Fifty Shades of Grey (2015)

Alternatieve titel: Vijftig Tinten Grijs

Drama / Romantiek

geregisseerd door Sam Taylor-Johnson
met Dakota Johnson, Jamie Dornan en Eloise Mumford

Anastasia is net afgestudeerd aan de universiteit, samen met haar beste vriendin Kate. Terwijl Kate aan de slag gaat bij een lokale krant, komt Anastasia moeilijk aan de bak met haar universitaire graad en besluit ze een baan aan te nemen in een bouwmarkt. Op een dag vraagt een zieke Kate haar om een interview over te nemen met ene Christian Grey. Een succesvolle entrepreneur en miljardair. Het blijkt het begin te zijn van een bijzondere relatie.

• donderdag om 20:30 uur op TV (Net 5)

Lang niet zo goed als de heisa rondom deze film ons wil laten geloven. Lang niet zo belabberd als veel commentaren ons wil laten geloven. Op de keeper beschouwd is het een vrij doorsnee romantische film over de relatie tussen twee jonge mensen, die voortdurend onder druk staat vanwege het feit dat hun seksuele relatie allesbehalve doorsnee is.
Ik sluit niet uit dat veel van de negatieve commentaren ingegeven zijn door teleurstelling over het feit dat de film niet macho genoeg is en de allicht verwachte, expliciete seksscènes nagenoeg ontbreken, omdat die scènes door de bank genomen vrij discreet gefilmd zijn. Daaromheen is een verhaal geweven, waarin de aanvankelijk onervaren jonge vrouw van lieverlee de overhand neemt. Mooi toch!
Dat geldt evenzeer voor de acteerprestaties, omdat Dakota Johnson in elke gemeenschappelijke scène haar partner Jamie Dornan helemaal wegspeelt. Voordeel van Johnson is dat ze er kwiek en leuk uitziet, ook met haar kleren aan. Mijn waardering geldt vooral haar rol in deze overigens niet erg bijzondere film.

avatar van Olivia
"Pretty woman...walking down the street..."

Wel aardig, een film die eigenlijk voldeed aan mijn verwachtingen. Ik had allang begrepen dat het erg niet spannend zou worden, hoogstens wat prikkelend met hier en daar wat meer bloot.
Maar verder een behoorlijk doorsnee verhaal wat best nog wel onderhoudend was. Een flutfilm zou ik het niet willen noemen, daar zijn de settings te mooi voor. En Dakota Johnson speelt nog helemaal niet zo slecht. Een hele mooie vrouw, alleen ze moet niet de hele tijd rare dingen doen met haar onderlip (of ze dat in het boek doet weet ik niet, heb het niet gelezen) maar het oogde op een gegeven moment onnatuurlijk en bijna irritant. Jamie Dornan speelde wat mij betreft niet heel overtuigend, maar is wel eye candy.

Ik weet het niet, het boek zal wel veels te expliciet zijn voor het grote publiek. Je kunt het maar beter op safe spelen, als je niet wil dat het onsmakelijk wordt.
Maar misschien had het allemaal wel veel stijlvoller gekund terwijl je toch meer erotiek in beeld brengt. Dat zou de film ook echt onderscheiden. Nu gebeurt dat eigenlijk niet.

De scene voor het echte einde snapte ik trouwens niet zo.
Laat maar zien en voelen hoe erg je kunt zijn, laat het monster maar los, want dan begrijp ik het misschien. En dan denk je als kijker: Ja nu komt het! En wat gebeurt er...ze krijgt 6 slagen met een riem(?), maar we zien geen striemen en bovendien kan ze gewoon normaal weg lopen ook. Is dit dan het allerergste? Zelfs als hij dat aan had gepast naar haar maatstaven klopt het niet. Ik verwacht dan een urenlange sessie waarin het uiterste zou worden gevraagd van de submissive. Maar wat onwijs soft...

avatar van weberanja
De grootste prutflop van het jaar! Lassie is spannender!

avatar van rudivermeij
Vond het helemaal niks, samen met mijn vrouw gekeken en ook zij vond het niet wat.

avatar van qwertzu
Vond hem eigenlijk best leuk, viel me erg mee, vooral na alle negatieviteit hier... Kijk het verhaal is natuurlijk gewoon een flinterdun bouqet reeks verhaaltje dat toevallig een grote hit geworden is. van dat gegeven uitgaande vindt ik dat ze best een goede boekverfilming hebben gemaakt die behoorlijk trouw is aan het boek... Denk dat veel mensen zich van te voren al hadden voorgenomen de film niets te vinden...de lezers van de boeken vinden de film denk ik best te pruimen.
Als je bedenkt dat het een amerikaanse film is, vind ik dat ze met het bloot en de sex nog best ver gaan...voor amerikaanse begrippen...

avatar van comely
Vreemd dat een simpel boekje en een simpel filmpje vele vrouwen hebben bevredigd. En dan zeggen ze dat mannen geen inhoud hebben. Right.

avatar van Graaf Machine
comely schreef:
En dan zeggen ze dat mannen geen inhoud hebben. Right.

Wie zijn die "ze" die dat zeggen ?

avatar van bjerik76
wat een lage score vergelijken met de hele hype er omheen.
een tegenvallende film dus.
Het heeft flink wat geld in het laadje gebracht, dus ik denk daarom de deel 2.
( wat vanwege de hype allemaal al vooraf conrractueel vast gezet was)
Maar die zal denk ik dan nooit zoveel opleveren als deze score al zo laag is.

ik sla m toch maar over

Toch maar eens bekeken.
De film is echt niet zo slecht als velen beweren.
Dakota vind ik echt goed het onschuldige meisje spelen.
Ben alleen niet zo tevreden over het einde.

Ik vond er niks aan. Wát een slappe hap.
De sexuele spanning was ver te zoeken, Misschien dat dat in de boeken wel zo is ?

Na 35 minuten uitgezet ................

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Fifty Shades of Grey (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be

50 shades of overhyped & sociaal acceptabele porno!? Hoofdpersonages Dakota Johnson en Jamie Dornan waren nog niet zo slecht in deze film, maar hun personages waren flinterdun en onderontwikkeld (vooral Mr Grey, de rijke en misbruikende playboy) en hun relatie leek alleen gebaseerd te zijn op seks. Deze film is enorm prachtig gefilmd en heeft aangename muziek maar ook een absoluut kleurloos (grijs dus … hehe) en flinterdun verhaal. De relatie tussen Grey en Anastasie was nog interessanter dan de zogenaamde sexy scenes (die net iets TE oncomfortabel oogden). De film voelde aan als een opbouw naar een uiteindelijk anti-climactisch einde.

Thereisnospoon
Hebben we dit al niet eens zien langskomen met Emmanuelle (Kristel), dacht ik laatst.
Soft Porno in de bioscoop wil maar niet lukken.
Last Tango in Paris is misschien een uitzondering, of de aanleiding geweest van al deze
ongemakkelijkheid. Soms lukt het in de US nog weleens, met rondneukende zakendames
zoals in Sex and the City (ook al een wonder) maar verder, nee.

avatar van pmeester
Hmmmm.......krabbel achter mijn oor. Ik heb het boek niet gelezen en was vooral benieuwd naar de ophef. Eigenlijk vond ik het een flauw aftreksel van 9 and a halfweeks die in mijn overtuiging vele malen interresanter was. Er was nauwelijk spanning voelbaar tussen de personages hetgeen in de klassieker 9, 5 weeks wel het geval was. Vond beide personen geen sexapeal hebben en hoewel de settings er mooi uitzagen vond ik het toch net niet aantrekkelijk. Ik las ergens dat iemand schreef " Als ditzelfde verhaal was verteld met in de hoofdrol een uitkeringstrekker ipv een biljonair zou men er schande van spreken. Dus neuj......was niet erg onder de indruk.

Het gebeurt heel heel zelden, maar dit is een film waarvan ik het boek ook heb gelezen.
En laat ik het maar meteen zeggen, het boek is beter.
Hoewel de film aardig het verhaal van in het boek volgt, vooral in het begin, maar daarna worden er toch vele passages overgeslagen, logisch eigenlijk, je kan het ganse boek niet op 2 uur in beeld brengen.
Maar wat meer is, de verbeelding die je hebt als je het boek leest is hier natuurlijk weg, en ik vond het alles bij elkaar nogal 'braaf'... ik had er meer van verwacht.
Niettegenstaande dat ik de vertolkingen wel goed vind, zowel van Dakota Johnson (Anastasia) als van Jamie Dornan (Mr. Grey).
Moet ook wel zeggen dat de film ook niet langdradig is, de 2 uur zijn zo voorbij, ben blij dat ik hem heb gezien.
Maar zoals ik reeds zei, ik vind het té braaf.... het boek is dus wel een aanrader, deze film is dat minder.

avatar van Devedeetje
9,5 weeks 2.015

Door de hype (welke zeer overdreven) het bekijken van de film uitgesteld...
Uiteindelijk is het wel een aardige film... 3,5 sterren

avatar van arno74
Na al die heisa over deze film heb ik het ook maar bekeken, op een gehuurde DVD. Die heisa was slightly overrated zullen we maar zeggen. Vind het wel een wereld van verschil zoals de film begint en zoals het eindigt. De eerste 30 minuten zijn echt niet best, en pas na een minuut of 45 begint het enige vorm en inhoud te krijgen.

In dat begin had ik de indruk dat ik een boek zat te lezen. Film en literatuur zijn niet hetzelfde medium maar het lijkt wel alsof het verhaal zo wordt verteld zoals het in een boek zou staan. Dat levert een verhaal op die maar doorgaat zonder dat een basis van geloofwaardigheid of overtuigingskracht is gelegd. Het SM-gehalte, wat in die eerste 45 minuten niet verder gaat dan een bezoek aan een doe-het-zelfzaak, voelt nogal nep aan. Een geforceerd begin met een bizarre nadruk op een "contract".

Daarna verandert de zaak wel, de film krijgt meer inhoud, de relatie tussen de twee hoofdrolspelers krijgt meer gestalte, en ook het contractgedoe valt eindelijk op zijn plaats. De relatie wordt interessanter om te volgen, en Anastasia komt meer geloofwaardig over. Ook het SM-wereldje komt beter en geloofwaardiger over dan in het begin. De ontknoping vond ik geslaagd in de zin dat het niet te voorspellen is, maar teleurstellend in de zin dat het veel vragen open laat. Die vragen spelen dan vooral rondom het personage van Mr. Grey. Wat was dat nou wat er gebeurde op zijn werk dat zo zijn aandacht trok? En hoe zit het nou met zijn geschiedenis? Wat is er in zijn verleden gebeurd? Veel aandacht ervoor maar de film is voorbij en we weten het nog steeds niet. Inhoudelijk nogal een teleurstellend einde dus.

Het acteren van beide personages vond ik niet best. Grey blijft een beetje een grijs en ondoorzichtig figuur, en Anastasia komt aanvankelijk ongeloofwaardig over, en ook tijdens de vrij gekuiste seksscènes acteert ze nep en zwaar overdreven. Dat verwijt ik overigens eerder de regie dan de acteurs zelf.

Kortom, een film dat op veel vlakken hapert, en alleen door de karakterontwikkeling van Anastasia van een onvoldoende wordt gered. 2,5*

avatar van LauraArsenal
Ik ben heel zwaar teleurgesteld in deze film! Ik heb eerst het boek gelezen, die ik eigenlijk heel leuk vond. Toen de film uitkwam was ik wel benieuwd, ook de trailer zag er leuk uit. Maar de film is zwaar tegengevallen.
Om te beginnen vind ik de film totaal niet erotisch. Ik heb films en series gezien die nog veel erotischer waren. Ook de verhaallijn is wat flauw en de acteerprestatie van Dakota Johnson is serieus ondermaats. Op bepaalde momenten vind ik haar zo irritant acteren dat ik wou wegrennen uit de filmzaal. Ook de regie is niet goed. Sommige scènes zijn (volgens mij) verkeerd in beeld gebracht. Ook bepaalde fragmenten overgenomen uit het boek hoorden niet in de film en belangrijke fragmenten tonen ze dan niet. Eerlijk gezegd kan ik niet begrijpen dat er mensen zijn die dit een vijf geven. Dit is een echte flopfilm.

Het enige positieve punt is de muziek.

avatar van Nomi
Helemaal top! Niks meer en minder dan je mag verwachten van de verfilming van dit heerlijke boek! Als je er meer van verwacht op seksueel vlak, dan zou de film niet meer vertoond kunnen worden in de (gewone) bioscopen. Dus wijntje er bij, verstand op nul en lekker wegdromen

avatar van Stephan
Nomi schreef:

You gotta be kidding.

avatar van Nomi
Stephan schreef:

You gotta be kidding.

Lekker luchtig bekijken en voor wat je niet ziet je fantasie gebruiken. Is daar expliciet beeldmateriaal voor nodig?!

avatar van Stephan
Nee hoor... maar het is onzin om te denken dat met een beetje meer lef de bioscopen de film niet meer zouden willen draaien. Ik geloof dat het 'brave' juist één van de grootste ergernissen aan deze film was.

avatar van mjk87
Niet eens heel slecht, maar vooral saai en voor het gevoel duurt de film veel te lang. Dat maakt zeker dat de laatste drie kwartier maar plichtmatig worden uitgekeken. Het helpt ook niet dat de film in wezen gewoon een zoveelste romantische film is, maar nu met wat bondage-sm erin verwerkt. Echt spetteren doet het nooit; het is allemaal kleurloos en blijft binnen de lijntjes (hoewel de hoeveelheid naakt me niets tegenviel). Johnson en Dornan hebben ook totaal geen chemie en het kon me ook weinig schelen wat hen zou overkomen.

Maar ach, verder is het allemaal best stijlvol gefilmd, de muziek is fraai (vooral de remix van Beyonce) en er zitten zeker heel aardig momenten in. Johnson speelt verder redelijk maar vooral Dornan als Grey is prima gecast. Jong en toch een wat oudere uitstraling met goede een mix van charme, gladjakker en zelfbewustheid. Maar op een film van twee uur die aanvoelen als drie is het allemaal wat te weinig. 2,0*

avatar van bass-9
Graaf Machine schreef:

Wie zijn die "ze" die dat zeggen ?

Ik kan natuurlijk eigenlijk geen antwoord geven voor de persoon die het veronderstelt maar ik gok dat hij de generaliserende vrouw (ik bedoel dus absoluut niet iedere vrouw, houd me ten goede) bedoelt die met vriendinnen mannen wegzet als louter op seks beluste wezens waar geen gesprek mee te voeren is, maar ondertussen deze boekjes leest en zonder enige gêne uitgebreid attributen bespreekt op het terras.

avatar van Bees
Wat een kutfilm , het beste dat ik in die film gezien heb was een VW kever

Ik ben van deze film niet warm, maar ook niet koud geworden.
Het dilemma waarvoor Ana en Christian zich geplaatst zien, is wel iets dat aanspreekt.
Moet er in een relatie een onderworpene en een onderwerper zijn?
Het is een kwestie van evenwaardigheid.
Van SM houd ik helemaal niet.
Dakota Johnson en Jamie Darmon zijn overigens wel een mooi koppel.
De vraag waarom zo'n 60 miljoen mensen (wereldwijd) het boek kochten, kan ik niet beantwoorden.
Het had me wel nieuwsgierig gemaakt ... Vandaar.

avatar van Ew_MK1
Wat een amateuristische film, echt heel slecht. Het is allemaal heel rommelig. Het moment dat Christian zegt, "I got to let you go" is wel het meest hylarische; ze hebben elkaar wel geteld 2x gezien en het is nog alles behalve een relatie. Ook weinig spanning en voor de erotiek hoef je hem ook zeker niet te kijken.

ipman-99
"I don't make love. I fuck... hard.." ... " !!!

Prikkelend !!! Emoji!!! 'Fifty Shades Of Grey' is uiteraard gebaseerd op de boeken, en wist
mij mee te nemen in deze romantisch/erotisch prikkelende achtbaan.
Dakota Johnson werd geboren in Austin (Texas) als dochter van acteur Don Johnson en actrice
Melanie Griffith weet echt de show te stelen in deze genre film.
Acteur Jamie Dornan is dan weer het charismatische mannelijk deel dat Dakota een andere
wereld wil laten kennen !
Het eerste deel van de film bestaat voornamelijk uit het mekaar leren kennen, de aantrekkingskracht
en verleidingsspel komen daar ruimschoots aan bod.
Dat een Europese film wellicht verder zou gaan qua naakt en seks, mag uiteraard geen verassing zijn.
Maar naar Amerikaanse begrippen was dit toch ook niet zo slecht !
Dakota Johnson zet een karakter neer met nog gevoel voor humor maar ook liefde en psychologie
zijn enkele woorden in haar woordenboek. Ze leren door elkaar een andere wereld kennen ... een wereld die voor ze elkaar leerden kennen ver van hun bed was !

avatar van AmazingPP
Ik ben niet iemand die gelooft in hypes. Ook bij deze hype had ik zoiets van: Tsja, het zal allemaal wel. Duidelijk geënt op een vrouwelijk publiek, zowel boek als film en dat ben ik niet. Vond ik deze film dan slecht? Eh... Nee, eigenlijk niet. Ik heb de boeken niet gelezen, dus ik kan het niet vergelijken. Eigenlijk iets wat je nooit zou moeten doen, want een boek en een film zijn twee totaal verschillende media. Ik ging er een beetje sceptisch naar kijken. In het begin hoop je echt dat ze sommige teksten NIET gaat zeggen, maar dat doen ze dan toch, maar ach; dat mag de pret niet drukken. Allebei de hoofdrolspelers doen uitermate hun best om iets van het magere script te maken en dat lukt ze best aardig; er is best een chemie tussen de twee. Ook slim gekozen van de filmmaatschappij: twee nog niet bekende acteurs in zo'n kaskraker: KASSA! Ik denk dat ze voor een tweede deel aanzienlijk meer salaris krijgen. Stilistisch gezien vond ik de film magistraal. Mooi geschoten, mooi belicht en met muziek op de juiste plaatsen. Het viel me dus allemaal niet tegen. 3 *

Redelijke film waarin een studente een jonge miljonair moet interviewen en vervolgens voor hem valt. Het spel dat gespeeld wordt is zeker wel boeiend en weer eens wat anders dan een doorsnee romantische film. De personages zijn nogal ongeloofwaardig en zelfs tegenstrijdig. Ook had de film met gemak een stuk korter gekund. Wel stijlvol in beeld gebracht allemaal.