Bad Santa (2003)

Alternatieve titel: Badder Santa

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Misdaad
91 minuten / 98 minuten (unrated versie)

geregisseerd door Terry Zwigoff
met Billy Bob Thornton, Lauren Graham en Bernie Mac

Willie is een oplichter en dief in hart en nieren. Elk jaar vormt hij samen met de lilliputter Marcus een dubieus duo met slechte bedoelingen. Ze maken een road trip langs verschillende warenhuizen waar ze verkleed als de Kerstman en één van zijn elfen hun opwachting maken. Maar in plaats van kerstsfeer te verspreiden, gebruiken ze hun vermomming om de warenhuizen te bestelen. Deze strategie wordt bemoeilijkt wanneer een 8-jarige ze de echte betekenis van het Kerstfeest leert.

Amusante film. Thorthon is perfect als ongemanierde, alcoholistische, kinderhatende goedzak. Jammer dat de film op het eind terugvalt in de standaard Hollywoodcliché's.

avatar van BoordAppel
Een ietsje moeizaam begin maar daarna is het absoluut hilarisch. Thornton levert hier echt weer een topprestatie af als de kerstman. Dat jochie heeft me ook overtuigd, wat een raar kind. Tegen het eind is het wat afgelopen met de hilariteit maar blijft de film, ondanks een niet hinderlijk aanwezige moraal, grappig.

Ik lees op IMDb dat zowel Larry David, Bill Murray als Jack Nicholson de rol van Willie is aangeboden. Ik denk dat ze het alle drie ook erg goed gedaan zouden hebben.

avatar van otherfool
Waanzinnige komedie, 1 van de leukste films van de afgelopen jaren. Thornton zet zijn rol perfect neer, maar ook Gilmore Girl Graham verdient lof voor haar gedurfde rol.

Man, wat heb ik hier om moeten lachen...

4*!

avatar van Rianneke_Dan
Wel een leuk filmpje, met wel een grappige rol van Lauren Graham, jammer dat ze een kleine rol heeft.
Humor is heel erg flauw, maar er zit toch ook een serieuze kant aan, wat het wel leuk maakt.

Heb me er zeker wel bij vermaakt.

avatar van donnie darko
Loved it, loved it, loved it.
Prachtig komische film met een heerlijke Billy Bob Thornton die de hele film draagt.

Dikke 3.5* en het zouden er zelfs 4 kunnen worden. Echt geweldig leuk, en satirisch.

Aardige komedie. Paar leuke momenten, maar over het algemeen aardig. Zwigoff weet gelukkig altijd goed de humor niet uit de hand te laten lopen, waardoor het nooit echt flauw wordt. Verder kan je sowieso zien dat het allemaal net wat beter is, als de meeste flauwe komedies (van 2de rangs regisseurs). Jammer alleen, dat de film niet zo bad ass is, als 'ze' doen voorkomen. Zeker het eind is wat dat betreft een afknapper. 3,5 sterren.

avatar van Co Jackso
Heerlijke grove en scherpe dialogen maken van deze film een mustsee voor de liefhebbers. De beste scènes waren dan ook duidelijk die tussen BBT en het kind, en BBT en Marcus. Eigenlijk is deze film een lang hoogtepunt van BBT. De zwakte van de film ligt dan ook in het gedeelte waarin hij niet speelt. Zo bevalt de rol en het acteerwerk van Bernie Mac mij niet in de film. Hij wordt duidelijk weggeblazen door de anderen. Maar Bad Santa was een flinke verrassing, die mij zeer goed is bevallen.

avatar van Shinobi
Gisteren opgenomen en vanochtend gekeken. Erg leuke film om te zien, eindelijk eens een keer wat anders dan die poeslieve Kerstfilms. Dat kleine joch acteerde ook wel geniaal moet ik zeggen, verder was die ene vrouw van Gilmore Girls er ook. Erg grappig om haar in zo een rol te zien spelen.

Ik geef 'm 3, 5 sterren.

Zeer hartelijk om kunnen lachen.

Thornton doet het echt wel goed, de rest is lekker vuilgebekt en grof, dat joch is echt vreselijk (goed).

Serieus idiote film die lekker nergens over gaat en het publiek lekker laat meejuichen met de slechterik. Humor is best in orde hoewel een beetje repetitief, verder is het vooral fijn een keer zo'n tegendraadse kerstfilm te zien.

3.5* kunnen er makkelijk vanaf. Grappig.

Een van de betere kerstfilms die ik ooit gezien heb. Die film vertolkt het best het kerstgevoel !

Heerlijke kerstfilm met een schitterende rol van Billy Bob Thornton (wat een humor heeft hij in deze film). Ook Bernie Mac speelt zeer leuk in deze film mee waardoor het met de humor (vaak groffe) dik in orde is. Billy Bob Thornton speelt de rol van bezopen Kerstman die alle vrouwen an..l neemt.

Ook lekker onnozel is dat dikke jongetje wat in de film speelt, heerlijk hoe hij soms Billy Bob Thornton tot waanzin drijft.

Het verhaal is best aardig en de film kijkt zich prima weg. Ook het einde is zeer leuk. Voor mij de beste kerstfilm sinds jaren.

avatar van FillumGek
Wilde hem eigenlijk ooit bij de release al bekijken maar het is er nooit van gekomen. Altijd goede reacties over gehoord en vanavond eindelijk de kans gekregen.

De film komt wat langzaam op gang, maar al snel veranderd de film in een waar lachfestijn. Regelmatig echt in een deuk gelegen om de perfecte Thornton. Heerlijk wat er allemaal voor een opmerkingen zijn strot uit komen. Hij is allesbehalve wat je moet zijn als Kerstman. Chagrijnig, continu dronken en een extreem kort lontje zorgen in veel scenes voor vermaak. Marcus de zwarte dwerg doet het leuk als grofgebekte sidekick en Roger als oliedom - toch een beetje irritant - kind. Ook wijlen Bernie Mac heeft een leuk bijrolletje.

De grappen zijn vaak van een niet al te hoog niveau. Veel schelden en seks, maar zorgen toch voor de juiste toon die veel andere kerstfilms niet hebben; de zwarte komedie.

Jammer genoeg vond ik de film tegen het einde aan toch iets té duister worden - de dood van Mac bijvoorbeeld - maar ik heb me anderhalf uur kostelijk vermaakt. Samen met Christmas Vacation mijn favoriete kerstfilm.

avatar van Ceeda7
Ik blijf dit een hilarische komedie vinden. Het is de laatste jaren een zeer moeilijke opdracht om een goede film in dit genre neer te zetten.
Deze vind ik wel geslaagd.

De volle 4 *!

avatar van Justinw
I'm talking about 150 of these little M***erF**kers all over the sidewalk

En heb hem gekeken, wat een droge humor, vooral in het begin lach je je helemaal kapot. Dit is voor mij ook de beste kerstfilm kwa komedie dan. En hij geeft een dikke middelvinger naar de rest, tegen het einde aan word het F dit en F dat wat voorspelbaar. Maar gellukkig valt de speelduur mee. Het einde is weer typisch hollywood hij komt tot inkeer blablabla Maar dat nemen we maar voor lief.

Zit te twijfelen tussen de 3 en 3.5 maar toen ik hem voor de eerste keer keek heb ik toch dubbel gelegen dus toch een 3.5*

avatar van riesma
Een zalige kerstfilm hoef je niet te verwachten, die sfeer is redelijk naar de achtergrond geschoven. Wat het wel is? Een gortdroge, pikzwarte komedie, perfect voor acteurs als Billy Bob Thornton en Bernie Mac.
Het niveau blijft gelukkig de gehele film gewaarborgd, nergens heb ik mijn interesse verloren. Vooral het consequent acteren van iedereen, inclusief Brett Kelly als 'The Kid', zorgt voor een 'Coen Brotheresque' sfeer. Alle ingredienten zijn goed gedoseerd, daarom een ruime voldoende mijnerzijds.

avatar van Leland Palmer
''I'm on my fucking lunch break!''

Best wel geniaal dit. Net weer eens gezien, verhoging voor deze heerlijke film. Die zuipende, rokende, vloekende kerstman is gewoon geniaal hilarisch. De ene geweldige scéne na de andere, heb me kapot gelachen. Het einde is dan een ''klein beetje'' minder, maar voor de rest is dit helemaal geweldig.

Zag net pas voor het eerst dat de Coen broertjes deze film geproduceerd hebben. Nooit geweten. Nou jah, één van de beste kerstfilms ooit; ''fuck, goddamn, motherfucker'' en ga zo maar door... Dat is deze film in het kort zo'n beetje. Een film met meer gevloek is moeilijk te vinden. Ik kon het heerlijk waarderen in deze Bad Santa.

Het hoofd van BBT en zijn woede uitbarstingen.. zeldzaam grappig! Het idee van een zuipende, kotsende etc. kerstman is een beetje flauw, maar werkt wel heel erg op de lachspieren. Geef aartschagarijn Thornton de rol en het kan eigenlijk al niet fout gaan. Verder kent Bad Santa nog een paar zeer sterke bijrollen. Vooral Bernie Mac steelt bij vlagen de show. En dat jochie, wat een koning!

Bad Santa is een nagenoeg perfecte kerstfilm. Enorm grappig, tegendraads maar met een goed hart.

Uniek dat je me zelfs na 3 herzieningen nog van de grond kan rapen bij deze film. Geef em gewoon het maximale!

avatar van 606
Briljante zwarte komedie en zeer sterk geacteerd door iedereen.
Aantal zeer leuke uitspraken.
BBT is gewoon erg geschikt als ranzige kerstman.

4,5 ster

Geweldige en originele anti-kerstfilm die werkelijk tegen alle heilige huisjes schopt en goed ook. Het personage van bad santa is eigenlijk totaal over the top, maar Billy Bob Thornton weet hier toch mee weg te komen en dat is een prestatie. Ook de rest van de cast is om te smullen. Vele grappige en grove dialogen, en de scenes met de kinderen op schoot zijn hilarisch.
Als je al genoeg kerstfilms hebt gezien dit jaar: kies deze!!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bad Billy Bob.

Als een dope gebruikende alcoholistische kerstman maakt hij menig warenhuis onveilig, ten faveure van de kijker zijn of haar lachspieren. Niet altijd, want menig grapje is te plat en voorspelbaar om te doen schateren, maar er mag gelachen. Met dank aan het dikke joch dat graag wil blijven geloven in Santa's goede bedoelingen.

Goed.

avatar van brabusRUS
Vind Billy Bob Thornton niet geweldig, maar in deze film deed ie het toch wel erg leuk. Niet echt een film voor de kids (word veel gescholden), maar wel leuk voor de volwassenen. Moest ook erg lachen om dat dik kindje. De combinatie samen met Billy Bob Thornton was hilarisch. Erg gelachen en genoten van deze film. Alleen een beetje jammer van dat Hollywood einde.

avatar van tommykonijn
Vandaag herzien. Ik kon me er bijna niks van herinneren en ik geloof ook dat ik eerst de verkeerde film heb beoordeeld. Ik wist namelijk helemaal niet dat deze zo grof was (in verhouding). Al heb ik er wel mee moeten lachen. Hoe bruut die Willie reageert op die kinderen (Wanna see some magic? OK, let's watch you disappear!) Billy Bob Thornton zet een leuke ''bad-ass'' kerstman neer. Brett Kelly zette ook een aardige rol neer (wel een vervelende, maar dat was ook de bedoeling). Er zitten veel leuke grappen in, die voornamelijk afkomstig zijn van Thornton maar ook af en toe van Cox, Graham en Kelly. En ook als de film niet grappig is, is hij nog wel vermakelijk. Hij verveelt geen moment. Voor de kerst-sfeer hoef je het niet te doen. Want het geen zoete kerstfilm.. Maar wel een leuke!

avatar van Spetie
Fuck!

Billy Bob Thorton is voor deze film werkelijk perfect gecast als de bier drinkende, rokende en vooral veel vloekende Willie, die ieder jaar in een ander warenhuis voor kerstman speelt. Dat deze film best wel leuk is, is vooral te danken aan hem, die echt een prachtrol neerzet als de meest asociale kerstman die je ooit hebt gezien.

Vooral het eerste gedeelte van de film is erg sterk. In het tweede gedeelte wordt de film iets braver en meer voorspelbaar, maar desondanks mag dat de pret niet drukken. Hoevaak het woordje “fuck” hier wordt gezegd is bijna niet te volgen.

Een behoorlijke leuke film dus, met een originele insteek en leuke humor.

avatar van Drs. DAJA
Een typische hollywood-formule met kloten, grofheid en heel veel humor creatief uitgewerkt. Bad Santa is de laatste kerstrecensie van de MMR van 2012 en te bekijken hier.

avatar van mjk87
Na het briljante Ghost World is dit mijn tweede Zwigoff. De overeenkomst is weer de maatschappijkritiek, al wordt deze hier niet bepaald subtiel gebracht. Vooral Billy Bob Thornton is geniaal als rokende, zuipende en neukende chagrijn. Hij het een personage dat over the top is, maar wel precies hoe ver hij kan gaan zonder dat het een ongrappig typetje wordt. Nu is hij perfect, zelfs geloofwaardig en kan je nog lachen om zijn gevloek en gezuip (vooral dat hij zo ongeveer in elk shot wel een slok neemt is briljant). Leuke muziek, door kerstmuziek met klassieke muziek te kruisen. Ik geloof datt ik minstens enkele malen iets van Rossini, Tsjaikovski, Bizet, Sjostakovitsj en Verdi hoorde. De reden daarachter? Geen idee, maar wel leuk. Tegen het einde zakte het niveau wel wat in en werd het iets conventioneler, en dus ook minder grappig. Maar zeker 3,5*.

avatar van StevenMighty
Ik had deze met kerst eens gezien omdat ik wat anders wilde dan de doorsnee familie kerstfilm op zo een dag, dus Bad Santa leek me ideaal hiervoor.

Toch viel hij me tegen..
Ik had een foute kerstman verwacht in de stijl van Paul de Leeuw in z'n bekende sinterklaas scene met die kinderen, maar de figuur die Billy Bob Thornton hier neerzet was alleen maar een grote zieligaard die ik eigenlijk niet echt grappig vond. Al zijn gezuip en pathetisch voorkomen overheerste teveel naar mijn zin.

Was dus niet helemaal wat ik er van verwacht had, jammer.

Een leuk contrast was wel de bekende klassieke muziek als soundtrack, had ik niet in een film als deze verwacht.

2 sterren

avatar van Aapje81
Verassend oprechte kerstfilm met een uitstekend acterende Billy Bob Thornton. Hij slaagt erin om van een absurd personage iets geloofwaardigs te maken. Ook de rest van de cast doet het prima.

De grappen zijn niet allemaal even geslaagd maar meerdere malen heb ik toch hartelijk kunnen lachen.

Goed

avatar van Lord Flashheart
Zeer vermakelijk.

Bad Santa is een bekende titel die ik tot op heden altijd had genegeerd. Ten onrechte blijkt nu. Het is misschien wel de beste zwart komische kerstfilm die ooit is geproduceerd. De meeste "anti" kerstfilms vind je in het horrorgenre, waar karakters, script en plot doorgaans een nogal ondergeschikt bestaan leiden. Zwigoff's keuze voor het misdaadgenre (met misdadigers in de hoofdrol), zijn scherpe dialogen, volwassen humor (weinig slapstick) en daarnaast een onderhoudend verhaal vormen een zeldzame combinatie. Met succes welteverstaan.

Billy Bob Thornton excelleert in zijn rol van drinkende, schmierende en neukende Kerstman. Thornton acteert soms op het randje, maar gaat er nooit overheen, waardoor het personage tot het einde geloofwaardig blijft. Zijn dwerg sidekick kennen we nog uit Me, Myself and Irene en zet hier min of meer dezelfde rol neer (één grap lijkt zelfs zo gekopieerd). Tot slot het dikke joch. Dat riep bij mij in het begin vooral ergernis op (vind dikke kinderen sowieso walgelijk om te zien), maar weet toch steeds meer sympathie te wekken.

De film is ook niet alleen maar humoristisch; integendeel. Bad Santa is ook een echte kerstfilm in de zin dat het wel degelijk een moraal bevat. Als kijker krijg je oprecht medelijden met Thornton's personage, dat gekweld wordt door zijn zelfdestructieve aard. Evenals met het dikke joch, dat ook vreselijk eenzaam blijkt. Bad Santa moet eerst niets van de jongen hebben, maar gaandeweg ontwikkelt zich toch een soort vader/zoonrelatie. Daarnaast helpt mee dat Bad Santa ook een leuk vriendinnetje krijgt. Vriend- schap als medicijn tegen nihilisme.

Bad Santa is misschien wel een puurder kerstfilm dan veel andere films die hiervoor doorgaan. 3,5*

Eenmaal het vulgaire fuck-niveau aanvaard, vindt men enkele grappige situaties en oneliners , helaas nooit fijne humor. Billy Bob Thornton schittert in zijn onwaarschijnlijke rol en Brett Kelly is een merkwaardige kid. Het einde van de film is hopeloos zwak.
De christmas-songs van crooners als Andy Williams, Dean Martin en Bing Crosby en de mooi orchestraal gebrachte melodieën zijn een pluspunt en maken het geheel wat aangenamer.

avatar van john mcclane 2
als het even kan ( is lastig ) deze film blanco ingaan.'
heb ik ook gedaan,,,pijn in mijn buik van het lachen.
de wakker worden scene met de klok.het intro in het steegje.
echt hylarisch,geniaal,en lekker ongenuanceerd grof.

avatar van Vinokourov
Niks mis mee om met Pasen een kerstfilm op te zetten. En zeker niet als het een bijzonder leuke is uit het genre! Bad Santa steekt de draak met dit feest op een lekkere onbehouwen manier. Wat een gast, die Billy Bob Thornton ! Hij speelt een alcoholische kerstman die zich in winkelcentra laat onderpissen door die koters en na sluitingstijd de hele boel leegrooft. De grapdichtheid ligt hoog, mede door gave rollen van Tony Cox, zijn elfje en een vadsig onnozel kind, die het idee van kerstfeest dan toch nog begrijpt.