Bad Santa (2003)

Alternatieve titel: Badder Santa

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Misdaad
91 minuten / 98 minuten (unrated versie)

geregisseerd door Terry Zwigoff
met Billy Bob Thornton, Lauren Graham en Bernie Mac

Willie is een oplichter en dief in hart en nieren. Elk jaar vormt hij samen met de lilliputter Marcus een dubieus duo met slechte bedoelingen. Ze maken een road trip langs verschillende warenhuizen waar ze verkleed als de Kerstman en één van zijn elfen hun opwachting maken. Maar in plaats van kerstsfeer te verspreiden, gebruiken ze hun vermomming om de warenhuizen te bestelen. Deze strategie wordt bemoeilijkt wanneer een 8-jarige ze de echte betekenis van het Kerstfeest leert.

avatar van tommykonijn
Vandaag herzien. Ik kon me er bijna niks van herinneren en ik geloof ook dat ik eerst de verkeerde film heb beoordeeld. Ik wist namelijk helemaal niet dat deze zo grof was (in verhouding). Al heb ik er wel mee moeten lachen. Hoe bruut die Willie reageert op die kinderen (Wanna see some magic? OK, let's watch you disappear!) Billy Bob Thornton zet een leuke ''bad-ass'' kerstman neer. Brett Kelly zette ook een aardige rol neer (wel een vervelende, maar dat was ook de bedoeling). Er zitten veel leuke grappen in, die voornamelijk afkomstig zijn van Thornton maar ook af en toe van Cox, Graham en Kelly. En ook als de film niet grappig is, is hij nog wel vermakelijk. Hij verveelt geen moment. Voor de kerst-sfeer hoef je het niet te doen. Want het geen zoete kerstfilm.. Maar wel een leuke!

avatar van jipt
Herzien, heerlijk filmpje. Blijft een fantastische (anti-)kerstfilm. halfje er bij 4*

avatar van lars-pixar
Het verhaal is leuk verzonnen en goed neer gezet, ook de humor komt van alle kanten en daar van zijn sommige grappen wel van geslaagd maar sommige ook weer niet omdat die iets te flauw waren.

De film is best vermakelijke en als kerst film kan je deze ook gewoon tussen door op zetten want de film heeft geen kerst sfeer te bieden en de rol van de kerst man wordt dan ook erg goed neer gezet door Billy Bob Thornton, beter kon iegelijk niet.

Laks
Geinige misdaadkomedie. Zenden ze zowat elk jaar uit rond de kerstperiode, maar dat mogen ze van mijn part blijven doen. Goed kunnen lachen met de grappen, verhaal is oké en goed uitgewerkt. Billy Bob Thornton zet een goede, alcoholverslaafde 'Santa' neer.

Leuk, luchtig tussendoortje met een dun dramaverhaaltje bij.

avatar van lars-pixar
Verrassend maar waar Billy Bob Thorton gaat opnieuw het pak in van de kerst man want er wordt namelijk binnenkort al gedraaid voor een vervolg op Bad Santa, ben benieuwd.

avatar van Spetie
Fuck!

Billy Bob Thorton is voor deze film werkelijk perfect gecast als de bier drinkende, rokende en vooral veel vloekende Willie, die ieder jaar in een ander warenhuis voor kerstman speelt. Dat deze film best wel leuk is, is vooral te danken aan hem, die echt een prachtrol neerzet als de meest asociale kerstman die je ooit hebt gezien.

Vooral het eerste gedeelte van de film is erg sterk. In het tweede gedeelte wordt de film iets braver en meer voorspelbaar, maar desondanks mag dat de pret niet drukken. Hoevaak het woordje “fuck” hier wordt gezegd is bijna niet te volgen.

Een behoorlijke leuke film dus, met een originele insteek en leuke humor.

GuyB
Zeer leuk.

De vuilgebekte kerstman is érg grappig en dat koddige jochie doet het zeer goed. Leuk om eens een kerstfilm tegen de stroom in te zien, maakt de film meteen érg origineel. Naarmate het einde kwamen sommige grapjes wel voorspelbaar maar zat de hele film echt wel te hopen op een goed einde voor dat kind ondanks het uigangspunt van de film. Daar was het kind toch echt te goedhart's voor.

zerodopa
ik krijg weer bijna tranen in mijn ogen als ik nadenk over hoe geniaal deze film gemaakt is en hoe slecht mijn zinsopbouw is.

ALLES klopt in deze film. De miserie van de kerstman, de wulpse hups mevrouw, de hilarische baas, dat aandoenlijke jongetje, de prachtige beledingen, de romantiek, de lompheid, satire,cynisme.. nou deze film vertolkt bijna het hele woordenboek zeg.. En álle acteurs zetten hun personage zo ontzettend geloofwaardig over. Dat dikke kind..is gewoon ook echt dik en zielig en schattig..end ie kerstman is gewoon ook écht een vieze man ..ALLES zit in deze film! woorden schieten te kort..

De scene met het schaakspel is t leukst!

YouTube - Bad Santa - Checkers

BAD SANTA 4-ff-aaa

avatar van HALVE TAMME.
Geweldig,elk jaar in de maand December haal ik Bad Santa (2003) uit de kast,waar voor mij alleen de beste dvd's liggen opgeslagen.

avatar van tattoobob
V.I.P shit bedoel je??

avatar van Drs. DAJA
Een typische hollywood-formule met kloten, grofheid en heel veel humor creatief uitgewerkt. Bad Santa is de laatste kerstrecensie van de MMR van 2012 en te bekijken hier.

avatar van Bakema NL
Net bekeken met zoon die nu oud genoeg is voor een film als deze. En ik heb me wederom bescheurd van het lachen, dit is voor mij echt de beste kerstfilm ooit!!! Al die zoetsappige zooi kan ik toch niet tegen, maar dit is tenminste voer voor mij.

avatar van Movie-Addicted
Hij komt NU op TV, maar ik heb hem vanmiddag bekeken. Wat blijft het toch een toppertje dit hé! Ik lachte de (kerst) ballen uit me broek

@t Bakema NL; Volledig mee eens "beste kerstfilm ooit" tevens ook net wat je zegt; geen zoetsappige rotzooi!

*3.75

avatar van frolunda
Begint zo langzamerhand uit te groeien tot een Kerst klassieker.Hilarisch

avatar van Aazhyd
Ik heb het niet geteld, maar ik denk dat er minstens 100 keer het woord "fuck" in de film voorkomt. Billy Bob Thornton speelt een volledig bezopen en uitgetelde kerstman die een warenhuis wil bestelen. Lompe film, maar wel grappig.

Fucking boring Xmis shit!

avatar van Movie-Addicted
Je hoeft het niet op deze film af te reageren hoor (Lupussy Galore)

avatar van mjk87
Na het briljante Ghost World is dit mijn tweede Zwigoff. De overeenkomst is weer de maatschappijkritiek, al wordt deze hier niet bepaald subtiel gebracht. Vooral Billy Bob Thornton is geniaal als rokende, zuipende en neukende chagrijn. Hij het een personage dat over the top is, maar wel precies hoe ver hij kan gaan zonder dat het een ongrappig typetje wordt. Nu is hij perfect, zelfs geloofwaardig en kan je nog lachen om zijn gevloek en gezuip (vooral dat hij zo ongeveer in elk shot wel een slok neemt is briljant). Leuke muziek, door kerstmuziek met klassieke muziek te kruisen. Ik geloof datt ik minstens enkele malen iets van Rossini, Tsjaikovski, Bizet, Sjostakovitsj en Verdi hoorde. De reden daarachter? Geen idee, maar wel leuk. Tegen het einde zakte het niveau wel wat in en werd het iets conventioneler, en dus ook minder grappig. Maar zeker 3,5*.

avatar van GMovie117
Zeker een leuke kerstflim

Hij blijft leuk.

Vooral de droge humor van Billy Bob Thornton en Bernie Mac blijft goed.

avatar van StevenMighty
Ik had deze met kerst eens gezien omdat ik wat anders wilde dan de doorsnee familie kerstfilm op zo een dag, dus Bad Santa leek me ideaal hiervoor.

Toch viel hij me tegen..
Ik had een foute kerstman verwacht in de stijl van Paul de Leeuw in z'n bekende sinterklaas scene met die kinderen, maar de figuur die Billy Bob Thornton hier neerzet was alleen maar een grote zieligaard die ik eigenlijk niet echt grappig vond. Al zijn gezuip en pathetisch voorkomen overheerste teveel naar mijn zin.

Was dus niet helemaal wat ik er van verwacht had, jammer.

Een leuk contrast was wel de bekende klassieke muziek als soundtrack, had ik niet in een film als deze verwacht.

2 sterren

avatar van Rodger
Is wel leuk, maar dat het zo'n topper is, dat ook we niet....
Dus goed, vermakelijk.... Maar niet voor een tweede keer,..
2.5...

Redelijke film om een keertje te zien. Meer ook niet, want daarvoor is het verhaal en de grappen te mager.

avatar van Clyde Frog
Is het erg dat ik niet kan wachten om deze weer te kijken als het Kerst is en hij (hopelijk) op televisie wordt uitgezonden?
En ik ben heel blij met dit nieuws:
Bad Santa 2 to shoot next year | Flickering Myth - flickeringmyth.com

avatar van Bakema NL
Nee dat is niet erg....ik krijg er ook alweer zin in. Deel 2.....ben benieuwd.

Uiteraard komt de beste kerstfilm tot nu toe gemaakt weer op de televisie en wel op dinsdag 24 december om 20:30 op Veronica. Gezien de statistieken ook best logisch want eerst heeft RLT5 het 3 jaar achterelkaar uitgezonden daarna was er een jaartje rust en nu zend Veronica hem dan 3 jaar achterelkaar uit. Na deze film zendt Veronica overigens "Santa's Slay (2005)" uit.

avatar van Chelsea94
Erg grappige film, neemt de kerst niet al te serieus, daar hou ik wel van!

avatar van Lennon
Wat een bagger film zeg.

Echt een lege trage film.

Zeer vermakelijke kerstfilm. Leuk verhaal, goede cast.

avatar van Aapje81
Verassend oprechte kerstfilm met een uitstekend acterende Billy Bob Thornton. Hij slaagt erin om van een absurd personage iets geloofwaardigs te maken. Ook de rest van de cast doet het prima.

De grappen zijn niet allemaal even geslaagd maar meerdere malen heb ik toch hartelijk kunnen lachen.

Goed

avatar van FILM!BOY!
Geniaal acteerspel van Billy Bob Thornton! Een grappige kerstfilm die totaal anders is dan de meeste kerstfilms. 3,5