Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 100 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Nicolas Winding Refn
Met onder meer: Ryan Gosling, Carey Mulligan en Bryan Cranston
IMDb beoordeling:
7,8 (755.385)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 3 november 2011
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via CineMember
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Drive
"There are no clean getaways."
In Drive staat een Hollywood-stuntrijder centraal, een eenzaat van nature, die er een bijverdienste als bestuurder van de vluchtwagen in de criminele onderwereld op nahoudt. Hij haalt zich de woede op de hals van een van L.A.'s gevaarlijkste mannen nadat hij de ex-criminele echtgenoot van z’n mooie buurvrouw helpt bij een klus die helemaal fout afloopt. De enige manier om haar te beschermen en in leven te blijven is doen wat hij het beste kan: rijden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 755385)
- Trailer (YouTube)
- Drive (BoekMeter)
- Drive (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Cinemember
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Driver
Irene
Shannon
Bernie Rose
Standard
Blanche
Nino
Benicio
Tan Suit
Cook
Reviews & comments
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Wat is er precies zo karikaturaal aan de misdadigers? Die zijn nou net veel interessanter neergezet dan wat je zou verwachten in een film met dit uitgangspunt.
Standard zou in een film van een mindere regisseur als obstakel tussen Driver en Irene worden geplaatst. Nadat Irene het telefoontje krijgt waarbij ze hoort dat hij weer vrijkomt verwacht je als vanzelfsprekend een wraakzuchtige bad-guy. Hij blijkt echter een onverwacht redelijke vent te zijn, die zich oprecht schaamt voor zijn daden en een gezonde argwaan heeft richting Driver. Hij begint in te zien dat Driver zich daadwerkelijk om het welzijn van zijn gezin bekommerd en heeft een zeer plausibele reden om de aangeboden hulp van Driver te accepteren.
Bernie en Nino bungelen ergens onderaan de voedselketen in het misdaadwereldje. Nino probeert zich wanhopig groter voor te doen dan hij is en gerespecteerd te worden door de grote jongens in Philadelphia, Bernie ziet het allemaal hoofdschuddend aan maar heeft een voelbare, langlopende vriendschap met hem die hij voorop stelt. Bernie's relatie met Shannon is ook bijzonder. Hij toont empathie voor hem en zou graag willen dat de zaken anders waren gelopen wanneer hij niet anders kan dan Shannon zo respectvol mogelijk afmaken.
Het zijn stuk voor stuk tragische figuren met sterk uitgewerkte verstandshoudingen en boeiende karaktereigenschappen, wanneer je iets verder kijkt dan je neus lang is.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Toch vind ik het verloop van het verhaal niet sterk genoeg. Het begin is origineel en ijzersterk: vooral de stoicijnse houding van Driver geeft een soort spanning die nieuwsgierig maakt, maar naarmate het verhaal vorderde en zeker op het eind, overviel mij een gevoel van terleurstelling: er had meer in gezeten...
Het plot is hélaas te plat voor mij, gelukkig maken sfeer, ondehuidse romantiek en de stijlvolle beelden veel goed.
Valii
-
- 206 berichten
- 303 stemmen
Het valt mij op dat de nadruk zo vaak wordt gelegd op de relatie tussen Driver en Irene, waar ik van mening ben dat de relatie tussen Driver en Benicio (de Gezegende) minstens zo belangrijk is. Het verhaal van de beschermengel zou ik wel willen aanvullen met de stelling dat Driver een Deluxe version van Standard Gabriel is. Standard is in bijna alle opzichten een gefaalde vader en echtgenoot, Driver daarintegen, is waarschijnlijk tofste vader die een kind zich kan wensen. Daarnaast is Driver onmiskenbaar een engel (ofwel een Gabriel).
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Nou nee, Driver is dan juist de Michael in de engelen mythologie.
El ralpho
-
- 1482 berichten
- 1093 stemmen
Anders betekend niet in alle opzichten beter
Een lastig te beoordelen film. Aan de ene kant snap ik de commotie om de film heen wel degelijk. Het is verfrissend en anders dan menigeen film uit Hollywood. Dit wil echter niet zeggen dat het ook meteen beter is. Zo is het verhaal (hoewel origineel) in zijn eerste helft toch behoorlijk tam, en ook al wekt het verhaal wel je interesse; je zit steeds te wachten op spectaculaire scene's die niet vlug komen. Als deze scene's uiteindelijk komen gaat Drive ongegeneerd los en is de film ook ineens behoorlijk expliciet in zijn geweld. Het mag dan ook gezegd worden dat de film op dit gebied ook absoluut niet teleur weet te stellen. Deze scene's zitten erg sterk in elkaar en kunnen ook met gemak een cult-status gaan bereiken.
Toch wordt de film in mijn optiek een beetje overschat. De film is met name in zijn eerste stuk veel te traag. Hierdoor lijkt het of het daadwerkelijke verhaal van de film pas in de tweede helft van de film naar voren komt. Kortom: in de eerste helft van de film gebeurt er gewoon te weinig.
Wat Drive eigenlijk wil doen is de heist film naar een nieuw niveau tillen door arthouse achtige elementen in zijn film in te bouwen. Dit creert een aperte sfeer die men normaal niet vlug in een hollywood film zal verwachten wat de film direct al gauw uniek en in dit geval ook populair maakt. De Deense Regisseur Refn die ook bekend is van de Pusher trilogie heeft een uitstapje naar Hollywood gemaakt en zal naar dit ongekende succes dan ook ongetwijfeld wel blijven hangen. In het geval dat hij films zoals Drive levert is dit ook helemaal niet erg want de film is namelijk vrij sterk. Echter kan ik hem de status van klassieker niet toebedelen omdat de film (met name in zijn eerste helft) gewoonweg te rustig is en ook hier meer ''drive'' had kunnen gebruiken zoals in zijn tweede helft wel van toepassing is.
3,5*
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het valt mij op dat de nadruk zo vaak wordt gelegd op de relatie tussen Driver en Irene, waar ik van mening ben dat de relatie tussen Driver en Benicio (de Gezegende) minstens zo belangrijk is. Het verhaal van de beschermengel zou ik wel willen aanvullen met de stelling dat Driver een Deluxe version van Standard Gabriel is. Standard is in bijna alle opzichten een gefaalde vader en echtgenoot, Driver daarintegen, is waarschijnlijk tofste vader die een kind zich kan wensen. Daarnaast is Driver onmiskenbaar een engel (ofwel een Gabriel).
Leuke gedachtegang.
Valii
-
- 206 berichten
- 303 stemmen
Ben er ook niet helemaal zeker van, daarom poneer ik het ook als een stelling. Misschien zoek ik inderdaad wel naar dingen die er niet zijn, maar ik vind het een mooie interpretatie om Driver als meer dan een beschermengel, als een bovenaardse vervanger van Standard te zien. Is het toeval dat de foto van Standard in een spiegel hangt en Irene eigenlijk naar het spiegelbeeld van Driver kijkt als ze de woorden: 'that's Benicio's father' uitspreekt?
Stel dat Driver overigens inderdaad Michael is en Standard Gabriel, dan zijn de twee aartsengelen al ingevuld in dit verhaal en bestaat er dus wel degelijk een sterke link tussen Driver en Standard.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Wat ik ook een hele interessante tselling vind en zelf ook wat mee komt. Dat nou nee komt wat verkeerd over, lees in dit geval maar: niet helemaal mee eens
. Ook nu weer een interessante stelling, was mij nog niet opgevallen. Zal er eens op gaan letten.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Is het toeval dat de foto van Standard in een spiegel hangt en Irene eigenlijk naar het spiegelbeeld van Driver kijkt als ze de woorden: 'that's Benicio's father' uitspreekt?
Stel dat Driver overigens inderdaad Michael is en Standard Gabriel, dan zijn de twee aartsengelen al ingevuld in dit verhaal en bestaat er dus wel degelijk een sterke link tussen Driver en Standard.
Leuk! Zo zag ik het nog niet.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Echter kan ik hem de status van klassieker niet toebedelen omdat de film (met name in zijn eerste helft) gewoonweg te rustig is en ook hier meer ''drive'' had kunnen gebruiken zoals in zijn tweede helft wel van toepassing is.
Volgens de meeste is het andersom: De eerste helft is knapper dan de wat meer op sensatie beluste tweede helft.
givemehouse
-
- 7 berichten
- 23 stemmen
Wat een ongelovelijke trage film.. Ik snap totaal de ophef niet over deze film.. Persoonlijk een van de slechtse films die ik gezien heb. Ik heb de film gekeken met nog 3 anderen die het 100% met mij eens waren. Ik snap werkelijk niet waar al die ophef vandaan komt.. Deze film was egt een verpilling van mijn tijd!
givemehouse
-
- 7 berichten
- 23 stemmen
Aangetrokken door de hoogte van de gegeven sterren deze toch maar gekeken maar wat een beroerde film, Ryan Gosling die in zijn hoofdrol klaarblijkelijk cool moet overkomen maar op mij alleen maar sloom overkwam met af en toe een stukje actie waarbij hij gelijk uiterst agressief werd, paste totaal niet bij zijn karakter, een halve ster al zou het alleen maar zijn om het gemiddelde omlaag te brengen voor deze productie die eigenlijk niet kijkwaardig is,het kijken was zonde van mijn tijd!!
Compleet mee eens wat een tijdverspilling was deze film!! Bij sommige cult films kan ik me nog wel indenken dat iemand het een goede film kan vinden, ook als ik het niks vind. Maar dit is echt slecht naar mijn mening..
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Volgens de meeste is het andersom: De eerste helft is knapper dan de wat meer op sensatie beluste tweede helft.
Dat er wat meer actie in de tweede helft zit betekent niet dat die sensatiebelust is. Minstens zoveel subtext en diepgang dáárin en absoluut niks sensatiezuchtigs.
richiedoom
-
- 378 berichten
- 3729 stemmen
Ik heb m toch maar aangeschaft op bluray, omdat ik toch wil zien of een herziening op mn kamertje een hoger cijfer oplevert, dan in een bioscoopzaal vol vervelende gasten voor wie de film blijkbaar te traag ging!
Glacius
-
- 4299 berichten
- 3034 stemmen
Wat ik ook een hele interessante tselling vind en zelf ook wat mee komt. Dat nou nee komt wat verkeerd over, lees in dit geval maar: niet helemaal mee eens
. Ook nu weer een interessante stelling, was mij nog niet opgevallen. Zal er eens op gaan letten.
Wat!?
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Dat er wat meer actie in de tweede helft zit betekent niet dat die sensatiebelust is. Minstens zoveel subtext en diepgang dáárin en absoluut niks sensatiezuchtigs.
Toch wel. Je hebt niet goed gekeken. Ik heb het niet over de actie maar over de nadruk op 'cool violence'. De hele film is begaan met stijl en de violence van de tweede helft maakt daar geen uitzondering op. De violence is duidelijk bedoeld om (een verwend publiek) te 'prikkelen'.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Zelf niet goed gekeken dus, wat ook wel duidelijk wordt wanneer je Drive gebrek aan diepgang toedicht. Het geweld (de violence
) heeft een heel andere functie dan een "verwend publiek" prikkelen.
richiedoom
-
- 378 berichten
- 3729 stemmen
Vooruit, halfje erbij. Op Bluray kwam de film een stuk beter over dan in de bios. De punten gaan dan ook vooral in het feit dat de film ontzettend stijlvol en sfeervol is.
Van de driver krijg ik nog altijd de kriebels, het blijft echt een dooie. Iets meer vaart en leuke dialogen hadden de film ook niet geschaadt. De dialogen tussen Driver en yvonne jaspers waren soms echt tenenkrommend, en kwamen ook gemaakt over af en toe.
Verder heb ik zitten genieten van dit stijlvolle misdaaddrama, en ben dan ook benieuwd naar 'Only God Forgives'
ibendb
-
- 5038 berichten
- 3226 stemmen
Real human being and a real hero...
Ik had eigenlijk niet veel verwachtingen voor Drive, maar omdat de film als beste film van 2011 werd verkozen door de Moviemetergebruikers, was mijn interesse gewekt. De film was al uit de bioscoop en dus moest ik wachten op de dvd-release. Ik kreeg deze film op Blu-ray van m'n broer en ik was er ook erg blij mee.
De film begint erg stijlvol en de soundtrack valt al direct op. De liedjes zijn anders dan normaal in films worden gebruikt. De muziek hier werkt ook mee aan de sfeer, die trouwens ook geweldig is. Het personage Driver is erg mooi neergezet en het is echt geweldig hoe Gosling hier acteert. De andere personages (inl. de bad guys) waren ook erg goed geacteerd.
Het verhaal is ook anders dan anders. Het is mooi, boeiend én aangrijpend. De film is wel heel wat bloederiger dan ik eerst had verwacht. Het eerste deel van de film is erg goed en verveelt ook geen seconde, maar het tweede deel is meer een soort heldenfilm. Het mierzoete einde vond ik (in tegenstelling tot anderen) helemaal niet storend.
Ik geef deze film een dikke 4* omdat hij me zo verrast heeft. Een erg leuke film.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Is het einde wel mierzoet? Volgens mij niet....
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Toch wel. Je hebt niet goed gekeken. Ik heb het niet over de actie maar over de nadruk op 'cool violence'. De hele film is begaan met stijl en de violence van de tweede helft maakt daar geen uitzondering op. De violence is duidelijk bedoeld om (een verwend publiek) te 'prikkelen'.
Nee, dat is toch echt niet de gedachte erachter geweest.
Refn heeft in zo goed als al zijn films wel bruut geweld. Onverwacht en hard, dat is een kenmerk van Refn.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Is het einde niet multi-interpretabel?
Ja, maar ik vind het sowieso niet mierzoet, welke visie je er ook op na houdt
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3631 stemmen
True. Mierzoet zou het zijn geweest als ze elkaar weer in de armen zouden vallen inderdaad. Maarja, hij is in ieder geval niet dood.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
True. Mierzoet zou het zijn geweest als ze elkaar weer in de armen zouden vallen inderdaad. Maarja, hij is in ieder geval niet dood.
Volgens mij wel....
ibendb
-
- 5038 berichten
- 3226 stemmen
Oké, een mierzoet einde is het nu ook weer niet, maar hij is niet dood. Dat is wat ik bedoelde. Verkeerd verwoord. De scène waar hij en die andere meneer - waar ik zijn naam van ben vergeten - Vechten en je in de schaduw niet echt ziet wie wie neersteekt.
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3631 stemmen
Volgens mij wel....
Hij reed toch weg, nadat hij ontwaakte na een paar seconden/minuten ademloos op het stuur te hebben gelegen? Alleen is het niet bekend waar hij heen ging.
Het laatste nieuws

Misdaadserie 'The Lincoln Lawyer' haalt 'Bridgerton' in op Netflix

'Star Wars'-film 'The Mandalorian and Grogu' voorzien van nieuwe beelden

Levensecht Netflix-drama 'Private Life' met Paul Giamatti maakt indruk

'The Investigation of Lucy Letby' gezien? Op Netflix vind je ook deze vergelijkbare documentaires
Bekijk ook

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Donnie Darko
Mystery / Drama, 2001
4.059 reacties

Prisoners
Thriller, 2013
682 reacties

Warrior
Drama / Sport, 2011
847 reacties

Whiplash
Drama / Muziek, 2014
431 reacties

City Girl
Drama, 1930
11 reacties
Gerelateerde tags
diefstalcar mechanicstuntmanwraakbuurmangeorganiseerde misdaadpolice chasebeaten to deathlos angeles, californiëwreedheidjacket geweldauto achtervolgingscorpion getawaytoothpick getaway drivercrime lordstunt driver existentialismneo-noirsilent protagonisthammer
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








