The Iron Lady (2011)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Phyllida Lloyd
met Meryl Streep, Jim Broadbent en Anthony Head

The Iron Lady vertelt over het verhaal achter Margaret Thatcher, die zich door de obstakels van geslacht en klasse wist heen te slaan om zo gehoord te worden als vrouw in een door mannen gedomineerde politieke wereld. Het verhaal gaat over macht en de prijs die daarvoor moet worden betaald. Tevens biedt het een portret van van een bijzondere en complexe dame.

avatar van sparreke22
Ik heb de film tweemaal gezien maar blijf blijf mijn twijfels houden. Streep speelt geweldig. Ze speelt Thatcher niet, maar ze wordt Thatcher. Jammer is wel dat Thatcher wat weggezet wordt als een oude en aftakelende vrouw die, in flashbacks, met weemoed op haar verleden terugkijkt. Gevolg daarvan is dat de film wat verwarrend wordt en een beetje op twee gedachten gaat hinken. Er komt ook geen diepgang in de film. Ik vind dat een gemiste kans want feit blijft dat Thatcher en haar regeringsperiode boeiend blijven.

Toch wel een prachtige film, al valt er wel iets op af te dingen. Schitterende rol van Meryl Streep als zowel de Thatcher in haar gloriejaren als de dementerende oude vrouw die ze uiteindelijk werd. Streep speelt geen rol, ze is Thatcher. Glansrol zeker ook voor Jim Broadbent als Denis, die zich met een zekere gekte en nuchterheid en onaangepastheid staande houdt naast Margaret.

De vorm die gekozen is, de dementerende Thatcher die terugkijkt op haar leven, met z'n successen en zijn mislukkingen, is natuurlijk een keuze, waardoor een bij vlagen aangrijpend, en menselijk, portret ontstaat. Iedere andere vorm, de echte flashbacks of de chronologische aanpak zou snel documentaire trekjes krijgen. Het is duidelijk dat de makers daar ver vandaan wilden blijven. Dat valt te prijzen. Vandaar ook mijn vier sterren.

Nadeel van deze vorm is dat, zeker in het begin, de dementerende vrouw de overhand heeft, en dat de politica maar met moeite zichtbaar is. Haar hele politieke carrière komt er in deze film dan ook nogal bekaaid af. De vraag is alleen, als die carrière meer nadruk had gekregen, was het dan een betere film geworden. Dat staat nog te bezien. Haar onbuigzaamheid, de strijd tegen de vakbonden en tegen haar tegenstanders in de conservatieve partij komen toch wel voldoende over het voetlicht. Wat vooral blijft hangen, mede dankzij Streep, is welk een complexe, en ook wel tragische, persoonlijkheid Margaret Thatcher is geweest. Zo brengt deze film eigenlijk meer aan het licht dan je had mogen verwachten.

avatar van panax
prachtige meryl streep,die schitterend in de huid kruipt van de iron lady
een stukje engelse geschiedenis in vogelvlucht
bijzondere film ,van een geweldige actrice !!.
en wat een overeenkomsten met alle tegenspelers zag ik.

avatar van BlueJudaskiss
Vervelende, oninteressante fillm. Had nog vaag de hoop dat de slechte recensies destijds niet terecht waren, maar na het eerste kwartier had ik die hoop weer naar beneden bijgesteld. Meryl Streep speelt Meryl Streep die een Oscar wil, en als ik me nu zo afvraag wat ik nu eigenlijk heb geleerd van de persoon Thatcher is dat eigenlijk bedroevend weinig. Tegenvaller van jewelste. 2,0*

Sorry maar bij een film van MT zit ik niet te wachten op een oude aftakelende vrouw waarbij we in de vorm van flashbacks een inkijk in haar politieke leven krijgen. Ben benieuwd hoe hun een film of Ronald Reagan er dan uit gaat zien, of eigenlijk ook helemaal niet.

avatar van Capablanca
Streep zet een fenomenale prestatie neer in een film, die voor kijkers die historisch op de hoogte zijn niet bijster interessant is.

avatar van MRDammann
Een aardige film, niet heel bijzonder. Typische biopic die alle gebeurtenissen braaf langsgaat zonder dat er bijzonders gebeurt. Weinig karakters zijn echt memorabel, met uitzondering van Meryl Streep. Wat speelt ze hier fantastisch, het is echt genieten om naar haar te kijken. Desondanks kan ze de film niet helemaal redden.

avatar van thomzi50
Hierboven wordt dit (meermaals) een typische biopic genoemd, ik vond het juist een vreemde biopic, door de structuur waarin alles verteld wordt: de nadruk ligt erg op het heden, ofwel Thatchers oude dag - en je kunt je afvragen waarom, want die oude dag is niet bijster interessant - en daardoor zien we veel uit het verleden voorbij flitsen en wordt het niet, zoals vaak bij biopics, min of meer lineair naverteld. Ik had juist het idee dat de makers het voortkabbelende dat soms bij biopics hoort (eerst de jeugd, dan een oudere actrice en een volwassen leven, dan de eerste politieke zeges enzovoorts) wilden omzeilen door deze structuur te kiezen, en door Streeps fijne optreden heeft dat ook een zekere charme, alleen wordt het uiteindelijk, tja, tamelijk saai. En herhalend, ook. Slecht wordt het allemaal niet, en er zitten interessante stukken geschiedenis in, alleen vlogen die soms wel erg snel voorbij terwijl ik de flarden heden (haar oude dag) nogal uitgesmeerd en veel-van-hetzelfde vond. Gekke film, al met al, die een boeiend verhaal niet zo boeiend navertelt.

Waarom niet gewoon een film maken over Margaret Thatcher de Iron Lady die jarenlang de Wereldpolitiek en Britse politiek domineerden.
Constant die Flashbacks naar de demente Thatcher.
Heel verstorend allemaal voor wat een historisch epos had kunnen zijn.
Alsof de afdronk van het leven Thatcher was dat zij uiteindelijk dement werd en daarmee de rest daaraan ondergeschikt werd.
Daarnaast, al die zinloze gesprekjes van die demente Thatcher aan de keukentafel met haar man.
Zou dat historisch onderbouwd zijn?
Lijkt mij heel sterk.
Blijkt ook wel een beetje uit de trailer want daarin komt het ook niet voor.
Vonden de makers van deze film het zelf blijkbaar ook niets toevoegen.