Bad Santa (2003)

Alternatieve titel: Badder Santa

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Misdaad
91 minuten / 98 minuten (unrated versie)

geregisseerd door Terry Zwigoff
met Billy Bob Thornton, Lauren Graham en Bernie Mac

Willie is een oplichter en dief in hart en nieren. Elk jaar vormt hij samen met de lilliputter Marcus een dubieus duo met slechte bedoelingen. Ze maken een road trip langs verschillende warenhuizen waar ze verkleed als de Kerstman en één van zijn elfen hun opwachting maken. Maar in plaats van kerstsfeer te verspreiden, gebruiken ze hun vermomming om de warenhuizen te bestelen. Deze strategie wordt bemoeilijkt wanneer een 8-jarige ze de echte betekenis van het Kerstfeest leert.

avatar van Jordy
positieve review van Aint-it-cool Harry

avatar van streeter
Hele leuke kerstfilm. Dit is de film voor de mensen die de tweede helft van ELF klote vonden (net als ik).
Billy Bob Thornton is schitterend in deze film.
Ook leuk dat er een dedicatie op het eind was voor John Ritter.

avatar van titan
streeter schreef:

Ook leuk dat er een dedicatie op het eind was voor John Ritter.

dedicatie = opdracht van een kunstwerk aan iemand. Dat bedoel je vast niet.

En voor Jordy: review is in het Nederlands gewoon recensie.

avatar van Phoenix
Klinkt grappig maar er zal wel weer een VETTE moraal in zitten... In Amerika zijn sommige mensen trouwens niet zo blij met de film, vooral de hulpkerstmannen niet .

avatar van sn@ke
Ik heb ergens gelezen dat vooral Disney helemaal niet blij schijnt te zijn met deze film. De kerstman wordt naar het schijnt erg anders voorgesteld dan hij bij hun is.

Ja dat lijkt me duidelijk als je de trailer ziet

avatar van streeter
Dat over Disney er niet blij mee is is overdreven. Matt Drudge is daar voor te danken. Het schijnt helemaal niet waar te zijn.

avatar van Jordy
berichten over taalgebruik verplaatst naar het grote flame / Nederlandse taal topic

deze film is echt geweldig
niet echt een kinderfilm met al dat grof taal gebruik..

(thats right u aint gonna S H I T right for a whole month)

Wanneer komt de film uit op video/bios

avatar van jacobine_rodijk

Vanaf 16 december te zien in de bioscoop.

You gotta be shittin' me? Deze film heb ik al een paar maanden geleden gezien en ze releasen hem pas eind van et jaar? Zal waarschijnlijk liggen aan het feit dat het een kerstfilm is.

avatar van moviefreak#1
Hele stoere film met een werkelijk geniale rol van Billy Bob Thornton. Als je deze film gaat kijken moet je opletten dat je de goede versie hebt (de unrated versie). Je hebt de gewone Bad Santa zoals ie in Amerika uit kwam in de bioscoop (die overigens ook heel grof is) en je hebt de unrated versie die waarschijnlijk in Nederland gaat draaien in December, deze heet Badder Santa. Ik heb dus Badder Santa gezien en ik vond m heerlijk om te kijken. Jammer dat Bernie Mac een erg kleine rol had. 4 ****

Edit : geproduceerd door de Coen broertjes !

avatar van as
as
En niet te vergeten, geregisseerd door Terry Zwiggof. Verantwoordelijk voor de geweldige docu over striptekenaar Robert Crumb en natuurlijk Ghost world.

Badder Santa heb ik nu hier liggen, ben wel benieuwd nu

Gave film!!

Bad Santa is absoluut een pareltje om te bezien, nouja een pareltje is mischien niet de beste bewoording want veel fouter dan dit kan niet. Billy Bob Thorton is perfect in zijn rol als zuipende stelende, gare, brutale, dronken en onbeschofte winkelcentrumkerstman, die deze act gebruikt om winkelcentra te beroven. Waar zijn de oscars als ze echt verdiend zijn

Het verhaal is eigelijk vrij standaard maar in Bad Santa doet het er weinig toe, het is alleen al een plezier om te zien hoe Thorton van zijn rol geniet in veel van de hilarische en zeer foute scenes in de film. Deze momenten werken grotendeels door de geweldige personages maar ook de geweldige invulling daarvan door de cast. Hoewel dit absoluut geen kinderfilm is komt aan het eind dan toch nog heel klein beetje het disney-achtige moraal om de hoek kijken. Gelukkig ben je er op dat moment ook wel weer aan toe.

Bad Santa is een heerlijke offbeat film die breekt met alle hollywood Santa Claus conventies die we kennen zonder, al is het ff zoeken, zijn warme hart te verliezen. In een lange tijd niet zo in een deuk gelegen.

****

avatar van Paco Delavega
Alhoewel het nog lang geen kerst is deze film maar eens bekeken.

Maar wat heeft deze film mij verrast, ik verwachte een enigzins beetje leuke onderbroekenlol film met een zoetsappig verhaaltje. Maar niets van dit.......deze film is echt leuk. Geweldige dialogen en karakters, vooral Thornton is hilarisch als een aan alcohol verslaafde, bad mannered, op sex beluste "shopping mall santa"

Deze film is duidelijk niet voor de jonge kijkers bestemd, maar als een "grote mensen" kerstfilm voldoet hij prima.

4,5 ster krijgt hij van mij, ongetwijfeld één van de leukste komedies die ik sinds lange tijd heb gezien.........en wat was "Elf" toch een tegenvaller:)

MWX
eindelijk eens een kerst film die wel het bekijken waard is eindelijk eens een keertje wat anders dan altijd maar dat dome geswets over lieve kerst mannetjes enzo gewoon eens lekker keiharde hummor

avatar van FeZ
FeZ
Wel opvallend dat het gros van de stemmen in de maand juni is gegeven, terwijl het toch een kerstfilm is.... I wonder.....

avatar van jacobine_rodijk
FeZ schreef:

Nee Fez, geen kazaa, maar de DVD is al uit in de US dus vast allemaal imports.

FeZ schreef:

ik had em vorig jaar al gezien,6maanden op dvd zitten wachten

markpennings
Grappige film heb het gister op dvd gezien, was al getipt daar een vriend, en het was een goede tip.

grappige film, lekker grof!! Ik was deze zomer op vakantie in Miami, daar werd veel reclame voor deze dvd gemaakt, had hem maar gekocht, geen spijt.
Gewoon verstand op nul en lachen maar.

Heerlijke komedie een genot om naar te kijken, eindelijk eens weer een lekkere grofe humor, werd ook wel tijd na al dat zoetsappige gedoe van de laatste tijd. Een dikke negen dus 4.5*

avatar van titia
Zag ik nu goed dat deze film op 16 jaar en ouder is gekeurd?

Hoezo?

avatar van Rujar
Sommige mensen geloven misschien nog in de Kerstman

titia schreef:

Zag ik nu goed dat deze film op 16 jaar en ouder is gekeurd?
Niet geheel verwondelijk, dit is niet je standaard Kerstfilm

In tegenstelling tot de meeste positieve reacties op deze film die hier te lezen zijn, vind ik het zelf een matige comedy. Billy Bob is zo nu en dan grappig maar echt hilarisch wordt het nooit. twee sterren van mij.

Wel leuke film, meer niet.

Ik geef hem 3 sterren

avatar van jassonn
Leuke kerstfilm dit, vooral het eerste uur vomd ik goed maar daarna zakte het toch wat in. Deze film komt ook zeker in aanmerking voor de film met de meeste "fucks" erin, en ik kan me dan ook goed voorstellen dat hij voor 16 jaar en ouder gekeurd is. 3,5*