The Iron Lady (2011)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Phyllida Lloyd
met Meryl Streep, Jim Broadbent en Anthony Head

The Iron Lady vertelt over het verhaal achter Margaret Thatcher, die zich door de obstakels van geslacht en klasse wist heen te slaan om zo gehoord te worden als vrouw in een door mannen gedomineerde politieke wereld. Het verhaal gaat over macht en de prijs die daarvoor moet worden betaald. Tevens biedt het een portret van van een bijzondere en complexe dame.

avatar van Bambiz0r
Reinbo schreef:

Kwam voor zo ver de film over haar ambtsperiode ging toch redelijk aan bod? Ze was verre van onveschillig, kwam zelf immers uit een kruideniersmilieu. Ze begreep enkel goed dat je met zachte maatregelen stinkende wonden kreeg en bracht GB vanuit een crises naar een periode van grote welvaart. Iets waar ook de zwakkere van meeproviteerden. Zo werkt economie nu eenmaal.

Film ga ik straks pas bekijken, dus over acteerprestaties kan ik alvast niks zeggen.

avatar van helleke
Ik vond het eerder een oneerbiedige verfilming van Margaret Thatcher.
De helft van de film draaide namelijk om haar gebrekkige gezondheidstoestand.
Gelukkig was er nog Meryl Streep, die de rol van 'iron lady' prima vertolkte.
3 sterren.

avatar van cor1946
Ik vond het maar niks deze film met dat gemaakte engels praten. Ik had er na bijna 1 uur kijken genoeg van.De gelijkenis met echte Thatcher was wel oke.

avatar van Uzza_Sparta

helemaal mee eens

Bambiz0r schreef:
Als je nationalistische gevoelens loopt aan te wakkeren door oorlogje te gaan spelen en zo eigen burgers (om nog maar te zwijgen van Argentijnen) de dood in jaagt, lijkt het me toch niet dat je een verstandig premier bent. Van het moment dat er doden vallen is je 'tactiek' in se een slechte. Tenzij jij zo'n type bent dat 'een paar opofferen ten voordele van meerderheid' steunt. .....

wat een onzin

Dus volgens jou is het dus geen probleem als die Argentijnen de Falklands binnen vallen? Of de Duitsers toen ze Nederland binnen vallen tijdens de tweedewereldoorlog? - Dat komt precies op hetzelfde neer.

En voordat je tot een pro-Argentijnse conclusie komt, wat zou gebeuren als Marokko ineens de Canarische Eilanden zou aanvallen? Dan ineens niet acceptabel?

Falklands zijn nooit van Argentina geweest. Falklands bestond zelfs voordat er een Argentina was

avatar van akira124
En ze zijn ook nooit van Engeland geweest. Die hebben het ook maar toegeeigend

avatar van miss_efron
Als het concept mij interesseert vind ik het altijd wel leuk om een biografie te zien.Zeker omdat Meryl Streep hierin mee doet moest ik hem zien.In het begin dacht ik dat het leven van Margaret Thatcher mij eerder niet ging boeien.Maar ik was verkeerd.

Met de nodige dosis humor van Margaret Thatcher herself en een paar hele mooie levenslessen vond ik dit een zeer bijzondere film.Verdiende oscar voor best actress and best make-up.Een ijzersterke rol neergezet door Streep!

avatar van SimonV
Goede en originele manier van een biografie verfilmen. In plaats van keurig chronologisch te gaan, zit het verhaal filmisch goed in elkaar. Maryl Streep is ijzersterk in haar rol. Ik vond het britse praten op een gegeven moment irritant, maar in oude clips op you-tube zag ik dat het wel degelijk klopte. Toont ook een breekbare kant van de IJzeren Dame.

avatar van Jessen0wnt
Vloeiende film waar montage en Meryl Streep het meeste licht weten uit te stralen. Geweldige prestatie en prachtige grime. Afgezien van het alzheimer-man-akkefietje een zeer geslaagde film. 4 sterren

avatar van NERD
Waardeloze lege film. Het ene moment zit je te kijken naar de publieke Margaret Thatcher, waar dan ook werkelijk niets nieuws en interessants naar voren gebracht wordt. Het andere moment zit je naar een seniele oude vrouw te kijken die worstelt met de dood van haar man... wat ook geen bijster interessant onderwerp is.

Meryl Streep doet het niet slecht overigens. Gewoon een heel oninteressante film. 2 sterren.

avatar van Filmfan74
Indrukwekkende film over een indrukwekkende vrouw. Ik mag dan wel een linkse rakker zijn, eeze rechtse dame maakt de feminist in mij heel trots. Mooi hoe ze zowel ijzersterk als kwetsbaar wordt neergezet. Schitterend hoe ze in haar opvallende lichtblauwe pakje, handtas, hoedje en hoge hakken onkreukbaar in een zee van zwarte pakken staat.
Deze vrouw heeft de term 'girlpower' eigenhandig uitgevonden en dat draagt deze biografie goed uit. De liefde voor haar man vond ik erg ontroerend.

Dominootje
Was niks mis met de film, vond het verhaal alleen niet zo boeiend genoeg, maarja politiek hè.
Thatcher was wel een boeiende vertolking, waar ik er dan ook maar op vertrouw dat dit redelijk overeenstemt met de werkelijkheid.

avatar van Uzza_Sparta
akira124 schreef:
En ze zijn ook nooit van Engeland geweest. Die hebben het ook maar toegeeigend

en je punt is?

De Falklands zijn altijd van de Britten geweest, lang voordat er een Argentina bestond.

Het is zelfs zo dat ongeveer 200 jaar geleden was Buenos Aires ook nog bezet door de Britten omdat Spanje in handen was van Napoleaans Frankrijk.

Er was toen geen Argentina.

Maar anders moet Nederland misschien die ABC eilanden terug geven aan Venezuala? - net zo logisch

Reinbo
Ik ben 6 jaar geleden op de Falklands geweest. Er is geen plek op aarde die meer Brits is, ze hadden er zelfs nog zo'n rode telefooncel.

Voor op vakantie ?

avatar van seantogood
Lekkere drama zal ik maar zeggen. Het is aardig te volgen en het voelt nergens te traag aan.
Acteer werk is echt goed en de juiste acteurs zijn uitgekozen.
Lachje voor Meryl Streep en Jim Braodbent. Wat spelen zijn eerlijk, ook hun jongere versies vind ik prima!

De geluids fx zijn ook goed en niet te overdreven gebruikt. Ze worden op de juiste moment gebruikt en geven de film extra sfeer.

Muziek doet Thomas Newmand het ook goed en de film krijgt daardoor ook een lichte magische gevoel.

Mooie film dat het portret weergeeft van een sterke onafhankelijke mooie vrouw, die meer wilt bereiken dan ieder haar inschat.

That's the spirit!

mooi verhaal

avatar van HALVE TAMME.
Jessen0wnt schreef:

Niks aan toe te voegen.

avatar van An B
NERD schreef:

Helemaal mee eens. Zij heeft een enerverend leven gehad en dan weten ze niet veel anders uit te lichten dan dat ze dementerend is. Deze film doet Margaret Thatcher totaal geen eer aan.

avatar van Pazmaster
Tsja, wat moet ik hier van zeggen... Er wordt wel goed geacteerd en het verhaal gaat nu eenmaal over het leven van MT. Toch vind ik er niet veel aan en was ik blij dat ie afgelopen was. Het wordt ook nergens echt interessant, spannend , dramatisch, grappig, of iets anders. Het is een vrij vlakke film. Ik kon me er niet echt mee vermaken. Desondanks is het toch wel goed gedaan door Meryl natuurlijk, die de film enigszins een beetje heeft kunnen redden. Ik geef 3 magere sterren

avatar van Querelle
Op zich hele sprankelende en vlotte biopic die het statische van veel andere biopics knap omzeilt, en een actrice in de hoofdrol heeft die ondanks haar status alsnog boven zichzelf uitstijgt. Verbluffende rol van Meryl Streep.
Heb alleen moeite met de dramatische kunstgreep om een bejaarde vrouw met haar overleden echtgenoot constant in discussie te zien gaan. Al vaker gezien in films, zoals bijvoorbeeld bij Annie MG, waar het wellicht wat passender was, maar hier haalt het toch teveel de angel uit het drama, ook de flow lijdt eronder en het is gewoon niet echt een "geloofwaardige" en mooie kunstgreep om een verhaal aan op te hangen. Uiteindelijk wordt het wel gebruikt om haar karakter te duiden: Door wilskracht zelfs de ingewikkelde psyche de baas blijven. Maar tegen die tijd was het ook echt helemaal uitgespeeld.

Driello
Ongelooflijk hoe men het leven van een zo'n prominent figuur op het toneel van de wereldpolitiek zo ontzettend warrig en oninteressant kan weergeven. Door het politieke leven van Thatcher naar de achtergrond te drukken met de dementie-aanvallen en de terugblikken-opbouw is er van een enorm interessant gegeven een tenenkrommend verhikel gebouwd die overkomt als een poging 'iets heel anders te doen'. Een poging die niet geslaagd is. Er gebeurde veel ten tijde van Thatchers bewind en het komt er in deze film maar zeer mondjesmaat uit. Dat allemaal door het gezeur en geneuzeld over de dementie en het mijmerende terug kijken. Er is een enorm contrast tussen de oersterke politica die een hele, conservatieve natie aan zich wist te binden en het zwakke oude vrouwtje dat mijmerend terugblikt. Daar zit een geweldige film in door een weloverwogen keuze te maken. Mijn inziens is deze keuze hier gewaagd, maar niet geslaagd. Het maakt er, excusez le mot, een zeikfilm van. Of het optreden van Streep oscar-waardig is vind ik moeilijk te beoordelen. Het leek me niet zo moelijke rol om te spelen, eerlijk gezegd, en het vonkte nergens.

Ik verwachtte niet dat dit een boeiende of spannende film zou zijn, maar hij is wel interessant.
De hoofdrol door Meryl Streep is ronduit verbluffend, je zou soms denken dat de echte Iron Lady aan het woord is, echt verdiend de Oscar die ze hiervoor heeft ontvangen.
Dat Margaret Tatcher een wel heel speciale vrouw was die haar wil kon doordrijven al had ze dan niet altijd gelijk, toont deze film duidelijk.
Geen boeiend verhaal dus, maar wel een film die stukken beter is dan de 'Margaret' uit 2009 die ik eerder heb gezien.
Deze film kan ik warm aanbevelen, al is het alleen maar voor de prachtprestatie van Meryl Streep.

avatar van jolof12345
Een film met goed acteerwerk.
Meer niet.
Geen boeiende film, misschien voor de Engelsen.
Erg saai

avatar van Toontje35
Meryl Streep is inderdaad verbluffend. Alleen daarom al het hoge cijfer.
Verhaal wordt toch wel boeiend gebracht.
Ontroerend mooie film gewoon

avatar van JJ_D
Op den duur gewoon vervelend. Uitgangspunt is niet interessant: veel herhaling bij de dementerende Tatcher, en weinig diepgang in de zaken die echt interessant zijn, met name haar ambtsperiode. Cinematografie is niet slecht, maar script bevat veel clichés en dat stoort. Veel irrelevante info ook: met slechts anderhalf uur is dit een redelijk lange zit. Als film dus toch wat mislukt, hoewel 'ie zeker goed gemaakt is. Jammer, want dit brokje recente geschiedenis interesseert me wel.

Eigenlijk verwoordt Driello hier heel goed hoe ik me voelde na het zien van deze film. Het had heel wat moois kunnen worden, en het is op zich ook wel mooi, maar het accent ligt enorm op de oude, dementerende Thatcher en de flashbacks zijn hier en daar op het irritante af fragmentarisch. Meryl Streep is een groot actrice en haar vertolking is mooi, maar ja... er had gewoon meer in gezeten als de mijmer-scenes wat korter waren geweest. Toch me niet verveeld bij deze film en dus 3,5 ster.

avatar van Seifer
Reinbo schreef:

Sterker nog, de bewoners zelf willen niet eens onderdeel worden van Argentinië. Ze willen bij de Britten blijven, dus Argentinië heeft niks meer te willen.

Goed maar vrij eenzijdig portret van Margaret Thatcher.
Briljant vertolkt door Meryl Streep, hoewel Streep haar vele malen kwetsbaarder toont dan de ijzeren dame die we van tv kenden. Realistisch wellicht.
De film toont haar opvallend klein en eenzaam. De vrouw die nooit luistert en die alsmaar haar eigen zin doordramt. Een vrouw die niet helemaal serieus wordt genomen binnen haar eigen partij, maar toch zo lang aan de macht weet te blijven door haar ijzeren discipline en verbale overwicht.
Ik had erg te doen met haar man en kinderen, die volstrekt geen aandacht krijgen. Haar man probeert zich er met de nodige humor doorheen te slaan en er toch nog wat van te maken.
De vertelvorm met de terugblik vanuit het heden met flashbacks is misschien afgezaagd, maar vanuit het perspectief van een dementerende hoogbejaarde vrouw geeft het toch een overtuigende en originele invalshoek.
Wel jammer dat met zevenmijlslaarzen door haar leven wordt gegaan, daardoor mis je wat verdieping. Die verdieping zit overigens wel in het 'heden'.
De belangrijke gebeurtenissen uit haar leven worden erg fragmentarisch en schetsmatig behandeld, maar dat is ook wel inherent aan de gekozen vertelvorm.

avatar van wendyvortex
Tamelijk goede bio-pic, ten eerste al omdat Meryl Streep behoorlijk overtuigend is al Thatcher.
Verder zien we zowel de mijnwerkers-stakingen, de Falklandoorlog, de IRA en de poll-tax voorbij komen inclusief een uiteindelijk fataal aflopend inkijkje in haar manier van een regering leiden.
Grotendeels zien we de oudere Thatcher alleen door haar huis zwerven, tussen de herinneringen aan haar carriere en haar man.
Lijdt zoals gebruikelijk aan het bekende bio-pic-euvel: Het boek was beter! .... euh ik bedoel, we hebben dit allemaal al in het echt zien gebeuren en echt warme gevoelens hebben we zowiso al nooit gehad bij Thatcher.
Maar okay drukte natuurlijk een onmiskenbaar stempel op de jaren tachtig en zeker een interessant figuur voor een biografie, maar nieuwe feiten of al te veel vuiligheid moet je er niet bij verwachten.

Ondanks (wederom) perfecte rol Streep (en terecht met Oscar beloond) vond ik het script toch wat tegenvallen. Aspect 'dementie' vind ik te veel invloed hebben op het geheel wat het verhaal niet ten goede komt. De historische momenten maken het een boeiende film in combinatie met 'MT's' kijk op 'Society'.... Zeker anno 2012, waar we in Europa midden in een economische recessie zitten en er opgeroepen wordt tot 'de handen uit de mouwen te steken' (i.p.v. 'de hand op te houden'), voer voor menig politiek debat lijkt me....

Mooiste uitspraak van 'Maggie' (vrij vertaald): Vroeger was je iemand (lees: een gerespecteerd leider) als je iets had gedaan/gepresteerd, tegenwoordig wordt je beoordeeld op wie je bent (of: hoe men je wil/moet zien)......toch vrij actueel lijkt me..

3 sterren voor film/script, 0,5 voor prachtige rol Meryl Streep!