The Woman in Black (2012)

Verenigd Koninkrijk / Canada / Zweden
Thriller / Horror

geregisseerd door James Watkins
met Daniel Radcliffe, Ciarán Hinds en Janet McTeer

De jonge advocaat Arthur Kipps (Daniel Radcliffe) krijgt de opdracht naar een afgelegen dorpje af te reizen om het papierwerk van een onlangs gestorven cliënt te regelen. Terwijl hij alleen in het afgelegen huis aan het werk is ontdekt hij een aantal tragische geheimen. Hij voelt zich steeds minder op zijn gemak wanneer hij telkens een in zwart geklede mysterieuze vrouw blijft zien. De lokale bevolking wil hem niet helpen om er achter te komen wie de vrouw is, en voor hij het weet is hij verwikkeld in een race tegen de klok, als hij haar ware bedoelingen ontdekt.

avatar van ikkegoemikke
Professor Dumbledore heeft onze Harry ditmaal niet echt kunnen redden. Maar ik moet eerlijk toegeven dat dit ex-tovenaarsjongetje zijn tovenaarsmantel met zwier heeft afgeworpen en de test met glans heeft doorstaan. Na 5 minuten zag ik hem echt niet meer als den Harry.

Deze film zie ik niet als een horror, maar gewoon als een ouderwetse ghost-story zoals ze in vroegere jaren werden gemaakt. Het zit meer in het rijtje van "The Changeling" en consoorten. Alle klassieke elementen komen terug in deze film : het naargeestig gezicht dat toekijkt uit een zolderraam, de schommelstoel, de natte voetafdrukken , het speelgoed dat vanzelf begint te spelen, de voetstappen op zolder, de uitwaaiende kaarsen, de lange donkere gang en de schaduwen. Dit alles geplaatst in een "The Adams Family"-achtig oud gebouw met kilometers spinnewebben en dikke lagen stof. De ideale setting voor een klassiek spookhuis zoals op de kermis.

Het complete verhaal zit goed in elkaar .. en ja ik zou ook al lang verhuisd zijn uit dat dorp.
Grappig altijd in zo'n films is dat ondanks dat de protagonist beseft dat hij met geesten te maken heeft, die altijd een deur gaat sluiten als verdediging
Ik vond het in ieder geval een vrij spannende film waar toch een aantal schrikmomenten in zaten. Niet de ik-sprong-bijna-tegen-het-plafond momenten , maar toch een fuck-ik-verslikte-me-bijna-in-mijn-chips momenten

Het einde was dan weer voorspelbaar dat Arthur zijn vrouw zou vervoegen in het hiernamaals samen met zijn zoontje. Maar liever had ik het andersom gezien waardoor hij de vloek zou doorbreken.

Al bij al ben ik een fan van zulke griezelfilms en toont dit weer aan dat een goede horror/griezel-film ook degelijk is zonder dat er liters bloed moet vloeien.

avatar van puppet master
Atomaster schreef:
Spannend opgebouwde thriller/horror met een mooie setting en goed acteerwerk. Een top film dus. Helaas komt er een deel 2, dat is volgens mij niet nodig want deze film eindigde zoals zo'n soort film hoort te eindigen.

Das wat ik bedoel, nu niet helaas dat er een deel 2 komt want die moet dan ook wel goed zijn, ik verheug mij er iig op. Maar aan het einde te zien zat dat er niet in....

avatar van Movie_Geek
Wat een goeie film, zeg! Ik heb afgelopen maanden de titel zo vaak zien voorbij komen en toch wou ik die niet kijken omdat ik echt dacht dat het tijdsverspilling zou zijn. Waarschijnlijk omdat ik bang was de hele tijd 'expecto patronum' in me hoofd te hebben. Dit was echter niet het geval.

Vanaf het begin van de film had het al zo'n creepy vibe om zich heen. Erg vaag en spookachtig. Das nou net precies waar ik van hou, heeerlijk. Daniel was ook zeker niet een marteling om te zien, haha. Hij is echt niet meer die kleine Harry Potter. Wat een knappe vent! Maar dat terzijde. De film was goed opgebouwd en het had een goeie setting. Ook fijn dat zelfs zonder duizenden dialogen de film toch boeiend is en blijft.

Ik kom normaal ook alleen op deze site om andermans recencies te lezen, maar deze film is de moeite waard om even in te loggen.

Ik geef een dikke goed!

avatar van AmazingPP
valleyman schreef:
Ben ik echt de enige die niks van het verhaal snapt...

Ik vrees het wel. Met grote vreze...

avatar van AmazingPP
@frans123 Wat een onzin schrijft u! Ik ben 45 en ik kijk al heel mijn leven lang film na film, soms wel 15 per week! Het heeft niks te maken met leeftijd, maar doodsimpel met smaak. Dat het nu u smaak is: prima. Daar kan ik inkomen. Maar ondanks mijn leeftijd en mijn enorme verzameling films (15.000 + !!) vond ik dit wel een geweldige film. De sfeer, de muziek, de geluidseffecten, maar zeker ook de acteerprestaties en zeker die van Radcliffe! Dit is gewoonweg, naar mijn smaak dan, en goed gelukte thriller / horror! Nogmaals: u smaak mag dan afwijken van die van mij, maar waar het om ging is dat ik niet denk dat het leeftijd gerelateerd is.

avatar van EliasZ
Alle cliches op een stokje, saai.

Ik wist eerst niet eens dat het die gast van harry potter was (heb ook maar 1 HP film gezien en is niet mijn ding). Maar vanaf het begin had ik al helemaal niks met de hoofdpersonage. Het enige orignele was dat er steeds kinderen doodgingen.

Een film om een keer gezien te hebben. Ik snap nog steeds niet dat met 'Harry Potter' inzet in dit soort films. Net als bij Hooligans gaat de hele geloofwaardigheid naar de knoppen. Het verhaal op zich is niet schokkend, maar er zitten wel enkele spannende momenten in. De sfeer is OK. Het einde is echt afgeraffeld. Jammer.

avatar van NYSe
shrink schreef:

Zou wel betekenen dat die arme jongen nooit meer ergens in zou kunnen spelen.

avatar van panax
mooie sfeervolle horror from hammer
een paar schrikmomentjes en goed spel van diverse karakters
die oude engelse huizen, en omgeving maken dit tot een mooie horrorfilm

avatar van mikey
Heb 20 minuten gezien en toen maar de krant gaan lezen. Die was spannender.

avatar van Marino96
Ik vond dit een goede horrorfilm. De sterkte van deze film is de sfeer, decoratie, acteerwerk, schrikmomenten en sound. Wel vond ik het einde van de film slecht afgehandeld.

Daarom geef ik deze film 4.0 sterren.

avatar van Capablanca
Eerste helft een 8, tweede helft een 6.

avatar van hdehoon
Onderhoudende ghost story met de gebruikelijke effecten en toch nog een verrassing aan het einde. Tja; was het nou een happy end?

avatar van Mars4i
Mooie sfeervolle film met alle voor dit soort thriller/horror films standaard momenten. Radcliff acteert goed. De film is eigenlijk een lange scene waarin Arthur door het huis heen loopt en allerlei geesten ziet. De clue wordt zeer kort uitgelegd als Arthur de brieven leest. Het einde is dan wel weer origineel, maar niet uniek. Alles meegenomen viel de film me toch wat tegen. Daarom 2.5 sterren.

avatar van John Barry
The Woman in Black is een spannende en sfeervolle film.

Advocaat Arthur Kipps moet in het huis van een overleden cliënt een testament zien te vinden. Maar terwijl hij in het huis op onderzoek is , gebeuren er vreemde dingen en ontdekt Arthur een paar tragische geheimen.

De film is erg sfeervol en de spanning word goed opgebouwd. Vooral de scènes in het huis van de overleden vrouw vond ik erg spannend en sfeervol. De geest van de overleden vrouw vermoord de kinderen van de gene die haar als geest hebben gezien. Dit doet ze als wraak omdat volgens de vrouw de bewoners van het nabij gelegen dorp niks hebben gedaan om haar zoon te redden toen die in het moeras verdronk. Dit een leuk verzonnen verhaaltje. De clue van dit verhaal word in een korte scene uitgelegd maar eigenlijk kon je deze clue gaande weg de film ook wel raden.

De film is vrij spannend , maar ook vrij voorspelbaar. Tot het eind dan. De hele film verloopt wel eigenlijk zoals je zou verwachten maar het einde zag ik toch niet aankomen. Een terechte vraag van hdehoon: Moeten we dit nu toch als een soort happy end zien of niet?

In ieder geval was ik toch wel blij met dit verassende einde. Ik vond het jammer dat de film voor een groot deel vrij voorspelbaar verliep en ik vond dus wel wel leuk om aan het eind dan toch nog verast te worden.

De hoofdrolspel in deze film is Arthur Kipps gespeeld door Daniel Radcliffe, hem kennen we natuurlijk van Harry potter. Daniel Radcliffe laat in deze film zien dat hij ook geschikt is voor andere rollen. Zijn acteer prestatie vond ik vrij goed. Ik ben benieuwd wat we van Radcliffe in de toekomst mogen verwachten. Ook de bijrollen in deze film zijn goed gecast.
De muziek van Marco Beltrami vond ik erg goed en was sfeerverhogend in deze film. Maar niet alles aan deze film is goed. Ik vond ook een aantal dingen wat minder.

Wat mij erg verbaasde was hoe snel Arthur Kipps in het moeras het lichaam van het zoontje van The Woman in Black gevonden had. Het lichaam was nooit gevonden maar Arthur Kipps gaat even zoeken en het lichaam word zo gevonden. Om het nog spannend te maken verdrinkt Arthur bijna in het moeras. Maar ondanks deze geslaagde poging om de scene nog wat spannender te maken vind ik toch dat het vinden van het lichaam van het jongetje te gemakkelijk en vooral te snel ging.

The Woman in Black is een vrij enge verschijning in de film alleen maken de filmmakers het personage toch een beetje belachelijk door haar een paar keer hard te laten gillen. Dit maakt het personage gelijk minder eng. Dit vond ik jammer.

Mijn grootse kritiek punt op deze film is dat ik na het kijken van deze film het gevoel had dat de filmmakers kansen hebben laten liggen. Bijvoorbeeld het huis waar het in deze film om draait ligt op een eiland. Het eiland is met springtij niet te bereiken. Dus je kan eigenlijk met springtij niet naar het huis toe en je kan er ook niet weg gaan. Van dit geven hadden de filmmakers gebruik moeten maken. Arthur Kipps bijvoorbeeld die wil vluchten vanwege de vreemde dingen die in dat huis gebeuren en dat hij dan ziet , dat hij niet kan vluchten omdat het springtij is. Veder hadden de filmmakers bijvoorbeeld de scènes in het huis zelf nog wat enger kunnen maken door niet alleen een kraai maar ook ratten of muizen te laten rondlopen.Het is een oud huis dus er zullen zeker ratten of muizen daar rond lopen Kortom ondanks dat de film erg spannend is , vind ik toch dat de filmmakers wat kansen hebben laten liggen. De film had nog enger en spannender gekund.

Al met al is The Woman in Black weliswaar geen perfecte maar toch een geslaagde film.

3,5 ster voor deze film

Mooie sfeervolle horrorfilm. Weinig echte schrikmomenten, maar film die het echt moet hebben van de sfeer. Mooie rol neergezet door Daniel Radcliffe.

avatar van Trance
Ik noem dit geen Horror film, ben wel zwaardere Horrors gewend maar deze film is een echte Klassieke Ghost Story met een heerlijke Creepy sfeer, kon me wel boeien. Daniel Radcliffe had ik ook geen moeite mee en daar was ik wel een beetje bang voor, hij doet het gewoon goed in deze film. En natuurlijk zitten er voorspelbare en clichématige scene's in deze film maar dat maakt het niet minder goed. Het einde hadden ze wel wat anders aan mogen pakken maar voor de rest oké...

avatar van djquinn
Het was op zich een leuke thriller, maar om het horror te noemen?
Nee
Over het algemeen wel voor de rest een leuke film

avatar van NYSe
Hoe is dit geen horror? Hoe?

avatar van RuudC
Gewoon een domme uitspraak. Geen aandacht geven.

avatar van tommykonijn
Stem na herziening verhoogd naar 3,5*. Blijft een zeer aangename spookfilm, dit. Een relatief eenvoudige film, maar de sfeer vind ik ronduit fantastisch.

avatar van popcorn en cola
Donker, creepy, zweverig, met een enigszins moeilijk verhaal doordat de personages niet goed worden uitgewerkt en zomaar in de film vallen. Begin is eigenlijk tegen het saaie aan, maar de spanning wordt gaande weg behoorlijk opgebouwd. Wat betreft de hoofdpersoon, ik ben geen Harry Potter-fan, die films heb ik niet gezien, ik had dus geen last van dit probleem.

avatar van Tiany
Klasse geestenfilm, met veel aandacht voor de sfeer. Doet me een beetje denken aan "The Changeling" 1980 met George C. Scott. Beiden films waar je niet in je eentje moet naar kijken.

avatar van Banjo
Een hele droge en totaal niet spannende film met een rommelig verhaal.
Waar in ook nog eens veel te geforceerd word geacteerd.
De plaatjes waren wel mooi en verzorgd, voor al dat eiland in de zee met dat geweldige huis....

2 1/2 ster

avatar van alexspyforever
Daniel Radcliffe in een rol na Harry Potter, het was wel even wennen, hoewel ik maar weinig Harry Potter heb gezien. Ik vond hem met zijn baby face maar weinig overtuigend overkomen als vader. Het was ook niet mijn keuze om deze te zien destijds. Ik vond het verhaal saai en rommelig. Het einde was misschien nog het beste maar kon deze zwakke film niet redden.

avatar van Kondoro0614
Super film beter dan sinister

avatar van sandero16
Een heerlijke film. Alles wat bij dit genre hoort zat er in. Ik heb genoten van de sfeer, spanning, en van een goed verhaal.

acteer prestaties van Radcliffe waren goed.

Er waren geen overdadige schrikmomenten. Daardoor onderscheid deze film zich van de middelmaat. Ook de sfeer was beter dan de gemiddelde film uit dit genre.

Minpuntje vond ik het einde. Een beetje een slap eind.

conclusie: Een goede film!

4,5 *

avatar van mistersinister94
Dit is weer eens een heel donkere film die in het begin nogal somber is.
Best een vermakelijke film over een geest in een oud verlaten huis in een afgezonderd moeras.
de film word pas echt spannend waaneer Radcliffe bij dat verlaten huis komt. Hij onderzoekt dat huis en de schrik momenten komen
Er waren best een paar schrik momenten waar ik ook egt van schork dat was echt goed aan de film,
als ik in Radcliffs schoenen had gestaan was ik al lang wegeweest uit dat oude huis. Ookal zou ik daar werk moeten doen.
Ik vergat ook helemaal op den duur in de film dat Radcliffe de rol van Harry potter had gespeeld. Het was totaal niet vergelijkbaar met zijn rol als Harry potter
maar dat was ook wel de bedoeling denk ik. Sommige momenten in de film vond ik goed eng. Die geest van de vrouw in het zwart valt kinderen lastig en dwingt ze om zichzelf te vermoorden
zoals die meiden die uit dat raam sprongen in het behin van de film.
Het einde van de film vond ik een logisch einde maar toch had ik er meer van gehoopt en verwacht het ging weer allemaal te snel voor bij naar mijn mening.

avatar van Silboo
Goeie, spannende, scary film! Idd mistersinister94 ik had dat huis ook uit gegaan bleef daar geen seconde langer zowieso dat huis brrrrrr gives you the creeps! En die scarry vrouw was ook echt scarry niet 1 van de knapste in ieder geval!

Redelijke film waarin een advocaat het huis bezoekt van een overleden cliënt. Een vrij standaard horror-spook verhaal met een trage opbouw, maar hierdoor wel een aantal prima schrik-momenten. De hele setting is wellicht niet het meest origineel, maar past precies bij de film. Zeer sfeervol in beeld gebracht met koude kleuren.