Lo Imposible (2012)

Spanje / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door J.A. Bayona
met Naomi Watts, Ewan McGregor en Tom Holland

Maria, Henry (Naomi Watts & Ewan McGregor) en hun drie zoons gaan in de winter op vakantie en zoeken het mooie weer op in Thailand. Maar op de morgen van 26 december, wanneer de familie rustig bij het zwembad zit, zien ze een grote zwarte vloedgolf hun kant op komen. Ze worden getroffen door een tsunami. Maria komt na een hevige klap weer boven water, maar weet zeker dat haar familie het niet gered heeft. Dan ziet ze haar oudste zoon Lucas verderop in het water.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, zeer indrukwekkende film over een tsunami die een gezin treft.
Mooie beelden van de tsunami, de ramp en het avontuur daarna.
Prima drama, mooie muziek en indrukwekkend om te zien hoe de reddingsactie gaande is en wat een chaos dat met zich meebrengt.
Ook een goed emotioneel einde.

Deze film bekijk ik nu al voor de derde keer, de emoties zijn zo 'rauw' en er is perfect acteerwerk!

Het laat ons de sterke band zien tussen familie maar ook tussen moeder en zoon.
Alleen mocht de film misschien ook wat meer aandacht gegeven hebben en de mensen buiten dat gezin, maar dat is ook het enige minpuntje voor mij persoonlijk.

Heel mooie film en zeker een aanraden het blijft altijd opnieuw ontroeren!

avatar van ForrestHanks
Goede film, die als je zelf ook jonge kinderen hebt nog veel beklemmender moet zijn.

Wat een verschrikkelijke ramp.

avatar van jippie2010
Indrukwekkende film die kwalitatief erg sterk is.
Het eerste deel is rauw, zonder opsmuk, heftig.
Het geforceerde drama in het tweede deel deed de film echt tekort,
op een paar sterke scenes na. *3,5

avatar van Warp
Eerste deel als rampenfilm was best sterk en indrukwekkend. Wat daarna volgt is een zoet en cliché familiedrama.

avatar van Woland
Wat een verschrikking. Ik ben deze gaan kijken omdat ie in de Top 1000 terecht gekomen is, maar dat dat geen garantie voor succes is blijkt wel weer. De ramp zelf is nog wel indrukwekkend gedaan, maar buiten dat stukje special effects is dit een draak van een film. Een ontzettend dik aangezet familiedrama, waar een vervelende rijke yuppenfamilie (erg matig geacteerd, ook door A-listers Naomi Watts en Ewan McGregor) door de tsunami in 2004 van elkaar gescheiden wordt, niet wetende dat ze nog leven. Zelden een film gezien die zo onsubtiel en zo ongegeneerd op het sentiment speelt. Om maar niet te beginnen over dat ik ook een beetje een vies smaakje in m'n mond krijg van de manier waarop alle duizenden en duizenden lokale slachtoffers weggemoffeld worden, zolang onze blonde rijke heldenfamilie elkaar maar weer terugvindt en Wijze Levenslessen leert.

avatar van Lovelyboy
Tegenvaller die vooral mislukt als drama, maar er wat mij betreft nog een krappe voldoende uit peurt door de ramp zelf. Dat de film toch nog zo hoog scoort vooral ook op IMDB verbaast me best wel.

Ik erger me eigenlijk meteen al aan Watts die toch wel een erg over the top Engels accent heeft, en behalve dat spreken gedurende de film de personages me geen moment aan. De zoetsappige muziek in het begin doet ook geen goed, echter wanneer de ramp zich voltrekt heeft het wel even de volle aandacht, de korte opbouw en hoe het er uitziet is erg goed gemaakt. De chaos en ravage die er op volgt ook. Helaas slaat het daarna weer vrij snel dood. Ik vind dat kind gewoon veel te slim en te intelligent reageren op dingen. Moeder en zoon spartelen daar beurs en half kapot in dat water, klampen zich aan een boom, en dan heeft dat kind niet alleen het geestelijk inzicht maar tevens de rust om op dat moment te zeggen 'mama, ik beschouw me zelf als een stoer kind die nooit bang is, maar nu ben ik wel bang.' Pffff....hou toch op zeg. Daarna treed hij doodleuk op als woordvoerder en leider, terwijl moeder er wat achter aan krabbelt. Tja, vind dat niet bepaald sterk allemaal.

Daarnaast valt de film op als een product met het 'Titanic-syndroom', er wordt teveel ingezoomd op een specifiek stel. Maar waar zijn die andere honderden mensen die daar in de omgeving om het leven kwamen? Waar zijn de uitgebreide velden met tientallen lijken die in bomen of struiken of puin hangen? Behalve een dode hond en Daniel komen moeder en zoon niemand tegen. In het ziekenhuis komt er een beter beeld van de chaos en ravage tot je en wordt er in een scripttechnische misser toch nog een beetje aan dat beeld gewerkt. Hoewel niet bijzonder geloofwaardige dat Lucas als kind al die mensen langs gaat opzoek naar vermisten, komt er zoals ik zei wel wat een beter beeld van alle vermisten, paniek en chaos. Net als de beelden langs de weg als Watts naar het ziekenhuis gereden wordt, en op het einde de talloze mensen bij informatieborden vol met teksten en foto's. Het beeld wordt wat bijgeschaafd maar niet voldoende. Het blijft een misser dat de ramp niet iets breder getrokken wordt en meer mensen gevolgd worden, de omvang komt wat mij betreft niet over op deze wijze.

Verder verliest de film zich nogal in het sentiment en drama, het telefoongesprek van Henry met thuis, is to much. Hoe men elkaar om en rond het ziekenhuis misloopt is aardig in elkaar gezet maar ook een beetje te over dramatisch. Hoe die twee jongsten spelen als ze hun oudere broer zien vind ik dan wel weer heel intens en knap van die kleintjes. Daar en tegen huilen ze nooit, en lijkt Lucas ook nooit moe en lijken ze ook prima zonder eten en water te kunnen....tsja...

The Impossible, een rampenfilm die ontzettend goed scoort met de ramp zelf en hoe hij gebracht wordt, maar daarna al erg snel qua dialoog en script naar melodrama begint te neigen. Daarnaast spreken de personages me totaal niet aan. De film zal ongetwijfeld als drama bedoeld zijn met hoofdmoot de lotgevallen van de familie Bélon, iets wat sommige mensen aan zal spreken maar mij in dit geval niet. Vind de film daar ernstig voor te kort schieten. Als rampenfilm zelf en als geheel beeld van de ramp schiet de film ook te kort. Wat dat laatste betreft een gemiste kans maar dat was waarschijnlijk ook niet de bedoeling. Vanwege de goed gebrachte ramp nog een krappe drie, zonder dat een twee.

avatar van Shadowed
Niet helemaal.

Een beetje een film die het maar half weet te brengen. Het rampengedeelte in de film is zeer indrukwekkend, maar de drama is erg zwak. Het helpt het dan ook niet bepaald vooruit dat Watts gecast is, want daar komt voor mij de matige drama een beetje vanaf.

De film neemt gelukkig ook niet een te lange inleiding. De tsunami rolt eigenlijk al na 10 minuten over het scherm. Wanneer dat gebeurd, is de film op zijn best. Indrukwekkende effecten met een behoorlijke sfeer en brute beelden.

Wanneer de ramp voorbij is neemt de drama meer de overhand, maar dan stort de film ook eigenlijk weer in. Alhoewel het avonturengedeelte gewoon vermakelijk was, is de drama na enige tijd erg saai en verveel je je als kijker opeens enorm.

Het is dan ook de switch van thriller naar drama die de film wat dwarszit. Enkele scenes zijn zeer zwak. Het aanbieden van de mandarijn bijvoorbeeld om te laten zien hoe "goed" het gezin wel niet is. Het ligt me er gewoon iets te dik bij bovenop.

Het tweede deel gaat ook gewoon een beetje vervelen. De binnenkomst in het ziekenhuis had dan nog wel enige sfeer, en de tsunami was overweldigend gebracht. Dan eindigt het voor de rest wel bij deze film, behalve dat de jonge Holland wel goed bezig is.

avatar van Angel9999
Is een film die je moet herzien. Het is oh so to much de eerste keer dat je deze film ziet maar bij een tweede kijkbeurt, dacht ik, oh zo waar. Wat een diep intense vreselijke gebeurtenis. En die emotie heeft de film wel bewerkstelligd.