The Shining (1980)
Genre: Horror
Speelduur: 115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Jack Nicholson, Shelley Duvall en Scatman Crothers
IMDb beoordeling:
8,4 (1.212.657)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 30 oktober 1980
Beleef deze film nu bij Pathé! (re-release) TIPOn Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in 98 bioscopen (re-release)
Plot The Shining
"A masterpiece of modern horror."
Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,4 / 1212657)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spoilertopic
- The Shining (BoekMeter)
- The Shining (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
Social Media
Acteurs en actrices
Jack Torrance
Wendy Torrance
Danny
Hallorann
Ullman
Grady
Lloyd
Doctor
Durkin
Young Woman in Bath
Reviews & comments
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
ik heb, buiten Beitels stukje en zijn link om, al vaker die theorien gehoord en gelezen.
Ik geloof er niet zo in, maar het is op zich interessant.
Het hele Indianen aspect wordt volgens mij erg overschat.
De film heeft volgens mij NIETS met indianen te maken.
Het blijft voor mij een kille doodse eenzame nachtmerrie, waarbij Kubrick's steeds terugkerende thema, ontmenselijking, ook weer voorop staat.
Iets dat versterkt wordt door het immense hotel waarin het kleine en toch al tere gezin eigenlijk bijna wegvalt; alles nog eens versterkt door het isolement
ik doe niet aan top 10's maar dat The Shining zeer hoog , zo niet het hoogst scoort, is wel duidelijk.
dave
-
- 1079 berichten
- 885 stemmen
Fantastisch hoe Kubrick deze film heeft gevisualiseerd
Het lege hotel opzich heeft al eenmythische, angstaanjagende sfeer!
Ik hou normaal gezien niet van het 'horror/thriller' genre, maar nu ben ik toch blij dat ik hem gezien heb
Respect voor de drie hoofdrolspelers en vooral voor Kubrick.
Jammer dat hij er nu niet meer is..
4*
JanWillem1991
-
- 8 berichten
- 19 stemmen
Heb je The Texas Chainsaw Massacre eigenlijk wel eens gezien?
De film lijkt namelijk te boek te staan als ultiem bloederig, een ranzige slachtfilm, maar bedient zich nagenoeg alleen van suggestieve beelden.
Er is nagenoeg geen bloed te zien in The TCM.
(sorry dat ik even off topic schrijf)
Voor een deel heb je gelijk. Want niet in de hele film is bloed te zien. Maar er zijn momenten in de film die echt duidelijk aantoonbaar worden gekenmerkt door een erg veel aan bloed.
DragQueen
-
- 3224 berichten
- 4069 stemmen
Een regelrechte klassieker van de hand van grootmeester kubrick. meester acteur nicholson acteert de pannen van het dak, net als de rest natuurlijk. maar wat beeld hij perfect uit hoe een man in isolement langzaam waanzinnig, en bezeten wordt. tevens heeft deze film een heerlijk angst aanjagende, en onderhuidse spanning. meesterlijk in beeld gebracht allemaal. vooral hoe de lange gangen van het hotel allemaal in beeld zijn gebracht is weerzinwekkend en erg sfeervol. en niet te vergeten is de film ondersteund door geweldig spannende, bijna enge muziek. de prent ademt een enorme sfeer uit. voor mij een ( zoniet de ) topper in het genre. ik kan hem alleen de volle score geven. 5 sterren.
Exploitation
-
- 370 berichten
- 3458 stemmen
Voor een deel heb je gelijk. Want niet in de hele film is bloed te zien. Maar er zijn momenten in de film die echt duidelijk aantoonbaar worden gekenmerkt door een erg veel aan bloed.
Volgens mij ben je in de war met de reamke van TCM uit 2003, daar was inderdaat wel wat bloed te zien, maar in de originele uit 1974 toch echt superweinig, je ziet daar meer wat vage schimmen van wat er aan het gebeuren is...
hellblazer93
-
- 650 berichten
- 924 stemmen
Ge-wel-dig! Het verhaal is rommeliger dan in de andere versie, maar in deze is alles enorm komisch gemaakt (positief bedoeld). Die kop van Jack Nicholson is op sommige stukjes fantastisch! En Shelley Duvall trekt ook zo'n komische bek als ze achterna gezeten wordt. Verder niet zo bijzonder en niet zo'n mooi einde als in de andere versie. Verder een topper. 4.0**** heeft ie cker verdiend.
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
Voor een deel heb je gelijk. Want niet in de hele film is bloed te zien. Maar er zijn momenten in de film die echt duidelijk aantoonbaar worden gekenmerkt door een erg veel aan bloed.
nee hoor, dat is gewoon niet waar wat je daar zegt.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Moet je nagaan wat voor sterke suggestie er uitgaat van die film dat mensen er toch oprecht van overtuigd zijn dat hij heel bloedig is 
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
Hij doelt volgens mij op de "visioen-scene" waar een aanzienlijke hoeveelheid bloed uit de liften naar de camera toe STROOMT... valt niet echt onder suggestief.
Dirigentenleven
-
- 71 berichten
- 0 stemmen
Een van de beste films die ik ooit heb gezien The Shining staat bij mij bekent om het goede verhaal en de prachtige acteer prestaties van Jack Nicholson
een echte topper!
* * * * *
Couch Potato
-
- 411 berichten
- 0 stemmen
Een van de beste films die ik ooit heb gezien The Shining staat bij mij bekent om het goede verhaal en de prachtige acteer prestaties van Jack Nicholson
een echte topper!
* * * * *
Ja, ik heb hem in mijn toptien gezet, ongelooflijk mooie en uiterst aparte film die de waanzin in iemand's hoofd ongelooflijk sterk laat zien. En Jack Nicholson... ja, mijn avatar zegt alles.
Een lifetime-fan van deze beste acteur allertijden !
Friday the 13 th
-
- 2558 berichten
- 2023 stemmen
shit die twins in de gang krijg ik nooit meer uit mijn gedachen 
sylvia1
-
- 48 berichten
- 0 stemmen
ik vind het een meesterlijke film en erg realistisch.
Dirigent
-
- 271 berichten
- 0 stemmen
Nicholson in top vorm! Ik vind The Shining een heel goede film waar ik geen spijt van heb dat ik hem gezien heb, zoals ik al zei speelt Jack Nicholson heel goed en maakt de film daarmee top!

* * * * *
Beitel
-
- 415 berichten
- 0 stemmen
Nog wat nieuwe gedachten over The Shining. Kubrick noemde horrorverhalen optimistisch, telkens ontsnapt men aan het kwaad. The Shining is ook bijzonder optimistisch: Danny ontsnapt aan Jack. Danny is ook een bijzonder figuur, en 'the shining' kent ook heel wat betekenis.
Deze kracht geeft Danny de mogelijkheid om in de toekomst te kijken, of juist naar het verleden. Ik weet zeker dat King er ook zoiets mee bedoelde. Danny ziet als enige de tweeling bijvoorbeeld, hij ziet de horror die in het hotel eerder zijn gebeurd. Tegelijkertijd kan hij door die kennis zien hoe de toekomst eruit gaat zien. Het zegt feitelijk dat je door kennis van het verleden in de toekomst kunt kijken en zulk geweld kunt voorkomen.
Jack wordt geconfronteerd met het verleden en gaat daarin mee, hij praat met geesten van het verleden. Ze zijn niet dezelfde personen die hij is, maar toch is hij dezelfde. Hij is altijd 'the caretaker' geweest van het hotel, en toch juist niet. Een spanningsveld tussen individualiteit en gelijk zijn aan je verleden.
Jack doet hetzelfde als vroeger is gedaan, maar dit keer lukt het hem niet om zijn gezin te vermoorden. Dit komt door Danny en zijn 'shining' waardoor een nieuwe generatie eindelijk door deze eindeloze keten heen kan prikken. Wendy ziet dit niet, ze merkt de telkens terugkerende keten van geweld niet op, totdat ze de zee van bloed ziet: alle moorden die in dit hotel (de geschiedenis) zijn voorgekomen ziet ze pas op het allerlaatst.
De doolhof kent ook nog wat extra betekenis. Daar blijft er van Jack niks meer over dan van een beest, terwijl Danny zijn intelligentie gebruikt om weg te komen. Jack blijft alleen achter in zijn eigen doolhof van tirades, waar hij anderen in wilt verstikken, maar Danny is slim genoeg om op een heel andere manier tegen de doolhof en sneeuw aan te kijken. Zó ontsnapt hij.
Als laatste nog een interessante vraag: wat maakt Jack gek? Is het hotel datgene dat ervoor zorgt dat hij zijn gezin vermoord of zat het altijd al in hem? Het is duidelijk als je kijkt naar de voornaamste kritiek op de film: je weet vanaf het begin dat Jack al wat gek is in z'n hoofd. Het haalt veel spanning weg, maar zorgt er ook voor dat er iets is om over na te denken. Jack heeft maar een kleine duw nodig om weer op hetzelfde pad te gaan als de moordenaars voor 'm. Dat is vaak ook zo met geweld: het begint te broeien en heeft eigenlijk niks meer nodig dan een kleine oorzaak om het te ontketenen.
Ongelofelijk. Kubrick heeft hierbij naar mijn idee de meest interessante horrorfilm ooit gemaakt. Het is er eentje voor het hoofd en niet bedoeld om je alleen maar te laten schrikken, maar dat is een heel begrijpelijke keuze. Ik begin ook steeds meer de fantastische soundtrack en kille sfeer van het hotel te waarderen.
Jan W
-
- 117 berichten
- 248 stemmen
Prachtig omschreven beitel!
Hear! Hear! Hear!
Ik sluit me daar bij aan. Fantastische horror met onvermoede weemoedigheid zoals de scenes in de balzaal waar Jack hoe langer hoe meer "oude" bekenden tegenkomt. Dat aan het einde ook zijn vrouw meer dingen ziet dan ze ooit had verwacht zorgt voor nog meer rillingen.
Wat mij betreft één van de beste films ooit gemaakt. 5,0
donemans
-
- 197 berichten
- 143 stemmen
moet hem nog steeds voor de eerste keer zien! kijk er wel naar uit als echte kubrick fan, heb er hoge verwachtingen van. van de week ga ik hem bewonderen 
Beitel
-
- 415 berichten
- 0 stemmen
Nou ja, natuurlijk blijven die spoken wel bestaan daar die wel invloed kunnen hebben op het geheel. Binnen de symboliek zou je kunnen zeggen dat het opsluiten van deze haat en razernij geen echte oplossing is, het vecht zichzelf toch wel weer naar buiten.
boy_1
-
- 15 berichten
- 14 stemmen
Heb deze film gekeken nadat ik het boek uitgelezen had, en na alle goede dingen die ik over deze film had gehoord, kon ik het niet helpen dat ik toch licht teleurgesteld was over de film. En kan me wel voorstellen dat King niet tevreden was over deze verfilming. En wat heb ik me gestoord aan Shelley Duvall 
Nee dan vind ik de miniserie van de Shining toch beter, ookal is het acteerniveau daar wel een stuk minder. Maar misschien als ik het boek niet had gelezen dat ik deze film tochwel een stuk beter had gevonden... 
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
Binnen de symboliek zou je kunnen zeggen dat het opsluiten van deze haat en razernij geen echte oplossing is, het vecht zichzelf toch wel weer naar buiten.
wat bedenken mensen toch altijd een hoop extra kolder bij zo'n film he.
ik heb hier theorien gelezen over The Shining die werkelijk om te gillen zijn.
"een aanklacht tegen de onderdrukking van de Indianen"
Yeah right!!
Bloody Mary
-
- 77 berichten
- 432 stemmen
Een echte klassieker, één van de beste horrorfilms ooit. Schitterend verhaal van Stephen King dat meesterlijk verfilmd is. Blijft een superakelige film! 5*
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Heb deze film gekeken nadat ik het boek uitgelezen had, en na alle goede dingen die ik over deze film had gehoord, kon ik het niet helpen dat ik toch licht teleurgesteld was over de film. En kan me wel voorstellen dat King niet tevreden was over deze verfilming. En wat heb ik me gestoord aan Shelley Duvall 
Nee dan vind ik de miniserie van de Shining toch beter, ookal is het acteerniveau daar wel een stuk minder. Maar misschien als ik het boek niet had gelezen dat ik deze film tochwel een stuk beter had gevonden... 
Grappig. Ik heb het omgekeerde gedaan en voor mij was het boek een grote teleurstelling.
Beitel
-
- 415 berichten
- 0 stemmen
wat bedenken mensen toch altijd een hoop extra kolder bij zo'n film he.
ik heb hier theorien gelezen over The Shining die werkelijk om te gillen zijn.
"een aanklacht tegen de onderdrukking van de Indianen"
Yeah right!!
Ik moet zeggen dat die inderdaad vrij zwak is, maar het past wel. Het is meer dat je dat kan gebruiken om tot het ware thema van de film te komen. Ik las ergens dat jij dat 'ontmenselijking' noemt. Dat is naar mijn idee meer een middel om tot een doel te komen. Kubrick toont de mens op een afstandelijke manier, waardoor je niet door emoties overmand wordt maar juist gaat nadenken. Ik denk ook dat het 'indianenverhaal' meer een voorbeeld is van hoe Kubrick keek naar de gebeurtenissen in het hotel.
Hij maakte een soort elementaire horrorfilm. Hij gebruikte de elementen die King in zijn boek stopte voor een meer algemener doel dan een aanklacht tegen alcohol. Het is meer een film die gaat over horror dan dat het daadwerkelijk een horrorfilm is.
De reden dat ik dit denk is vanwege het volgende: The Shining is niet eens zo heel erg goede horrorfilm. Ga maar na: je weet precies hoe het gaat aflopen. Dat geeft het natuurlijk een heleboel spanning mee, maar waar bijna iedere filmmaker Jack Torrance zou neerzetten als een goede vent die langzaam maar zeker gek wordt weet je állang dat Jack Nicholson geen enkele andere kant op kan dan die van totale gekte. In het begin van de film zie je al vrijwel alles dat staat te gebeuren: de lift, de tweeling, etc. Schrikeffecten worden vermeden, je wordt vooral bang van de sfeer die overal doorheen sijpelt als het bloed uit de lift. Kubrick schept zo afstand, precies zoals hij bij al zijn andere films doet. Zijn doel: je aan het denken zetten.
De lift is trouwens meteen een mooi bruggetje naar het volgende: wat betekent in godsnaam zo'n beetje de helft van de film? De lift vol met bloed komt wel drie maal terug maar heeft nergens impact op het verhaal. Het besef dat een wat bredere blik op de film past kwam bij een gedeelte waar ik helemaal niks van begreep: wanneer Delbert Grady tegen Jack Torrance zegt "No, you're the caretaker here. You've always been the caretaker." Als je bekijkt als metafoor wordt het duidelijk: Jack Torrance is eigenlijk dezelfde persoon die de vorige keer losging in het hotel. Net zoals jij een product bent van je voorouders, het verleden.
Forgot about those bloody indians. Het gaat om het grotere plaatje, wat naar mijn idee beter past bij Kubrick dan 'een simpele horrorfilm'. Ik heb het idee dat ik alweer in herhaling val, dus bekijk mijn vorige berichten als je meer van mijn ideeën hierover toch nog wat wilt lezen.
Spruitje
-
- 11 berichten
- 12 stemmen
Fantastische film, van mijn all-time-favorite regisseur Stanley Kubrick, en ook nog met één van mijn all-time-favorite acteurs Jack Nicholson.
Elke keer als ik m zie (en ik zie m vaak) lopen de rillingen over m'n rug en hoop ik telkens dat er geen tweeling in m'n gang opduikt, brrrrr! Zeer knap gedaan van Kubrick, want de angst komt gtotendeels alleen voort uit suggesties die hij wekt. De desolate sfeer, de gekte, de fenomenale acteerprestaties, Nicholson haalt het slechtste in zichzelf boven; Shelley Duval is op de set niet voor niets zowat bezweken aan een zenuwinzinking! 4,5 ster, en als ik me dadelijk bedenk misschien wel 5! Meesterlijk...
donemans
-
- 197 berichten
- 143 stemmen
goeie film met uitmuntend acteerwerk van nicholson en ook de kleine danny loydd doet het heel aardig. Alleen wat ik jammer vind is dat Mr grady in jacks hallucinaties bestaat maar ineens ook in t echt een slot van een deur openmaakt, dit klopt gewoon helemaal niet en slaat nergens op (of ik heb iets gemist) verder erg goeie film een 4* als groot kubrick fan 
Spruitje
-
- 11 berichten
- 12 stemmen
Alleen wat ik jammer vind is dat Mr grady in jacks hallucinaties bestaat maar ineens ook in t echt een slot van een deur openmaakt, dit klopt gewoon helemaal niet en slaat nergens op (of ik heb iets gemist)
Dit is nou net één van de uitstekende puzzlescene's uit de film, om het geheel wat aan de verbeelding over te laten. Mijn interpretatie is dat het gewoon Wendy is die uit wroeging of medelijden toch de deur van het slot haalt, echter is Jack zo ver heen in z'n manie dat hij de stem van Grady erbij hoort......(Jack heeft immers ook in hoge mate last van 'The Shining' en je ziet Grady ook niet in deze scene)
Het mooie is dat je zelf kan invullen wat hier gebeurd, en realiteit is natuurlijk geen maatstaf voor een film.....dus niet meteen zeggen dat iets "niet klopt" of "nergens op slaat".. 
tukkerstein
-
- 2219 berichten
- 3473 stemmen
Tegenvallartje,
bizar verhaal, zoals gebruikelijk bij Stephen King, maar wel interessant. Het einde zag ik helaas al van ver aankomen.
Wat meer de moeite waard is, is de acteerprestatie van Jack Nicholson, hoe hij iemand neerzet die langzaam gek wordt is geweldig.
3*
Echt een film om voor de tweede keer te bekijken, en dat zal ik zeker doen.
Pre- en sequels

Doctor Sleep
2019
329 reacties
Gerelateerd nieuws

Legendarische horrorfilm 'The Shining' van Stanley Kubrick vanavond te zien op televisie

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

Geen enkele nominatie: vijf klassiekers die ooit volledig werden genegeerd bij de Oscars

'The Shining' is net op tijd voor Halloween weer te streamen: 'Voel nog de rillingen over mijn rug'
Bekijk ook

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Scarface
Misdaad / Drama, 1983
3.811 reacties

The Silence of the Lambs
Thriller / Misdaad, 1991
1.252 reacties

The Usual Suspects
Thriller, 1995
1.685 reacties

American Beauty
Drama, 1999
1.914 reacties
Gerelateerde tags
kindermishandelinghoteloudjaarsavondmontanagebaseerd op boektelepathyisolatiehotelier oregon, usacoloradomazegravehalloweensnowstormbartenderseclusionaxdelusionalcoholismepsychic powersurrealismeeenzaamheidpremonitioncaretakervisionsneeuwhuiselijk geweldpostmodern psychologische thrillerauteurtweelingenlabyrinthalcoholischcultfilmblizzardpsychological horrormutilationbloody body of childextrasensory perceptionuxoricide motherhoodfilicidesnowed inburial ground hypothermiahaunted hoteloff seasonpsychological disintegration detachedparanoidvexedafi franticpediatricianrepetition moeder zoon relatiemalicioussupernatural poweranxiousnew year supernatural horrorghost childpsychotronic filmdrearyaxwriters-blockcabin fever psychological horrornegativedeal with the devilnuclear family avant gardeyosemite national park suspensefulegotisticalnew year's partytwin sistersidentical twins arrogantassertivedemeaningenraged frustratedharshmean spiritedsardonic
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








