Fifty Shades of Grey (2015)

Alternatieve titel: Vijftig Tinten Grijs

Drama / Romantiek

geregisseerd door Sam Taylor-Johnson
met Dakota Johnson, Jamie Dornan en Eloise Mumford

Anastasia is net afgestudeerd aan de universiteit, samen met haar beste vriendin Kate. Terwijl Kate aan de slag gaat bij een lokale krant, komt Anastasia moeilijk aan de bak met haar universitaire graad en besluit ze een baan aan te nemen in een bouwmarkt. Op een dag vraagt een zieke Kate haar om een interview over te nemen met ene Christian Grey. Een succesvolle entrepreneur en miljardair. Het blijkt het begin te zijn van een bijzondere relatie.

aangename film met wat inhoud

avatar van AnyaH
Alle boeken uit de serie had ik al veel eerder gelezen, waarbij ik 'Grey' (verteld vanuit Christian gezien) het meest interessante deel vond. De film valt wel tegen t.o.v. het boek. Het meest goede deel van de film vind ik de eerste helft waarbij ze om elkaar heen draaien zonder dat er iets noemenswaardigs gebeurd. Die negotiation aan tafel slaat echt alles, je bent maagd en zit met een staalhard gezicht over details te onderhandelen, dat is niet geloofwaardig. En die eerste keer is een lachertje, ze loopt heel vlot mee, niks zenuwachtig, 1 minuutje voorspel en daarna hupsakee, vreselijk Hollywoods! En ik vind Dakota Johnson echt suf overkomen. Maar ja, blijkbaar vallen perverse miljardairs op leeghoofdige mutsen!

avatar van tommykonijn
Deze film deed mij een beetje denken aan Batman & Robin (1997). Soms zo slecht dat het lijkt alsof het de bedoeling is. En juist daardoor is het eigenlijk nog best goed door te komen.

Ondanks dat ik natuurlijk van tevoren wist dat de film door critici volledig neergesabeld is, was ik toch wel nieuwsgierig naar de hype achter deze reeks. Ik heb me niet verveeld, eerder nogal wat keren verbaasd, maar dit is inderdaad niet best. Een van de voornaamste problemen is dat Christian Grey de uitstraling van een zak aardappelen heeft. Een creep pur sang, dus het is compleet ongeloofwaardig dat Anastasia überhaupt iets met hem te maken wil hebben. Tegelijkertijd is het al even bizar dat Grey, die via zijn bedrijf vast en zeker de nodige connecties heeft, zo gefixeerd is op deze ene dame.

Er is dus geen sprake van onderlinge chemie. De verhouding tussen de twee wordt je als kijker letterlijk opgelegd, maar ik geloofde er niks van. Grey benadrukt de hele tijd dat hij niet aan relaties doet, maar de manier waarop hij zijn tijd neemt met twijfelkont Anastasia lijkt dan weer te suggereren dat hij hier wél op uit is. Die hele verhouding is dus nogal vaag. Lichtpuntjes zijn er nog wel te vinden: ook mij viel op dat de film er bij vlagen vrij stijlvol uitziet qua kleurgebruik en camerawerk en al met al vond ik dat Dakota Johnson zich goed staande wist te houden met dit materiaal. Ze heeft haar uitstraling mee, maar wanneer haar personage op het einde (eindelijk!) erachter komt dat het niet haar ding is, leefde ik ook wel oprecht met haar mee.

Ik heb niet zo’n grote hekel aan de film als sommige anderen, maar ik ben het ermee eens dat deze verfilming weinig te bieden heeft . Randpersonages als Kate en José zijn wandelende stereotypen die niks toevoegen en de twee hoofdpersonages hebben zo weinig gemeen dat ik maar niet snapte waarom ze om elkaar heen bleven draaien. Ongetwijfeld dat het bronmateriaal ook niet erg hoogstaand is, maar deze Fifty Shades of Grey is vooral een erg vreemde, ietwat ongemakkelijke zit. En dat laatste heeft helemaal niets met het SM-gebeuren te maken.

avatar van Angel9999
Het is bijna funny dat deze film een ongelofelijke lage score heeft. Is het denial dat deze film zo streng wordt beoordeeld? Is het herkenning waar je bang van wordt en dan maar een lage score geeft omdat je dan zogenaamd vindt dat het acteerwerk niet goed is?

Ik vind het een heerlijke film en Dakota en Jamie zijn prima gecast. En ik vind het ook een verrijking voor de seksualiteit voor menigeen. En daarom een 5 van mij.

avatar van Noodless
Tja, toch maar eens aan gewaagd maar de film heeft heel weinig te bieden. Heel de opzet rond hun sekscontract en de seksuele belevingen hierbij wisten mij niet echt te boeien. Je kunt je afvragen waarom deze rijke stinkerd zoveel energie in deze relatie steekt als er zoveel andere vrouwen zijn want Anastasia is vanaf het begin al terughoudend tegenover zijn ideeën. Houden van hoort er voor hem niet bij. Toch voelt ze zich op de één of andere manier tot hem aangetrokken om het toch te proberen en te kijken hoe ver Christian Grey wel wil gaan. Natuurlijk is het ook een voordeel en gemakkelijk als je heel rijk bent en zowat alles kan veroorloven.
Maar echte liefde ? Op het einde beseft Anastasia dat het ook echt niks voor haar is.
Gelukkig weet de twee protagonisten de film toch een beetje interessant te houden door hun spel. Vooral Dakota Johnson vond ik wel overtuigend spelen. Camerawerk is goed en het ziet er allemaal stijlvol uit. Dus helemaal negatief is het ook niet, maar de film heeft echt weinig inhoud en ondanks het gegeven wist de film mij ook niet te raken op het erotische of romantische aspect. 4/10

avatar van martijn011
Ook ik moest er aan geloven, het zien van de gehele 'Fifty Shades' reeks. Ik schrijf dit nadat ik de hele trilogie al heb gezien, dus ik kan alvast vermelden dat het eerste deel het beste deel is.
Tenminste, zo ver je van 'beste' film kan spreken, want het is nog gewoon een onvoldoende. Toch is dit de minst slechte van de drie, laat ik het zo maar noemen dan.

Dakota Johnson is lang zo slecht nog niet, het grote probleem ligt vooral bij Jamie Dornan. Niet alleen is hij totaal ongeloofwaardig als multi-miljardair, ook z'n acteerwerk is erg matig. Nu is het wel zo dat de kwaliteit van de dialogen ook nogal te wensen over laat.
Sowieso is dit allemaal heel matig en het kan alleen de doelgroep waar het voor gemaakt is waarschijnlijk bekoren. Mij niet in ieder geval.