The Iron Lady (2011)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Phyllida Lloyd
met Meryl Streep, Jim Broadbent en Anthony Head

The Iron Lady vertelt over het verhaal achter Margaret Thatcher, die zich door de obstakels van geslacht en klasse wist heen te slaan om zo gehoord te worden als vrouw in een door mannen gedomineerde politieke wereld. Het verhaal gaat over macht en de prijs die daarvoor moet worden betaald. Tevens biedt het een portret van van een bijzondere en complexe dame.

avatar van alvinvdv
Matige film in z'n geheel!

Streep zet haar meeterwerkje neer.

Maar niks over de gevolgen van de dame haar politiek mbt tot de gewone werkende Brit.
Niks over haar onverschilligheid tov armoede en de zwakkere in de maatschappij.
Veel te veel 'lof' voor de een van de 'ergste' Britten!

Gaat helemaal nergens over , ik wou hem halverwege afzetten maar toch maar afgezien in de hoop dat er in de 2e helft wel wat zou gebeuren ... maar helaas

achterstewold schreef:
Gaat helemaal nergens over...

gaat voornamelijk over Thatcher

achterstewold schreef:
..... ik wou hem halverwege afzetten maar toch maar afgezien in de hoop dat er in de 2e helft wel wat zou gebeuren ... maar helaas

hoe zou je dat eigenlijk doen aangezien de film over de hele wereld alleen maar in de bioscoop te zien is, en pas over een paar maanden te huur is?

Oh, please....

Malick
Een van de grootste problemen van The Iron Lady is dat de regisseuse meer geïnteresseerd is in de 'menselijke' gevoelswereld van Margaret Thatcher dan in haar gedachten en ideeën.

avatar van marissaheinrich
Jammer! Ik had er veel meer van verwacht. Toch was het best een aardig filmpje, ik had graag gezien dat ze wat minder aandacht hadden besteed aan het feit dat ze nu dementeert, als daar minder de focus op had gelegen was het naar mijn idee een betere film geweest. 3 sterren voor de toch prima acteer prestaties van de gehele cast.

avatar van K. V.
Zelf was 'k te jong om Thatcher echt mee gemaakt te hebben, maar deze toch eens geprobeerd. 'k vond het geen misse film en het is ook geen zo'n klassieke biografie, met een dementerende hoofdrolspeelster die tegen een geest spreekt.
De cast deed het zoals verwacht zeker niet slecht. Meryl Streep springt er zeker uit. Ze kwam dan ook erg overtuigend over.
Het verhaal was goed, met enkele hoogte- en laagtepunten uit haar carrière.
Het was wel niet direct een film waar 'k van m'n sokken ben geblazen, maar 'k vond het de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van Hankster

gaat voornamelijk over Thatcher

Kijk uit... De Moraalridder!

Wel een aardige film, die af en toe wel erg gekunsteld aandoet. Maar Streep is meer dan de moeite waard!

avatar van MatthijsGr00t
Vrij saaie film over het leven van Margaret Thatcher. Tijdens het zien hiervan voelde het aan alsof er maar geen einde aan leek te komen. Dit kwam grotendeels door de manier waarop het verhaal wordt verteld. We zien relatief weinig momenten van het leven van Margaret Thatcher en veel te veel van de oude Margaret die terugkijkt op haar leven. Dit waren erg saaie en weinigzeggende scenes. Meryl Streep acteert goed in deze film en dat is ook één van de weinige pluspunten van de film. Al moet ik zeggen dat ik absoluut geen fan ben van Streep. Daarnaast waren de momenten over de gebeurtenissen in het leven van Margaret Thatcher wel boeiend en leerzaam om te zien. Helaas worden deze momenten ondergesneeuwd door de vele langdradige en langdurende scenes. Jammer maar niet geheel onverwacht, 1.5*!

avatar van Heroine
Mooi biografisch verhaal over Tatcher's leven. Het persoonlijke verhaal van haar relatie met haar man & de metafoor mijn zijn spullen in pakken was goed. Het einde was een leuke afsluiter.

avatar van Petina

Onder welke steen heb jij de laatste jaren gezeten?

avatar van Roger Thornhill
Net als bij The Reagans vond ik de hoofdpersoon na afloop van de film sympathieker dan ervóór. Logisch gevolg of kwalijke misleiding? Ik weet niet genoeg van die periode, maar het is toch opmerkelijk hoe zo'n scène als die waarin ze vanwege een enkel spelfoutje in een verslag --correctie, een concept-verslag-- een vergadering ontbindt, wegvalt tegen een soort algemene Tout comprendre c'est tout pardonner-ontroering, inspelend op de menselijke neiging om een hoofdpersoon aardig te willen vinden en met hem (haar) mee te willen leven (en bovendien is het die geweldige Meryl Streep die haar uitbeeldt). Maakt de juiste waardering van deze film voor mij niet makkelijker.

avatar van Uzza_Sparta
ik zag net deze quote van Petina, van 17 maart ..... dat een reactie schijnt te zijn van mijn opmerking van 7 maart?

Petina schreef:
....

Petina schreef:
...... Onder welke steen heb jij de laatste jaren gezeten?

zo te zien gelukkig niet dezelfde steen als jezelf, want als je op een forum iets tegen iemand wil vragen of vertellen is het meestal wel handig als je weet hoe je dan om moet gaan met die quotes

Deze film geeft de boodschap "It used to be about trying to do something. Now it's about trying to be someone"

misschien moet er een film komen met de motto "It used to be about trying to pay your way through life. Now it's about trying to get everything for free"

Uzza_Sparta schreef:

En wat is daar mis mee? Overvloed is goed.
Kopieren is geen stelen. Informatie is geen bezit. Fuck copyright!

Koerok schreef:

En wat is daar mis mee? Overvloed is goed.
Kopieren is geen stelen. Informatie is geen bezit. Fuck copyright!

wow, een echte rebel WITHOUT a cause

wow, een echte rebel WITHOUT a cause

The cause is freedom.
Nogmaals: Informatie is geen eigendom.
Het staat verder iedereen vrij om intellectuele ingevingen naar hartelust te belonen als men dat wil, en zelf ben ik daar tot op zekere hoogte ook toe bereid (als ik iets goed vind), maar het zou niet, op straffe van geweld, moeten worden afgedwongen.

avatar van Thampon
Netjes gedaan, al was het in het begin wel ff zoeken hoe het zat.

avatar van Gameover
Uzza_Sparta schreef:

Jij moet de comedy in, of dit is het meest trieste wat ik heb gehoord in jaren.

De film begint eigenlijk heel warrig en springt van de hak op de tal. Maar daarna wordt het best een aardig en soms ook wel boeiend (o.a het gedeelte met de Falkland oorlog) drama met een prima spelende Meryl Streep. De bijrol van Nicholas Farrell als Airey Neave was trouwens ook best goed. Het is zeker geen hoogvlieger deze soort biografie over Margaret Thatcher maar dankzij Meryl Streep zeker het kijken waard.

Reinbo
Ik vond het een mooie film over verlies. Maar ik kan me alle kritiek op de film goed voorstellen, want een dergelijke vrij interpretatie, maak je niet terwijl iemand nog leeft en daarnaast is het een hoop gemiste kansen, want ik had ook graag veel meer over de actieve periode van Thatcher gezien. Nu was het veel meer een soort surrealistische vertelling over ouder worden, dementie en het verlies van grip op de tijd, het leven, en de macht. Had over elk levensverhaal verteld kunnen worden. Het wachten blijft op een echte biopic over Thatcher.

Streep was magistraal.

Reinbo
alvinvdv schreef:
Matige film in z'n geheel!

Streep zet haar meeterwerkje neer.

Niks over haar onverschilligheid tov armoede en de zwakkere in de maatschappij.
Veel te veel 'lof' voor de een van de 'ergste' Britten!

Kwam voor zo ver de film over haar ambtsperiode ging toch redelijk aan bod? Ze was verre van onveschillig, kwam zelf immers uit een kruideniersmilieu. Ze begreep enkel goed dat je met zachte maatregelen stinkende wonden kreeg en bracht GB vanuit een crises naar een periode van grote welvaart. Iets waar ook de zwakkere van meeproviteerden. Zo werkt economie nu eenmaal.

Goed acteerwerk maar ze hebben geen sterk verhaal neergezet.
Leuk, nostalgie, maar nooit echt interessant. Wie de periode niet bewust heeft meegemaakt zal er niet veel mee hebben gok ik.

Spijtig genoeg viel mij persoonlijk ( voor anderen valt hij misschien wel goed mee) de film tegen, zelfs Meryl Streep kon mij deze keer niet overtuigen van haar acteertalent en na enige tijd wist ik waarom...haar manier van spreken / toonaard kwam erg irritant over, wat bij haar vorige film ook al zo was, jammer....Van de prent zelf had ik gehoopt om meer te zien van haar politieke loopbaan ( het was idd een dame met haar op de tanden en of ze veel verbetering gebracht heeft betwijfel ik ) het ging hoofdzakelijk over het deel na haar loopbaan met flashbacks...veel gemiste kansen want er zat duidelijk meer in.

avatar van henkula
Die toonaard was prima, echt zoals het hoort. Goed geacteerd, maar wát een saaie film.

Ik was zelf te jong om Thather bewust meegemaakt te hebben, dus ik weet vrijwel niks van haar (politieke) leven. Ik moet zeggen dat na het zien van deze film, ik niet heel erg veel meer te weten ben gekomen over wat ze in de politiek allemaal bereikt heeft. Deze film is meer op haar persoonlijke leven gericht, maar ik vind dat niet zozeer een misser te noemen. Ik vond het juist heel mooi verteld en Meryll Streep is gewoon magistraal als Thather.

In deze film komt via flashbacks de de periode dat thatcher dement was heel ruim aan bod.
Veel te ruim want dat maakt de film langdradig en saai terwijl er natuurlijk heel veel interessants te vertellen was geweest over het leven van deze vrouw.
Falkland-oorlog bijvoorbeeld, misschien wel het hoogtepunt, of dieptepunt, uit haar carriere wordt in een paar minuten wat afteraffeld.
Nou weten we in ieder geval wel dat ze aan het eind van haar leven dement was.

Natuurlijk doet Meryl Streep het geweldig, maar dat alleen kan deze film niet interessant maken.

Tja, helemaal niet onaardig en Streep is natuurlijk schitterend, maar het is allemaal inderdaad wat veilig en weinig verheffend.

Enige boeiende is eigenlijk zien hoe de Iron lady zo geworden is en hoe ze van zich af bijt maar dat wordt allemaal maar sporadisch weergegeven,
In plaats daarvan veel geneuzel met flashbacks en Alzheimergedoe.

Had dan liever een Oliver Stone achtige verfilming gezien.

avatar van joey1973
Als er maar een gedeelte waar is van de over gedramatiseerde privé Thatcher, dan was het een enorme b*tch, en niet alleen als prime minister. Ik vraag me af of ze aan het eind van haar periode al niet dement was; een gelijke belasting voor iedereen? zowel voor de armen als de miljonairs..... wat een mafkees.
Als oude punker had ik vroeger al de pest an haar, dat is nu niet afgenomen.

Oké goed geacteerd, maar voor mijn gevoel op de automatische piloot en absoluut niet meeslepend genoeg.
Te weinig over haar politieke besluiten en over haar trieste gezinsleven, en te veel over haar als oude demente dame.
Sloeg voor mij de plank volkomen mis, helaas, ik houd wel van dit soort films normaal.

avatar van mnrk
We will stand on principle... or we will not stand at all.

Ik vond dit toch wel een prima film over Margaret Thatcher, natuurlijk hadden ze over bepaalde zaken wat meer kunnen vertellen/laten zien, maar dat is nu eenmaal niet gebeurd.

Het geweldige acteerwerk van Meryl Streep maakt zeer veel goed en zorgt ook voor de juiste stemming/sfeer bij deze film...

Vreselijke tijdverspilling.