The Woman in Black (2012)

Verenigd Koninkrijk / Canada / Zweden
Thriller / Horror

geregisseerd door James Watkins
met Daniel Radcliffe, Ciarán Hinds en Janet McTeer

De jonge advocaat Arthur Kipps (Daniel Radcliffe) krijgt de opdracht naar een afgelegen dorpje af te reizen om het papierwerk van een onlangs gestorven cliënt te regelen. Terwijl hij alleen in het afgelegen huis aan het werk is ontdekt hij een aantal tragische geheimen. Hij voelt zich steeds minder op zijn gemak wanneer hij telkens een in zwart geklede mysterieuze vrouw blijft zien. De lokale bevolking wil hem niet helpen om er achter te komen wie de vrouw is, en voor hij het weet is hij verwikkeld in een race tegen de klok, als hij haar ware bedoelingen ontdekt.

avatar van El ralpho
Leven na de hype

Wat mij als eerste direct opviel aan deze thriller/horror is dat de acteerprestaties van Daniel Radcliffe verassend goed waren. Hij schud hier zonder enige moeite zijn Harry Potter imago van zich af in zijn eerste rol na dit hele multi-media circus, en dat doet hij met verve. Radcliffe weet hiermee vriend én vijand te verbazen en ook ik als niet-fan van de Potter reeks moet toegeven dat hij dit erg goed deed. Nadeel van de rol vond ik wel dat het personage zoals deze voor de film geschreven was, duidelijk een aantal jaren ouder had moeten zijn, maar dit kan men de acteur zelf natuurlijk niet aanrekenen.

Als we dan vervolgens gaan kijken naar het verloop van de film zelf was ik ook absoluut niet teleurgesteld. Deze kende een fijne setting en liet je als kijker lekker lang gissen wat er nu precies aan de hand was in het dorpje. Precies het type film wat mij ook aanspreekt. Qua scares vond ik de film helaas wel enigszins tegenvallen. Het afgelegen huis met het bijzonder eng kijkende speelgoed weet je wel een onbehaaglijk gevoel te geven maar wat je vervolgens als kijker daadwerkelijk te zien kreeg vond ik helaas wat minder eng. Dit kan door het gezelschap komen (ik keek de film met drie anderen) waarbij een sterke horror altijd wel iets van kracht inboet dan dat als je hem in je eentje in een doodstil huis kijkt, maar toch had ik het gevoel dat de film qua scares niet helemaal het onderste uit de kan haalde en dat hier meer in zat. Er waren wel enkele momenten dat ik schrok maar mijn adem inhouden van de spanning zoals bij een film al Sinister was hier niet aan de orde.

De stelling dat dit een van de enegere films van de laatste tijd is mag ik dan niet delen, dit is wel een van de betere films in het genre qua verhaal, sfeer en acteerwerk. Dit is ook heel wat waard en op deze punten verdiend de film wat mij betreft dan ook een dikke pluim.

avatar van Daan258
Vandaag voor de 2e x gekeken, en ik moet zeggen dat die na de 2e x kijken mij beter beviel dan de 1e x.
Heb hem dit keer namenlijk ook alleen gekeken met harde dolby surround aan.:P

Het verhaal was prima, sfeer was erg goed, de locatie was ook heel tof, een paar hele goeie schrikmomenten en het acteren van Daniel Radcliffe was ook uitstekend.
Einige kleine minpuntje vond ik het einde, ik vond dat een beetje te snel en te simpel gedaan.
Maar toch na de 2e x gezien te hebben ga ik hem toch verhogen met 0,5*

Er mag van mij zeker een deeltje 2 komen:)

avatar van Roger Thornhill
Een lekkere ouderwetse degelijke Engelse gothic horror-film, met uitstekend spel, een prachtige setting en een mooi einde.

avatar van Boeikens
Onderhoudende spookhorror.

Het begon allemaal wat tergend langzaam en zonder echte spanning.
Naarmate de film vorderde werd de sfeer steeds beter en waren er enkele kleine schrikmomenten.
Uiteraard is het niets nieuws onder de zon waardoor het verloop veelal vrij voorspelbaar is waardoor het nooit echt schrikbaar spannend word maar toch heeft de film tot op het einde wel ergens geboeid.

Radcliffe bewijst dat het einde van de Harry Potter reeks niet het einde van zijn carriere als acteur hoeft te zijn.

avatar van marlijnzzz
ik heb van te voren het boek gelezen, en ik wilde hierdoor graag de film zien, in het boek kwam het allemaal toch iets minder eng over, behoorlijk veel schrikmomenten en het huis wordt ok erg creepy gemaakt, Ik vind het een goede verfilming van het boek, en daniel radcliffe heeft de rol van arthur goed vertolkt! de rol paste perfect bij hem.

avatar van puppet master
Niet echt een horrorfilmpje maar wel een goede thriller met leuke schrikmomenten.
Mooie omgeving en een creepy huis waar een deel van de film zich afspeeld.
Al met al een leuk filmpje voor een avondje schrikken....

avatar van Daan258
puppet master schreef:

Het einde vond ik een beetje raar dus ik neem aan dat er zeker geen deel 2 van komt.....

Oowjawel

avatar van eavymetal
Ik werd door deze film op een zeer aangename manier verrast, want het verhaal is interessant en Daniël Ratcliffe acteert in deze film verrassend goed. Daarnaast zijn de decors mooi en zeer sfeervol.

puppet master schreef:

WIB2

avatar van Roger Thornhill
 You've got to be kidding me...

avatar van Metalfist
Was wel te verwachten natuurlijk. Ik ben al lang blij dat ze niet één of andere kunstgreep gaan uitvoeren om Radcliffe terug in de film te krijgen. Kan op zich nog wel een leuk concept worden want het huis met zijn rijke geschiedenis aan doden kan natuurlijk nog wel voor wat leuke films zorgen.

avatar van Hollywood007
Wat een geweldige film, en wat een prachtige acteerprestatie van Daniel Radcliffe. Voor mij de beste film van 2012. Een ware verademing om eindelijk nog eens zo een goede ghost horror te zien. Voldoende schrikmomenten die ook echt werken. Het verhaal op zich is ook prima.
Meer van dit graag!

avatar van wendyvortex
Okay even weer klagen....
Beste heren en dames filmmakers er zijn echt al heeeel veel films gemaakt rond het spookhuis-thema, een paar hele goede en een heleboel slechte en middelmatige.
In al mijn wijsheid kan ik best begrijpen dat het schier onmogelijk is om wekelijks een volstrekt nieuwe wending aan het horror-genre te geven en dat er wel eens wat teruggevallen wordt op oudere formules, maar zou het misschien even idee zijn om de thema's spookhuizen en dolende geesten (of de combinatie daarvan) even te staken voor een jaartje of 50?
Bij voorbaat dank.
Iets positiefs nog? Nou vooruit de vormgeving is redelijk mooi gedaan en met die scene bij de ruit schrok ik me zowaar nog even daadwerkelijk het leplazarus.
Maar alstjeblieft meteen ook ophouden met mechanisch speelgoed dat vanzelf aanslaat en vooral die keiharde klappen, kraken, violen, slagwerk als we weer eens een schim op de muur zien....pijn in je oren is namelijk niet eng, maar wel uitermate irritant.

avatar van valleyman
Ben ik echt de enige die niks van het verhaal snapt...

avatar van Atomaster
Spannend opgebouwde thriller/horror met een mooie setting en goed acteerwerk. Een top film dus. Helaas komt er een deel 2, dat is volgens mij niet nodig want deze film eindigde zoals zo'n soort film hoort te eindigen.

avatar van Robbiebobbie
Film eindigt toch een beetje met een knipoog naar Harry Potter...

Verder aardige film, maar ook niet meer dan dat. Radcliffe speelt goed, maar verder is het middelmaat, mijns inziens. 3 sterren.

avatar van Peterke!
Ik vond dit een goede spannende film. De film bouwde zich naar mijn mening nogal op. In het begin stelde het weinig voor, maar hoe langer het duurde des te spannder en enger het werd. Daniel speelde ook heel goed in deze film. Ik ben ook een aantal keer goed geschrokken. Toch waren er ook een hoop voorspelbare stukken in de film. Ik moet wel echt toegeven dat voor een horrorfilm ik het einde echt totaal niet zag aankomen. Daar geef ik toch echt complimenten voor. Ik ben zeer te spreken over deze film.

avatar van Karl van H.
Aardige horrorfilm, maar niet echt bijzonder. Dat wil zeggen: vooral het enge gedeelte valt een beetje tegen. Veel harde geluiden, maar niets wat je daadwerkelijk de stuipen op het lijf jaagt. Komt ook wel een beetje door het plot: de geest is niet écht eng. De aankleding is wel mooi, en in het huis zelf wil het nog best spannend worden zo op zijn tijd. Wel jammer dat de film niet zo heel erg mooi geschoten is; de beperkingen van het budget waren hier en daar voelbaar. Erg storend was het gelukkig niet: als de anderhalf uur voorbij zijn, heb je een prima tijd achter de ru... - HARD GELUID.

avatar van Fryce
Heb echt een hekel aan dit soort films, echt verschrikkelijk om naar te kijken. Deze is in zijn genre eigenlijk gewoon goed. Erg sfeervol en duister.

avatar van FilmProduction
Fryce schreef:

Waarom begin je er dan aan?

kijk dat heb je met een jong kijkpubliek hier.....hoge waardering voor een flutfilm.,want jullie hebben nog maar weinig gezien. ontzettend cliche allemaal. eindeloos lopen door een leegstaand vies huis.,dichtslaande deuren,speelgoed wat uit zich zelf af gaat, ineens een gezixht voor een donker raam...wow...pffffff...pfff, schrikken hoor....,komt geen einde aan. na een uur uitgezet. btw ik ben 63 en heb honderden van dit soort films gezien.

avatar van mar007
@frans123

ik moet zeggen dat ik jouw reactie niet correct vind ten opzichte van het jonger
kijkpubliek alsof zij niets gewend zijn en geen gevoel voor kwaliteit zouden hebben.
want deze film is echt niet zo simpel als dat jij dat nu schetst.

ik vond dit een sfeervolle film met uitstekend acteerwerk niet eng maar wel mooi.
ook zaten er wel een aantal schrik momenten in wat ik altijd wel kan waarderen.
minder vond ik dat er voor mij toch ook teveel saaie stukken in zat wat natuurlijk
een persoonlijke beleving is.

prima film 3,5*

avatar van TomaskeX
Nog steeds een van de betere horrorfilms die ik ooit zag. Een goed verhaal ook, en een zeer goede Dan Radcliffe

avatar van Al DeNiro
Goede settings + sfeer en een creepy woman in black. Verhaal is wel wat simpel.

avatar van NYSe
Ouderwetse horror

Erg sfeervolle, bij vlagen zelfs zeer mooi geschoten horrorfilm. De openingsscène (zelfs alleen het openingsshot al, trouwens) belooft veel goeds en het eerste half uur is dan ook een heerlijk opgebouwd, ouderwets eng spookverhaal. Hartverzakkingen genoeg.

Helaas houdt Watkins deze opbouw niet vast. In plaats dat het plot zich hierna verder ontwikkelt en de personages uitdieping krijgen blijft alles nogal vlakjes. De schrikmomenten houden aan, alleen daar lijkt het dan ook bij te blijven: de personages bewegen zich als marionetten door het oude, krakende spookhuis, samen met ons wachtend om weer eens de stuipen op het lijf gejaagd te worden. Het verveeld mede dankzij de prachtige art direction niet heel snel, maar desalniettemin bekruipt je na een uur toch wel het besef dat The Woman in Black voor een spookverhaal wel erg afgezaagd is.

Radcliffe doet zijn best en dat is te zien, maar het script biedt hem gewoonweg te weinig om aan vast te houden. Zijn personage is niet heel veel meer dan verdrietig en daar worden we in het eerste kwartier dan ook mee doodgegooid: hij ziet zijn overleden vrouw in de spiegel; zijn zoon heeft zijn moeder als engel getekend; hij kijkt mistroostig toe hoe moeders hun kinderen in hun armen sluiten en hij heeft een foto van zijn vrouw in zijn horloge. Rouw wordt hier door Watkins tot karaktereigenschap verheven.

Het voelt als een teleurstelling dat de film niet meer durfde te worden dan het zoveelste gotische geestverhaal, maar het neemt niet weg dat The Woman in Black sporadisch prettig ouderwets aanvoelt: geen liters bloed, geen gillende maagden en geen moordenaars met geslepen metaal. Heel veel stilte, enkel onderbroken door af en toe een krakende vloer of een piepende deur.

avatar van frolunda
Fraai vormgegeven Horror film die naar het einde toe net teveel plat getreden paden bewandeld om helemaal te overtuigen.Desondanks geen onaardige poging,ook niet van Daniel Radcliffe.

avatar van SFreke
Wat een geweldige horrorfilm! De film begint een beetje traag voordat de horror-elementen erin komen. Maar als ze er zijn, zijn ze goed. De film bevat veel standaard horrorfilm trucjes. Vrouw met kind. Zwart. Dichtslaande deuren. Ondanks dat er weinig word gesproken in de film, is het ontzettend spannend en dat komt grotendeels door Daniel Radcliffe die de hoofdrol heeft. Hij speelt zijn rol fantastisch. Ondanks dat ik een enorme Harry Potter fan ben en het bijna dagelijks kijk, was ik niet telkens aan het denken: Wat doet Harry Potter in een horror. Je ziet echt 2 compleet verschillende mensen. Fantastische film. Ben er enthousiast over. Want de spanning zit er echt in tot het einde, en zelfs dan blijf je erover na denken. HEERLIJKE HORROR

avatar van cosp
Deze film kon mij niet bekoren. Typische schrikmomenten en onwaarschijnlijke gebeurtenissen volgen elkaar op. Een weinig overtuigende Daniel Radcliffe helpt ook niet. Gelukkig zijn er wel mooie shots te bewonderen.

avatar van Spirit_Catcher
ik volg 'cosp'; Vanaf een gegeven moment in de film was het een beetje teveel van het goede. Ene scrikmoment na het andere volgden mekaar zodanig op dat het niet 'creepy' meer aanvoelde.
Films met geesten vind ik "hoe minder, hoe beter" (subtiel blijven met die gebeurtenissen en dan komt het haar in m'n nek omhoog).
Zulke films beginnen naar mijn mening altijd goed en eindigen meestal 'over the top'(check Poltergeist trilogie en die zijn dan nog altijd beter ondanks ze veroudert zijn) : ) gewoon.... mijn 2 cent.