Bad Santa 2 (2016)

geregisseerd door Mark Waters
met Billy Bob Thornton, Kathy Bates en Tony Cox

Willie Soke is nog geen steek veranderd. Samen met zijn gewiekste partners Marcus (Tony Cox) en Thurman Merman (Brett Kelly) hebben ze het dit keer voorzien op een charitatieve instelling die geleid wordt door de charmante Diane (Christina Hendricks). Ze zetten een ingenieus plan in elkaar om met het geld weg te komen. Ze worden echter gedwarsboomd wanneer Willie's moeder, Sunny Soke (Kathy Bates), onverwacht langskomt.

Vermakelijke vervolg!

avatar van Kondoro0614
Vanwege code rood en de barre weersomstandigheden dat het KNMI vandaag afgegeven heeft hebben wij op de bouw besloten vandaag al om 12:30 naar huis te gaan, dat is twee uur éérder dan normaal en dat puur om de lange avond spits te mijden. Toen ik alsnog tegen drie uur vanmiddag thuis aan kwam kakken omdat het gewoon erg gevaarlijk was heb ik me geen moment bedacht: de kerstboom staat er sinds vandaag, sneeuw buiten dus tijd voor een kerstfilm. Of dit de geschikte feel-good kerstfilm is zou ik zo één, twee, drie niet garanderen aangezien hij nogal grof van gebruik is, ik vond deze zit van de tweede ‘bad santa’ film zeker geen straf en de grappen, achttienplus scénes en het verhaal mochten er best wezen. Zo goed als zijn voorganger word dit tweede deel niet maar, hij is wel vermakelijk.

Ruim dertien jaar nadat de eerste film uit gekomen is besluit Mark Waters om er een tweede deel boven op te gooien, een gevaarlijk besluit want wie zat hier nog op te wachten? Ik vond het prima nieuws toen ik hoorde dat deze uit ging komen, en ik kon uiteraard er al van uit gaan dat ook deze film weer behoorlijk schunnig ging worden maar, als het zo makkelijk gaat zoals in deze film wil ik ook wel kerstman worden.. Mark brengt hier een redelijk tweede deel op de markt, want ondanks dat ik aardig positief klink in mijn woorden vond ik het concept nogal slapjes en waren er soms iets te veel clichés aanwezig.

Billy Bob Thornton is een uitgelezen acteur voor de rol van Willie Soke, zijn uiterlijk en blik zeggen al wel genoeg en dan moet je, je nog bedenken hoe hij de schunnige scénes over laat komen. Tony Cox was ook weer aanwezig en dit keer was hij de elf en moest hij Willie ‘gehoorzamen’. Toch wel een aantal leuke nieuwkomers in deze film zoals Christina Hendricks en Jenny Zigrino waren leuk (en geinig) en ze hadden aardig wat erotische scenes op hun naam in deze film. Kathy Bates deed het prima als de moeder van Willie en ik had toch wel een kleine beetje een hekel aan Brett Kelly als ‘Thurman Merman’. Voor de rest een uitstekende cast die niet al té grote namen kent maar een prima film over laten brengen.

Zoals ik al zei kent de film toch wel een leuk verhaal. We volgen Willie die zijn leven niet op de rit kan krijgen nadat hij samen met Marcus de stelende kerstman was. Op een zeker moment bied Marcus weer een klus aan, aan Willie. Ze gaan het geld stelen van een charitatieve instelling die geld verzameld door kerstmannen te laten bedelen op straat. Willie en Marcus gaan vermomd totdat ze de moeder van Willie: Sunny Soke tegenkomen in de instelling. Met z’n drieën maken ze een plan om vervolgens het geld te stelen van de instelling, dit notabene wel op een slinkse wijze. Ze moesten namelijk eerst de sleutel van de generator kamer zien te krijgen en de gene die dit bij zich had was Gina, een forse bewaakster en Marcus denkt haar wel even te imponeren tot dat ze hem finaal afwijst en het gemunt heeft op Willie (dankzij zijn moeder). Na een aardig vrij partij in de wc van de plaatselijk café weet Willie de sleutel te bemachtigen en kunnen zo het stroom er van af halen om vervolgens het geld te stelen. Willie zijn moeder zit hier alleen niet op te wachten en jat het geld van de twee nadat ze het op de ijsbaan moeten uitvechten en zo is al snel al het werk voor niks geweest.

Ook Christina Hendricks moest het ontgelden in deze film en werd aardig aan de sekspaal vast gebonden door Mark. Zo bied Willie haar eerst na zijn therapie aan om haar op de achterbank te verslinden waarna ze hard en boos weg rijd maar even later toch terug komt om zijn aanbod te accepteren omdat ze bijna geen seks heeft met haar man. Vervolgens vrijen ze eerst in een steegje (mooi gefilmd, dat wel) waarna ze het daarna tussen de kerstbomen doen en daarna word Willie wakker-afgetrokken door haar nadat hij in het zieken huis beland is. En je kan zeggen wat je wil maar Christina is geen verkeerde vrouw dus echt met tegen zin hier naar kijken deed je niet snel.

Het concept biedt niet veel in deze film, noch de camerabeelden en het camerawerk is ook niet echt bijzonder. De film is aardig soft maar raast toch wel snel door en is makkelijk weg te kijken met zijn 87 minuten. Dus een prima tussendoor kerstfilm die erg schunnig is maar stiekem ook wel leuk.

Gemiddeld, af en toe erg leuk maar zeker niet zo briljant als de eerste. Bad Santa was voor mij de ideale kersfilm voor volwassenen, maar dit is een wat lui vervolg. Verhaal had scherper gekund, de grappen zijn vaak een herhaling van de jokes uit deel één: regelmatig werkt het maar origineel of creatief wordt het nergens. Thornton was de ideale hoofdrolspeler voor Bad Santa maar lijkt hier iets te veel te vertrouwen op zijn routine met zijn weinig memorabele rol. Dat ook Cox weer terugkeert had echt niet gehoeven, en is tekenend voor de gemakzucht van de makers. En dat een klasse actrice als Bates gecast is voor zo'n slecht geschreven rol is echt foute boel. Enkel het idee om dat joch uit het origineel nu terug te laten keren vond ik goed bedacht, maar ook hier wordt uiteindelijk wat te weinig mee gedaan. Ach, gewoon niet te kritisch of veeleisend zijn als je hier aan begint, lekker tweede kerstdag met oma en je kleine kinderen een keer kijken en je krijgt op zeker enthousiaste reacties.

avatar van mjk87
Herhalingsoefening, maar met de goede punten uit de eerste film maakt dat dit vervolg nog best te pruimen is. Sommige grappen blijven sterk, Bates is fantastisch en het dikke joch is ook uiterst geestig. Maar Thornton zelf is net iets minder scherp, de meeste grappen zijn ook net niet zo goed als in de eerste film en de sfeer is een stukje minder. Neem daarbij mee dat deze film gewoonweg niet zo sprankelt en een voldoende is dan eigenlijk niet meer mogelijk. 2,5*.

avatar van K. V.
Alweer een tijdje dat we de eerste film hadden gezien, maar toch eens dit deel geprobeerd en vond het wel een vermakelijke film. Toch wel een paar keren moeten lachen en het verhaaltje verveelde niet, al was het nu ook niet zo bijzonder. De cast was weer goed op dreef en ook weer tof om het overgrote deel van de cast terug te zien.
Geen meesterwerk, maar prima entertainment.

avatar van Flat Eric
Dezelfde kerst maar met nieuwe ballen.
Een makkelijk vervolg op de eerste Bad Santa.
Waar de 1e nog verfrissend was is dit toch een beetje een herhalingsoefening geworden. Copy paste gevalletje maar met wel met een nieuw verhaal. Maar toch is het vermakelijk voor als je geen zin hebt in zoetsappige kerstfilms.

avatar van Phantasm
Ik vind deze leuker dan zijn voorganger, prima vermaak.

avatar van Vdk_Movie
Vond deze film zwaar tegenvallen.

avatar van maxcomthrilla
Een stuk leuker dan het eerste deel die ik ondanks zijn briljante concept eigenlijk helemaal niet zo grappig vond. Het lijkt hier allemaal een stuk gemener en meer villein, lekkere harde humor. Daarbij vind ik Kathy Bates altijd wel goed; ze zet hier een ontzettend ranzige rol neer. Het is al meerdere keren benoemd, maar wat fijn dat er een film is die de zweem van zoetsappigheid rondom Kerst doorbreekt. Ja, hier heb ik mij goed mee vermaakt! 3,5*