The Iron Lady (2011)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Phyllida Lloyd
met Meryl Streep, Jim Broadbent en Anthony Head

The Iron Lady vertelt over het verhaal achter Margaret Thatcher, die zich door de obstakels van geslacht en klasse wist heen te slaan om zo gehoord te worden als vrouw in een door mannen gedomineerde politieke wereld. Het verhaal gaat over macht en de prijs die daarvoor moet worden betaald. Tevens biedt het een portret van van een bijzondere en complexe dame.

avatar van Kisje
Ik kan niet wachten

avatar van Pieter Montana
Dat stemmetje zit alvast goed.

avatar van BenicioDelToro
Met Jim Broadbent als Mr. Thatcher!

avatar van JohnWilliams
Lijkt me geweldig, echt weer zo'n film voor Streep!

avatar van sofripa
Kolfje naar de hand van Streep..Wordt een zeker kijkavondje

avatar van jarno1975
Poster geplaatst.

avatar van moviemike
Ik weet nu al wie er binnenkort voor de zoveelste maal een oscarnominatie en misschien zelfs een derde oscar op zak zal hebben!

avatar van SnakeDoc
Eerste volledige trailer !

avatar van voskat
Ik heb Meryl Streep nooit indrukwekkender gezien. Dat worden Oscars!

4 *

Goede, 'degelijk' opgebouwde film. Wat ik niet verwacht had, was dat de hoogtijdagen van MT in flashbacks wordt verteld, vanuit het nu, waarin we haar door dementie steeds verder zien aftakelen. Hierdoor kreeg ik automatisch toch enige sympathie voor haar..Toch, want zo'n fijne tante leek ze me nou weer ook niet.
De film schakelt dus vaak tussen heden en verleden, waardoor ik het gevoel kreeg niet een compleet beeld van haar achtergrond en haar premierschap te krijgen. Je moet absoluut enige kennis hebben van de Britse politieke geschiedenis wil je er een beetje bijblijven. Maar goed, de mensen die dit niet hebben zullen misschien ook niet zo geinteresseerd zijn in deze film..

Meryl Streep is fantastisch, oscar(nominatie)waardig...met een eervolle vermelding voor Jim Broadbent die haar man speelt

avatar van Anatolia
estheur schreef:

Dat is dan ook altijd het gevaar met dit soort films. Je kijkt niet naar Thatcher - je kijkt naar Streep die haar best doet een Oscarwaardige rol neer te zetten en dan moet zo'n politiek personage natuurlijk ook sympathiek overkomen om de menselijke contrasten te benadrukken, zodat we de actrice die dat allemaal heeft geleerd op gerenommeerde toneelacademies er om kunnen prijzen.

Thatcher was Pinochets maatje. Daarmee is alles wel gezegd over deze trut.

avatar van SnakeDoc
Vandaag gezien. Je kijkt eigenlijk meer je ogen uit naar de waanzinnige rol van Meryl Streep dan dat je geboeid naar het verhaal zelf zit te kijken.

Even nachtje over slapen en dan maar beoordelen!

avatar van Uzza_Sparta
Anatolia schreef:
..... Thatcher was Pinochets maatje. Daarmee is alles wel gezegd over deze trut.

of Pinochet was Thatcher's maatje?

avatar van Pieter Montana
Heb de film nog niet gezien, maar weet iemand of ook het debat rond het zinken van de Belgrano ter sprake komt?

avatar van Naomi Watts
Uitsluitend archiefbeelden begreep ik.

avatar van Pieter Montana
Jammer, had graag het beruchte debat nog eens in filmversie willen terugzien. Fascinerend stukje geschiedenis uitgevochten in televisiedebatten..

avatar van SnakeDoc
Mijn eerste bios bezoek in 2012 ging naar de Iron Lady. Zoals ik gisteren al zei, het is fascinerend om te zien hoe briljant Meryl Streep de rol van Margaret Tatcher speelt. Daar krijg je sowieso 105 minuten geen genoeg van, maar het verhaal verder heeft weinig om handen en is niet altijd even interessant. Soms kwamen de flashbacks ook wat chaotisch over. Ook de constante aanwezigheid van haar man (in verzinsel vorm) begon snel wat irritant te worden.

Film is verder prima uit te zitten en de sfeer is prima.

Meryl Streep kan vast een jurk uitzoeken voor de Oscar uitreiking, want ik denk dat er weinig anderen zijn die het haar echt moeilijk kunnen maken.

avatar van JohnWilliams
Volgens mij een film waar het genie Streep weer kan los gaan, de Golden Globe oogt dan ook heel terecht en zorgt ervoor dat ik meer en meer naar deze film uitkijk (ik moet echt even met iemand gaan )

avatar van Redlop
Het verhaal wordt verteld vanuit een dementerende Thatcher. Die dementie neemt een groot deel van het verhaal in beslag, misschien iets teveel, maar het is juist in die hoedanigheid dat Streep op haar allerbest is.

De film pleit het beleid van Thatcher absoluut niet vrij, zeker als haar eigen partij roept dat het land beter af is zonder haar.

avatar van wibro
Redlop schreef:

En juist daarom wist deze film mij onvoldoende te boeien. Die dementerende Thatcher interesseerde mij namelijk hoegenaamd helemaal niks, ondanks het sterke acteren van Meryl Streep. Ik houd ook helemaal niet van dat gespring in de tijd. Dat deed de film "J. Edgar" voor mij ook al de das om. Pak een bepaalde periode uit het leven van een grote persoonlijkheid en maak daar een film over. Deze film moest het van mij dan ook helemaal hebben van het verhaal van de fysiek en mentaal sterke Thatcher als Prime Minister van de UK. Daar had van mij de hele film over mogen gaan. Vooral de scènes met Thatcher waarin zij de bijnaam als Iron Lady volledig waarmaakte, zoals bij voorbeeld hoe zij de oorlog tegen Argentinië doordrukte, vond ik ijzersterk.

avatar van Stephan
Streep is geen mens.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Ow...

avatar van Uzza_Sparta
Pieter Montana schreef:

binnen of buiten "een exclusion zone" - who cares?
Die Argentijnen, of hun junta, wilde zo graag een oorlog toen met GB. Dat hun grootste schip vernietigd en buitenspel is gezet. jammer dan. Hadden ze geen oorlog met de Britten moeten uitlokken

Die debat stelde erg weinig voor in het leven van Thatcher, en je kan in een film niet alles gaan vertellen.

Over de Falklandsoorlog zelf raad ik de BBC Tv-film Tumbledown met Colin Firth aan

Tumbledown (1988)

avatar van notsub
De film is vooral een Meryl Streep in topvorm. Als je de details bijvoorbeeld in haar gelaat volgt, zie dat aan elk klein dingetje is gedacht. Heel knap. De film vertelt aan de hand van herinneringen van een dementerende oude Thatcher haar levensverhaal. Deze aanpak zorgt er voor dat het geen documentaire wordt, maar die oude dame is net te vaak in beeld. En dat is nu net niet zo boeiend. Gelukkig geven de scenes van de jongere Thatcher en enkele archiefbeelden wel een mooi beeld van deze ijzeren dame.

Ik vond het vooral een ontroerende film en ik heb een paar keer tranen in mijn ogen gekregen.
Margret Thatcher is nooit mijn favoriet geweest (als destijds PSP'er), maar je krijgt nu een ander beeld van haar dan enkel die IJzeren dame die met harde hand regeerde: een mens van vlees en bloed.
Het was "leuk" om al die fragmenten terug te zien van de aanslagen door de IRA, de Falklandoorlog, de stakingen en de oproer.

Een jongere die Margret Thatcher alleen uit de schoolboeken kent, zal wellicht niet snel naar deze film gaan, maar ook hen raad ik deze film aan als stukje geschiedenis en vooral omdat Thatcher de eerste vrouwelijke premier was en er niet veel hebben gevolgd. Tijd voor een moderner Nederland!

p.s. Meneer Thatcher had niet door een betere acteur gespeeld kunnen worden. En ook Streep was volledig in haar element: ze was The Iron Lady

Meryl Streep heeft weer een rol kunnen vinden die zij alleen aan kan, en dus is het al weer zeker dat ze de oscar gaat winnen, en dan gaat ze weer heel verbaasd acteren alsof ze het niet verwacht heeft...net zoals bij the globes terwijl iedereen al lang weet dat zij niet kan verliezen.

avatar van Guzziking
Film gisteravond gezien in de bioscoop. Tour de force van Meryl Streep.

Een dag later bedacht ik me toch dat ze meer uit deze film hadden kunnen halen, maar das natuurlijk mijn persoonlijke mening. Misschien was het goed geweest om parallel aan het verhaal, beter te laten zien, wat de gevolgen waren van het 'radicale' beleid van Thatcher op normale (mijnwerkers) gezinnen, oid, na door haar genomen maatregelen.

Ook opmerkelijk dat er niets te zien is van de relatie Thatcher, met het Engels koningshuis.
Waarschijnlijk te delicaat...?

avatar van Number23