ziet er allemaal wel gelikt uit en Dakota Johnson heeft op het laatst een aantal sterke scènes.

avatar van des1
Pff, lange zit die totaal niet opgewonden maakt. Heb tussentijds wel eens gezapt naar nieuws of docu. Je vraagt je af hoe ouders Don Johnson en Melanie Griffith het vonden dat hun dochter zo exposed was. Met de uitstralng van een vroege Isabelle Adjani is Dakota Johnson zeker de moeite waard om naar te kijken. Maar eerder het knuffel type dan dat ze zich zou overleveren aan de SM fratsen van een man die zich emotioneel niet wil geven. Film doet denken aan 91/2 weeks met Mickey Rourke en Kim Basinger. Maar die deden het zoveel beter... Zegt toch wat over de beleefde erotiek bij veel met name vrouwen, dat ze van boek en film opgewonden (zouden moeten) raken. Laten we ook eerlijk wezen, was het de locale melkboer, dan zou niemand er een reet aan vinden. Nu het een gesculptuurde jonge vent is die over de nodige ping-ping beschikt (waardoor die o.a. al die Audi's kon veroorloven - over product placement gespoken), kunnen we er wel bij wegdromen. Hoewel... sinds The Thomas Crown Affair kan saampjes in een zweefvliegtuig echt niet meer. Deel 2 binnenkort in de bios, en deel 3 schijnt al in post-production fase te zijn. *Zucht*

avatar van otherfool
Preuts vond ik de film toch niet echt (voor een Hollywood-productie toch zeker), maar dat maakt van Fifty Shades niet direct een minder treurigmakend schouwspel.

Dakota is een mooi meiske maar wát een vervelende rol heeft ze, als verlegen troelala die voor de steenrijke maar getroubleerde Mister Grey valt (hoewel, hij vooral voor haar). Deze Dornan is echter vooral een saaie pief, waardoor deze twee het meest ambetante filmstel in lange tijd zijn.

Het is daarbij vooral de saaiheid die deze film nekt, twee uur bijna zonder spanningsboog, er zit gewoon helemaal niks van waarde in de film gestopt buiten het SM-invalshoekje, maar het is zó weinig allemaal.

Dit is toch wel een heel braaf en slap aftreksel van Secretary (2002) - MovieMeter.nl, die vanavond op Canvas verschijnt. Gedurfd !

Over Fifty Shades ben ik snel uitgepraat. Een onschuldig meisje laat zich verleiden in betekenisloos SM-spel, waarbij er na 125 minuten verder niets maar dan ook niets gebeurt. Aan die actrice heeft 't niet gelegen, maar met een verhaal zo dun als bordkarton is geen eer te behalen. Doorspoelen maar.

Jammer, doet geen recht aan het boek!

ik vind het toch wel een goeie film.heb me prima vermaakt.ik verwachte er ook niks van denk daarom dat ik hem wel leuk vind.ben benieuwd naar het volgend deel.ga hem niet in de bios zien wacht wel als de film uitkomt op dvd of blu-ray.

avatar van Decec
Een redelijk drama/romantiek/thriller film...
Goed verhaal, maar zou maar nooit doen...
Goed acteerwerk...
Bekende acteurs Max Martini en Callum Keith Rennie...
Goed kwaliteit breedbeeld...
Prima camera beweging...
Geen top...

avatar van Ajax&Litmanen1
Gezien de hype rondom beide Fifty Shades films ben ik er ook maar eens aan begonnen, een beetje met frisse tegenzin, maar ook wel met interesse. Na het kijken van de eerste film vraag ik me nog meer dan ooit af waarom dit zoveel aandacht heeft gekregen de afgelopen jaren. Deze soft-porno is wel echt ontzettend braaf en truttig. Verder dan een blote tiet en wat slaan met zweepjes op de kont gaan ze niet en dat verwacht ik niet van iets wat schijnbaar wordt gezien als de erotische droom van veel vrouwen. Of althans, dat werd iedereen wijs gemaakt in de PR rondom de film.

De eerste drie kwartier vallen me nog reuze mee, met de kennismaking tussen Mr. Grey en Anastasia, die meer en meer naar elkaar toe groeien voordat ze in hun seksuele relatie belanden. Even leek de film dan ook best redelijk, maar zodra ze eenmaal met erotische zaken beginnen is het al vrij rap enorm saai en dan moet de film nog een uur. Dat tweede uur was dan ook heel moeilijk om doorheen te komen. Echte chemie tussen beiden is er niet, ondanks redelijk acteerwerk (wel met hele beroerde dialogen), en het verhaal loopt eigenlijk ook richting niks. Een pornofilm kijk je ook niet voor het verhaal en zo voelt deze Fifty Shades ook aan. Waar het leuk of interessant had kunnen worden, durfden de makers niet een beetje pikanter te denken.

avatar van mistral59
op het end begon het pas te boeie , er zit een verhaal achter van vroeger, dus ik ga deel 2 ff kijken

avatar van Majestics
Maybach schreef:
Fifty shades of grey kijkt lekker weg ondanks het baggere acteerwerk.
2* lijkt mij op zijn plaats

Knappe/rijke mannen worden niet als creep bestempeld in real life. Alleen lelijke/arme mannen.

avatar van LOTR-lover
Ach ja, de hype rondom de boeken (en de films) is niemand ontgaan. Ik heb me aan de boeken gewaagd maar vond daar echt niet doorheen te komen. Hetzelfde geldt ook grotendeels voor dit 1e deel van de films. Maar gelukkig zijn de acteurs wel prima gecast in mijn ogen en wist ik m'n aandacht wel vast te houden. Uit nieuwsgierigheid ga ik deel 2 (en volgend jaar deel 3) ook wel kijken. Maar niet omdat het geweldige films zijn. Daarvoor is 't teveel pulp

5/10 (IMDB)

avatar van Imane10
Hoe giebelende huppeltrutjes hier altijd enthousiast over lopen te ouwehoeren heeft mij koud laten staan, maar toen ook nog eens het nieuwe deel Fifty shades of Freed Volle zalen trok heeft het me toch overgehaald om het eerste deel te zien. Ik moest een poging wagen. En zo gezegd zo gedaan

Jezus wat een troep. Serieus, ik als vrijgezelle vrouw heb letterlijk de hele film met Mn ogen gedraaid. ik heb tussendoor wat doorgezapt omdat het gewoon dood en dood saai was. het bleef zoo eentonig. Tot dat mister grey zn sex fantasieën log sloegen ,maar dat was ook geen zicht. Ik voelde me niet echt gevleid als dat de bedoeling was. Echt typisch een Hollywood film, die neigt naar een erotische film .
Kort gezegd voor de mannen: nee het is geen porno film waar je je bezig mee kan houden vanavond. Voor de vrouwen: niet de moeite, simpelweg een prins charming die de naïefe Anastasia wilt verleiden op een narcistische manier, bruut en totaal niet interessant of romantisch. Bar en BAR slecht !

avatar van Angel9999
Ik vind Dakota en Jamie schattig acteren in deze film, Het is te gemakkelijk om een film onderuit te halen omdat de boeken niet echt goed geschreven zijn. Ik geef gewoon toe dat ik het best wel een leuke film vond, De boeken heb ik niet gelezen. Er zitten best wel een paar hele mooie erotische scenes in deze film en ook een paar andere mooie scenes visueel gezien. Het automatische anti gehalte door menigeen, is niet aan mij besteed.

Overhypete film voor een bestseller.
Acteurs zijn op zich goed gecast en spelen goed het dominante/ondergaande van bij het begin. De quotes passen wel beter bij het boek dan de film (op dat vlak is het iets té gespeeld).
Maar het verhaal dat tot halverwege mooi opbouwt, zakt daarna beetje bij beetje in elkaar. Wat volgt is dan ook niks nieuws: beetje teasing en bij momenten ruwere beelden tot de film abrupt stopt.
Het vervolg laat me momenteel eigenlijk een beetje koud, maar goed... als ie ooit op tv komt zal ik misschien toch nog zien. Voor de rest overhypet dus (maar wat had je verwacht van een verfilming die de intieme fantasie van een vrouw nooit kan evenaren)...

Bizarre film geschikt voor lover boys......

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Niet verwacht, maar door vrouwelijk gezelschap de film toch maar eens gekeken.
En zo slecht is het eigenlijk allemaal nog niet, Dakota Johnson is natuurlijk sowieso prachtig om naar te kijken en het verhaal wist over het algemeen wel te blijven boeien.
Maar echt bijzonder of super interessant mag het voor mij persoonlijk nergens worden, maar voor 1 keertje kan het best.

avatar van Shadowed
Matig.

Een vrij zwakke boekverfilming dit. Ik heb de boeken nooit gelezen en heb daar ook alles behalve behoefte naar, maar ik was toch wel nieuwsgierig naar de film toen hij ooit eens op TV kwam. Helaas waren mijn lage verwachtingen vervult.

Johnson is wel schattig, maar Dornan gedraagt zich debiel en acteert daarnaast ook niet eens zo heel bijzonder. Het verhaal is opzicht niet slecht maar niet al te goed in beeld gebracht, de dialogen zijn ook om te janken. Geen enkel echt goed moment.

Wel boeiend om zo te volgen maar voor de rest is deze film niet bepaald goed te noemen. Het acteerwerk enzovoort zijn wel in orde, maar het verhaal zelf is matig gebracht en je schaamt je eigenlijk de hele film lang omdat de mensen hier zich zo abnormaal gedragen.

avatar van Vdk_Movie
De enige reden die ik me kan bedenken om deze film interessant te vinden is de dochter van Don Johnson

avatar van eRCee
Het lijkt er een beetje op dat je dit maar het beste slecht kan vinden, maar eigenlijk vond ik het, na een zwak begin, helemaal niet zo slecht. Fifty shades vertelt het verhaal van de onbedorven jonge vrouw en de rijke man met het duistere kantje. De liefde brengt hen ertoe om in elk geval te proberen over een verschillende seksuele beleving heen te stappen, maar dat is uiteraard nog niet zo gemakkelijk. Dat dit laatste het obstakel vormt (en niet de rijkdom of afkomst of een rivaal) mag al enigszins verfrissend heten. Maar het zijn vooral de toch wat ongebruikelijke karakters die het interessant houden. De kleindochter van Tippi Hedren, Dakota Johnsen, heeft ook in de werkelijkheid iets vervreemdends over zich en dat werkt door in deze film (hoewel ik m'n twijfels heb over het acteren). Ook die Dorman heeft iets onalledaags aan zich hangen, een afstandelijkheid, die heel goed bij zijn rol past. Verder kan ik Zwolle84 wel een beetje volgen dat het er vrij gelikt uit ziet en dat er een consistente stijl wordt gehanteerd, wat al meer is dan je van veel films voor het grote publiek kan zeggen.

Kritiek kan je ook wel geven natuurlijk. Die valpartij in het kantoor is potsierlijk clichématig, de dialogen werken niet allemaal, de soundtrack zit te vol gestopt. Of zo'n moment dat Grey Chopin zit te spelen en dat Ana dan zegt: alles wat je speelt klinkt zo triest.

Drie sterren is wat gul, het zit op z'n best tussen de 2,5 en 3 in, maar gezien de lage verwachtingen vooraf rond ik gewoon af naar boven.

aangename film met wat inhoud