The Woman in Black (2012)

Verenigd Koninkrijk / Canada / Zweden
Thriller / Horror

geregisseerd door James Watkins
met Daniel Radcliffe, Ciarán Hinds en Janet McTeer

De jonge advocaat Arthur Kipps (Daniel Radcliffe) krijgt de opdracht naar een afgelegen dorpje af te reizen om het papierwerk van een onlangs gestorven cliënt te regelen. Terwijl hij alleen in het afgelegen huis aan het werk is ontdekt hij een aantal tragische geheimen. Hij voelt zich steeds minder op zijn gemak wanneer hij telkens een in zwart geklede mysterieuze vrouw blijft zien. De lokale bevolking wil hem niet helpen om er achter te komen wie de vrouw is, en voor hij het weet is hij verwikkeld in een race tegen de klok, als hij haar ware bedoelingen ontdekt.

avatar van Shadowed
Wel leuk.

Was toch even moeilijk om Radcliffe zonder brilletje te zien toen ik deze film keek. Ten eerste is het natuurlijk een hele andere rol, maar tevens ook omdat Radcliffe juist bekend was om zijn acteerwerk in Harry Potter films.

Maar goed, de film zelf is als resultaat best sfeervol. Radcliffe speelt prima en het huis is lekker eng. Dit levert toch wel een aantal spannende scenes op, maar uiteindelijk kwam ik erachter dat het grootste deel van de film Radcliffe is die door het huis heen loopt

De mystery was prima, maar had wat beter uitgewerkt kunnen worden. De film is in vergelijking met andere horrorfilms nog mild maar is best spannend om sommige momenten. Prima uit te kijken, de zwarte vrouw is zeker wel een interessant personage.

Prima horrorfilm met de juiste duistere atmosfeer en de juiste spanning.

avatar van remorz
Sfeervol.

De film trekt er ook veel tijd voor uit, want van veel plotontwikkeling is niet echt sprake. Een gedaante waart op, een deurtje piept en Radcliffe gaat erachteraan. Gewapend met kaars in hand en ongeruste blik kun je niet echt van een uitdagende rol spreken, maar hij weet het goed te doseren en komt hier prima weg met zijn (eerste?) niet-HP-karakter.

Het huis speelt de grootste rol met haar Victoriaans bouwjaar, onderbelicht gangenstelsel en interieur, ratelend speelgoed en uiteraard de titelfiguur als bewoonster. Nergens echt om nou je nagels bij af te bijten maar de sfeer zit toch wel goed doorheen de film. Een paar flauwe jumpscares worden afgewisseld met een paar effectieve en hoewel de film qua verhaal nergens weet te verrassen, ben je voorzien van genoeg sfeer om het gebrek aan originaliteit voor lief te nemen.

Klein minpuntje voor het einde, maar verder valt hier weinig op aan te merken. Geen hoogvlieger, maar degelijkheid en een paar fijne momenten. 3*

avatar van Roger Thornhill
Na jaren herzien, en gelukkig was ik de clou al weer vergeten (volgens de IMDb-trivia-pagina werd Arthurs weerzien met zijn vrouw trouwens na de proefvertoningen nog toegevoegd omdat het testpubliek vond dat het oorspronkelijke einde [waarin Arthur en zijn zoontje dus onder de trein eindigen] te deprimerend was). Dit blijft een heerlijk creepy atmosferische horrorfilm met een perfecte Daniel Radcliffe (gelukkig heb ik geen last van Harry Potter-associaties), prachtige belichting en idem kleurgebruik (de paarse muren in die kamer van Eel Marsh House!), effectief gebruik van water, mist en landschap, een ijzersterke muziek- en geluidsband en een prima bijrol voor de altijd betrouwbare Ciarán Hinds. Ook deze derde keer weer van genoten.