ad

Geregisseerd door: Will Allen

Met onder meer: en Will Allen

Releasedatum: 25 januari 2016

Over Holy Hell

"22 years inside a modern cult"

In 1985 werd Will Allen met zijn diploma van de filmschool een lid van “The Buddhafield”, een spirituele groep uit de omgeving van Los Angeles. Als officiële filmer van de groep begon hij hun activiteiten te registeren, die gericht waren op de mysterieuze leider die zij Michael noemden, de Meester. Na verloop van tijd, wanneer de totale toewijding veranderde in paranoia, begon de donkere kant van de groep aan de oppervlakte te komen, totdat uiteindelijk onverwachte waarheden over hun verlichte leider onthuld werden. Nu, voor het eerst sinds hij de groep verliet, focust Allen de camera op zichzelf en vraagt hij ex-sekteleden over hun verleden te vertellen en over het ongelooflijke bedrog dat zij ervaren hebben...

image

Social Media

avatar van filmfatale

filmfatale

Vier sterren. Dit is niet de 1e documentaire over een sekte. Wel de 1e documentaire die je meeneemt in de psychologische dans tussen de manipulator en gemanipuleerde.

Mijn advies, lees je niet in, maar kijk gewoon! Juist omdat ik zelf onwetend aan deze documentaire begon, kon ik mij des te beter identificeren met de personen die ook onwetend met deze man in zee zijn gegaan.

Zoals telegraph.co.uk zo mooi schreef, ik citeer:

After watching Holy Hell you’ll either find this thought disturbing, or strangely comforting

avatar van Huizinga

Huizinga

Tot hoe ver gaat de verblinding van een mens?

Hoe kan het dat mensen zich laten misleiden door een narcist?

"Ik heb ervan geleerd", of woorden van dergelijke strekking zegt een van de mensen die erin voorkomen.

De behoefte om je gelukkig te voelen in een grote 'familie' kan verblindend werken

avatar van otherfool

otherfool

Wat een figuur, die Michel... De hele dag balletdansen, met je blote torso over het strand huppelen en wat open deuren intrappen waar de jonge goegemeente compleet in meegaat. Na een initiële fase van dit-is-eigenlijk-zo-gek-nog-niet (voor zowel de volgelingen als de kijker) komt de onvermijdelijke omslag, waarbij de Meester door diverse mannelijke leden van de beweging van seksueel misbruik wordt beticht. Erg jammer in deze docu is echter dat de aanstichter van deze beslissende crisis (de schrijver van de bewuste email) nu juist niet voor de camera verschijnt. En zo waren er nog een paar open eindjes die me niet helemaal bevredigd achterlieten.

Bijzonder is verder natuurlijk dat de beelden uit de eerste hand zijn geschoten door een voormalig lid van deze sekte, waardoor je een uniek kijkje krijgt in een absurde subcultuur.

avatar van david bohm

david bohm

Haha otherfool mooie omschrijving van de dansende sekteleider. Wat een griezel, brrrrrr.

Interessant inkijkje in de vorming van een cult met veelal jonge, aantrekkelijke mensen die heilig geloven in de ex porno acteur. Beelden uit de eerste hand geven de documentaire een absolute meerwaarde en ook tamelijk onthutsend om te zien dat Michel weer verse volgelingen heeft.

Onderhond

Interessant.

Vooral omdat je toch eens een wat ander beeld krijgt van een secte. Bij de meeste verhalen lijkt het allemaal opgezet spel, een soort van meesterzet van de leider. Dat had ik niet, en daarom vond ik het net interessant worden.

Je krijgt eigenlijk vooral een kentering te zien van wat een gezellige gemeenschap is, die zich langzaam omvormt tot secte. Met ook de leider als lijdend figuur. Want het leek mij aannemelijker dat zijn macht, de continue ophemeling en de gebeurtenissen rondom hem uiteindelijk tot het sectegebeuren leidden.

De eerstehands beelden zijn uiteraard ook een meerwaarde, de verhalen van de mensen die er rechtstreeks mee te maken kregen leken ook integer genoeg, zonder al te veel ophitsing neergezet. Op dat punt is deze docu ook wel geslaagd.

Tweede deel is wel wat minder, dan komen we weer in bekender terrein en dat verhaal is ondertussen wel genoeg verteld.