The Woman in Black (2012)

Verenigd Koninkrijk / Canada / Zweden
Thriller / Horror

geregisseerd door James Watkins
met Daniel Radcliffe, Ciarán Hinds en Janet McTeer

De jonge advocaat Arthur Kipps (Daniel Radcliffe) krijgt de opdracht naar een afgelegen dorpje af te reizen om het papierwerk van een onlangs gestorven cliënt te regelen. Terwijl hij alleen in het afgelegen huis aan het werk is ontdekt hij een aantal tragische geheimen. Hij voelt zich steeds minder op zijn gemak wanneer hij telkens een in zwart geklede mysterieuze vrouw blijft zien. De lokale bevolking wil hem niet helpen om er achter te komen wie de vrouw is, en voor hij het weet is hij verwikkeld in een race tegen de klok, als hij haar ware bedoelingen ontdekt.

avatar van Elineloves
Ook gezien in de Sneak. Ik had er erg naar uitgekeken, maar had toch andere verwachtingen. De film voelde veel stoffiger aan dan gedacht. Hoewel erg genoeg schrikmomenten waren (sommige zag je ook wel aankomen) en er een donkere en naargeestige sfeer hangt, kent de film ook zeker langdradige momenten.

Ik bleef bijvoorbeeld maar wachten totdat Daniel zijn toverstaf zou trekken en 'Expecto Patronummmm!' zou roepen, maar dit bleef uit. Ik vond hem ook een beetje te jongere en kinderlijke uitstraling hebben voor een rol als deze, zeker wanneer je moet geloven dat hij al vader is van een 4 jarig zoontje. Toch doet hij het niet slecht, al is het veel van hetzelfde.

Ik ben gevoelig voor dit soort films. Ik ben doodsbang voor dat soort poppen en ik vind dat geestengedoe ook hartstikke creepy, zeker wanneer het van die enge vrouwen in zwarte jurken zijn. Dit is op zich ook wel goed in beeld gebracht, erg sfeervol. Ook de jonge kindjes waren creepy as hell.

Ik heb me er mee gemaakt, hoewel er meer mee gedaan had kunnen worden. De nasmaak is een beetje bitter, alsof de film niet helemaal goed uit de verf is gekomen. Verdient wel een voldoende. Twijfel wel tussen 3* en 3.5*. Voor nu maar even 't hoogste.

Oh ja, en de hond was wel weer erg schattig.

Ik vond het een fijne old skool Hammerfilm. Er staat een tof interview met de regisseur van The Woman in Black op 'Don't go back to Eel Marsh House!' - schokkendnieuws.nl

avatar van Number23
Als er weer eens een horrorfilm zit aan te komen op het grote doek, dan leef ik altijd in angst elke maandagavond. 'Zou tie deze week in de sneak komen of niet??' Ik ben namelijk een vreselijke filmkijker/beoordeler als het horror betreft, heb eigenlijk een bloedhekel aan heel de tijd in spanning te zitten. Dat is hier na een half uur eigenlijk constant. Films met geesten zijn ook niet mijn idee van een ontspannend avondje, dus je kan begrijpen dat ik nog net geen kussentje had meegenomen om voor me gezicht te houden. Regelmatig weggekeken dus ik heb het gezicht van The Woman eigenlijk niet goed gezien. Maar goed ook, anders nachtmerries als een dolle
Laten we het over iets anders hebben. Wat een fantatstische keuze maakt Radcliffe hier trouwens. Qua acteren wordt hij niet echt op de proef gesteld, maar wie had verwacht dat Harry in deze soort film zou gaan spelen na de grootste filmreeks in filmgeschiedenis?!

avatar van Elineloves
En wat vond je nou van de film zelf?

avatar van Number23
Elineloves schreef:
En wat vond je nou van de film zelf?
Jah ben niet echt duidelijk he?? Laat ik het zo zeggen: doordat de film mij in constante spanning hield vergeef ik het niet echt sterke verhaal met gemak. Sommige bijrollen zijn zo uit andere films gestapt, bijv. Mrs. Daily en zo lopen er meerdere rond. En Radcliffe in een horror. Ik weet niet, het brengt iets extra's. Daarom gemiddeld filmpje dat nergens uitschiet in originaliteit.

avatar van Elineloves
Eens! En ja, die Radcliffe. Ik had gemengde gevoelens over hem, maar mijn vriendin zei ook ; voor die tijd was dat sowieso heel normaal, zo jong al kids hebben, dus wat dat betreft past het wel goed. Hoewel het niet bijster bijzonder was zit 'ie wel al sinds dinsdagavond in mijn hoofd, zegt ook wat.

avatar van dutchtuga
Werkelijk uitstekende voltreffer van Hammer Films en James Watkins, die hiermee toch wel bewijst een van de beste in zijn vak te zijn. The Woman in Black is een film waar de Gotische sfeer vanaf druipt en waar de mise-en-scène, vooral in het huis, om te smullen is. Zelfs Radcliffe deed het naar behoren, maar die is maar een pion van de klasse die hem omringt. Zeer sterk.
Dikke 4*

Langere recensie:

Cult Movies Reviewed: The Woman in Black (2012, James Watkins) - bioscoop recensie - cultmoviesreviewed.com

avatar van namingway24
Mooi dat er nog dergelijke films gemaakt worden.

De film speelt zich af eind 19e eeuw, kent minuten lange scènes zonder dialogen en heeft een erg rustig tempo. Dat soort combinaties lijkt me tegenwoordig moeilijk aan de man te brengen, maar ik vond het allemaal erg geslaagd. De sfeer wordt stukje bij beetje opgebouwd en het mysterie rustig uit de doeken gedaan, en de mooie beelden en prachtige sombere lokaties hielden het visueel aantrekkelijk. Lang geleden dat is zulke mooie mist gezien heb

De film kent voor het genre van een spookhuis-film wonderlijk genoeg niet al te veel jump scares. Niet dat die er niet zijn, maar de schrikmomenten waren over het algemeen vrij subtiel. Een goed voorbeeld is meteen de eerste echt enge scène waarin de vrouw in het zwart in feite al de hele tijd in beeld is maar zich pas op het einde zichtbaar maakt door zich subtiel om te draaien. Er komen vaak geen plotselinge geluiden aan te pas; de film maakt uitstekend gebruik van geluid, maar alleen echt als het nodig is om spanning op te bouwen. De special effects zijn ook behoorlijk goed. De spoken zijn bijna geheel echte mensen, net als in het geslaagde Insidious, en verder is alles opnieuw heel subtiel gedaan.

We kunnen er niet omheen dat dit de eerste film van Radcliffe is die niets met Potter te maken heeft, maar hij deed het echt niet beroerd. Hij was misschien iets te jong voor de rol, maar die constante droevige blik in zijn ogen werkte goed en hij was heel ingetogen, vooral bij de spannende, bijna dialoog-loze scènes in het landhuis. Soms was hij wel iets tè apatisch, maar er zit nog wel een beetje talent in de jongen, mocht hij zijn filmcarrière toch door willen zetten. De rest van de cast scoort ook gewoon een dikke voldoende; geen overacting hier.

Ook deze film bewijst maar eens wat ik vaker zeg; van een spook valt bijna nooit te winnen Het verhaal kent een leuke wending die je als ervaren horror-kijker misschien wel aan ziet komen, maar het was toch een dappere zet om het zo droevig maar ook weer enigzins positief af te laten lopen.

Ja ik ben best wel te spreken over deze film die bewijst dat subtiliteit in films nog altijd te vinden is.

avatar van fionepoon
namingway24 verwoordt perfect mijn mening over deze film. Gister met een vriending in de bios gezien en ik vond het een prima film. Ben me een paar keer behoorlijk ongans geschrokken van een paar schrikmomenten die soms subtiel waren, maar daardoor juist veel heftiger aankwamen.
Prachtige naargeestige omgeving, Harrry die het bovenverwachting goed deed, subliem griezelig huis...
4 sterren.

Dit is echt helemaal mijn type film.
Dit soort horror films zijn schaars dus als ik er één vind dan is het genieten geblazen.
De setting is in één woord prachtig, de beelden die voorbij komen zijn adembenemend.
Je voelt je echt terug in de tijd.

De opbouw is rustig maar dat vind ik juist fijn. Hierdoor wordt de spanning steeds meer opgebouwd. Ook is deze film niet afhankelijk van harde geluiden die je moeten laten schrikken maar is juist overall erg stil en dat maakt dat je op het puntje van je stoel zit.
Er zitten zeker schrik momenten in en ondanks dat ik mijn portie wel heb gehad zat ik aardig tegen het plafond, juist omdat je zo gespannen zit te kijken.

Het verhaal is goed en direct vanaf het begin voel je de onderhuidse spanningen in het dorp.
Je wilt steeds weten hoe het verder gaat en blijft tot het einde geboeid.
De sfeer in deze film is briljant, de creepy details maken alles des te enger.
Het zit hem echt in de kleine dingen maar af en toe is het juist ronduit eng heerlijk!
De combinatie van subtiele spanningsopbouw en enge beelden maken het uiterst griezelig.

Ik ben geen fan van HP dus had weinig moeite Daniel los te zien van dat karakter.
Ik vond hem in deze film erg goed spelen, beter dan in HP.
Enige minpuntje van de hele film maar dit is vaker gezegd is dat hij eigenlijk te jong is voor zijn rol ondanks zijn volwassen uiterlijk. Maar dit mag de pret absoluut niet drukken.
Vooral dat eindshot.....kippenvel!

Alleen mijn man moest naderhand droog opmerken dat ze met een hoop paarden die jongen ook eruit hadden kunnen trekken aangezien ze precies wisten waar die lag. Of dit klopt weet ik niet, ik weet niet hoeveel paarden je nodig hebt om de trekkracht van een auto te evenaren. Maar de verhaallijn als feit accepteren is leuker
En nou ja het had toch niks uitgemaakt haha.

Echt engels vroeger had je zo,n serie met een spooky huis in het begin dit is ook zoiets wel goed gedaan geen hoogvlieger wel mooi gemaakt

avatar van ralfsjam
Boven gemiddelde horror, met niets nieuws.. Alle ingrediënten zaten er in wat je bij zo'n horror verwachten kan. Hier en daar leuk in beeld gebracht, maar nogmaals. Voor de getrainde horror kijker, niets nieuws in te ontdekken. Einde was wel weer aardig. Jij mij mijn zoon terug geven, ik jou je vrouw terug geven...
3 omdat het niets nieuws bracht (3de keer)

revengeyo
ik vond er niks aan sorry

avatar van stultmeister
zonder iets weg te geven van de inhoud vond ik the woman in black een geslaagde film voor in de bios. Een aanrader voor als je van een creepy sfeertje met veel schrikmomenten houdt. Buiten die twee positieve noten, ook wel wat minpunten. Daniel radcliffe overtuigt niet altijd, maar dat neem ik hem niet eens kwalijk. Hij doet goed zijn best. Maar hij komt te jong en harry potterachtig over. Verder vind ik het verhaal nou niet echt eentje waarvan ik zeg dat het blijft hangen. Misschien delen andere mensen die mening niet.

avatar van De Knip
Het verhaal is totaal nergens verrassend. Enkele schrikmomenten daargelaten, kon de film mij nauwelijks boeien. Eigenlijk moet ik het nog erger vertellen. Het verhaal is beroerd en oninteressant. Er is nergens een twist en da's toch niet best voor een horror/thriller. De Harry Potter-fans zullen deze film wel qua gemiddelde omhoog getrokken hebben. Doelgroep 12-16 jaar en mannen/vrouwen die niet tegen schrikmomenten kunnen:

Armzalige productie uit de toch beroemde Hammer Studio , de film is nooit verrassend nooit eng of creepy en is totaal spanningsloos de schrikmomenten zijn zeer maar dan ook zeer mager en op een hand te tellen. Doordat Daniel Radcliffe mee speelde hebben ze geprobeert om een groter publiek te trekken maar die zullen erg teleurgesteld zijn ik persoonlijk ben ik al geen fan van Daniel Radcliffe en hier is hij totaal niet op zijn plaats en komt erg ongeloofwaardig over.

vond het een toffe film met goeie spannings opbouw, en vond het acteerwerk van daniel ook goed!!
alleen vond ik het einde eenbeetje kortaf en vaag en liet me open met vragen..

miss dat iemand me kan uitleggen!!

waarom zat die vrouw nou achter die kinderen aan ik bedoel uiteindelijk had ze haar zoon terug maar toch bleef ze ''evil'' hadden die dorpsbewoners haar kind wat aangedaan ofzo?

dus op het een beetje vage einde na toch zeker een film die het kijken waard is en waar ik me dik mee heb vermaakt

3.5*!

avatar van james_cameron
Sporadisch enge maar grotendeels nogal oubollige en simplistische horrorfilm, met een wel heel dik aangezette gothische sfeer. Radcliffe is acceptabel, maar de vlakke hoofdrol eist niet heel veel van hem. De hele film is eigenlijk pure middelmaat, niet slecht, maar het is het allemaal net niet. Hier en daar wat creepy scenes en een paar effectieve schrikmomenten, maar daar is alles wel mee gezegd.

avatar van LaNadine
Prima sfeertje in deze film, maar ik vond het verhaal wel tegenvallen (te standaard), daarom 3 sterren.

avatar van ralfsjam

Martyrs had wel wat ...

orbit
Voor degenen die dit spanningsloos vinden, wat vinden jullie dan wel spannend?

Gewaagde vraag op een filmforum, waar meerdere mensen alles hebben gezien op dat gebied

De Knip schreef:
Er is nergens een twist en da's toch niet best voor een horror/thriller.

Wat een onzin?

avatar van olbo
Een geest in een afgelegen huis. Komt me heel bekend voor... ik heb het er helemaal mee gehad... ze beginnen op elkaar te lijken.

avatar van dutchtuga
Als je geen feeling hebt met het cinematografische en je enkel een verrassend verhaal verlangt zou ik deze ook links laten liggen ja.

avatar van perceived
Redelijk.

Het verhaal zelf vond ik nogal tam en spanningsloos. De sfeer is echter uitstekend neergezet en DE reden dat ik dit nog best een aangename film vond.

Weinig regisseurs die zich nog aan een echt klassiek horrorverhaal durven of willen wagen. Wat dat betreft alleen maar lof dat Watkins er (wel) voor gaat en niet zonder verdiend succes.

Met een ingenieuzer en/of spannender plot had ik 'the Woman in Black' een stuk hoger gewaardeerd. Nu blijft het bij 6.5/10*

avatar van Renfield1976
Dit is echt helemaal mijn type film.
Je voelt je echt terug in de tijd.

Hier ben ik het helemaal mee eens !!! Ik ben al jaren een trouwe HAMMER-horror-fan, en dan lik je bij deze film je vingers af !!! Druipende kaarsen, gorthische bouwstijlen, en veel te veel spinnewebben !! Daar houdt ik van, als de horror teruggebracht wordt tot de essentie, en het aankomt op acteren en schrikmomenten !!!!

avatar van jstinissen
totaal geen spanning vindt daniel radcliffe ook niet geschikt voor dit soort films
paar schrikmomenten die niet echt schrikachtig waren

mischien leuk voor de harry potters fans..
maar voor de harde horror liefhebber, je mist niks

avatar van De Knip

Bijvoorbeeld: Los Cronocrímenes

Spannend en zeer interessant script!

Nou het is gewoon oprechte nieuwsgierigheid want ik vind martyrs die genoemd wordt dus weer helemaal niet spannend, eerder bizar ik had er meer van verwacht. Grappig hoe dat dus per persoon anders is. Nou is dat algemeen bekend natuurlijk dat 'smaken verschillen' maar ik vind het dan toch leuk om te zien dat de meningen bij 1 film zo ver uit elkaar kunnen liggen. Het zijn 2 uitersten. En ik vind het altijd leuk om zo weer filmtips op te doen want los cronocrimenes ken ik niet dus die zal ik eens opzoeken.