Bad Santa (2003)

Alternatieve titel: Badder Santa

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Misdaad
91 minuten / 98 minuten (unrated versie)

geregisseerd door Terry Zwigoff
met Billy Bob Thornton, Lauren Graham en Bernie Mac

Willie is een oplichter en dief in hart en nieren. Elk jaar vormt hij samen met de lilliputter Marcus een dubieus duo met slechte bedoelingen. Ze maken een road trip langs verschillende warenhuizen waar ze verkleed als de Kerstman en één van zijn elfen hun opwachting maken. Maar in plaats van kerstsfeer te verspreiden, gebruiken ze hun vermomming om de warenhuizen te bestelen. Deze strategie wordt bemoeilijkt wanneer een 8-jarige ze de echte betekenis van het Kerstfeest leert.

avatar van schaap2403
niet echt mijn humor.
echt lachen kon ik niet. wel vaak met een grijns op m'n gezicht.
de rol van de bad santa is uitstekend gespeeld door Billy Bob Thornton.

avatar van van duijn
best geinige film. *3.5

avatar van Ducoz
Deze zet ik vanavond eens op! Zin in de kerst? Hell YEAH!

avatar van Drs. DAJA
Bad Santa van Terry Zwigoff is op de nummer 15 van de Top 25 met de beste kerstfilms ooit terecht gekomen. Dit is na de Top 25 met beste horror films van de nieuwe jaren '00 mijn 2e lijst waarin dagelijks wordt afgeteld naar de nummer 1 positie. De nummer 1 wordt op kerstavond bekent gemaakt en tot die tijd wordt er dagelijks een videoreview online gezet. Check it out: Kerst Top 25: nummer 15 | MovieSense - Online filmmagazine

avatar van Justinw
Binnenkort maar weer uit de kast trekken. Blijft de ultieme kerstfilm voor mij.

avatar van Ravenstein
Voor mij ook de ultieme kerstfilm!!
Een dezer nog eens bekijken!!

avatar van AGE-411
Ravenstein schreef:
Voor mij ook de ultieme kerstfilm!!
Een dezer nog eens bekijken!!

It's a wonderful life is een veel betere kerstfilm

Bélon
Maar lang niet zo vermakelijk als deze en redelijk oudbollig inmiddels

avatar van nognooit
De minste Zwigoff tot nu toe, naar mijn mening.
De humor was erg repetitief en verveelde daardoor ook snel. Het verhaal was wel aardig, maar weinig nieuws onder de zon. Een aardige semi-anti-kerstfilm, waar ik af en toe een grijns van kreeg maar ook af en toe wat irritatie.

aardig geestig maar een beetje erg plat,

de kerstboodschap mocht er wel wat dikker opliggen, maar ik heb me vermaakt, 3*

Geweldige en originele anti-kerstfilm die werkelijk tegen alle heilige huisjes schopt en goed ook. Het personage van bad santa is eigenlijk totaal over the top, maar Billy Bob Thornton weet hier toch mee weg te komen en dat is een prestatie. Ook de rest van de cast is om te smullen. Vele grappige en grove dialogen, en de scenes met de kinderen op schoot zijn hilarisch.
Als je al genoeg kerstfilms hebt gezien dit jaar: kies deze!!

Net nog eens gekeken (dit keer de unrated versie) en het blijft toch gewoon de ultieme kerstfilm. Billy Bob Thornton (vooral hij), Tony Cox en ook wijlen Bernie Mac spelen gewoon geweldig. Ik heb deze film minstens al 5 keer gezien maar nog steeds lig ik regelmatig in een deuk van het lachen. Ik verhoog mijn stem daarom ook met een halfje.

P.S. de extra 7 minuten bij de unrated versie zijn me niet opgevallen.

dat ik deze nog heb uitgezien.

Ultieme kerstfilm wat komedie betreft. Billy Bob Thornton speelt de Bad Santa met verve
met in zijn kielzog Tony Cox als de midget Marcus (leuk weetje voor de Star Wars fans : Hij speelde 1 van de Ewoks in Return of the Jedi) en The Kid.
Vanaf minuut 1 is deze film echt een rollercoaster aan hilarische grappen en hij verdient wat mij betreft ook een 5*.
Heb inmiddels ook begrepen dat er een Bad Santa part 2 komt, alhoewel het weer af te vragen is of hij deze kan overtreffen.

avatar van Brooklyn
Ook weer gezien, heerlijk

avatar van MyOwnStyle
Gewoon erg vermakelijke humor dit. Al vaak gezien maar nooit gestemd.

avatar van Friday the 13 th
Had hem wel al eens gezien, maar gisterenavond dus nog eens de kans gehad. Wel spijtig dat hij zo laat begon (23.30 u), maar hij was zo interessant en grappig dat je niet de tijd kreeg om in slaap te vallen.

Dus een ontzettend leuke en ook wel een beetje een vulgaire film, dat vormt deze film tot één van de origineelste en leukste kerstfilms ooit. Vergeet dat upgefuckt kerstgedoe met de magie en tralala, deze film doet niet mee aan die stijl. Wel krijg je ook hier op het einde wat morele waarden mee, al blijft het gelukkig beperkt en krijgen we vooral een ontzettend brutale kerstman. Zeker vaak moeten lachen, ook met zijn hulpje.

Aanrader!

Goirle_NL_Bas
Erg leuke film, met veel grappige momenten.
Niet echt een kerstfilm, maar dat maakt deze film ook wel leuk.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bad Billy Bob.

Als een dope gebruikende alcoholistische kerstman maakt hij menig warenhuis onveilig, ten faveure van de kijker zijn of haar lachspieren. Niet altijd, want menig grapje is te plat en voorspelbaar om te doen schateren, maar er mag gelachen. Met dank aan het dikke joch dat graag wil blijven geloven in Santa's goede bedoelingen.

Goed.

avatar van Betamax
Was wel flink voorspelbaar deze film.
Maar wel leuk.

avatar van ManMetPet
Het lijkt wel een beetje op een familiefilm. Afgezien de hoeren, het roken, het vele malen drinken en het gescheld.

avatar van Kelsey16
Eindelijk weer eens goed gelachen om een film, lekker simpel en soms grof.
Totaal anders als de standaard kerstfilms en de Bad Santa acteur kwam heel "echt" over als iemand die het allemaal niks boeit.

NightSpirit
Vond hem wel geinig. Maar nou niet bepaald een hoogvlieger. Geef mij maar Home Alone etc.

avatar van Justinw
Blijft toch wel de kerstfilm voor mij. Zet hem ieder jaar wel eens op. Veel beter dan de cheesy films.

avatar van morris_rednalooz
Ging mijn verwachtingen te boven! Dacht dat het een onderbroekenlolachtige film zou zijn zoals Scary Movie, maar het is meer een zwarte komedie en er zat zelfs een boodschap in! Deze film ontroerde mij, vooral dat jochie met z'n bammetjes en z'n oma... (Wat was zijn naam ook al weer? Thurman met een bijpassende achternaam ofzo?) Hij kreeg voor het eerst in zijn leven een echte vriend, en ook al is het niet de beste vriend op aarde, Santa maakte zijn leven een stuk vrolijker. En als je dat jochie ziet, met z'n bolle wangetjes en glinsterende oogjes, en alle lieve dingen die hij voor Santa doet, dan krijg je het echte kerstgevoel, ik zelfs meer dan bij elke andere kerstfilm

avatar van VforVictor
Her en der een lachje meer niet, leuk voor tussendoor

Vandaag ook weer een hele lading kerstfilms op TV (leuk voor de kids), maar helaas geen film in de vorm van "Zombie Santa Claus" (zou men best wel eens een leuke kerst parodie van kunnen maken). Misschien anders nog eens "Hobo with a Shotgun" opzetten, daar speelt ook een kerstman in mee

avatar van AjaxRulezzz
Leuk filmpje. Niet erg bijzonder, gewoon leuk om een keer te kijken.

avatar van brabusRUS
Vind Billy Bob Thornton niet geweldig, maar in deze film deed ie het toch wel erg leuk. Niet echt een film voor de kids (word veel gescholden), maar wel leuk voor de volwassenen. Moest ook erg lachen om dat dik kindje. De combinatie samen met Billy Bob Thornton was hilarisch. Erg gelachen en genoten van deze film. Alleen een beetje jammer van dat Hollywood einde.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Lang laten liggen maar de film was gelukkig een grote meevaller.
Billy Bob Thornton zet een grappige en overtuigende alcoholist neer en de humor was vaak lekker luchtig en vooral heel erg droog.

Het einde vond ik wel totaal ongepast, de hele film blijft een beetje op een normaal tempo door gaan maar het einde was weer teveel in elkaar geknutseld.

Genoeg leuke momenten in Bad Santa te vinden en zolang je het einde een beetje over het hoofd ziet is het een vermakelijke kerstmis film.