The Iron Lady (2011)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Phyllida Lloyd
met Meryl Streep, Jim Broadbent en Anthony Head

The Iron Lady vertelt over het verhaal achter Margaret Thatcher, die zich door de obstakels van geslacht en klasse wist heen te slaan om zo gehoord te worden als vrouw in een door mannen gedomineerde politieke wereld. Het verhaal gaat over macht en de prijs die daarvoor moet worden betaald. Tevens biedt het een portret van van een bijzondere en complexe dame.

avatar van JohnWilliams
Als het aan mij ligt wint Streep in ieder geval een oscar

avatar van Naomi Watts
Maar je hebt deze niet gezien maar ze mag 'm wel winnen? Apart..

Een deel van de film gaat over Tatcher al een bejaarde, wat verwarde dame. Dat gedeelte vind ik echter wel het komische deel van de film. Als ik de regisseur was geweest had ik wat meer scenes laten zien met Tatcher in het parlement en als voorzitter van de ministerraad. Daar was nog meer uit te halen. Verder... een geweldige film.

avatar van Stephan
Als Meryl deze Oscar niet wint weet ik het niet meer.

wibro schreef:
En juist daarom wist deze film mij onvoldoende te boeien. Die dementerende Thatcher interesseerde mij namelijk hoegenaamd helemaal niks, ondanks het sterke acteren van Meryl Streep. (...) Pak een bepaalde periode uit het leven van een grote persoonlijkheid en maak daar een film over. Deze film moest het van mij dan ook helemaal hebben van het verhaal van de fysiek en mentaal sterke Thatcher als Prime Minister van de UK. Daar had van mij de hele film over mogen gaan. Vooral de scènes met Thatcher waarin zij de bijnaam als Iron Lady volledig waarmaakte, zoals bij voorbeeld hoe zij de oorlog tegen Argentinië doordrukte, vond ik ijzersterk.

Helemaal mee eens. Ik was voor de film niet bekend met Thatcher (op haar reputatie na) en was zeer benieuwd naar een portret van haar als persoon. De belangrijke keuzes die zij maakte in haar carrière die haar reputatie gevormd hebben, en hoe deze tot stand zijn gekomen, zijn naar mijns inzien erg onderbelicht geraakt. Bijvoorbeeld de inpact op haar (en haar gezin) van de geplaatste bom. Ik had ook graag wat meer uitwerking gezien, zoals ze wel gedaan hebben bij de aanval op de Belgrano.

Voor de acteerprestaties van Streep en de boeiende sfeer 2*.

avatar van The One Ring
Het is opvallend dat er bij The Iron Lady bijna alleen maar over Streep gepraat wordt, terwijl de film eromheen een stuk merkwaardiger is. Over Streep heb ik eigenlijk niet eens zoveel te zeggen, omdat dit gewoon is wat Streep altijd doet: technisch perfect acteren zonder onder de huid van het personage te kruipen en mij als kijker mee te slepen. Ik ben blij dat ik zo langzamerhand meer stemmen hoor van dat de verplichte Oscarnominatie voor Streep hier wat overdreven is. Men lijkt Streep wel te nomineren uit gewoonte. Dat ze de prijs waarschijnlijk gaat winnen is absurd. Ik durf iedereen uit te dagen om We Need to Talk About Kevin te zien en met een serieus gezicht te zeggen dat Streep beter is in The Iron Lady dan Tilda Swinton in die film.

Wat me het meest interesseert hier is wat een aparte film The Iron Lady is geworden. Geen enkel bericht gaf mij het idee iets anders te hoeven vermoeden dan gewoon weer een conventionele biopic. Echter qua stijl is het toch wel een ander verhaal, want volgens mij heb ik nog nooit zo'n bombastische biopic gezien. Vette camerastandpunten, extreme close-ups, karikaturale acteerprestaties, gekunstelde settings en een soundtrack (dus zowel geluidseffecten als muziek) die zo uit Transformers had kunnen komen: alles is zo over-the-top dat het een poging tot camp lijkt. Het is wat dat betreft niet eens zo wonderlijk dat Phyllida Lloyd hiervoor een (barslechte) musical heeft gemaakt, want deze film krijgt doodleuk dezelfde behandeling. Dit is meer Eisensteins Ivan the Terrible dan Frears' The Queen. Als de film de bombast en de kitsch nog wat verder had opgevoerd, zoals in Ivan the Terrible had ik het waarschijnlijk nog best leuk gevonden ook, maar helaas probeert de film meteen toch ook een serieuze film over Thatcher te zijn.

Op zich zou zo'n audiovisueel afwijkende biopic verfrissend kunnen werken, ware het niet dat het allemaal niet mooi is (Lloyd is gewoon een verschrikkelijke regisseur, die ik in de toekomst hoop te negeren) en vooral dat het niet werkt om het verhaal van Thatcher te vertellen. Als biopic is dit niet meer dan oppervlakte. Alle belangrijke moment komen aan bod en krijgen net genoeg context om begrijpelijk te zijn, maar daar is alles mee gezegd. Niets wekt de indruk dat ook maar iemand die aan deze film heeft meegewerkt heeft interesse had in Britse geschiedenis of politiek. De film komt dan ook uiteindelijk niet verder dan te zeggen dat Thatcher een trotse vrouw is met een ijzeren wil die haar zin doordrijft. Dat is het en dat is al ook al meteen duidelijk. Wat voor een invloed dat karakter op haar land had wordt zo min mogelijk duidelijk gemaakt, want de Lloyd en scenarioschrijver Morgan lijken het absoluut niet aan te durven om ook maar geassocieerd te worden met een mogelijke politieke mening, zelfs niet met een objectieve blik. Het grootste schandaal van The Iron Lady is dat er uiteindelijk geen oordeel (positief of negatief) geveld wordt over Thatcher de politicus, maar wel over hoe ze als gezinsvrouw was. Dat is kennelijk waar de interesse van Lloyd en Morgan lag en ze laten vooral zien dat Thatcher vervreemd is van haar kinderen en een goede maar soms lastige band had met haar conventionelere man. Ik denk dat dit ook de reden is waarom de momenten in het heden met een dementerende Thatcher de overhand krijgen. De flashbacks worden telkens gestart door waanbeelden waarin Thatcher haar overleden man ziet. Dit is bizar aangezien Dennis Thatcher overduidelijk geen hand had in het politieke leven van zijn vrouw en nauwelijks een rol speelt in de flashbacks. Een bizarre structuur, eigenlijk gewoon twee films ineen (Thatcher de politicus en de dementerende Thatcher) die nooit echt als een geheel voelen.

En waar eindigt het? Met Thatcher die alleen een theekopje schoonmaakt, ondanks dat ze aan het begin van haar carrière gezworen heeft geen huisvrouw te worden die zich met dergelijke taken bezighoudt. Waarom dit einde? In feite zeggen Lloyd en Morgan hier gewoon doodleuk dat Thatcher ondanks haar tijd als premier uiteindelijk toch een huisvrouw is geworden, alsof haar politieke carrière geen indruk heeft achter gelaten. Ze is toch maar een gewone vrouw, alleen dan wel eentje die ook nog eens gefaald heeft in haar gezinsleven. Ik denk dat zelfs Thatchers grootste tegenstanders dit een onpassend slot zullen vinden voor een film over haar leven.

Een rotslechte film dus, misschien wel de slechtste biopic die je kunt bedenken en in ieder geval dé biopic die het minste voeling lijkt te hebben gehad met de persoon die geportretteerd wordt en de geschiedenis die haar zo gemaakt heeft. Ik overdrijf niet als ik zeg dat de titel alles zegt wat de film te zeggen heeft over Thatcher: ze was een ijzeren dame. Als je de titel gelezen hebt kun je de film overslaan.

Super film! Meryl Streep heeft een oscar-waardige performance neergezet met haar vertolking van Margaret Thatcher. De film heeft mijn aandacht er de hele tijd bij weten te houden en was van begin tot einde boeiend. Het geeft een goed beeld van Thatcher's leven en haar gevecht in de mannenwereld om een plaats te verdienen in de politiek. Hoewel je het niet eens hoeft te zijn met haar standpunten en manier van regeren, kun je toch echt genieten van haar optredens als prime minister en als vrouw. Wat een uitzonderlijk mens. Dit weet Meryl Streep vlekkeloos over te brengen.

Mijn enige kritiek zou zijn dat ik wel wat meer van de sterke vrouw die Thatcher was, had willen terug zien. Naar mijn idee werd er iets te veel gericht op het feit dat ze nu dement is. Als je opnames terug ziet van hoe Thatcher was als prime minister, dan was het een harde vrouw met een sterke wil en mening, maar had tegelijkertijd ook veel humor. Dit komt naar mijn idee iets te weinig terug in de film.

Maar, door de ijzer sterke transformatie op het doek van mevrouw Streep naar mevrouw Thatcher, zie ik dit zonder twijfel door de vingers.

Zeker een aanrader en krijgt deze film daarom 4* van mij!

avatar van jacobine_rodijk
Flinke teleurstelling van één van mijn favoriete scenaristen op dit moment, Abi Morgan, wiens overige werk uit 2011 - BBC's The Hour en Shame - vrij hoog heb zitten. Voor Streep deed ik het sowieso dan ook al niet; dat zij 't Zwitserse zakmes is onder actrices wist ik al.

Cruciale (?) momenten uit Thatcher's verleden worden ingewisseld met het Thatcher uit het heden, wiens seniliteit - naarmate de speelduur vorderd - steeds verder afbrokkelt om een contrast tussen toen en nu te tonen? Haar motivaties uit te lichten? Weet het niet, kon er in ieder geval weinig mee.

Vrees voor J. Edgar, die praktisch dezelfde kritieken ontving als deze 'biopic;' een film die volledig afhankelijk is van een sterke hoofdrol.

avatar van Drs. DAJA
Mwoi, mwoi... de film heeft een beetje hetzelfde probleem als J. Edgar, die flashback structuur houdt je te veel op afstand. De oudere Margaret Tatcher werkt goed en is overtuigend maar waar het mijn inziens bij deze film om gaat, haar leven, blijven we emotioneel veel te ver op afstand. Meryl Streep in de hoofdrol is natuurlijk instant oscar-materiaal en het grote probleem ligt hem toch echt in het scenario. Die hele trent van zielige oude mensen die in een biopic terugkijken mag van mij de deur uit, sleep me met zo'n film gewoon mee in de gevoelens en twijfels van het moment. Da's veel leuker.

avatar van james_cameron
Opmerkelijke rol van Streep in een verder wat onopvallende biopic. De flashback-structuur is niet altijd even gelukkig gekozen, waardoor vooral het begin van de film wat moeizaam verloopt. Verder is het allemaal vakkundig in elkaar gezet en onderhoudend genoeg, maar echt meeslepend wil het maar niet worden.

avatar van madmax1
Geknipte rol voor Meryl Streep die niet alleen goed speelt maar ook de gelijkenis komt redelijk over een.
Goed gemaakt politiek drama over in die tijd toch wel een belangrijk dominante verschijning als heerseres in de gespannen toestanden in Engeland.

avatar van olbo
Prima film. De geschiedenis van Thatcher in een notendop. Had weinig verwachtingen door de lage rating op IMDb, maar dat komt misschien door de amerikaanse stemmers die niet weten wie Thatcher is/was (laat staan waar Engeland ligt).

avatar van Keane1983
Ik heb altijd gedacht dat miss Thatcher een van de medogelooste primier was die Engeland kende. Een erg harde en strikte vrouw.
Nu moet ik bekennen dat ik Meryl Streep een erg overtuigende Thatcheer neer vond zetten, maar om te zeggen dat de "strengheid" nu echt van het beeld afspat....nou nee!.
Er wordt veel afgewisseld tussen hede en nu. Dit werkte soms wat verwarrend en choatisch.
En daarbij vond ik het niet veel meerwaarde hebben of toevoegen aan het verhaal.
Ik had veel liever het verleden gezien waarin Thacher echt deed regeren.
Voor mijn gevoel hebben ze heel veel situaties in iets meer dan 1 1/2 uur willen proppen, wat bij de uitwerking niet echt ten goede is gekomen.
Van mij een 3,5* Maar dit meer omdat ik met erg veel plezier naar Meryl heb gekeken.

Een weergaloze Meryl Streep (een verbluffende imitatie en ze is nauwelijks te herkennen), echter bij het kijken naar deze film bekroop me hetzelfde gevoel als bij het kijken naar 'La Môme': een ijzersterke hoofdrol zegt niets over de film zelf, want die is teleurstellend. Sentimentele, gezwollen, kitschige stukjes, zonder verklaringen en analyse. De sprongen in de film maken het onmogelijk een beeld van de sterke vrouw Thatcher te krijgen. En je moet wel een hart van steen hebben om geen medelijden met deze personage te krijgen en volgens mij is dat niet terecht. Waarschijnlijk waren 105 minuten speelduur te kort om deze oud premier neer te zetten hoe of ze was.

avatar van Keane1983
gauke schreef:

Jij hebt de spijker op de kop geslagen . Perfect verwoord.

avatar van hannes64
The One Ring schreef:
Het is opvallend dat er bij The Iron Lady bijna alleen maar over Streep gepraat wordt, terwijl de film eromheen een stuk merkwaardiger is. Over Streep heb ik eigenlijk niet eens zoveel te zeggen, omdat dit gewoon is wat Streep altijd doet: technisch perfect acteren zonder onder de huid van het personage te kruipen en mij als kijker mee te slepen.. Als je de titel gelezen hebt kun je de film overslaan.

Een heel grote en goeie recensie, en ik moet zeggen....ik ga geheel met je mee.

avatar van Thomas83
Tatcher heb ik altijd wel een boeiend politiek figuur gevonden. Was dus wel aangenaam verrast toen ik hoorde van deze film, al helemaal omdat Streep de hoofdrol op zich zou nemen. Helaas is haar spel zo'n beetje het enige wat de film de moeite waard maakt voor mij. Ze speelt goed zonder echt in de buurt van haar top te komen in mijn ogen (knap hoe ze haar stem en accent nog redelijk weet te benaderen, het stoorde me niet eens), maar ik zag uiteindelijk vooral Streep en niet Tatcher, wat meer ligt aan de bekendheid van Streep dan haar prestaties denk ik.

Bovendien is de rol van Tatcher in de film niet echt goed uitgewerkt vind ik. De focus ligt helaas vooral op de oude en verwarde Tatcher (zonder dat er echt duidelijk een motief of zo uit naar voren komt) en niet op de harde politicus die ze was. Dat is gelijk ook mijn grootste kritiekpunt in de film. Er wordt geen echt duidelijke richting gekozen en de reeks aan bekende uitspraken en gebeurtenissen die we voorbij zien komen voelen alsof ze er een beetje plichtigmatig in zijn gegooid.

Verder zijn de montage en presentatie ook erg merkwaardig. Dingen als wat rare voice-overs, stomme camerastandpunten, slowmotion(!), shots van Tatcher en haar ministers die stoer op een rij door de gang lopen en meer van dat soort dingetjes. De soundtrack is ook wel erg bombastisch en de scènes in het parlement doen wel erg simpel en schreeuwerig aan. Vond van die kleine thema's zoals vrouw versus man en hogere klasse versus lagere klasse ook niet echt subtiel uitgewerkt.

De nodige flashbacks maken de boel alleen nog maar rommeliger. Vond de jonge Tatcher ook niet al te best gespeeld, met als dieptepunt als ze ten huwelijk wordt gevraagd. De teksten die ze uitkraamt alleen al. En zo bevat de film wel meer scènes die je doen zuchten, zoals wanneer tijdens een vergadering over stakingen het licht net uitvalt en Margaret zelf een lichtje opsteekt.

De overgang van de jonge en verlegen Margaret naar de sterke en harde vrouw die ze later is is wel erg bruusk, en in de scènes dat ze oud en verward is vond ik het niet echt realistisch hoe iedereen wel heel erg ongemakkelijk reageerde op haar gedrag. Haar dochter is ook een vervelend personage. Wat ik ook een beetje mis is dat grimmige jaren 80-sfeertje.

Natuurlijk heeft de film ook best zijn goede momenten. De scène rond de Falklandoorlog is al vrij aardig, en de vergaderingsscène Tatcher Chanchellor Howe er flink van langs geeft is goed gespeeld en zet Tatcher eindelijk eens effectief op een wat hardere manier neer. Vond Streep haar beste spel eigenlijk ook voor op het einde bewaren, al vind ik dit absolute niet de beste rol van het jaar.

Zoals iemand anders al opmerkte, onbegrijpelijk dat Tilda Swinton niet eens is genomineerd voor haar rol in We Need To Talk About Kevin. Die is beduidend beter. Hoe dan ook, The Iron Lady is uiteindelijk en wel overdreven neutrale en stuurloze biopic geworden, en het wat warrige en matige einde zegt eigenlijk al alles. 2.0*, uitsluitend voor Streep eigenlijk.

avatar van Donkerwoud
Ondergewaardeerd. Het probleem aan The Iron Lady is dat het veel meer het verhaal is van de bejaarde, bijna-demente Margaret Thatcher die haar herinneringen reconstrueert dan dat het een politieke film is. Het gaat er helemaal niet om of er een politiek sterke film neer wordt gezet die het bewind van Thatcher sociaal en maatschappelijk kan duiden, integendeel, de focus ligt puur op de menselijke kant achter de politieke figuur. Daarom moeten bepaalde fragmenten uit haar beruchte verleden dan ook bekeken worden vanuit de subjectieve inkleuring van Margaret Thatcher zelf. Wie een neutrale biopic verwacht komt bedrogen uit, want zo is het ook helemaal niet bedoeld.

Wat zo goed is aan The Iron Lady is dat het de desillusie van een oudere vrouw toont die terugkijkt op een roemrucht verleden dat er niet meer is. Haar herinneringen ''liegen''. Ze geven een overgeromantiseerd en simplistisch beeld van de werkelijkheid. Dat wordt nog eens onderstreept door die betreffende herinneringen te tonen met een zekere theatraliteit. De herinneringen zijn groots en bombastisch, bijna Shakespeariaans. Des te schrijnender dat we het bekijken vanuit de ogen van een demente Margarat Thatcher die het decorum om nog diezelfde kracht uit te kunnen stralen bijna niet meer kan opbrengen. Uiteindelijk gaat het in de eerste plaats over een dementerende vrouw die grip probeert te krijgen op haar eigen aftakeling.

avatar van missl
Mooie film over het leven van Thatcher en vanuit haar optiek gefilmd. Streep doet wat ze altijd doet en doet dat goed. Van mij had de film wel wat langer mogen duren met dan wat meer informatie over haar politieke tijd.

avatar van ardbeg41
Ijzersterke performance van Meryl Streep ! Ze laat Thatcher niet alleen overkomen zoals ze was en we haar kennen, maar ook de gevoeligheid van dementie en het toch toegeven dat het leven niet altijd zo gaat zoals je het wil.
Als ik er een tweede keer naar zou gaan kijken is het eerder om de Thatcher van nu, met de dementie, dan om het historisch karakter.

mooie film, goed gespeeld, wist eigenlijk niet dat ze aan het dementeren was...jammer...

avatar van Metalfist
It used to be about trying to do something. Now it's about trying to be someone

Ik ga nu niet zeggen dat ik meteen een enorme Oscar fan ben gewonnen maar als er één actrice is die het gouden beeldje mocht meenemen dan is het Michelle Williams voor haar rol in My Week With Marilyn. Maar volgens velen was de performance van Meryl Streep in The Iron Lady evenwaardig of misschien zelfs beter. Hoog tijd dus om dit maar eens voor mezelf uit te zoeken dus daarstraks me met ons moeder in een praktisch lege zaal gezet voor The Iron Lady.

Ik zal me niet meteen profileren als een grote Margaret Thatcher kenner, verre van zelfs want met uitzondering van de Iron Maiden satire met de cover van de single Sanctuary waarin mascotte Eddie zich over het lijk van Thatcher buigt met een mes en de opvolger Women in Uniform waarin Thatcher Eddie te lijf gaat met een machinegeweer wist ik maar erg weinig van de eerste vrouwelijke Britse premier. Het is op dit gebied dat de film in mijn ogen dan ook een tikkeltje in de mist gaat want het blijft allemaal erg oppervlakkig. Persoonlijk heb ik niets tegen de vertelstructuur waarin gewerkt wordt met flashbacks maar dit zorgde af en toe voor wat verwarring. Neem nu een personage zoals Denis. Het wordt al van in het begin van de film duidelijk dat Thatcher hallucinaties heeft en dat haar man gestorven is maar bij een handvol scènes heb je werkelijk geen enkel idee of Denis nu in Thatchers hoofd zit of dat hij toen nog leefde. Enige tijdsaanduiding had dus wel prettig geweest.. De keuze om de film geheel uit het standpunt van de oude Thatcher te laten zien is op zich niet slecht maar het meest interessante aan de film was in mijn opzicht de geschiedenis zelf en hoe Thatcher heeft moeten opboksen tegen een mannenwereld. In dat opzicht is de film wel erg interessant te noemen, ik ga er dan ook maar van uit dat de film historisch correct is, want Thatcher wordt hier op een merkwaardige manier weergegeven. Ik zei daarjuist al dat ik niet veel weet over de Iron Lady zelf maar ik had toch altijd de indruk dat ze een erg strijdvaardige, kwade vrouw was die het land bijna in de vernieling hielp. Phyllida Lloyd zorgt dan ook voor een gulden middenweg want spreekt zich in de film zelf niet uit welke richting ze over Thatcher denkt.

De rol van Streep is inderdaad noemenswaardig maar om hier een Oscar aan te verlenen zou mij toch iets te ver gaan. Streep, pas de 2e keer dat ik haar eigenlijk zie spelen in een film, is vooral in Thatchers jonge jaren erg goed op dreef en is een genot om naar te kijken. Leuk trouwens om Anthony Head te zien verschijnen in een kleine bijrol. Als groot Buffy the Vampire Slayer fan haalde ik er Giles direct uit maar hier is hij uitstekend op zijn plaats. Sowieso altijd het gevoel gehad dat hij het best in dit soort personages tot zijn recht komt. Wat ook wel jammer is, zijn de vele 'cameos' in de film. Een groot aantal bekende personages passeert de revue maar de helft van de tijd moet je maar wat gokken wie het nu eigenlijk moet voorstellen. Soit, Jim Broadbent is ook wel erg geslaagd als de wederhelft van Thatcher in de vorm van haar man Denis. Hier en daar iets te karikaturaal had ik de indruk, of Denis moet effectief zo zijn geweest, maar over het algemeen wel geslaagd.

Of je de film goed zult vinden zal volgens mij redelijk hard afhangen van de instelling waarmee je aan de film start. Verwacht je een film die zich geheel op de politieke carrière van Thatcher concentreert dan kom je bedrogen uit want Lloyd regisseert een film die zich vooral bezig houd met de hersenspinsels van een oude dementerende vrouw. In ieder geval een interessante zit maar ik had er meer van verwacht eerlijk.

avatar van Uzza_Sparta
uiteindelijk gisteren in de bios gezien, en ik vond het een zeer goede film met sterke rollen van Streep als Thatcher, en Jim Broadbent als haar man Dennis.
een aanrader

avatar van Koerok
Dat het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van een dementerende Thatcher heeft me vanaf begin af aan gestoord. Hoe triest het ook mag zijn dat iemand aftakelt, het boeide me gewoon niet. En wat heeft het in vredesnaam te maken met de vrouw die bekend stond als de Iron Lady?
Ik had liever een chronologisch biopic gehad met meer inhoud. Nu wordt veel tijd verspeeld met scenes van Thatcher die visoenen heeft van haar overleden man. Streep speelt het allemaal natuurlijk wel fanatastisch.

avatar van Uzza_Sparta
Metalfist schreef:
It used to be about trying to do something. Now it's about trying to be someone

uitspraak klopt ook wel, en over de laatste 10 tot 15 jaar zijn terveel mensen dat gewoon vergeten, of beter gezegd willen dat niet meer weten.

Metalfist schreef:
.... ik ga er dan ook maar van uit dat de film historisch correct is, want Thatcher wordt hier op een merkwaardige manier weergegeven. .....

ja, alleen viel het mij wel op tijdens de film dat de historische archivebeelden niet altijd in chronologische volgorde komen, want de Falklands oorlog was in 1982, terwijl de Miners Strike, en die archivebeelden van veldslagen tussen miners en politie waren van de midden jaren 80. The Battle of Orgreave, vlakbij Sheffield, was zelfs in de zomer van 1984

Battle of Orgreave - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Maar in deze film zien we eerst de toestanden met die miners, en pas later de confrontatie, de oorlog en dan overwinning op de argentijnen.

avatar van Black Math
Aardig om eens gezien te hebben, maar niet veel meer dan dat. Het sterke punt van deze film is Meryl Streep, die ik echt geweldig vind, de rol is natuurlijk ook fantastisch, want Thatcher is op zich wel een boeiend persoon. Ik heb ook wel bewondering voor de Thatcher uit de film gekregen, al vraag ik me wel af of het echt zo is dat ze puur uit overtuiging die Falklandoorlog is aangegaan, zoals in de film wordt gesuggereerd. Als het klopt, ben ik het denk ik nog niet eens met haar opvattingen, maar kan ik zeker wel bewondering hebben voor hoe ze in de politiek staat: doen wat je denkt dat goed is, en niet doen waarvan je denkt dat het je populair maakt. Zo zouden meer politici mogen denken.

Acteerwerk is eigenlijk niet datgene waar ik mijn lol haal uit films, en op die vlakken stelt de film teleur. De verhaalstructuur is warrig, de raamvertelling vanuit dement standpunt had ook wat mij betreft niet gehoeven. Audiovisueel ook mislukt, al probeert men het wel af en toe wat camerastandpunten betreft. Uiteindelijk kom ik uit op 1,5*, vooral voor Streep en haar personage.

avatar van cantforgetyou
Ik ben gisteren met mijn vader naar de bios geweest. Wij vonden het een goede film. Thatcher wordt heel goed neergezet door Streep. Begrijpelijk dat ze weer een oscar heeft gewonnen. Dat heeft ze ook echt verdiend. Het is interessant om een beetje in het leven en de geschiedenis te kijken van Thatcher. Ik ga zeker op Wiki even nog meer opzoeken over haar. Ik had gehoord dat mensen het niet goed vonden om haar als dementerende vrouw neer te zetten, zoals ze nu is. Maar ik vind dat de makers Thatcher totaal niet belachelijk maken. Ben wel benieuwd hoe ze aan de informatie zijn gekomen hoe Thatcher nu is. En dat ze bijvoorbeeld echt melk gaat kopen in een supermarkt zonder bescherming.

avatar van Koerok
cantforgetyou schreef:
Maar ik vind dat de makers Thatcher totaal niet belachelijk maken.

Mee eens, alleen ik snap niet goed wat er interessant aan is. Je vraagt je ook af wat ze nu eigenlijk willen zeggen met deze film. Aan de ene kant laten ze zien hoe erg dementie is en aan de andere kant proberen ze een beeld te schetsen van een markante politici uit de jaren 80. Het een voegt weinig toe aan het andere wat mij betreft, en daardoor komt het halfslachtig over. Ik kreeg daardoor toch een beetje de indruk dat ze hebben willen scoren met het feit dat het hier Thatcher betreft die dement aan het worden is. Zo van, ach goh, ze was altijd zo'n sterke vrouw (iron lady).
Ik had dus liever een doorwrochte biopic gezien, met dan aan het eind een stuk over het feit dat ze inmiddels de ziekte van Alzheimer heeft..

avatar van Jessica71
Wat een teleurstelling....ik had graag een film gezien die het verhaal vertelt van de sterke persoonlijkheid en bevlogen premier die Thatcher was, het pakte niet zo uit. Veel te veel aandacht voor haar demente toestand, waardeloze keus om vanuit die invalshoek haar leven te beschrijven, doet zo weinig recht aan wie ze was.
Ik vind het verhaal nergens echt goed op ingaan. Bijvoorbeeld haar worsteling met haar moederrol of de wijze waarop ze gekozen wordt tot eerste vrouwelijke premier, alleen het hoedje af en een ander kapsel en wat stemoefeningen zal het niet geweest zijn.....,
Streep speelt goed, maar ik blijf maar kijken naar Streep die Thatcher goed speelt,, door het slechte scenario blijft het ook daarbij.

avatar van ZenZin
Indringende film over het naderend levenseinde en aftakaling.
Waarbij het in het geval van een ooit hooggeplaaste
nog contrastrijker en schrijnender overkomt dan anders.
Mijn en verler mening t.a.v Thatcher destijds was hoofdzakelijk gebaseerd op vooroordelen maar bij nader inzien was het een belangwekkender fenomeen - een vrouw als politiek leider en nog conservatief ook en een die niet over zich heen liet lopen - dan wij toen ( en velen tot de dag van vandaag) dachten .