The Shining (1980)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

avatar van thunderball
Ik heb het boek een aantal jaren geleden weliswaar weer een keer gelezen, dat aspect staat mij niet helemaal meer bij, maar ik geloof je meteen.

Boenga schreef:

Ligt toch wel voor een deel aan Nicholsons uiterlijk, denk ik. Als je een pasfoto ziet, zou je al denken 'wow, rare kerel'...

Haha, ja volgens mij bedoelde hij dat ook. Maar aan het begin in de auto heeft Jack het ook over kannibalisme tegen zijn zoon. Dat was al gelijk een beetje vreemd .

Basto schreef:

Hoofdrolspeler in het boek is een herstellende alcoholist die weer aan de drank gaat. Kubrick heeft dat element er helemaal uitgehaald.

Ok interessant. Dat maakt het wel een heel ander verhaal gelijk.

thunderball schreef:
Dat zit er toch wel in?
In de film wordt duidelijk dat Jack een paar jaar eerder zijn zoontje verwond heeft, door hem blijkbaar te hard weg te duwen, zodat het jongetje is gevallen en daarbij zijn arm had gebroken en daarna heeft Jack aan zijn vrouw beloofd niet meer te zullen drinken.
Echter al snel in het hotel wordt hij naar de bar getrokken en besteld dan denkbeeldig een drankje, wat dan tot zijn verbazing ook voor hem blijkt te staan en wanneer hij wilt betalen krijgt hij te horen dat zijn geld niet wordt aangenomen en hij gewoon alles wat hij wil kan bestellen. Toegegeven: dit speelt zich hoogstwaarschijnlijk geheel in zijn hoofd af en hier begint hij duidelijk tekenen van gekte te vertonen, maar voor hem is het wel op dat moment de realiteit, dus heeft hij zelf wel het gevoel dat hij weer aan het drinken geraakt is.

Het zit er ook wel in inderdaad, maar heel subtiel. Misschien iets te subtiel.

avatar van thunderball
Ik heb en kijk ook altijd wel de lange versie, dus wellicht dat door de extra scene's het er iets meer in verwerkt zit. De kortere versie heb ik al in geen twintig jaar meer gezien.

fappie schreef:
Nog steeds een briljante film. Jammer alleen dat Kubrick nogal een arrogante houding had tov Stephen King, door zijn schrijfstijl 'weak' te noemen

King is dan ook een flauwe en slaapverwekkende horrorauteur. Snap wel dat zo velen hem goed vinden, want in elke vorm van kunst wordt de middle-of-the-road artiest altijd het meest aanbeden.

thunderball schreef:

Ok, ik heb volgens mij de kortere. Een half uur minder speeltijd is wel aanzienlijk veel trouwens. Ben wel benieuwd naar de langere!

avatar van jono
De schrijver Jack Torrance (een erg griezelige Jack Nicholson) trekt met zijn vrouw en zoontje in een afgelegen hotel in de Rocky Mountains. Wanneer er vreemde dingen gebeuren in het hotel verliest Jack langzaam zijn verstand en gaat hij zijn vrouw en zoontje met een hakbijl achterna.

Ik had deze film nog niet gezien, en als filmliefhebber moet je deze film natuurlijk een keer gezien hebben. Het is een duistere en erg sfeervolle film naar een spookverhaal van Stephen King. Prachtig geregisseerd door Stanley Kubrick. 4*

Graaf Machine schreef:

volgens mij ken jij echt geen angst vind jij king zo slecht ik durf te wedden graafmachine dat je alleen de films heb gezien en nooit een boek van hen hebt gelezen king was mijn eerste echte boek na harry potter en lord of the rings begon met tweedeuister en it en natuurlijk ook de shining en sinds
die dag ben ik verrkocht ben het wel eens met king dat zijn films vaak niet op het boek lijken neem IT het boek tehen de film zoveel scenes gekuisd maar alsnog IT 1990 blijft toch mij favoriete film groet geralt of rivia

Geralt of rivia schreef:

Je wed maar een eind raak, maar de stuk of 10 boeken die ik van King gelezen heb waren stuk voor stuk veel te langdradig en voortdreutelend. Ik prefereer de horrorschrijvers die kortere verhalen schrijven, maximaal 50 bladzijden, die je van begin tot eind in spanning houden, zonder al de soapverwikkelingen.

welke boeken van king heb jij dan gelezen

welke boeken van king heb jij dan gelezen

Dr. Sleep
De Noodzaak
Bezeten Stad (Salem's Lot, in het Engels gelezen maar dat maakte het er ook niet beter op)
Christine
Silver Bullet
De Langoliers (kort verhaal)
Misery

En nog enkele, waarvan ik zo de titels niet meer weet.

Oh ja, en Het Tweede Gezicht (The Shining). Die vond ik indertijd wel goed, maar die las ik dan ook toen ik 13 jaar was en de film vlak daarvoor in de bioscoop had gezien. Waarschijnlijk zou ik die bij herlezing ook niks meer aan vinden. De film blijft wel uitstekend, overigens. Dankzij Kubrick.

Dr. Sleep
De Noodzaak
Christine
Silver Bullet
De Langoliers (kort verhaal)
Misery

En nog enkele, waarvan ik zo de titels niet meer weet.

silver bullet vond ik zelf ook niet zo goed de andere die je daar opnoent zijn hele mooie en spannende boeken die zejer een herlezing waard zijn de beste was IT die is niet zo langdradig of ingewikeld maar gewoon spannend en heel goed groet geralt of rivia

The Making of THE SHINING - video dailymotion

Stanley Kubrick allowed his then-17-year-old daughter, Vivian, to make a documentary about the production of The Shining. Created originally for the BBC television show Arena, this documentary offers rare insight into the shooting process of a Kubrick film.

Kubrick's The Shining(1980) - Rare Behind The Scenes Footage - YouTube

Geralt of rivia
Leuke horrorfilm . Niet heel eng maar wel lekker spannend zoals we van King gewend zijn 4.5 ?
De 16+ was echt overdreven je zag weinig bloed vergeleken met andere 12+ horror films . Een ouwe gouwe

avatar van Traiannnn
Jammer. Had misschien iets te hoge verwachtingen. The Shining is de hoogst scorende film van Kubrick op Moviemeter. Geweldige steadicam shots, geweldig acterende Nicholson.

avatar van Alathir
De drie grootheden in hun vakgebied samengebracht. Voor wie niet weet op wie ik doel: Stephen King, Stanley Kubrick en Jack Nicholson. Die grootheid voel ik echter nergens in deze The Shining. Het boek heb ik nooit gelezen en nu ik de film gezien heb, denk ik ook niet dat ik daar het geduld voor zou kunnen opbrengen (tenzij het zodanig verschilt van de film).

The Shining kent een zeer langdradige aanloop. Het loopt erg stroef en het lukt Kubrick niet om de aandacht vast te houden. Het eerste anderhalf uur wordt tegenwoordig verteld op minder dan een halfuur. Ik kan me niet voorstellen dat dit deel bij een herziening beter wordt. Jack Nicholson zijn personage kent best een voorspelbare evolutie. Vanaf de eerste minuut dat hij in beeld komt, merk je al dat er iets mee scheelt. De evolutie die zijn personage doormaakt is dus eerder klein. Dat Kubrick daar zolang voor nodig heeft, begrijp ik niet. Het maakt dan ook dat het enorm saai wordt. Je merkt ook dat hij dit soort film niet in de vingers heeft. Nu moet ik wel toegeven dat films over getormenteerde zielen mij meestal minder liggen. Het hoefde niet vanzelfsprekend te zijn dat dit ook bij The Shining het geval is, maar het blijkt dus toch geen uitzondering te zijn.

Op het einde komt er dan nog zo'n Psycho-achtige tune (al is die beduidend minder goed) aan op momenten die amper spannend zijn. Dit laatste halfuur mag dan wel het beste zijn wat de film te bieden heeft, het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om hier te geraken. Jack Nicholson acteert niet geweldig, hij overdrijft meermaals. Net zoals Sherry Duvall die in de meeste horrorfilms als eerste zou sterven. Ook Danny Lloyd acteert zwak, om van die Redrum stem nog maar te zwijgen. Misschien was de korte versie iets draaglijker geweest, maar voor de lange versie geef ik 1.5*.

Binnenkort naar Doctor Sleep met Halloween Night dus deze eindelijk eens gezien.

Leuke film met spannende momenten die destijds misschien specialer was dan nu.

avatar van AC1
AC1
martijnk schreef:

Leuke film met spannende momenten die destijds misschien specialer was dan nu.

Vergis je niet, The Shining werd behoorlijk slecht onthaald in 1980 en kreeg zelfs twee Razzie nominaties waaronder 'Worst Director'. Halverwege de jaren '80 werd de mening herzien en begon het aanzien te groeien. The Shining was een echte slow burner.

avatar van Basto
Ik herinner me ook heel veel goede geluiden toen die uitkwam. Maar de film is ook gerecut voor de Europese premiere.

Maar zoals zo vaak zit de reputatie de eerste kijkbeurt vaak in de weg.

avatar van AC1
AC1
Basto schreef:

Ik denk dat de Europese filmpers positiever was dan de Amerikaanse. Het zou zeker niet de eerste of laatste keer zijn dat men in Europa er anders tegen aankijkt.

avatar van mikey
Basto schreef:
toch verlangt hij naar een stevige borrel en dan verschijnt de barman.

Na herziening een punt verlaagd. Wat een flauwe film van kubrick. Ik zie dit als een smet op zijn carriere. Hij moest nooit beginnen aan horror..

Shelley duvall is perfect gecast voor deze rol en ze doet het bijzonder goed. Nicholson op automatische piloot niets speciaals.

avatar van Noah Di Reda
Geralt of rivia schreef:
Dit is geen film van King! De films is lossjes gebasseerd op zijn boek. Kubrick heeft een goede boek getransformeerd in een film meesterwerk.

avatar van thunderball
Vanmiddag de 4K uitgave (en ook nog in de lange versie) zitten kijken. Absolute aanrader: beeld en geluid zijn fantastisch! Zo mooi heb ik 'm nog nooit gezien!
Bijkomende meevaller: je hoeft er totaal geen moeite voor te doen, want hij is er gewoon in een Nederlandse uitgave!

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gezien deze week, de reden zal vast wel helder zijn met Doctor Sleep die komende week gaat draaien. Mijn mening van ruim 10 jaar geleden blijft wel staan. Ik vind het een prima film met een lange, maar behoorlijke aanloop en als het eenmaal los gaat wordt het nog best spannend. Jack Nicholson is fantastisch, Shelly Duvall speelt een van de grootste kutrollen ooit in een film. Wat een vreselijk irritante actrice, zeker hier. Dat gegil, de domme opmerkingen, haar ergernis opwekkende hoofd, haar beroerde acteerwerk. Tergend. Het haalde geregeld een hoop charme bij de film weg. Gelukkig zitten er een paar iconische scènes in die de film veel klasse mee geven en die geregeld in andere films over zijn genomen. The Shining is verder wel een tikje overhyped moet ik bekennen. Een meer dan goede film, maar ook weer niet eentje die na het kijken nog weken in mijn hoofd blijft hangen.

Een kleine 4 sterren is het waard. Net als toen.

avatar van rep_robert
Ajax&Litmanen1 schreef:
Opnieuw , Shelly Duvall speelt een van de grootste kutrollen ooit in een film. Wat een vreselijk irritante actrice, zeker hier. Dat gegil, de domme opmerkingen, haar ergernis opwekkende hoofd, haar beroerde acteerwerk. Tergend. Het haalde geregeld een hoop charme bij de film weg.

Het mooie is dat zij niet eens acteert. Zij is zo geterroriseerd op de set (door Kubrick) dat vele huilpartijen die je ziet in de film gewoon echt zijn en zij tot op het bot gefrustreerd die scenes speelde. Hoe irritant je het ook vindt, het zijn vooral echte emoties die je ziet en niet "slecht geacteerd". Iedereen kreeg ook de opdracht om haar compleet te negeren op de filmset. ?
Eén scène met haar is zelfs zo vaak opnieuw geschoten dat het bekend staat als de scène die de meeste takes nodig had om gefilmd te worden.
Ze overweeg zelfs te stoppen met acteren na deze film.
Best heftig allemaal.

Een verhaaltje (maar het internet staat vol met verhalen over the making of The Shining):
Shelley Duvall's Traumatic Experience Making 'The Shining' Scarred her for Life - thevintagenews.com

(kan dit mooi typen terwijl ik met een schuin oog naar Ajax kijk haha)

avatar van Ajax&Litmanen1
rep_robert schreef:

Ze overweeg zelfs te stoppen met acteren na deze film.
Best heftig allemaal.

(kan dit mooi typen terwijl ik met een schuin oog naar Ajax kijk haha)

Kijk, da's interessante stof. Nooit geweten. Nouja, ze werkte me echt zo extreem op de zenuwen, dat is maar weinig acteurs/actrices in een film gelukt.