The Woman in Black (2012)

Verenigd Koninkrijk / Canada / Zweden
Thriller / Horror

geregisseerd door James Watkins
met Daniel Radcliffe, Ciarán Hinds en Janet McTeer

De jonge advocaat Arthur Kipps (Daniel Radcliffe) krijgt de opdracht naar een afgelegen dorpje af te reizen om het papierwerk van een onlangs gestorven cliënt te regelen. Terwijl hij alleen in het afgelegen huis aan het werk is ontdekt hij een aantal tragische geheimen. Hij voelt zich steeds minder op zijn gemak wanneer hij telkens een in zwart geklede mysterieuze vrouw blijft zien. De lokale bevolking wil hem niet helpen om er achter te komen wie de vrouw is, en voor hij het weet is hij verwikkeld in een race tegen de klok, als hij haar ware bedoelingen ontdekt.

avatar van Donkerwoud
Ik heb het idee dat de oorspronkelijke roman meer gericht was op de psychologische terreur naar het hoofdpersonage en dat deze verfilming toch meer een achtbaanrit vol griezelige momenten is geworden. Maar werkt het? Nou, ik ben me een paar keer flink de pleuris geschrokken. Sowieso straalt de film uit elke porie sfeer uit. Ook een complimentje voor de serieuze stap die Daniel Radcliffe hiermee maakt om zich te ontdoen van zijn imago als Harry Potter; hij laat hier maar weer eens zien wat een talentvolle en veelzijdige acteur het eigenlijk is.

Ik ben er heen geweest in de bioscoop en ik vind het een leuke film. Lache ook gewoon dat je Harry Potter een andere rol ziet spele. geweldig. heel veel schrik momenten..

avatar van Ralf81
Sterke 'spookhuisfilm' van een soort waar ik altijd lang op wacht, maar ze nauwelijks (meer) worden gemaakt. Deze voldeed in elk geval aan mijn verwachtingen. Lekkere subtiele horror, veel sfeer, uitstekende mysterieuze setting (afgelegen huis dat door de getijden slechts af en toe bereikbaar is), geen overkill aan schrikmomenten en een geschikt (hoewel wat cliché) verhaaltje. Harry Potter is zeker geslaagd voor zijn vertolking van deze rol, hoewel ik hem eigenlijk nog wat te groen vind voor een vader van een jongetje van 4. Maar goed, niet teveel aandacht aan schenken.

avatar van Drivers
Geslaagde film, aardig wat schrikmomentjes. Alleen het verhaal had wat duidelijker mogen zijn. En Daniel speelt zijn rol uitstekend.

avatar van hannes64
Het verhaal was me duidelijk genoeg, en vond de film echt niet tegenvallen.
Schrikmomenten in overvloed, al heb je een paar al in de gaten dat ze eraan komen, maar ook sommige vernieuwden.
Yep, wel een goeie thriller, waarin Rathcliffe `t niet zo slecht doet.
Alleen ik zie em nog steeds al Harry Potter, maar dat zal wel overgaan als ie wat meer films maakt....het zg swiebertje-effect dus.
Maar, ik heb me niet verveeld bij deze.
Donkere stijl van filmen, horrorachtige sfeer, en een goed regisseur aan boord.

avatar van loreen
goede film met soms schrik momenten allen de verhaal was niet duidelijk en daniel speelt erg goed de rol

avatar van Mai*
Ik vond het een zeer trage film. Daarbij vond ik Daniël Radcliff zeer slecht acteren. Zou ook kunnen komen omdat ik niet beter weet dan dit Mr. Harry Potter is.

Er zitten een paar mooie schrik momenten in, maar deze blijven hetzelfde als in alle andere horror films. Erg jammer want had best hoge verwachtingen van deze film.
De film daarbij is erg voorspelbaar zeker wanneer al bekend is dat het zoontje van Kipps daar naar toe komt. en wanneer Kipps daar de hele nacht in het huis verblijft en er dingen gebeuren.

Owja, nog een leuke! Het hondje valt een paar keer weg in de film, na zijn nachtelijke bezoek in het huis en hij de deur opent om terug te keren naar het dorp is het hondje weg! Zelfs op de terugweg in de auto is de hond finaal verdwenen!. Erg jammer en ongeloofwaardig.
Evenals het feit dat de zwarte dame bij ieder in het dorp bekend is en wat ze allemaal met de kinderen doet, maar niemand die bedenkt om te gaan verhuizen... uuh jaa!

Het einde zeer jammer en triest. De zwarte dame vergeeft niet en blijft dus doorgaan. Dan is het einde gewoon zeer voorspelbaar. Daarbij zou het geheel niet helemaal kloppen. Wanneer vader en zoon sterven zou het zoontje zich aan moeten sluiten bij de zwarte dame, in dit geval gebeurd dat niet.

Het is een aardig afbrand scenario geworden als ik het zo terug lees, maar ik was dan ook diep teleurgesteld in de film.

Plus puntje mag zeker niet ontbreken want dat verdient die zeker, het decor en de special effecten die er waren, waren mooi en goed.

avatar van Sir Odolf III
3* voor de geslaagde schrikmomenten en Ciarán Hinds, de man met de beste filmtronie ooit. De sfeer vind ik vooral in het begin heel goed te pruimen, maar wanneer de dooie kinderen je als kijker om de oren beginnen te vliegen, vind ik het geintje wel weer leuk geweest.

Ik snap het niet.
een eng film zit realistisch in elkaar maar dezee film
is zoals de rest van de films waar je geen vat op krijgt..
ik zou het graag willen voelen en geen vage fantasy zonder doorstroming

avatar van indrany
Goede film, zeker het einde zeer onverwacht, maar hij kreeg terug wat hij misschien zelf wel heel graag wilde als dank. Vond m lekker spannend.
Zeker een aanrader.

avatar van Anjin
Wat een draak van een film..
Als je door een spookhuis loopt zie je het zelfde..
Jammer voor de mensen die hier geld uitgeven voor de bioscoop..
Moet wel eerst een uur wachten voor er wat gebeurd..
Jammer naast de plank geslagen..

avatar van Richard_Voorhees
Ik kan met niet bij Anjin aansluiten.
Ben er zelf voor naar de bioscoop gegaan en ik vond het zeker een redelijke film.
De spanning wordt best goed opgebouwd, de schrikeffecten zijn standaard, maar effectief.
De geest ziet er helemaal niet verkeerd uit en de acteerprestaties zijn ook best aardig.
Geen hoogvlieger, maar zeker wel een aardige horrorfilm.

avatar van John Lee Hooker
Een ideaal recept om je slaap bij te kunnen halen want we dwalen voornamelijk rond in een oud stoffig landhuis waar het kwade zich schuil blijft houden om je later, in samenwerking met geluidseffecten, te laten schrikken. Een enkele keer pakte dat goed uit maar over het algemeen vond ik het niet erg beklemmend. Jammer ook dat de regisseur voor Radcliffe heeft gekozen want hij deed me meerdere malen denken aan Harry Potter (ondanks ik daarvan nog geen enkele episode heb gezien). Daniel zelf doet niet veel verkeerd maar ik denk dat ook menig andere acteur deze rol had kunnen vervullen dus die keus begrijp ik niet echt.
Sfeervol was het wel met de krakende deuren, spinnenwebben en kaarsen. De scène in de modder was ook redelijk uitgevoerd en gelukkig bleven tientallen shots van afrafelend touw achterwege zoals we die wel vaker aantreffen. Mits je jezelf dwingt om de aandacht erbij te houden is dit best een aardige prent met een griezelige vrouw die een onschuldig klein dorpje angst blijft bezorgen.

De film ziet er mooi en is sfeervol uit maar heb het gevoel dat ik dit soort verhalen al 100 x gezien heb weer enge kinderen, een spook-achtige vrouw - die zo uit Insidious kwam. Ook de schrikeffecten zie je van mijlenver aankomen en vond ik ontzettend cheesy. Verder barst de film werkelijk van de plotgaten. Wat een tegenvaller!

De film is spannend, heeft een goede opbouw en een aantal goede schrikmomenten. Voorafgaand aan de film was ik bang voor het 'Potter-effect', maar dat is niet nodig. Radcliffe vertolkt zijn rol prima.

Al met al 4*.

avatar van KingJ
sfeervol spookfilmpje, niet meer en niet minder, onderhoudend maar geen topper
toch 3* naar mijn idee

Zojuist de film gezien. Spanning wordt wel opgebouwd, maar het einde is voor mijn idee niet af.
Met Elisabeth (de vouw van Samuel) hebben ze te weining gedaan in de film, zouden ze meer kunnen betrekken om het plot meer tot zijn recht te laten komen en de grimmige sfeer erin te houden.

Jammer had er meer van verwacht. vindt m net geen 3*.

avatar van MatthijsGr00t
Wat een positieve verrassing is dit zeg. Watkins maakt na het sterke Eden Lake, weer een sterke, grauwe film met Woman in Black. Door de hoofdrol van Daniel Radcliffe was ik van te voren erg sceptisch, wat achteraf zeer onterecht was, want zijn acteerwerk en geloofwaardigheid vond ik goed. Het verhaal stelt weinig voor maar wordt wel op een boeiende wijze gebracht. De grauwe en duistere sfeer, die sterk wordt weergegeven, draagt deze film. Een aantal schrikmomenten maakten dit toch wel tot een fijne kijkervaring. Bij zulke films zie ik vaak op tegen het einde omdat het er vaak mis gaat en een weinig bevredigend gevoel geeft. Watkins geeft Woman in Black het juiste einde. Mooi en bevredigend. Kortom; 4,0*

avatar van MartMovie
Een solide ouderwetse engelse spook horror film. Dat solide is bedoelt in de zin van tja goed,degelijk maar niet origineel of vernieuwend. Daniel Radcliffe laat zien dat hij zeker geen slechte acteur is. Zelf vind ik hem wat vreemd gecast omdat het voor mij hebben van een 4 jarige zoon wat ongeloofwaardig overkomt maar dit is niet echt storend. Al met al een voldoende omdat het allemaal best kon maar nergens echt vernieuwend was. Zowel schrijvers als regiseur is heel erg voor zeker gegaan.

avatar van Red_Handed_Jill
tjah..Had best wel een hoge verwachting van de film maar wist na afloop niet wat ik er van vond..een paar goeie schrikmomenten die je eigenlijk wel zag aankomen en een goeie Daniel in de hoofdrol..De film was niet vernieuwend en gaf mij helaas ook geen bevredigend gevoel maar slecht was het ook absoluut niet.Toch wel een 3* waard..

Zeer sterk verhaal, dat helaas niet bij een groot publiek zal aanslaan. De "gewone" filmkijker is deze "traagheid" niet gewend en haakt daardoor snel af. Voor de liefhebber van dit soort films zijn de schrikmomenten precies op de juiste momenten.

Radcliffe vind ik prima gecast. De film kan natuurlijk niet los gezien worden van de historische context. Het was toen vrij normaal om jong kinderen te krijgen. Daarnaast weet Radcliffe de verhouding tussen zijn ratio en emoties goed in bedwang te houden. Daardoor is het makkelijk in te leven in zijn personage.

Daarentegen is de originaliteit ver te zoeken waardoor deze film niet meer dan drie sterren verdiend.

Het viel wat tegen.... waarschijnlijk waren de verwachtingen te hoog ingesteld. Je denkt een lekker avondje te gaan griezelen, het is immers een "horror". Lekker over het randje van je kussen meekijken en zo nu en dan de stuipen op het lijf gejaagd krijgen.... die momenten kwamen er niet.

Het is zeker wel een onderhoudende en spannende film, meer een thriller dus.
De kop van Radcliffe past overigens perfect in het tijdsbeeld om 1 of andere reden, en toch blijft Potter door je hoofd dwalen tijdens het kijken. Wel goed dat hij zich nu los gemaakt heeft van zijn eeuwige rol.

Een 2,5. En dat komt waarschijnlijk omdat ik er meer van verwachtte....

avatar van Esp
Esp
Naar mijn mening een aardige film. Een paar kinderen uit mijn klas zeiden dat ik deze eens moest kijken. Ik vond de trailer maar saai, maar de film zelf was niet echt verkeerd. Om te beginnen waren de sets oké, en prima geacteerd. Daniel Radcliffe speelde zeker niet slecht. Het verhaal en de uitwerking ervan vond ik helaas minder. Het was gewoon een 'standaard' horror plot wat al in andere horror films te zien is, alleen dan is hier de uitwerking iets anders. Aan hetgeen wat gebeurde in het huis werd naar mijn mening wat te weinig aandacht aan geschonken. Ze hadden van mij wat meer aandacht mogen besteden aan de andere characters, en aan hetgeen wat in het dorp gebeurde. Niet alles was me daardoor even duidelijk.
Maar begrijp me niet verkeerd, dit was op zich een goede horrorfilm, met goede schrik momenten, alleen de uitwerking van het verhaal vond ik niet voldoende.

Ik heb de fimm in de bioscoop gezien.
Ik vond hem erg tegenvallen, ik had gehoopt op een spannende film met veel schrikmomenten.
De film bleek echter niet echt spannend en er waren maar weinig echte schrikmomenten.
Ik denk dat er één moment was dat ik schrok.
In het eerste deel van de film vond ik dat er slecht geacteerd werd later in de film vond ik dit beter worden.

avatar van chebby
Mai* schreef:

Mee eens.

"Ambachtelijke horror", stond in De Volkskrant. Dat klopt: een ouderwets, griezelig en spannend bewerkte horrorthriller met een solide, bovennatuurlijk en met vernuft bedacht verhaal, een claustrofobische, spookachtige en angstaanjagende sfeer, onheilspellende schepsels en een gelijkmatig, consequent en duister einde. In het bijzonder de sfeer van het begin van de twintigste eeuw wordt goed weergegeven. Op de cast valt niets aan te merken en het is knap van Radcliffe om na Harry Potter weer een goede rol te spelen.

Ik vond het een redelijke film, heerlijk ouderwetse sfeer.
alleen had ik denk te hoge verwachtingen, had meer schrik momenten verwacht, ben misschien 1 of 2 keer geschrokken den rest zag ik allemaal aan komen. Hadden ze veel meer uit kunnen kijken. maar vond de film verder wel goed te kijken.

neysen1985
Non de kaat!! Wat een gaaf filmpje.
de old school griezel sfeer zit er lekker in en veel scènes zijn ook erg naargeestig.
Ook wel leuk dat ze harrysnotter acteur Daniel radclife voor deze film hebben weten kunnen spannen, want hij speelt erg goed.
Af en toe is de film erg sfeerijk.
geweldige film.

avatar van LinkVink
Best een goede film, maar ik heb me (vooral) aan 1 ding geirriteerd en dat is Radcliff samen met kinderen. Kijk het was gewoonlijk om vroeg al kinderen te hebben, maar ik zie hem niet als een vaderfiguur, wat de karakter dat wel moest voorstellen. Hij kan niet goed met kleine kinderen acteren, dat zag ik al bij de laatste deel van Harry Potter. Jammer, wat bij de rest van de stukken speelde hij gewoon solide, het droeg de film als het ware.

Al om al was het een goede film met leuke karakters en een redelijke verhaal (vond zelfs het einde goed erbij passen hoewel je deze wel op verschillende manieren kan interpreteren!

Geslaagde en sfeervolle film. Echt een ouderwetse horror/thriller die zijn spanning op een goeie manier opbouwt. Had de climax op het einde iets groter verwacht.
Desalniettemin een absolute aanrader.
En Daniel Radcliffe speelt misschien wel zijn beste rol tot hier toe.