Bad Santa (2003)

Alternatieve titel: Badder Santa

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Misdaad
91 minuten / 98 minuten (unrated versie)

geregisseerd door Terry Zwigoff
met Billy Bob Thornton, Lauren Graham en Bernie Mac

Willie is een oplichter en dief in hart en nieren. Elk jaar vormt hij samen met de lilliputter Marcus een dubieus duo met slechte bedoelingen. Ze maken een road trip langs verschillende warenhuizen waar ze verkleed als de Kerstman en één van zijn elfen hun opwachting maken. Maar in plaats van kerstsfeer te verspreiden, gebruiken ze hun vermomming om de warenhuizen te bestelen. Deze strategie wordt bemoeilijkt wanneer een 8-jarige ze de echte betekenis van het Kerstfeest leert.

avatar van Lord Flashheart
Zeer vermakelijk.

Bad Santa is een bekende titel die ik tot op heden altijd had genegeerd. Ten onrechte blijkt nu. Het is misschien wel de beste zwart komische kerstfilm die ooit is geproduceerd. De meeste "anti" kerstfilms vind je in het horrorgenre, waar karakters, script en plot doorgaans een nogal ondergeschikt bestaan leiden. Zwigoff's keuze voor het misdaadgenre (met misdadigers in de hoofdrol), zijn scherpe dialogen, volwassen humor (weinig slapstick) en daarnaast een onderhoudend verhaal vormen een zeldzame combinatie. Met succes welteverstaan.

Billy Bob Thornton excelleert in zijn rol van drinkende, schmierende en neukende Kerstman. Thornton acteert soms op het randje, maar gaat er nooit overheen, waardoor het personage tot het einde geloofwaardig blijft. Zijn dwerg sidekick kennen we nog uit Me, Myself and Irene en zet hier min of meer dezelfde rol neer (één grap lijkt zelfs zo gekopieerd). Tot slot het dikke joch. Dat riep bij mij in het begin vooral ergernis op (vind dikke kinderen sowieso walgelijk om te zien), maar weet toch steeds meer sympathie te wekken.

De film is ook niet alleen maar humoristisch; integendeel. Bad Santa is ook een echte kerstfilm in de zin dat het wel degelijk een moraal bevat. Als kijker krijg je oprecht medelijden met Thornton's personage, dat gekweld wordt door zijn zelfdestructieve aard. Evenals met het dikke joch, dat ook vreselijk eenzaam blijkt. Bad Santa moet eerst niets van de jongen hebben, maar gaandeweg ontwikkelt zich toch een soort vader/zoonrelatie. Daarnaast helpt mee dat Bad Santa ook een leuk vriendinnetje krijgt. Vriend- schap als medicijn tegen nihilisme.

Bad Santa is misschien wel een puurder kerstfilm dan veel andere films die hiervoor doorgaan. 3,5*

Eenmaal het vulgaire fuck-niveau aanvaard, vindt men enkele grappige situaties en oneliners , helaas nooit fijne humor. Billy Bob Thornton schittert in zijn onwaarschijnlijke rol en Brett Kelly is een merkwaardige kid. Het einde van de film is hopeloos zwak.
De christmas-songs van crooners als Andy Williams, Dean Martin en Bing Crosby en de mooi orchestraal gebrachte melodieën zijn een pluspunt en maken het geheel wat aangenamer.

avatar van john mcclane 2
als het even kan ( is lastig ) deze film blanco ingaan.'
heb ik ook gedaan,,,pijn in mijn buik van het lachen.
de wakker worden scene met de klok.het intro in het steegje.
echt hylarisch,geniaal,en lekker ongenuanceerd grof.

Prima film met zwarte humor.

avatar van HALVE TAMME.
Voor mij is B. S. (2003) een zeer geslaagde filmproductie die door zijn grofheid geen
seconde verveeld.

Billy Bob Thornton & Bernie Mac zitten naar mijn mening super strak in hun rol,
hun acteerkunsten waren voor mij dus een waar genot om te aanschouwen.

Bad Santa (2003) is voor mij dan ook een film geworden die ik nog heel vaak kan
herzien.

4 dik verdiende sterren van mijn kant.

avatar van Antonev
Deze film blijft zelfs na de zoveelste kijkbeurt nog leuk! 90 minuten lang zwartgallige humor die flink aangedikt wordt met grove passages. Thornton zet hier een uitstekende rol neer van humeurige rotzak met toch wel een goed hart. Lauren Graham ziet er in deze film uit om op te vreten.

avatar van Vinokourov
Niks mis mee om met Pasen een kerstfilm op te zetten. En zeker niet als het een bijzonder leuke is uit het genre! Bad Santa steekt de draak met dit feest op een lekkere onbehouwen manier. Wat een gast, die Billy Bob Thornton ! Hij speelt een alcoholische kerstman die zich in winkelcentra laat onderpissen door die koters en na sluitingstijd de hele boel leegrooft. De grapdichtheid ligt hoog, mede door gave rollen van Tony Cox, zijn elfje en een vadsig onnozel kind, die het idee van kerstfeest dan toch nog begrijpt.

heerlijke film

avatar van Kondoro0614
Bad Santa

Ik heb Bad Santa toch al een tijdje in mijn Netflix lijst staan. Het was zomer (volgens mij) toen hij erop gezet was en ja, dan ga ik uiteraard geen kerst films zitten kijken, dat is toch wel een beetje apart. Ik dacht altijd dat mijn moeder deze film al kende wat blijkbaar niet zo was, dus die keek ook nog even gezellig mee. Het was niet zo dat Bad Santa je het ideale kerst gevoel bracht, integendeel zit je te kijken naar een oude vent die vrouwen 'doet', zich elke dag lam zuipt en onaardig is tegen elk kind dan ook.

Zoals ik boven mij al kon lezen was het niet zo dat Bad Santa irritant werd door al dat gevloek en dat gen*uk. Je wend er als het waren aan en wat dat betreft begint het dus helemaal niet te irriteren, ik denk ook omdat het verhaal toch leuker is dan ik verwacht had!

Het concept is eigenlijk best geinig, een stelende kerstman met elf die zich dus daadwerkelijk voordoen als de Kerstman en Elf in winkelcentra om vervolgens de kluis te legen en gewenste spulletjes te stelen, best wel slim bedacht als ik er zo over na denk alleen zal dat in het echt ook lukken? Ik betwijfel het! Het acteerwerk was ook prima dus wat dat betreft erg vermaakt met Bad Santa!

avatar van des1
Prima antidote als de zoetzappigheid van Kerst je (na een tijdje) tegenstaat. Dat zo'n film er indertijd doorheen kon bij de investeerders... Zou denk ik nu amper meer lukken, omdat steevast op veilig wordt gekoerst en omdat religieus conservatief Amerika een steeds krachtiger stem in het kapittel heeft. Billy Bob had er zienderogen zin an, in deze rol.

Leuke en originele kerst film!

cma
Verreweg de leukste kerstfilm die ik ooit heb gezien. Heerlijk die zwarte humor en grofheid; dat dit kon in het puriteinse Amerika. Het einde vond ik wat zwakjes

avatar van Phantasm
Leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Alexander1900
Deze film viel best tegen wat betreft de leuke grappen. Die zijn schaars al doet de trailer anders vermoeden... Hoewel ik beter had moeten weten want Billy Bob Thornton speelt er in. Het laatste half uur wordt het beter en interessanter. Heb je de trailer gezien dan heb je alles wel gezien...

cma
Alexander1900 schreef:

Nou, ik kende die Billy B.T. alleen van Angelina Jolie. Nu snap ik wat zij in die vent heeft gezien. Ruwe bolster, blanke pit en dan iets zachter, hahaha

avatar van Flat Eric
Vermakelijke kerstfilm.

Beetje grof maar dat is juist wel fijn want vormt zo een fijne tegenhanger van al die zoetsappige familie kerst-films.

avatar van Madeks
By far mijn favoriete kerstfilm.
Billy bob Thornton is een absolute eindbaas

avatar van lingoer
wat een waardeloze film. Alleen maar negativiteit, vloeken, zuipen, enz. Trok het tot halverwege. Snap werkelijk niets van hoge waarderingen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Why don't you wish in one hand, and shit in the other. See which one fills up first.

Heerlijk politiek niet correcte, lompe, harde kerstfilm over een asociale, criminele kerstman. Erg vermakelijk en met een glansrol van Billy Bob Thornton die helemaal los kan gaan. Nou moet ik wel zeggen dat de film ondanks dat het soms grof is niet echt buiten de lijntjes kleurt, echt over de grens gaat het niet, maar leuk is het zeker. Wat fijn dat er ook kerstfilms zijn die eens wat anders dan al die andere kerstfilms doen. De speelduur is met anderhalf uur gelukkig ook niet overdreven lang, zodat er ook niet al te veel overbodige verhaaltjes in de film zitten. Thornton, zijn donkere dwerg en dat dikke kind zijn leuk genoeg.

3,5* (was 3*)

avatar van Elchapo
Deze is net als deel 2 een giller !!!!!! Billy bob my favourite santa Claus !!!!!!!!!4 stars.

avatar van Left4Dead
Hartje zomer en dan een kerstfilm opzetten, er zit een schroefje los in mijn hoofd? Nou ja en nee, nee wat de film betreft, ik wou graag een cynische film zien en deze stond nog altijd in de wachtrij. Wat is er mooier dan een film die het schijnheilige van kerst omver schopt zonder blikken of blozen. En dat dan ook nog uit family value Amerika heerlijk, soms komt er nog wel wat goeds uit het simpele stukje land dat zichzelf erg hoog inschat op de ladder.

Redelijke beoordelingen hier deed mij het vertrouwen winnen dat ik deze toch echt eens moest gaan zien. Ben geen echte Billy Bob Thornton fan en van de regisseur had ik nimmer gehoord of ook maar een enkele film gezien. Goed.... een duo op dieventocht, een alcohollist en een midgit, Santa and his little helper. Dat gecombineerd met een home alone scene, tja wat moet je dan verwachten.

Ja het had een leuke kant, de droge en sarcastische humor was er zo nu en dan. Helaas lukte het de film niet om een constante goede droge bodem te leggen die mij helemaal krom deed leggen. Er gaan ook gewoon dingen helemaal mis, Santa is een klootzak en helaas moet er weer zo'n stereotyp nerdkid een tegenpool bieden. Dat kan goed gaan maar dan moet het script wel heel erg sterk zijn wil het slagen. Hier gaat het voor mij mis omdat het weer te Amerikaas zoet begint te worden, op je water voel je al snel aan welke kant het op wil gaan, niet de originele in ieder geval.

Nee de humor wil te goedkoop geraken, het bewandeld oude wegen met een ietwat geforceerde scherpe rand in dialoog. Ook al doet Thorton zijn best, hij zet een leuke bad Santa neer, het wil niet helemaal lukken. Het script is nergens vernieuwend en niet sterk genoeg. De klemtoon ligt op moraal en had juist een film willen zien die dat geheel af ging branden. Daardoor een film waar ik moeilijk doorheen kon komen, te soft op momenten, Amerikaans soft helaas.

2,5**

avatar van Black Math
Al twee keer eerder gezien, maar nog niet eerder een bericht geschreven. De eerste keer vond ik de film hilarisch, de tweede keer merkwaardig genoeg een stuk minder, maar misschien was dat omdat ik hem destijds met familie keek, waardoor de omgevingssfeer wat anders was. Deze keer weer alleen gekeken en dat hielp erg.

Genoeg leuke rollen in de film. Thornton heeft zelf al een beetje een uitstraling van een zuiplap, dus is perfect gecast. Lauren Graham kende ik eigenlijk alleen als de moeder uit de Gilmore Girls, waar haar "fuck me, Santa!"-rol hier haaks op staat wat het alleen maar grappiger maakt. "Huiself" Cox is meer een aangever, maar kan op momenten heerlijk vuil gebekt zijn, en de gortdroge rol van Bernie Mac hier maakt het alleen maar betreurenswaardiger dat hij relatief jong is heengegaan. Maar misschien is de rol van Brett Kelly wel de mooiste van allen, zoals hij zijn rol van een (ogenschijnlijk) naïef jochie met een hart van goud neerzet.

Al met al genoeg humor en door het jochie ook niet compleet plat waardoor de film normaal ruimschoots op 3,5* uit zou komen. Echter deze film blijkt voor mij als klassieke muziekliefhebber nog iets meer in petto te hebben: een sublieme keuze van klassieke stukken die perfect passen bij de sfeer van de scène en vaak zelfs nog in de pas lopen met de beelden, met als hoogtepunt het aambeeldkoor van Verdi uit Il Trovatore waarbij Thornton op de kluis en Cox met een golfstick op de benen van een paspop slaan op de maat van de aambeeldslagen in de muziek. Om deze reden toch een halfje meer, 4* dus.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Niet echt een film die beter voor mij wordt bij een herziening, het personage van Billy Bob Thornton komt wel goed uit de verf maar het verhaaltje zelf weet nooit echt te boeien.
Het is aan de ene kant met sommige scenes best wel gewaagd, maar valt aan de andere kant in te veel saaie clichés. Het einde slaat ook nog eens een hele andere kant op wat het geheel ook niet veel goed doet.
Billy Bob Thornton red voor mij de film nog wel een beetje, hij doet mij erg denken aan Hank Moody maar het verhaal had best wat minder standaard mogen zijn.

3,5 sterren gaf ik hier 6 jaar geleden aan, maar inmiddels kom ik helaas niet verder dan 2,5*

avatar van Shadowed
Fout.

Een behoorlijk foute film dit, die daarom dus ook zeker niet door iedereen gewaardeerd zal worden in zijn vorm van humor. Billy Bob Thornton is best leuk als de foute kerstman of Willie en weet ook met zijn rol wat charme mee te dragen.

Wel grappig, al was het nergens hilarisch. Vooral dat ventje helpt hier en daar ook wel aan een komische noot mee, maar de film kan ik niet bepaald vlot noemen. 91 minuten duurde eigenlijk nog wel behoorlijk lang in deze film.

En dat is ook een beetje het pijnpunt, want voor de rest is dit een redelijk grappige film die wel een leuk idee heeft. Een vervolg hierop was ook niet nodig geweest, dit is 1x leuk en dan heb je het wel weer gezien. Wel leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van tommykonijn
Ik had gisteren eenzelfde ervaring als Mescaline. Voor het eerst in 7 jaar gezien en ik herinnerde mij deze film als een stuk grappiger dan dat ik 'm gisteren vond. Niet dat het niet weet te vermaken hoor. Thornton heeft het volgens mij wel naar zijn zin en de interactie tussen hem en de mensen om hem heen levert best wat leuke momenten op, maar op een gegeven moment lijkt de film in het concept te blijven hangen en nergens echt heen te gaan. Hierdoor werd het naar het einde toe ook wat te langdradig. Leuk om nog eens gezien te hebben, maar mijn herinneringen bleken iets te optimistisch.