The Woman in Black (2012)

3,05

Verenigd Koninkrijk / Canada / Zweden
Thriller / Horror

geregisseerd door James Watkins
met Daniel Radcliffe, Ciarán Hinds en Janet McTeer

De jonge advocaat Arthur Kipps (Daniel Radcliffe) krijgt de opdracht naar een afgelegen dorpje af te reizen om het papierwerk van een onlangs gestorven cliënt te regelen. Terwijl hij alleen in het afgelegen huis aan het werk is ontdekt hij een aantal tragische geheimen. Hij voelt zich steeds minder op zijn gemak wanneer hij telkens een in zwart geklede mysterieuze vrouw blijft zien. De lokale bevolking wil hem niet helpen om er achter te komen wie de vrouw is, en voor hij het weet is hij verwikkeld in een race tegen de klok, als hij haar ware bedoelingen ontdekt.

358 BERICHTEN 75 MENINGEN
avatar van Ambeeeiir
Spannend , prachtige beelden , goeie acteerprestaties !

Ik vond deze film echt goed . Had Eden Lake ook al gezien maar vond deze echt sadistisch ( wel zeer goeie film ) en ik vind niet dat het nog hoort bij horror of thriller ... Ze zouden beter een genre apart aanmaken voor sadistische films want daar zijn er veel van tegenwoordig !
Maar nu over de film zelf .
Daniel Radcliffe vond ik in Harry Potter nooit echt een supergoeie acteur , maar in deze film vond ik hem zeer goed ! Hij sprong er niet echt uit , maar deed het verassend goed , had hij nog een baard laten groeien was hij gegoten voor deze rol . Vooral zijn ogen brachten zoveel van het verhaal aan , zo doordringend en mysterieus . Het huis was echt één van de betere 'spookhuizen' die ik al gezien heb in andere films . Zeer donker maar toch licht genoeg om alles te zien . Wat ik zeer goed vond aan de beelden van de film was dat echt elke hoek van het huis getoond werd en er vaak niks te zien was ! Het verhaal op zich was niet echt iets speciaals maar het einde vond ik dan wel weer prachtig !!

Hele goede film,
Ik vind het niet echt bepaald een hele enge film, maar je hebt wel van die schrik momentjes.Ik keek al een tijdje uit naar deze film, en het is zeker de moeite waard om hem te kijken. Het is vooral een hele goede film met een goed verhaal en dat zal het blijven (vind ik).

In principe zijn 3 van die schrikmomenten al genoeg om mij slapeloze nachten te bezorgen, en die zaten er genoeg in. Veel kritieken dat de film niet echt eng is, maar goed daar kan ik dus geen mening over vormen want ik vind bijna alles eng.

Wat sowieso al een aspect is wat echt enorm goed was van deze film was de sfeer. Dat grauwe donkere is niet heel erg origineel bij horrorfilms maar het werkt gewoon niet altijd, hier dan weer wel. Ook het huis was prachtig met niet om elke hoek een schrikmoment wat voor mensen als ik dan weer prima is maar ook de spanning bevordert omdat je écht niet weet wanneer wat komt.

Qua acteerwerk heb ik ook niets te klagen, vond Daniel Radcliffe in HP eigenlijk niet veel soeps, maar hier acteert hij werkelijk goed. Inderdaad past zijn uiterlijk ook wel bij het sfeertje wat alleen maar mooi meegenomen is.
verhaal is wat afgezaagd maarja, ik heb er zeker wel van genoten!

BBC schreef:

Grappig om te lezen, dus als iemand stilletjes achter je sluipt en opeens BOOOOO roept (doe ik wel eens op het werk) schrik je je rot

Wel leuk dat je de film goed vond

avatar van Halcyon

Remake van The Woman in Black uit '89. Deze versie houdt gelijke tred met het origineel op vlak van sfeer en cinematografie, maar is over het algemeen minder spannend. Hopelijk genereert de bekendheid van dit werk meer aandacht voor de cultklassieker uit '89 die tot dusver niet op DVD verschenen is.

Wel leuk dat je de film goed vond

Helaas wel ja! maar ja, dat weerhoudt mij niet om deze films te kijken hoor

Dan raad ik je aan om ook eens "Dead Silence" en "Insidious" te kijken. Tenminste als je ze nog niet gezien hebt. Daar zitten ook heerlijke schrikmomenten in en die films vond ik persoonlijk nog een tikkeltje beter dan deze.

Theunissen schreef:

Nope nog niet gezien, dus dat is altijd welkom! Vielen dank !

Qua soort Horror (spannend en veel schrikmomenten) kun je die genoemde films vergelijken met deze. Je kunt er ook nog "The Awakening (2011)" aan toevoegen. Dan heb je een aantal actuele horrorfilms waaruit je kunt kiezen.

Theunissen schreef:

Merci! ik voeg ze allemaal toe aan m'n lijstje!

Ik heb een half uur gekeken. Ook al vond ik er na 15 minuten niets aan, heb ik toch gedacht dat het leuker zou worden. Een goede film moet toch na een kwartier wel op gang komen, vond er iig niets aan tot dan toe.

avatar van Friday the 13 th
Zojuist herzien en ik verlaag mijn stem met een halfje.

Nog steeds prachtige beelden en een goede vertolking van Radcliffe, maar bij momenten veel te donker gefilmd. Er gebeurd ook te weinig om te blijven boeien. Heel wat tijd wordt er door gebracht in het huis - op zich niet slecht natuurlijk - maar helaas gebeurd er te veel van hetzelfde.

The Woman In Black zelf krijgt te weinig screen tijd. Verhaal zit goed in elkaar - doch kon er nog meer uit gehaald worden.

Wat meer dan eng kijken speelgoed en een paar schimmen valt hier helaas niet te ontdekken.

Niet echt een goede film dit, een verwarrend verhaal en een zeer duister opgenomen film, 90 % speelt zich af in een duisternis zodanig dat je amper nog wat van de actie, als die er al is, kan zien.
Ik ga niet zeggen dat de vertolkingen slecht waren, maar Daniel Radcliffe (Harry Potter) zal toch betere producties moeten gaan zoeken of hij zou wel eens snel vergeten kunnen worden.

avatar van bounze
Deze film is nietszeggend, oersaai, en tergend langzaam.De film kabbelde een uur lang voort, en toen heb ik 'm afgezet. Wat miste was de snelheid. Ook de schrik elementen waren flauw en sporadisch aanwezig, man wat heb ik me geergerd aan die schimmen elke keer. Daarbij krijg je ook niet echt vat op het verhaal. Dit komt mede doordat het erg donker gefilmd is. Dat mensen deze film als geweldig acteerwerk zien begrijp ik al helemaal niet, Radcliffe zegt namelijk bijna geen woord in deze film. Wat mij betreft is dit de eerste flop van Radcliffe na de Harry Potter reeks. Van mij krijgt deze film een halve ster voor de moeite!

avatar van cantforgetyou
Alles wat ik op wilde schrijven over deze film staat al hierboven mij bij 'bounze'. Dus ik sluit me daarbij helemaal aan. Geen zin om iets verder hierover te schrijven.

avatar van duffs
grafisch en de mooie engels omgeving maken de film beter als hij eigenlijk is maar het is geen slechte film goeie eerste solo film van harry potter

avatar van Judithboes
Watkins heeft genoeg horrorfilms gezien om zelf een degelijke te produceren en dat toont hij met zijn film The Woman in Black. Hij kent alle ingrediënten van de standaard horrorfilm als zijn eigen broekzak en weet zijn film daarom een niveau hoger te tillen dan de doorsnee horror. Hij gaat zorvuldig met de schrikmomenten om die erg goed zijn getimed.
De sfeer die hij zo intens probeert op te bouwen is zijn eigen valkuil The Woman in Black blijft te lang hangen in het 'Arthur chasing shadows' deel en de sfeeropbouw begint te vervelen. Verder zijn de beelden prachtig, maar dat einde...
Dat einde is walgelijk. Het witte beeld aan het einde staat in schril contrast met de rest van de film. Dat kan een goed ding zijn, maar in deze setting faalt het volledig en ziet het er uit alsof Gerard Joling elk moment uit de rook tevoorschijn kan komen en in zingen zal uitbarsten. Al met al is het geen slechte film. Watson hanteert de cliché's vakkundig, maar weet met zijn trage verhaal niet iets onvergetelijks neer te zetten. De emotie blijft te oppervlakkig en weet niet goed genoeg te raken. Iets waar een film als de Spaanse El Orfanato beter in weet te slagen.

Zo heb ik mijn horror graag! Gotische landhuizen, mysterie, geen overmatig gebruik van gore maar in plaats daarvan wel heel veel sfeer, veel grijstinten in de omgeving en solide acteerwerk zonder verlossende humor. De film hanteert wel degelijk enkele schrikeffecten die vooral opgewekt worden door een ondersteunende soundtrack, maar de echt enge scenes zijn de momenten in het donkere landhuis waarbij je zit te wachten tot er iets gebeurt, maar er eigenlijk niets te zien is. Pure klasse hoe men zoveel sfeer op een dergelijke wijze heeft neergezet.

Radcliffe toont zich in ieder geval een prima acteur. Ik heb de Harry Potter films nooit echt bekeken, dus had ook niet per se al een mening over hem gevormd, maar zijn performance was zeker niet slecht. Ciarán Hinds, die ik eindelijk eens wat platter kan horen spreken dan standaard het geval is in zijn andere rollen (posh Engels) is daarnaast altijd een fijne aanwinst voor een cast en doet gewoon waar hij goed in is.

Als Hammer meer films op deze manier maakt, dan ben ik uitzonderlijk blij dat ze weer back in business zijn. De spanning wordt zo mooi opgebouwd en valt zelfs op de momenten dat er eindelijk iets te zien is niet weg, dat ik mezelf genoodzaakt voel om deze film boven andere huidige grootheden als Insidious of [REC] te plaatsen.

avatar van rox91
Ik vind het einde zo jammer. Maar over het algemeen geen slechte film. Mooie locatie waar gefilmd is. En toch kan ik Daniel Radcliffe niet anders zien dan Harry Potter (maar dat ligt aan mij, want hij acteert prima, al vind ik sommige stukken niet echt overtuigend)

avatar van Ajax&Litmanen1
Soms heb je van die films waar je niks van verwacht, maar toch positief door wordt verrast. The Woman in Black is zo'n verrassing. Harry Potter in de hoofdrol van een spannende ghost-movie, dat is toch even wennen, maar hij bezit toch genoeg kwaliteiten om zijn rol overtuigend te spelen, al vind ik eigenlijk dat zijn rol door een ouder iemand gespeeld zou moeten worden. Wat de film heel sterk doet is sfeer creëren. Dat dorpje, dat afgelegen huis, maar ook hoe alles ingericht is, de soundtrack, het camerawerk..allemaal erg goed! Op gebied van pure spanning slaagt de film wat minder.
Er zitten enkele schrik momenten in, maar als vrij ervaren ghost-movie kijker schrok ik niet zo heel erg, al waren bepaalde momenten later in de film nog wel best aardig gedaan. Maar het voelde toch iets wat clichématig aan. Gelukkig wist het me niet te storen en heb ik best wel genoten van deze interessante verrassing.

avatar van LOTR-lover
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De sfeer en de setting zorgden ervoor dat ik echt van deze film ben gaan houden. Met zo'n afgelegen landhuis in gothische stijl is het al bijna een zekerheidje dat er een bepaalde enge sfeer neergezet word. Dat bleek dus ook zo te zijn. De schrikmomenten komen niet in sneltreinvaart op je af maar als ze er zijn zijn ze meer dan geslaagd. Vond het verhaal prima in elkaar zitten, al moest ik wel even nadenken of het einde nou goed of niet goed was.. Vergat na de eerste 10 minuten ook dat ik naar "Harry Potter" zat te kijken dus dat is een pluim voor Radcliffe die gewoon een uitstekende rol neerzet.

avatar van Antonev
Een film die me dubbele gevoelens geeft. Hij komt vrij langzaam op gang, maar dit werd helemaal gecompenseerd door de fantastische omgeving en het prachtige landhuis. De scene's in het landhuis gaven me continue een sinister en akelig gevoel. Zo van: er kan echt ieder moment iets gaan gebeuren.

Daarnaast heeft Radcliffe het Harry imago hier uitstekend van zichzelf weten af te schudden. Heb geen moment het gevoel gehad dat ik een deel uit de Potter reeks aan het kijken was. Ook was ik blij dat het meer een mix van mysterie en thriller was dan echt horror. Gelukkig geen onaangenaam gore beelden.

Het einde was wellicht het minste deel van de film, maar ik vind niet dat dat veel afbreuk doet aan de film als geheel. 3.5* voor de fraaie beelden en de goede prestatie van Radcliffe.

avatar van sinterklaas
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
James Watkins leverde 4 jaar geleden nog zijn buitengewoon goede, provocerende en ijzingwekkende Eden Lake af. Met The Woman in Black kon het gewoon niet fout gaan. Eerst dacht ik dat het weinig werd door Daniel Radcliffe omdat ik totaal geen fan ben van Harry Potter, maar het is duidelijk: Radcliffe mag er ondanks dat zeker wel wezen!

Ook dit is weer een soort horrorfilm die ik graag zie, geesten, donkere sfeer en desnoods er ook nog een (verlaten) huis bij. Dit zal ook gerust in het rijtje Insidious, The Strangers, uiteraard door vergelijkbare overeenkomsten ook The Others en de andere moderne spokenhorror horen. Alleen gaat het er in The Woman in Black er wel even anders aan toe, aangezien dit gewoon een oud Brits spooklegende is die erg fijn en zorgvuldig en bij de tijd word opgepoetst. We nemen plaats in het begin van de 20ste eeuw (of het einde van de 19de, ik weet het niet), de settings waren in ieder geval behoorlijk zorgvuldig en goed en het sfeertje van het noorden van Engeland was behoorlijk grauw, depressief, leeg en drassig, precies de passende sfeer. Arthur Kipps (Radcliffe) moet daar dus naar toe om een overlijdingsakte te regelen in een Engels dorpje. Het volk is er tamelijk kortaf en onvoorspelbaar. Uiteindelijk gaat de weg naar een oud verlaten landhuis, waar de onwaarschijnlijke en ook vooral griezelige dingen, heel langzaam maar zeker beginnen.

Vanaf dat ogenblik word het sfeertje steeds donkerder en beginnen de enge dingen pas echt. Het huis zelf is van binnen en buiten al erg griezelig neergezet en het hele verleden die er zich afspeelt is ook niet bepaald rustgevend. En dan de creepy stuff: want dat zat er in WIB ruimschots in, en Watkins weet het echt op een ijzingwekkende manier te vertonen en te monteren en er met de kijker een spel mee te spelen. Beelden die ik ook heel graag zie in dit soort films. Bv die Woman in Black zelf zag er al doodeng uit, voor mij al een van de engste figuranten die ik ken. De manier waarop de kijker bang mag worden is weer helemaal voltreffelijk bv (Dat gezicht achter Kipps terwijl ie uit het raam kijkt, die mona-lisa, achtige poppen, als die Woman in Black weer eens in de bosjes te zien is, die dode kinderen, de vele schrikmomenten en dan vooral dat einde dat kort voor de aftiteling, de Woman nog even de kijker aankijkt. Behoorlijk eng dus. Het einde was fenomenaal.

Het is wel door de zure appel bijten als er weer een sterfgeval is van een kind en de ouders natuurlijk kapot zijn van verdriet. Dat blijft me altijd nog behoorlijk raken in films.

Maar verder is dit een uitstekend oud Brits verhaaltje. Ik hoop dat Watkins snel weer aan een nieuw project begint.

avatar van Triple G
Hmm.. Niet overtuigd. Het heeft eigenlijk alles. Juiste tijd, sfeer, beelden, locatie, verhaal en acteerwerk. Kan werkelijk niet beter. En ook geen enkel probleem met Radcliffe. Ben een groot Potter fan en was eigenlijk wat bang Potter hier te gaan zien. Dat was zeker niet het geval.

Maar de uitwerking had niet de impact op mij die het had moeten hebben. Er zat domweg gewoon geen tot nauwelijks spanning in het hele gebeuren op een enkel momentje na. En dat is toch vrij essentieel is voor een film als deze. Beetje jammer.

avatar van tommykonijn
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Reden waarom ik deze film wilde zien? Eigenlijk uit pure nieuwsgierigheid naar hoe Daniel Radcliffe het er van af zou brengen in zijn eerste film na de grote Harry Potter reeks waar ik mee ben opgegroeid. Gelukkig doet hij het zeker niet slecht, maar lijkt alleen een beetje miscast omdat zijn personage ouder lijkt te moeten zijn. Al kan ik me daar verder niet zo druk om maken, het viel me alleen op. Ik kijk niet veel films met dit genre, maar ik was wel benieuwd hoe deze film ermee omging. Ik moet zeggen dat de sfeer in de film me wel beviel. Het huis en de overige settings zijn lekker mysterieus en ogen overtuigend. Wel jammer dat ik soms moeite moest doen om te zien wat er precies gebeurde, het leek soms iets te donker gefilmd. Opzicht hoort dat uiteraard bij de film, maar het had op sommige momenten iets minder gemogen. Daarnaast 'hoop' je min of meer op sommige momenten dat er iets engs gebeurd, maar gebeurt het niet. Dat vond ik soms wel storend, maar het kan ook weer positief bekeken worden (je wordt vaak voor de gek gehouden). Over het algemeen ben ik daar dus toch wel tevreden mee, afwisselend met het acteerwerk, de decors en de muziek levert dit een interessant geheel op. Jammer vond ik wel het einde. Dit was me iets te snel in beeld gebracht en ook een beetje 'vaag' (de vloek is dus niet opgeheven?). Maar al met al kan ik zeker niet klagen over de film. Het weet het complete speelduur te boeien en ondanks dat imo niet alles even goed was, heeft de film zeker een aantal sterke punten.

avatar van Marc PB
begin goed eind goed heb genoten van de aantal schrik momenten achter elkaar ik heb zelf 2x the scare factor gehad, het verhaal ja kan er niet veel over zeggen was afgeleid haha.

danielle radcliff aka harry potter speelt zijn zeer goed
ik vind het een geslaagde film hij krijgt 4 sterren

Superspannende film van begin tot eind! Heb er erg van genoten. Goed verhaal en een duistere sfeer door de hele film heen. Paar goeie schrikmomenten ook. Heb 'm helaas niet in de bioscoop gezien maar heb onlangs de DVD aangeschaft omdat ik toch wel erg nieuwsgierig was. Heb er geen spijt van!

avatar van DjFrankie
Weinig mis mee, prima sfeer, had alleen iets verder uitgewerkt mogen worden, en de zwarte vrouw nog iets enger en beter in het zicht. Voor een betere horror effect.

avatar van roeman
Geen super slechte maar ook geen super goede film.
Radcliff is misschien zijn Potter tijd wel ontgroeid maar niet zijn Potter blik, hij overtuigd echt nergens in doodsangst te zijn, of buiten gemeen verdrietig.
De schrikmomenten zijn op 1 hand te tellen en het wordt nergens echt spannend.
Zat eigenlijk te wachten op het moment dat het spannend zou gaan worden, maar helaas heb 135 min vergeefs zitten wachten op het echte Hammer moment. Nou hoor ik je denken wat the f.ck is een Hammer moment, nou dat is het moment dat ze je van het plafond kunnen pellen en dat je eigenlijk niet meer durft te kijken zo eng/spannend wordt het zonder al te veel of geen bloedvergieten.
Hinds is wel goed en zijn angst is wel reeel. Jammer alleen dat daar niet op doorgegaan werd.
Ik heb steeds het idee dat er veel meer had ingezetten, vooral het einde is jammerlijk mislukt. En laat je achter met een gevoel van toch geen Hammer , maar wel Hollywood en gemaakt voor het grote publiek.

avatar van Metalfist
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
I believe the most rational mind can play tricks in the dark

The Woman in Black leek me eigenlijk van bij de release een interessante film te zijn. Het origineel heb ik nooit gezien maar de aanwezigheid van productiehuis Hammer zorgde toch wel voor hoge verwachtingen. Ik moet bekennen dat ik niet wist dat Hammer nog altijd voor horrorfilms zorgde (hun gloriedagen liggen toch meer in de jaren '60-'70 met onder andere de Dracula saga met de immer geweldige Christopher Lee) maar de reden waarom ik hier nog niet eerder aan was begonnen is Daniel Radcliffe.

Waarom? Goh, het is niet dat ik het een verschrikkelijke acteur vind maar het duurde toch tot de laatste Harry Potter film dat ik de indruk had dat hij zich kon bewijzen als acteur. Zeker in vergelijking met Emma Watson en Rupert Grint leek Radcliffe altijd wat achteraan te bengelen maar bon. Ik kreeg ook de indruk uit de trailer dat hij (en ik als Harry Potter fan ook) zijn alter ego nog niet goed kon loslaten en dat gevoel werd versterkt door scènes waar hij met een kaars door een donkere gang wandelt. Je begint bijna automatisch Expecto Patronum of Lumos te roepen... Het deed me dan ook deugd om te zien dat dit hem eigenlijk nog goed afgaat. Hij ziet er misschien inderdaad wat te jong uit om een vader van een jongen van 4 jaar oud te zijn maar over het algemeen weet hij geloofwaardig over te komen. Het samenspel met de jonge Misha Handley die hier de zoon van Radcliffe speelt komt ook authentiek over maar dat is misschien ook wel te wijten aan de al bestaande relatie tussen Radcliffe en Handley want in het echte leven is Radcliffe de peetvader van Handley. Wat vooral opvalt aan The Woman in Black is dat de film het eigenlijk niet moet hebben van een resem acteurs en dialoog want het grote pluspunt is toch sowieso de sfeer.

En dat zit hier wel enorm goed. Het is iets waar Watkins met Eden Lake al wist te overtuigen maar dit is gewoon erg goed en de film voelt dan ook ontzettend naargeestig, in de goede zin van het woord, aan. De aankleding van het Victoriaanse stadje voelt getrouw aan maar ook qua schrikscènes zit het vrij goed. Nu blijft de film wel redelijk cliché op dit gebied maar toch, ik ben een paar keer een halve meter omhoog geschoten. Misschien ligt het aan de aanwezigheid van Hammer maar The Woman in Black is een film die vooral erg klassiek aanvoelt. In het begin leek je naar een soort alternatieve versie van Dracula te kijken (de gelijkenis tussen Jonathan Harker en Arthur Kipps is snel gemaakt) en je kunt het verhaal zelfs cliché noemen maar uiteindelijk weet Watkins me met het einde toch aangenaam te verrassen. Dan heb ik het natuurlijk over het feit dat Arthur en zijn zoontje sterven en zodoende herenigd worden met hun vrouw/moeder. Ik vreesde eerst dat het allemaal nog een goede afloop ging hebben doordat beide personages zo achteloos naast de treinsporen staan maar Watkins neemt gelukkig de juiste beslissing. Een feelgood einde had hier in ieder geval niet gepast, al kun je dit natuurlijk ook wel als feelgood beschouwen maar dan toch op een andere manier dan ik vreesde.

Erg aangenaam verrast. Met Watkins heb je natuurlijk een goede regisseur aan het roer maar het zou niet de eerste zijn die het niveau van zijn debuut niet weet vast te houden. Radcliffe acteert degelijk en weet het Potter imago bijna over de gehele lijn af te schudden maar het is voornamelijk het sfeerbeeld dat ervoor zorgt dat The Woman in Black blijft nazinderen.