The Iron Lady (2011)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Phyllida Lloyd
met Meryl Streep, Jim Broadbent en Anthony Head

The Iron Lady vertelt over het verhaal achter Margaret Thatcher, die zich door de obstakels van geslacht en klasse wist heen te slaan om zo gehoord te worden als vrouw in een door mannen gedomineerde politieke wereld. Het verhaal gaat over macht en de prijs die daarvoor moet worden betaald. Tevens biedt het een portret van van een bijzondere en complexe dame.

avatar van tommykonijn
Zelf wist ik niet zo goed wat ik moest verwachten van The Iron Lady, maar aangezien hij een aantal Oscars had gewonnen, heb ik het er toch maar op gewaagd. Uiteindelijk heb ik er gemengde gevoelens bij.

Het acteerwerk is het grootste pluspunt van de film. Meryl Streep draagt de film echt naar een hoger niveau met een erg sterke prestatie als Margaret Thatcher! De overige cast deed het ook wel goed. Wat erg opvalt aan deze film is de erg goede make-up. De gewonnen Oscar daarvoor is ook echt terecht! Ook is er veel aandacht besteed aan de decors, die er goed uitzagen. Daarnaast had de film ook best mooie muziek.

Maar dat zijn eigenlijk dan zowat de pluspunten. Het grootste nadeel is dat de film me niet het hele speelduur lang wist te boeien. Op het begin was ik nog wel benieuwd wat het ging worden, maar na een uur kreeg de film problemen mijn aandacht vast te houden. Af en toe echt een beetje aan de saaie kant, dus. Jammer, want verder heeft de film best wel wat goede elementen. Het is ook niet zo dat de film me echt helemaal niet boeide, want het verhaal opzicht sprak me wel aan. Alleen voelde het alsof er niet alles uit werd gehaald.

Al met al is dit best een aardige film. De ene Oscar is in ieder geval dik verdiend, en in de andere kan ik me ook wel vinden want Streep deed het echt goed. Alleen jammer dat de film halverwege voor mijn gevoel een beetje inzakte. Zeker aardig om eens te zien, maar een hoogvlieger is het imo niet.

avatar van roeman
Hele bijzonder film, die een tipje van de sluier oplicht. Vindt Streep werkelijk briljant als Thatcher. Zij draagt de film naar een hoger niveau. Hij kan niet overal even veel boeien maar het blijft goed genoeg als klein kijkje in de Engelse politieke keuken.
Thatcher is volgens mij niet de cold hearted b.tch zoals ze altijd wordt voorgesteld. Waarschijnlijk komt dit ook door de relatie met Denis, je voelde het respect en wederzijds begrip en liefde tussen die twee.
Ook de muziek, de autentieke beelden en de rest van de cast maakte de film een intressant tijdsbeeld. De oscar is dikverdient.

Licinius
Een film waar zoveel meer in had gezeten, maar die door bepaalde keuzes nogal een tegenvaller blijkt te zijn. Thatcher wordt neergezet als een verward oud vrouwtje dat terugkijkt op haar politiek leven. De flashbacks zijn fragmentarisch en worden niet voldoende uitgediept om echt interessant te worden, de scenes in de 'huidige tijd' halen de vaart uit het verhaal en zijn bij vlagen irritant. De keuze van de scenarioschrijvers om meer te gaan voor het concept van 1 vrouw tegen veel mannen dan een goed beeld te schetsen van de politieke opvattingen en beslissingen van deze 'iron lady', maakt de film uiteindelijk nogal oppervlakkig.

een prachtige ingetogen; die de tijd prachtig weergeeft; al heeft het karakter van de Iron Lady wel wat veel van het thema onverzettelijk. Maar een prachtige meeslepende film.

avatar van engelse
Om het zacht uit te drukken: ik ben GEEN fan van Streep.

Maar wat ze in deze film presteert is magistraal... ik heb geen Streep gezien in The Iron Lady, wel een MT.
Ondanks het feit dat de film heel traag gaat, ben je helemaal mee met de figuur Thatcher.

Ongelofelijk geloofwaardig neergezet door een actrice die ik niet mag... maar ze tilt deze prent op haar eentje naar een hoger niveau.

(Hij moest af met de steile opgang van MT, maar:) Chapeau!

avatar van araignee
Ik heb deze film deze maand voor het eerst gezien. Streep is voor mij sowieso één van de meest inspirerende actrices aller tijden. Zij was ook de enige reden voor mij om deze film te zien, vooraf kon ik moeilijk inschatten wat ik ervan moest verwachten.

Eerlijk is eerlijk, ik ben zeer aangenaam verrast. Het is een unieke film die ook nog een leuk beeld geeft over de politiek in Engeland. Een prachtig verhaal, goed acteerwerk en de tijdsprongen waren goed te volgen.

Wat mij betreft is deze film een echte aanrader.

avatar van Filmkriebel
Dit kon me dus niet boeien. Teveel verkeerde keuzes werden gemaakt. De film is erg fragmentarisch : de dementerende Thatcher die gesprekken met haar overleden echtgenoot voert vielen niet mee. Dennis Thatcher wordt als slungelig figuur zelfs redelijk belachelijk gemaakt. Die scène waar een aanslag tegen hen wordt gepleegd heeft een storend Mister Bean gehalte, wanneer hij met zijn kapotte schoenen van tussen het stof verschijnt. Aan het dementerende Thatcher gedoe wordt veel te veel tijd besteed. Waarom het niet eenvoudigweg bij een intro en een outro houden wat dat betreft?

De herinneringen aan haar bewind gingen mij beter af en de soms koppige en controversiële beslissingen die ze nam (Falkland oorlog, sluiting van steenkoolmijnen) komen goed naar voor, blijven bij de essentie en tonen veel meer van de sterke politieke persoonlijkheid die ze was. Streep is de geknipte actrice voor dit soort karakterrollen, en enkel hiervoor is de Iron Lady het zien waard.... gelukkig, want verder laat de aanpak te wensen over.

heb de film net gezien op Film 1.
Meryl streep zet een zeer sterk MT neer, en logisch dat ze 2 Oscars won.
maar de film is niet echt boeiend en zeer moeilijk te volgend.
ik werd niet echt mee gezogen in het verhaal, en moest echt moeite doen om er bij te blijven.

avatar van Ayres
Ik zie nu pas dat de big ben op haar hoofd staat. Ik dacht altijd dat ze sneller dan het licht bewoog op de poster. Dat vond ik al vreemd...

avatar van Decec
Een redelijk Drama/Biopic/Historiefilm...
Biopic is mijn genre niet...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende actrice Meryl Streep speelt redelijk goed...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid (Dolby Digital)...
Geen moeite waard...

avatar van Jawaddedadde
De eerste vrouwelijke prime minister van Groot-Britannië verdiende mijns insziens een betere film dan dit matige overgedramatiseerde verhaal.

Ik dacht op voorhand dat dit een biopic zou worden maar dat viel erg tegen. Het eerste half uur bijvoorbeeld kijken we alleen naar een dementerende Thatcher die nog steeds gelooft dat haar reeds overleden echtgenoot bij haar is. Leek meer op een film over een dementerende oude dame dan een biografische film over het leven van een politica.

Gaandeweg wordt er dan wel wat meer ingezoomd op haar politieke carrière maar veel te weinig naar mijn zin. Zo krijgen we vaak te horen hoe zwaar MT heeft moeten strijden in een door mannen gedomineerde stiel, maar dat gevoel kreeg ik niet terwijl ik naar de film keek. Ook belangrijke gebeurtenissen zoals de Falklandoorlog en de mijnwerkersstaking leken wel voetnoten. Want telkens opnieuw wordt er teruggeschakeld naar het heden.

Streep is verder wel geweldig. Haar fysieke gelijkenis met de echte Thatcher is treffend.

Gemiste kans.

avatar van morpheus2000
Goede film met een geweldig acterende Streep als Margaret Thatcher. Het geeft een prima beeld van hoe Thatcher door allerlei oorzaken als persoon/karakter werd gevormd in haar leven. En hoe duidelijk ze ook altijd was in haar tijd als Prime Minister, zo onduidelijk is alles nu voor haar als dementerende oude dame.

avatar van benthe
Ik kan over deze film geen oordeel vellen omdat ik na een kwartier stopte met kijken (was moe en wilde liever iets makkelijkers), maar ik geloof ook niet dat deze film het bij mij wordt. Het begint heel sloom en vooral heel vaag. Omdat ik Margaret Thatcher helemaal niet ken, geloof ik niet dat dit mijn film is. Toch jammer omdat Streep dat eerste kwartier al prachtig deed; geen Streep maar echt Thatcher.

benthe schreef:
.....ik Margaret Thatcher helemaal niet ken...&....geen Streep maar echt Thatcher......

Toch knap dit!

avatar van mjk87
Nare film waarin duidelijk verkeerde keuze's zijn gemaakt. Zo richt men zich op een dementerende Thatcher (dat mag) en zien we in flash-backs alle belangrijke momenten langskomen. Het afvinklijstje zie ik er zo naast staan (en dat is een palindroom zie ik ineens) en dat doet denken alsof men niets kon schrappen. De hele film is van alles wat maar van niks genoeg.
Streep is prima en weet Thatcher perfect neer te zitten, alleen dat laatste stukje volledige eenwording waarin ze niet enkel in de huid maar ook onder de huid kruipt mis ik. Zo blijft het geheel ook wat afstandelijk. 1,5*.

avatar van pvl63
Meryl Streep zet een erg goede rol neer. Ik vind het jammer en sneu dat je terug kijkt door de ogen van een oude verwarde dame die praat met haar overleden echtgenoot. Toch zit de film mooi in elkaar, heden en verleden worden mooi vervlecht tot een historisch epos over de persoon Margareth Thatcher.

avatar van hdehoon
Goedgemaakte film, verbluffend goede Streep als Thatcher. Maar de manier waarop de loopbaan van de Iron Lady in beeld wordt gebracht is nogal fragmentarisch, waardoor niets echt blijft hangen.

avatar van Nijmegen
Zou na de dood van Margaret Thatcher vandaag weer in de bioscoop gaan draaien.

avatar van david bohm
Film1 heeft deze film vandaag laten zien, dit was al lang zo gepland overigens.
Onderhoudende film over het leven van Margaret Thatcher waarin uiteraard de nadruk ligt op haar opkomst en functioneren als MP.
Door het laatste gedeelte van haar leven als ijkpunt te gebruiken en vandaar terug te blikken, geeft de film mijns inziens een wat vertekend beeld. De barones heeft iets aandoenlijks, met behoorlijk wat scenes met humor. Niet echt een Iron Lady , eerder één van porselein.
Het acteerwerk van Meryl Streep en de rest van de cast is haast onberispelijk en alles ziet er fantastisch uit.

Door het lezen van de necrologieën en het bekijken van deze film heb ik een aardig beeld gekregen van de barones.

avatar van Filmkriebel
Ik denk dat Thatcher zelf deze film niks zou gevonden hebben.

avatar van Laoslander
Afrgrijselijke biopic , zonder Meryl streep zelfs onaanvaardbaar. Verwacht je een boeiende en snedige film over de politieke carrière van Margeret Tatcher? Nee, in de plaats hiervan krijg je een zwak melodrama over een dementerende vrouw die babbelt met het spook van haar man. (sarah goldfarb in requiem for a dream was dan nog overtuigend) Waar de film uiteindelijk over zou moeten gaan, verneem je uit snel afgehaspelde flashbacks en archiefbeelden.

flop!

Aardige film over het leven van de ex-premier Margaret Thatcher. De vertelwijze waarin de bejaarde en demente Thatcher flarden van haar leven herinnert, maakt de film nogal fragmentarisch. Er wordt nergens echt lang stil gestaan en dat maakt de film oppervlakkig. Vooral door de uitstekende rol van Meryl Streep in de titelrol nog net 3.0 sterren

avatar van frolunda
Redelijke tot goede film over het (politieke) leven van Margaret Thatcher die weliswaar niet constant blijft boeien (een aftakelende Thatcher hadden ze wat mij betreft achterwege kunnen laten) maar door de sterke rollen van Streep en vooral ook Broadbent (wat een genot is het altijd om naar die man te kijken) toch zeker de moeite waard is.Wellicht had het bestrijken van een kortere periode met bijvoorbeeld alleen de Falkland oorlog,IRA strijd of mijnstaking een betere film opgeleverd,nu wordt er alles nogal snel doorheen gejast.

avatar van clubsport
beetje gemengde gevoelens over deze film , aan de ene kant geweldig acteerwerk van streep waardoor naar mijn mening de film word gered .
aan de andere kant een oppervlakkig verhaal wat naar mijn mening teveel op het persoonlijke is gericht .

haar discutabele beleid komt maar weinig aan het licht , bijv : de tegenstellingen tussen arm en rijk zijn tijdens haar beleid sterk gegroeid , ook haar latere steun aan dictator pinochet komt niet ter sprake .
in plaats daarvan krijgen we weer het het verhaal over de strijdvaardige vrouw in de boze dominerende mannenwereld.

Meryl Streep terecht gelauwerd met allerlei prijzen (Oscar, Golden Globe, Bafta...). Wie anders dan zij had dergelijke complexe rol op zich kunnen nemen ?
Film staat niet zo hoog gekwoteerd, al vond ik hem best origineel en gevarieerd opgebouwd. Niet het strict chronologisch verhaal van A tot Z, maar met sprongen in de tijd en de bijzonderste fases in het leven van deze markante vrouw - ook enkele minder bekende - best in de verf gezet, met steengoede dialogen, de nodige fantasie en met een vleug emotie.
Geen meesterwerk, maar toch een meer dan behoorlijke film.

avatar van Flat Eric
Meryl Streep was overtuigend in haar rol als Margareth. Goeie actrice. Oscarwaardig inderdaad.

Oud en lichtelijk in de war denkt Thatcher terug aan haar leven in de politiek en haar prive leven. Denis moet echt haar steun en toeverlaat zijn geweest.
De film duurde wat lang en kakte naar mijn mening halverwege wat in, waarbij ik ook in slaap viel op de bank. Maar dat kan ook aan mijn alcoholische versnapering hebben gelegen.

avatar van möök
Deze monumentale vrouw verdient meer dan een onsamenhangende en bij vlagen trage film.

avatar van Sarasani
Viel me tegen! 2,5 voor de film en een half puntje voor de goede make-up.

Eerste helft redelijk sterk, tweede deel heel zwak.
Muziek van Thomas Newman ook wel eens beter geweest.

avatar van Velazques
De hallucinerende lady was beter geweest als titel, nee, de film gaat nergens over, geen diepgang. Na een half uur afgehaakt.