Lo Imposible (2012)

Spanje / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door J.A. Bayona
met Naomi Watts, Ewan McGregor en Tom Holland

Maria, Henry (Naomi Watts & Ewan McGregor) en hun drie zoons gaan in de winter op vakantie en zoeken het mooie weer op in Thailand. Maar op de morgen van 26 december, wanneer de familie rustig bij het zwembad zit, zien ze een grote zwarte vloedgolf hun kant op komen. Ze worden getroffen door een tsunami. Maria komt na een hevige klap weer boven water, maar weet zeker dat haar familie het niet gered heeft. Dan ziet ze haar oudste zoon Lucas verderop in het water.

avatar van DiDa
Kan weleens goed worden. Van de regisseur van El Orfanato!

avatar van mcdaktari
Ja idd hier kijk ik ook naar uit, ben zowiezo een liefhebber van Spaanse films, en over de tsunamie van 2de kerstdag zijn dacht ik nog geen of teminste weinig films gemaakt, en ook nog een interessante cast.

avatar van JasperHale
Ewan McGregor, Naomi Watts én de regisseur van El Orfanato; dat voorspelt veel goeds!

avatar van Nicolage Rico
Mwajh, vind Ewan McGregor maar matig en El Orfanato redelijk. Naromi Watts is vooral mooi.

Ben hier toch wel benieuwd naar, want El Orfanato is wel sfeervol genoeg.

1e (teaser) trailer.

avatar van SnakeDoc
Waauw, wat een vette trailer, en wat een fantastisch gebruik van muziek/geluid.

Kijk hier naar uit!

avatar van schram101
Mooie trailer over een boeiend onderwerp. Komt op de lijst.

avatar van cordiacovens
ziet er erg goed uit..

avatar van Boneka
Prachtige trailer en muziek...........nu de film nog...

disneystore
Ziet er erg mooi uit. Inderdaad een enorm boeiend onderwerp alleen geeft de trailer enorm veel weg.

Misschien is het muggenziften van me, maar waarom wordt de ellende van een westers gezin op vakantie in Azië getoond tijdens een ramp waarbij meer dan 200.000 Aziaten het leven lieten? Dat voelt wat misplaatst op de één of andere manier.

avatar van HarmJanStegenga
Omdat de film daar nou eenmaal over gaat, had net zo goed over een Aziatisch gezin kunnen gaan. Maar die film maken ze in Azië maar. Een regisseur die in de VS aan de slag gaat kan moeilijk een Aziatisch gezin nemen en daar een film over maken.. alleen maar om dit soort commentaar te voorkomen. Niet te veel bij stilstaan.

disneystore
Ik snap Cupido ergens wel. Maar ik denk dat the main audience natuurlijk weer de Westerse wereld is, en die moeten zich kunnen inleven in de situatie. Dat gaat niet met Aziatische acteurs, een compleet andere cultuur en wereld. Daarbij denk ik dat er wel genoeg compassie met Aziaten in deze film zal worden vertoond.

disneystore schreef:
Ik snap Cupido ergens wel.
Ik ook wel, maar het is nou eenmaal de keuze geweest om het zo te doen.

disneystore schreef:

Het is meer compassie van Aziaten die wordt getoond. De slachtoffers die werkelijk een gezicht krijgen zijn toch vooral westerlingen.

Cupido schreef:

Niks muggenziften. Zeer terechte opmerking.

avatar van Rianneke_Dan
Prachtige trailer. Erg benieuwd naar, lijkt me een mooie film

avatar van Ajax&Litmanen1
Trailer 'The Impossible' - Video op FilmTotaal

Indrukwekkende trailer, wist tot vanavond niks van deze film af. De tsunami-ramp leek me ook wel een onderwerp dat verfilmd zou gaan worden. Hopelijk wordt het niet zo'n mierzoete happy ending family film.

avatar van Bubblez
Ajax&Litmanen1 schreef:
[De tsunami-ramp leek me ook wel een onderwerp dat verfilmd zou gaan worden..

In Hereafter wordt de ramp ook gebruikt in de opening van de film.
Zie hier die scène.

Cupido schreef:

idd ja muggenziften , maar je weet het zelf blijkbaar ook.

Ik stel een terechte vraag toch? Waarom een ramp als deze een westers gezicht geven? Het enige wat ik zie in die trailer is beteuterde gezichtjes van een bevoorrecht Europees gezin. Deze familie heeft het geld om lekker op vakantie te gaan naar thailand, heeft het even moeilijk, maar wordt zo te zien toch weer blij herenigd op het einde. Daarna nemen ze opgelucht het vliegtuig naar huis. In tegenstelling tot duizenden locals die geen huis, familie, geld etc. meer hebben en achterblijven in de shit. Maak dan een film waarin je ook de lokale bevolking een grote rol geeft. Dat vereist misschien een aanpassing van het publiek aan een andere cultuur. Maar je aanpassen aan een andere cultuur doe je ook op vakantie toch? En wat ik er van begrijp is dat het dus eigenlijk een Spaans gezin was, maar omgevormd is tot een Engelssprekend gezin gespeeld door bekende Hollywoodsterren. Waarom? Voor meer kijkcijfers of omzet? Ik vind het maar dubieus.

Het is natuurlijk een situatie waarin de westerse filmwereld het natuurlijk zelden helemaal goed kan doen. Wanneer men zich zou richten op de lokale bevolking zou men het commentaar krijgen dat een verhaal gekaapt wordt dat men daar ook prima zelf zou kunnen vertellen (en dat is natuurlijk ook zo). Dat een westers geproduceerde film zich op een westers gezin richt is dus helemaal niet zo vreemd en filmmaken is vaak een commerciele bezigheid, dus dat men zich vanuit dit oogpunt op de Engelse taal richt is ook niet vreemd.
Wel is het zo dat in deze film de lokale bevolking erg onderbelicht blijft en dat had best anders gekund.

Ik vind het an sich niet verkeerd dat men zich richt op een westers gezin, maar betrek daar dan ook locals bij inderdaad. Als ik op imdb de castlist bekijk zie ik alleen maar westerse namen staan.

avatar van mcdaktari
Om even terug te komen op wat je zei, namelijk het volgende:

Ik vermoed dat je de spijker op z'n kop slaat, want natuurlijk proberen ze om een zo groot mogelijk publiek te bereiken en tevens een flinke omzet te draaien. Dat zal beter met bekende acteurs lukken dan met onbekende Thaise acteurs, zullen ze gedacht hebben, neem ik aan. Toch?

Tuurlijk, heb je helemaal gelijk in. Maar ik vind dat een (waargebeurd) onderwerp als dit een integere benadering vereist, waarbij je kijkt naar de echt belangrijke zaken (een verwoest land en volk). Voor mijn gevoel zit het doel om zoveel mogelijk omzet en kijkcijfers te halen deze integriteit in de weg. Maar goed, misschien moet ik de film ook maar eerst zien.

avatar van Nicolage Rico
Nicolage Rico schreef:

Vreemde opmerking. Vind McGregor namelijk een uitstekende acteur. En zo mooi is Watts ook weer niet.

Wat anderhalf jaar niet kan veranderen..