The Hunger Games (2012)
Genre: Actie / Sciencefiction
Speelduur: 142 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Gary Ross
Met onder meer: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson en Liam Hemsworth
IMDb beoordeling:
7,2 (1.071.882)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 21 maart 2012
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Hunger Games
"May The Odds Be Ever In Your Favor."
In de nabije toekomst wordt Noord-Amerika geteisterd door droogte, brand en oorlog. Het wordt nu Panem genoemd, een land verdeeld in de 'Hoofdstad' en twaalf regio's. Elk jaar worden twee jonge deelnemers van elk district uitgeloot met het doel om in een competitie de andere deelnemers uit te schakelen. Het volk wordt gedwongen om deze 'wedstrijden' te kijken. Voor vermaak, maar ook ter intimidatie van de onderworpen districten. Katniss neemt vrijwillig de plaats in van haar zusje, die geselecteerd was om deel te nemen. Peeta, een man zonder enige gevechtsvaardigheden, zal haar vergezellen. Samen moeten ze het opnemen tegen veel sterkere en beter getrainde deelnemers...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,2 / 1071882)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- The Hunger Games (BoekMeter)
- The Hunger Games (MusicMeter)
- The Hunger Games (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Katniss Everdeen
Peeta Mellark
Gale Hawthorne
Haymitch Abernathy
Effie Trinket
Cinna
Caesar Flickerman
President Snow
Seneca Crane
Claudius Templesmith
Reviews & comments
kels92
-
- 42 berichten
- 80 stemmen
Ik heb de boeken nog nooit gelezen en er ook nog nooit van gehoord.
Toen ik de trailer zag was ik erg entousiast en had ik zin om er zo snel mogelijk heen te gaan, maar het viel toch een beetje tegen.
In tegenstelling tot vele anderen vond ik het eerste deel van de film minder leuk dan het tweede deel. Als ik het zo mag noemen een beetje twilight achtig. Vooral de intervieuws waren saai.
Het verhaal komt op mij over als een beetje simpel en niet echt diepgaand of ingewikkeld.. ik vind ook niet dat je deze film kunt vergelijken met de harry potter films, die zijn wel veel beter qua verhaal vind ik.
Het kan best zijn dat het boek wel heel goed is, maar de film is niet sterk genoeg om me echt te boeien.
Maar ik ben wel echt weg van de acteurs, vooral van Jennifer Lawrence. Had nog nooit eerder films van haar gezien maar ik heb de dag erna gelijk winter's bone gekeken.
Al met al geef ik de film dus 3 sterren.
n_077
-
- 15 berichten
- 156 stemmen
Ik vond dit een erg goede verfilming van het boek! Ze hebben zich (bijna) helemaal aan het verhaal gehouden, en de hoofdrolspelers/de omgeving kwamen goed overeen met wat ik zelf had bedacht toen ik het boek aan het lezen was.
Het enige minpuntje vond ik dat ze in de film niet goed hebben laten zien hoeveel armoede er heerste in district 12. En ook het ''afzien'' in de arena vond ik niet heel goed in beeld gebracht. In het boek staat duidelijk beschreven hoeveel honger en dorst Katniss had in de arena, en hoe moeilijk het was om aan eten te komen. Dit kwam in de film niet heel erg naar voren.
Maar ik vond dit het kijken zeker waard, je ziet niet vaak dat een boek zo goed verfilmd wordt!
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Ik heb de boeken nog nooit gelezen en er ook nog nooit van gehoord.
Toen ik de trailer zag was ik erg entousiast en had ik zin om er zo snel mogelijk heen te gaan, maar het viel toch een beetje tegen.
In tegenstelling tot vele anderen vond ik het eerste deel van de film minder leuk dan het tweede deel. Als ik het zo mag noemen een beetje twilight achtig. Vooral de intervieuws waren saai.
Het verhaal komt op mij over als een beetje simpel en niet echt diepgaand of ingewikkeld.. ik vind ook niet dat je deze film kunt vergelijken met de harry potter films, die zijn wel veel beter qua verhaal vind ik.
Het kan best zijn dat het boek wel heel goed is, maar de film is niet sterk genoeg om me echt te boeien.
Maar ik ben wel echt weg van de acteurs, vooral van Jennifer Lawrence. Had nog nooit eerder films van haar gezien maar ik heb de dag erna gelijk winter's bone gekeken.
Al met al geef ik de film dus 3 sterren.
Wat is er Twilight achtig aan deze film?
_Casper_
-
- 1244 berichten
- 1692 stemmen
TOffe film, zit een lekkere vaart en leuke actie in de film en heb me er echt mee vermaakt.. leuk en best orgineel verhaal ook!!
dikke 3.5*!!!
klopt het btw ook dat er vervolgdelen op komen??
disneystore
-
- 1760 berichten
- 0 stemmen
TOffe film, zit een lekkere vaart en leuke actie in de film en heb me er echt mee vermaakt.. leuk en best orgineel verhaal ook!!
dikke 3.5*!!!
klopt het btw ook dat er vervolgdelen op komen??
In een interview dat ik zag tussen Letterman en Jennifer Lawrence zegt ze van wel.
david07
-
- 28 berichten
- 22 stemmen
heb alleen de trailer nu eens bekeken omdat er zoveel heisa rond deze film word gemaakt
wel ik zie het dus niet , ok tis duidelijk big budget met alles erop en eraan plus ik zie wat bekende gezichten maar iets speciaals ???? neen toch niet
mis ik iets ofzo
DiKKe_OsCaR
-
- 406 berichten
- 2034 stemmen
Bij verfilmingen is het boek vaak beter dan de film. Deze film was niet slecht, maar het volledig afwezig laten van het belangrijkste: de honger en het afzien, dat stoorde mij toch wel heel erg.
De 2,5u ging erg snel. Wat op zich in het voordeel van de film spreekt. Maar waar het boek beduidend interessanter werd zodra de Games begonnen, daar werd de film niet veel interessanter... Jammer.
stkolaf
-
- 73 berichten
- 622 stemmen
heb alleen de trailer nu eens bekeken omdat er zoveel heisa rond deze film word gemaakt
wel ik zie het dus niet , ok tis duidelijk big budget met alles erop en eraan plus ik zie wat bekende gezichten maar iets speciaals ???? neen toch niet
mis ik iets ofzo
het is een adaptatie van een erg bekend, goed geschreven en populair boek! vergelijk het met boekverfilmingen als harry potter en twilight. daar werd ook veel commotie rondom gemaakt. Daarom hier ook om. Ga hem kijken als je het nog niet snapt, het is een leuke film
stkolaf
-
- 73 berichten
- 622 stemmen
Wat jammer zeg. Ten eerste wil ik zeggen dat ik het boek niet heb gelezen. Maar ik heb van tevoren wel een aantal kritieken gelezen. Geen spoilers, alleen een aantal dingen die misschien beter hadden gedaan kunnen worden. En deze dingen kloppen helaas. Vanaf nu zet ik alles in spoilers.
Ten eerste het camerawerk. Er wordt vrijwel alleen gebruik gemaakt van extreme close-ups. Zo af en toe een medium-long shot. Maar nooit een long shot. Hierdoor waren vooral de vecht-scenes erg vervelend om te zien. Moeilijk te volgen. Slecht in beeld gebracht. Maar ook de scenes in de trein, wanneer Catniss en Peeta net zijn uitgeloot. Geen enkele mooie zoomout van het interieur van de trein. Geen all-around shot van de luxe, de overdaad. Alleen maar die eeuwige close-ups.
Op geen enkel punt in de film werd er gebruik gemaakt van een stevige camera. Altijd maar dat eeuwige geschok. combineer dit met de eindeloze close-ups en je verkloot de hele sfeer van het spel in de film; 'The Hunger Games'. Neem bijvoorbeeld het startmoment van het spel. Wanneer alle deelnemers in een cirkel staan. Waarom de hele tijd dat gezoom. Geef eens een mooi overzichtsshot, man! (Los van het camerawerk, waarom zijn alle 24 deelnemers zo vastberaden. Er moet vast wel één 12-jarig jongetje zijn dat blijft staan en in zijn broek zeikt van pure angst. Of één van de deelnemers stapt te vroeg van zijn cirkeltje en wordt aan stukken geblazen.)
Er waren zoveel mogelijkheden om in deze film mooie plaatjes te schieten van de omgeving. De enige keer dat dit wordt gedaan, is 1 of 2 keer een mooi aanzicht van de skyline van de Capitol. Maar hier blijft het bij. Geef ons een mooie long-shot. Katniss net iets links van het midden, met die machtig mooie rivier op de achtergrond, het bos eromheen, en in de verte een bergketen, en dat terwijl ze op zoek is naar Peeta. Of een long-shot van Katniss in de bossen, terwijl ze stil luistert naar geluiden om haar heen. Maar helaas, slechts schokkerige kutclose-ups.
In de kritieken hierboven en op andere sites heb ik een aantal dingen gelezen die pijnlijk genoeg niet goed worden benoemd in de film, of ruwweg worden weggelaten.
- De armoede die heerst in de districts - Dit was één van de weinige dingen die ik eigenlijk wel goed vond gerepresenteerd. In de eerste scenes, vóór de loting, wordt dit goed duidelijk gemaakt.
- Het honger- en kou-lijden van de deelnemers van the Hunger Games - Dit wordt gewoon weggelaten! Waarom heet het the Hunger Games? Het kleine donkere meisje dat in bomen klimt heeft een keertje erg honger als ze een eekhoorn aan het eten is die Katniss heeft gevangen. Maar thats it! Wat. De. Fuck. Waarom heeft niemand extreme dorst? extreme honger?Voordat the Games beginnen wordt nog gezegd dat 30 procent niet doodgaat doordat ze vermoord worden, maar door honger, dorst en kou! 24, gedeeld door 100, keer 3 is... 7, minstens! Btw, hoe heeft Katniss die eekhoorn uberhaupt gevangen? Ze had toen haar boog nog niet eens...
- Het vermoorden van, en door tieners! Dit is misschien nog wel het belangrijkste punt. Eén keer wordt er stil gestaan bij de dood van een kind, en dat is bij bovengenoemd 12-jarig meisje. Eén keertje maar!? De rest van de deelnemers heeft er blijkbaar geen enkele moeite mee om hun medemensen tot pulp te hakken. Kinderen van 13 die neergehaald worden met een kebabmes en niemand die er een traantje om laat? Ik dacht dat dit ook één van de belangrijkste punten van het boek was. Het feit dat je bij elk sterfgeval niet kan juigen. Op etisch niveau is het zo tegensprekend. Je wil dat de rest doodgaat, zodat Katniss wint. Maar kinderen? Je moet hierdoor verscheurd worden! Maar dit gebeurt niet. De groep uit district 1 en 2 wordt neergezet als een stel maniacale mobsters zonder gevoel voor ethiek, daardoor krijg je de mogelijkheid te juigen wanneer zij het onderspit delven. En de kinderen die het doden zelf in handen nemen zijn geen kinderen. Toevallig zijn dit allemaal 18-jarige, bovenontwikkelde vroegbloeiers. Dat maakt het allemaal weer een stapje makkelijker te verteren. De jongere kinderen worden allemaal off-screen gedood (behalve bovengenoemd 12-jarig meisje natuurlijk).
- De reden van the Hunger Games. Ik weet het nog steeds niet precies. Om burgers er aan te herinneren wie oppermachtig is, puur machtsvertoon. Maar in de film worden bijna geen reacties getoond van het publiek wanneer één van de deelnemers doodgaat. Geen schreeuwende moeders, jankende vaders of wegrennende broertjes en zusjes. Alleen de kleine riot in district 11 wanneer dat meisje overlijdt, maar ook dit is weer snel onder de duim.
- Wat maakt Katniss speciaal? De reden waarom je 'voor Katniss bent' is er eigenlijk niet. De enige reden is, dat haar verhaal wordt gevolgd. Maar als je er objectief naar kijkt, waarom is de rest minderwaardig? Katniss moet winnen om terug te keren naar haar zusje. Maar de andere kandidaten hebben ook een familie! Wat maakt haar speciaal? Niks!
- Bij de lotingceremonie zijn er ongeveer 100 jongeren uit district 12 aanwezig. Dit betekent dat de populatie van district 12 niet groter kan zijn dan 15.000. Er vanuit gaande dat er in de andere districts niet meer dan 2 keer zoveel mensen wonen, zal dit betekenen dat er in de districts ongeveer 300.000 mensen wonen. En dan neem ik het nog erg ruim! Maar in het stadion, waar de Miss-verkiezingen en dergelijke worden gehouden, zitten al ruim 100.000 RIJKE mensen te kijken. ik dacht dat het rijke gedeelte van de bevolking een elite was? Het lijkt erop dat er meer rijke mensen zijn dan arme. Een beetje uit balans dus. Een beetje erg uit balans.
- Het personage van Woody Harrelson maakt wel een erg abrupte character development mee. De eerste scene waarin hij te zien is, is hij een dronken egoist die niks geeft om zijn mentor-leerlingen. Maar na 10 seconden verandert hij al in de goeie goedzak die hij diep van binnen is (ook al heeft hij in een vorige Hunger Games eigenhandig 23 andere kinderen om zeep geholpen). Ook wilde hij nog graag een keer persoonlijk trainen met Katniss, maar dit zien we niet gebeuren helaas. Ik ga er vanuit dat dit wel gefilmd is, maar helaas tussen de deleted scenes terecht is gekomen? Waarom? We zien al bijna helemaal niks van die hele training die ze krijgen. (als ze deze al krijgen, want wat hebben Katniss en Peeta geleerd? Niks wat ze niet al konden!)
Verder is Woody Harrelson, ook al verschijnt hij weinig in de film, een miscast in mijn ogen. Net als Lenny Kravitz, een nietszeggend flutacteurtje, die beter één van zijn oude singles weer opnieuw kan uitbrengen. Ook Josh Hutcherson oogt als een flutterig ventje waar je niet eens medelijden mee kan voelen (ook al wordt hij meerdere malen om de tuin geleid door zijn grote liefde, wat hartverscheurend moet zijn).
Pluspunten, in mijn ogen:
- Jennifer Lawrence, die een zeer sterke prestatie neerzet met Katniss.
- Het schrikmomentje met de eerste 'hond'. (De rest aan die honden was slecht. Slecht in beeld gekomen, slecht geanimeerd, niet eng)
- Het boek, waarschijnlijk
- De speld met de mockingjay, en het mooie gebruik van de vogel in het spel!
Als ik nog wat heb gemist komt er een update. Maar voor nu: 2*
Fabian123
-
- 335 berichten
- 3849 stemmen
Aardige film, ik heb me wel vermaakt. Maar ik heb me toch gestoord aan een ontwikkeling, die -naar ik aanneem- ook in het boek zat:
Om de onrust bij het volk te verminderen wordt er halverwege het spel een regel veranderd: 2 mensen uit een district mogen samen winnen, zodat er een liefde kan opbloeien. Dat is nogal een vreemde aanpassing van de organisatie, want er wordt gegokt op dit evenement, en op het moment van de verandering zijn er districten met nog maar 1 persoon in leven. Dat betekent dus dat de gok-kansen drastisch veranderen, in ieder geval in het voordeel van district 12, maar in het nadeel van een aantal andere districten. Dan krijg je toch juist gigantische onrust bij het volk?
Ook vond ik de ontknoping nogal dubieus. Katniss heeft zichzelf opgeofferd om haar zusje te redden en wil vechten om weer bij haar te zijn, maar kiest er uiteindelijk voor om zelfmoord te plegen met een jongen die ze nog maar net kent?
Verder prima vermaak, maar hier heb ik me toch wel aan gestoord.
dulcinea
-
- 923 berichten
- 818 stemmen
Aardige film, ik heb me wel vermaakt. Maar ik heb me toch gestoord aan een ontwikkeling, die -naar ik aanneem- ook in het boek zat:
Om de onrust bij het volk te verminderen wordt er halverwege het spel een regel veranderd: 2 mensen uit een district mogen samen winnen, zodat er een liefde kan opbloeien. Dat is nogal een vreemde aanpassing van de organisatie, want er wordt gegokt op dit evenement, en op het moment van de verandering zijn er districten met nog maar 1 persoon in leven. Dat betekent dus dat de gok-kansen drastisch veranderen, in ieder geval in het voordeel van district 12, maar in het nadeel van een aantal andere districten. Dan krijg je toch juist gigantische onrust bij het volk?
Ook vond ik de ontknoping nogal dubieus. Katniss heeft zichzelf opgeofferd om haar zusje te redden en wil vechten om weer bij haar te zijn, maar kiest er uiteindelijk voor om zelfmoord te plegen met een jongen die ze nog maar net kent?
Verder prima vermaak, maar hier heb ik me toch wel aan gestoord.
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
heb alleen de trailer nu eens bekeken omdat er zoveel heisa rond deze film word gemaakt
wel ik zie het dus niet , ok tis duidelijk big budget met alles erop en eraan plus ik zie wat bekende gezichten maar iets speciaals ???? neen toch niet
mis ik iets ofzo
Je mist wel veel als je enkel informatie haalt uit een trailer... logisch toch?
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Ja tuurlijk was het zo, duidelijker kan het niet worden.
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Wat jammer zeg. Ten eerste wil ik zeggen dat ik het boek niet heb gelezen. Maar ik heb van tevoren wel een aantal kritieken gelezen. Geen spoilers, alleen een aantal dingen die misschien beter hadden gedaan kunnen worden. En deze dingen kloppen helaas. Vanaf nu zet ik alles in spoilers.
Ten eerste het camerawerk.
Als ik nog wat heb gemist komt er een update. Maar voor nu: 2*
Eindelijk iemand die een negatieve score geeft en het perfect kan ondersteunen. Ik stoorde me trouwens niet aan het cameragebruik. De vele close ups gingen in mijn ogen vaak goed samen met de emoties op het scherm. Ivm het eten, laat ik voor wat het is. Woody Harrelson is passé en ja Kravitz, ik had het eerlijk gezegd niet eens door
!
flemming789
-
- 9 berichten
- 42 stemmen
erg leuke film ! heb er van genoten ben nu de boeken aan het lezen. boeken zijn meestal beter kijk naar HP, maar dat neemt niet weg dat deze film erg mooi verfilmd is zelfs beter dan mijn verwachtingen. Hop laat snel deel 2 en 3 komen
disneystore
-
- 1760 berichten
- 0 stemmen
Vond dit eigenlijk nog een betere film dan ik verwacht had. Enige minpunten zijn de soms iets slechtere acteer prestaties van die tieners die samenspannen. Ook het lange speelduur irriteerde me soms of de gevecht scénes waren op een irritante wijze gefilmd. Vooral toen de spelen pas bezig waren en de eerste paar slachtoffers vielen was het gewoon te irritant voor worden. De dood van Rue was ontzettend droevig haha. Voor de rest heb ik genoten van deze film en snap ik niet echt wat sommige mensen zo tegenhoud om positief te zijn.. Wist in 't begin van de film helemaal niet wat de spelen zouden zijn, dus dat was ook nogal een teleurstelling...
m1701
-
- 1849 berichten
- 2327 stemmen
Goeie film!!!
Heb alle 3 de boeken gelezen en moet zeggen dat de film
het boek goed heeft verfilmd, alleen vond ik het jammer dat ze
in het begin het verhaal van Katniss en Gale niet verder hadden uitgediept....
Maar voor de rest een heerlijke en spannende film!
Hutcherson deed het echt geweldig en zeer overtuigend, een beetje het knullige
maar geliefde jongen. Paste goed. En lawrence zette een goede Katniss neer
4*
Zeer benieuwd naar het vervolg!!
m1701
-
- 1849 berichten
- 2327 stemmen
ja Kravitz, ik had het eerlijk gezegd niet eens door
!
we vroegen ons al af of hij het was!!! En idd
) dan deed hij het zeker niet slecht!!
mb1990
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Absoluut geen goede film. Langdradig, het duurt veel te lang voor het spel begint. De film leeft op zodra de spelers in de arena staan maar neemt weer een duikvlucht als de 'regels' worden aan gepast. Zonde van mn 12 euro...
roherium
-
- 63 berichten
- 126 stemmen
Absoluut geen goede film. Langdradig, het duurt veel te lang voor het spel begint
en weinig acktie 1e uur leek wel een drama film
1 ster
en zonde van het geld
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
He roherium, je pleegt plagiaat. Kon je zelf geen commentaar verzinnen ?
wwelover
-
- 2605 berichten
- 3964 stemmen
Leuk, maar heel erg overhyped. Dat meiden hem meer kunnen waarderen kan ik wel begrijpen. Want ik vind de actie en spanning een beetje tegenvallen. Ondanks de lange speelduur gebeurd er eigenlijk te weinig. En het was ook gewoon erg voorspelbaar, en nee ik heb het boek niet gelezen. Qua acteerwerk is er niks op aan te merken, dat was gewoon prima net als de muziek. Qua art-department zag het er ook prima uit, al is het contrast tussen de werelden zo groot dat ik het een beetje vaag, maar dat komt natuurlijk vanuit het boek. Maar ja over het algemeen, leuk voor in de bioscoop maar het is geen wereld film.
3.5*
Rmie
-
- 528 berichten
- 965 stemmen
Waarom is deze niet in 3d?
Ik neem me brilletje wel mee en zet hem op ook!!
ikpraatniet
-
- 44 berichten
- 65 stemmen
Wat jammer zeg. Ten eerste wil ik zeggen dat ik het boek niet heb gelezen. Maar ik heb van tevoren wel een aantal kritieken gelezen. Geen spoilers, alleen een aantal dingen die misschien beter hadden gedaan kunnen worden. En deze dingen kloppen helaas. Vanaf nu zet ik alles in spoilers.
Ten eerste het camerawerk. Er wordt vrijwel alleen gebruik gemaakt van extreme close-ups. Zo af en toe een medium-long shot. Maar nooit een long shot. Hierdoor waren vooral de vecht-scenes erg vervelend om te zien. Moeilijk te volgen. Slecht in beeld gebracht. Maar ook de scenes in de trein, wanneer Catniss en Peeta net zijn uitgeloot. Geen enkele mooie zoomout van het interieur van de trein. Geen all-around shot van de luxe, de overdaad. Alleen maar die eeuwige close-ups.
Op geen enkel punt in de film werd er gebruik gemaakt van een stevige camera. Altijd maar dat eeuwige geschok. combineer dit met de eindeloze close-ups en je verkloot de hele sfeer van het spel in de film; 'The Hunger Games'. Neem bijvoorbeeld het startmoment van het spel. Wanneer alle deelnemers in een cirkel staan. Waarom de hele tijd dat gezoom. Geef eens een mooi overzichtsshot, man! (Los van het camerawerk, waarom zijn alle 24 deelnemers zo vastberaden. Er moet vast wel één 12-jarig jongetje zijn dat blijft staan en in zijn broek zeikt van pure angst. Of één van de deelnemers stapt te vroeg van zijn cirkeltje en wordt aan stukken geblazen.)
Er waren zoveel mogelijkheden om in deze film mooie plaatjes te schieten van de omgeving. De enige keer dat dit wordt gedaan, is 1 of 2 keer een mooi aanzicht van de skyline van de Capitol. Maar hier blijft het bij. Geef ons een mooie long-shot. Katniss net iets links van het midden, met die machtig mooie rivier op de achtergrond, het bos eromheen, en in de verte een bergketen, en dat terwijl ze op zoek is naar Peeta. Of een long-shot van Katniss in de bossen, terwijl ze stil luistert naar geluiden om haar heen. Maar helaas, slechts schokkerige kutclose-ups.
In de kritieken hierboven en op andere sites heb ik een aantal dingen gelezen die pijnlijk genoeg niet goed worden benoemd in de film, of ruwweg worden weggelaten.
- De armoede die heerst in de districts - Dit was één van de weinige dingen die ik eigenlijk wel goed vond gerepresenteerd. In de eerste scenes, vóór de loting, wordt dit goed duidelijk gemaakt.
- Het honger- en kou-lijden van de deelnemers van the Hunger Games - Dit wordt gewoon weggelaten! Waarom heet het the Hunger Games? Het kleine donkere meisje dat in bomen klimt heeft een keertje erg honger als ze een eekhoorn aan het eten is die Katniss heeft gevangen. Maar thats it! Wat. De. Fuck. Waarom heeft niemand extreme dorst? extreme honger?Voordat the Games beginnen wordt nog gezegd dat 30 procent niet doodgaat doordat ze vermoord worden, maar door honger, dorst en kou! 24, gedeeld door 100, keer 3 is... 7, minstens! Btw, hoe heeft Katniss die eekhoorn uberhaupt gevangen? Ze had toen haar boog nog niet eens...
- Het vermoorden van, en door tieners! Dit is misschien nog wel het belangrijkste punt. Eén keer wordt er stil gestaan bij de dood van een kind, en dat is bij bovengenoemd 12-jarig meisje. Eén keertje maar!? De rest van de deelnemers heeft er blijkbaar geen enkele moeite mee om hun medemensen tot pulp te hakken. Kinderen van 13 die neergehaald worden met een kebabmes en niemand die er een traantje om laat? Ik dacht dat dit ook één van de belangrijkste punten van het boek was. Het feit dat je bij elk sterfgeval niet kan juigen. Op etisch niveau is het zo tegensprekend. Je wil dat de rest doodgaat, zodat Katniss wint. Maar kinderen? Je moet hierdoor verscheurd worden! Maar dit gebeurt niet. De groep uit district 1 en 2 wordt neergezet als een stel maniacale mobsters zonder gevoel voor ethiek, daardoor krijg je de mogelijkheid te juigen wanneer zij het onderspit delven. En de kinderen die het doden zelf in handen nemen zijn geen kinderen. Toevallig zijn dit allemaal 18-jarige, bovenontwikkelde vroegbloeiers. Dat maakt het allemaal weer een stapje makkelijker te verteren. De jongere kinderen worden allemaal off-screen gedood (behalve bovengenoemd 12-jarig meisje natuurlijk).
- De reden van the Hunger Games. Ik weet het nog steeds niet precies. Om burgers er aan te herinneren wie oppermachtig is, puur machtsvertoon. Maar in de film worden bijna geen reacties getoond van het publiek wanneer één van de deelnemers doodgaat. Geen schreeuwende moeders, jankende vaders of wegrennende broertjes en zusjes. Alleen de kleine riot in district 11 wanneer dat meisje overlijdt, maar ook dit is weer snel onder de duim.
- Wat maakt Katniss speciaal? De reden waarom je 'voor Katniss bent' is er eigenlijk niet. De enige reden is, dat haar verhaal wordt gevolgd. Maar als je er objectief naar kijkt, waarom is de rest minderwaardig? Katniss moet winnen om terug te keren naar haar zusje. Maar de andere kandidaten hebben ook een familie! Wat maakt haar speciaal? Niks!
- Bij de lotingceremonie zijn er ongeveer 100 jongeren uit district 12 aanwezig. Dit betekent dat de populatie van district 12 niet groter kan zijn dan 15.000. Er vanuit gaande dat er in de andere districts niet meer dan 2 keer zoveel mensen wonen, zal dit betekenen dat er in de districts ongeveer 300.000 mensen wonen. En dan neem ik het nog erg ruim! Maar in het stadion, waar de Miss-verkiezingen en dergelijke worden gehouden, zitten al ruim 100.000 RIJKE mensen te kijken. ik dacht dat het rijke gedeelte van de bevolking een elite was? Het lijkt erop dat er meer rijke mensen zijn dan arme. Een beetje uit balans dus. Een beetje erg uit balans.
- Het personage van Woody Harrelson maakt wel een erg abrupte character development mee. De eerste scene waarin hij te zien is, is hij een dronken egoist die niks geeft om zijn mentor-leerlingen. Maar na 10 seconden verandert hij al in de goeie goedzak die hij diep van binnen is (ook al heeft hij in een vorige Hunger Games eigenhandig 23 andere kinderen om zeep geholpen). Ook wilde hij nog graag een keer persoonlijk trainen met Katniss, maar dit zien we niet gebeuren helaas. Ik ga er vanuit dat dit wel gefilmd is, maar helaas tussen de deleted scenes terecht is gekomen? Waarom? We zien al bijna helemaal niks van die hele training die ze krijgen. (als ze deze al krijgen, want wat hebben Katniss en Peeta geleerd? Niks wat ze niet al konden!)
Verder is Woody Harrelson, ook al verschijnt hij weinig in de film, een miscast in mijn ogen. Net als Lenny Kravitz, een nietszeggend flutacteurtje, die beter één van zijn oude singles weer opnieuw kan uitbrengen. Ook Josh Hutcherson oogt als een flutterig ventje waar je niet eens medelijden mee kan voelen (ook al wordt hij meerdere malen om de tuin geleid door zijn grote liefde, wat hartverscheurend moet zijn).
Pluspunten, in mijn ogen:
- Jennifer Lawrence, die een zeer sterke prestatie neerzet met Katniss.
- Het schrikmomentje met de eerste 'hond'. (De rest aan die honden was slecht. Slecht in beeld gekomen, slecht geanimeerd, niet eng)
- Het boek, waarschijnlijk
- De speld met de mockingjay, en het mooie gebruik van de vogel in het spel!
Als ik nog wat heb gemist komt er een update. Maar voor nu: 2*
Ik wil hier heel graag een aantal tegenargumenten eraan toevoegen.
De tekst hieronder is in spoilerIk begin met de camerawerk, want volgens jou zijn er teveel close-ups toegevoegd aan de film. De regisseur heeft het naar mijn mening het prima gedaan hoor!! Zijn doelstelling was om meer meeleving te krijgen met Katniss. Je leeft dus mee hoe zij denkt en voelt. Hoe krijg je dat voor elkaar? Inderdaad om bijna via haar oogperspectief mee te kijken wat zei beleefd.
Ten tweede de omgeving.
Waarom zou je überhaupt naar de 'prachtige' omgeving kijken, terwijl je weet dat het je laatste rustplaats kan zijn? Ik zou persoonlijk doodsbenauwd in een hoekje zitten, terwijl ik dacht hoe mooi leven ik heb gehad.
Ten derde de bevolking.
Kom op als je een film zo wetenschappelijk benaderd, dan kan je beter naar een wetenschappelijke natuur documentaire kijken ofzo...
Een film moet je gewoon met je lui oog kijken en alleen beoordelen op verhaal- en filmtechniek
Ten vierde het lijden van de deelnemers.
Ik ben het met jou stelling grote deels mee eens, want in de film werd inderdaad gezegd dat de meeste deelnemers 'WAARSCHIJNELIJK' zullen sterfen aan de kou en honger, wat totaal niet het geval was geweest in de film. Maar ja het was een 'voorspelling'.
Ten vijfde de mentor-leraar.
Het is inderdaad zo dat hij een merkwaardige en zeer snelle karakter verandering doormaakt. Maar in hun eerste ontmoeting was hij dronken en dan gedraagt iedereen zich anders dat weet jij en ik net zo goed...
snakevega
-
- 106 berichten
- 92 stemmen
Gisteren film gezien voor de eerste maal. Mooie film, maar leek in mijn ogen wat gefaked van battle royale. Ik heb ook een fout ontdekt in de film: Wanneer Katness wordt aangevallen door een meisje aan het open veld en die zwarte kerel komt haar redden (partner van Rue, het kleine zwarte meisje, wel dan spaart die zwarte kerel Kattness en zegt hij erbij: "ik spaar je enkel deze keer omdat je Rue hebt geholpen". Maar hoe kan die zwarte kerel in godsnaam nu weten dat Katness, Rue heeft geholpen? Enkel het publiek kan toch zien wat er gebeurt op het "slachveld". Alvast bedankt aan de mensen die mijn vraag kunnen beantwoorden.
Lieke112
-
- 4 berichten
- 0 stemmen
in het boek hoort hij het meisje tegen Katniss zeggen dat ze wist van het verband tussen Rue en haar en dat ze Rue hebben vermoord.
Al snapte ik niet helemaal hoe dat meisje wist dat Rue en Katniss bondgenoten zijn, want ze zijn nooit samen gezien. En eigenlijk kon ze ook niet zeker weten hoe Rue is vermoord.
roflol
-
- 1 berichten
- 34 stemmen
Gisteren film gezien voor de eerste maal. Mooie film, maar leek in mijn ogen wat gefaked van battle royale. Ik heb ook een fout ontdekt in de film: Wanneer Katness wordt aangevallen door een meisje aan het open veld en die zwarte kerel komt haar redden (partner van Rue, het kleine zwarte meisje, wel dan spaart die zwarte kerel Kattness en zegt hij erbij: "ik spaar je enkel deze keer omdat je Rue hebt geholpen". Maar hoe kan die zwarte kerel in godsnaam nu weten dat Katness, Rue heeft geholpen? Enkel het publiek kan toch zien wat er gebeurt op het "slachveld". Alvast bedankt aan de mensen die mijn vraag kunnen beantwoorden.
In de film zei Clove tegen Katniss iets zoals 'We hebben eerst je vriendinnetje Rue afgemaakt en nu kom jij aan de beurt.' Ik denk dat Thresh daardoor doorhad dat Katniss en Rue een soort team vormden.
stkolaf
-
- 73 berichten
- 622 stemmen
@louisvf en @ikpraatniet
bedankt voor jullie reactie, dat stel ik altijd op prijs! 
@ikpraatniet
Over het eerste en tweede punt wat je noemt zullen we het nooit eens worden, want dit zijn twee pure meningen. Ik ben blij dat veel mensen (waaronder jij) zich niet hebben gestoord aan het camerawerk en het zelfs omarmden. Ik helaas niet, maar dat is dan helaas voor mij.
Over dat derde punt. Ik hou er gewoon ontzettend van om een film op dat soort wiskundige foutjes en dergelijke gebreken aan continuiteit aan te pakken. Heb je gehoord dat ze bij de vernieuwde 3D uitvoering van The Titanic de sterrenlucht hebben veranderd, omdat deze in de originele versie niet overeenkwam met de sterren die op dat punt in de lucht horen te staan? Dat soort dingen doen me altijd deugd
Zo ook bij deze film, ik vind dat dit hoort te kloppen, het stoort me gewoon en ik vind dat je als regisseur dit soort dingen in de gaten moet houden.
Punt 4. Hier waren we het grotendeels over eens, mooizo!
En dan nog je laatste punt, dit maal met spoilers:
Je hebt gelijk dat iedereen anders is wanneer hij dronken is, ik ben het zelf ook. Maar ik vond het een te grote verandering dat hij van een cynische klootzak veranderde in een volwaardig mentor in een tijdspan van ongeveer 4 minuten. Het was leuker geweest als hij zich nog wat langer afzijdig hield, een beetje de klootzak uithing en tegen het einde van de trainingsperiode alsnog een omwenteling maakte. Dan zou zijn development veel geloofwaardiger overkomen, naar mijn idee. Maar dit is ook weer een mening, net als bij punt 1 en 2.
nogmaals bedankt
Pre- en sequels

The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes
2023
68 reacties

The Hunger Games: Mockingjay - Part 2
2015
189 reacties

The Hunger Games: Mockingjay - Part 1
2014
259 reacties

The Hunger Games: Catching Fire
2013
493 reacties
Gerelateerd nieuws

Fan van 'The Hunger Games'? Netflix verwijdert snel 'The Ballad of Songbirds and Snakes'

Jennifer Lawrence en Josh Hutcherson keren terug in 'Hunger Games'-franchise

Kopie van Japanse thriller 'Battle Royale'? Quentin Tarantino snapt succes 'The Hunger Games' niet

Jennifer Lawrence kijkt niet alleen positief terug op haar 'The Hunger Games'-doorbraak
Bekijk ook

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties

Avatar
Fantasy / Avontuur, 2009
12.756 reacties

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2
Fantasy / Avontuur, 2011
1.789 reacties

The Dark Knight Rises
Actie / Misdaad, 2012
3.380 reacties

The Hangover
Komedie, 2009
1.716 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekrevolutiedystopievrouwelijke hoofdrolspelerbow and arrowgamearcherydeath matchfictional tv show death matchforced to kill gebaseerd op een jongvolwassen roman
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









