• 15.855 nieuwsartikelen
  • 178.542 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.282 acteurs
  • 199.155 gebruikers
  • 9.381.296 stemmen
Avatar
 
banner banner

Drive (2011)

Misdaad / Drama | 100 minuten
3,64 4.408 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 100 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Nicolas Winding Refn

Met onder meer: Ryan Gosling, Carey Mulligan en Bryan Cranston

IMDb beoordeling: 7,8 (755.385)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 3 november 2011

Plot Drive

"There are no clean getaways."

In Drive staat een Hollywood-stuntrijder centraal, een eenzaat van nature, die er een bijverdienste als bestuurder van de vluchtwagen in de criminele onderwereld op nahoudt. Hij haalt zich de woede op de hals van een van L.A.'s gevaarlijkste mannen nadat hij de ex-criminele echtgenoot van z’n mooie buurvrouw helpt bij een klus die helemaal fout afloopt. De enige manier om haar te beschermen en in leven te blijven is doen wat hij het beste kan: rijden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9977 berichten
  • 4660 stemmen

Dutchmeister schreef:

Beste film van 2011 op MM. Waar the hell gaat het naar toe met deze website.

3,5*

Vind ik idd redelijk vreemd, al mag die wel op 1 staan van mij; liever dit dan een grote blockbuster. Maar met een gemiddelde van 3,68 Er zijn ook heel wat films die het op dat vlak beter gedaan hebben...


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

merijn82 schreef:

Want anders wat? Is het zo schokkend dan wat 'ikpraatniet' zegt? Voor hem waren de acteurs niet zo bekend, misschien kijkt hij wat minder films dan jij..Hoeft hij toch niet meteen zo'n misplaatst arrogante reactie te verwachten.

Niks met arrogantie van doen, Merijn . Dit zijn gewoon zeer bekende namen in film/serie land. Al kijk je 2 films per maand...


avatar van Laks

Laks

  • 131 berichten
  • 0 stemmen

Wat een topper, deze film. Enkele geweldige, memorabele scènes (zoals oa. de liftscène ) maken deze film toch wel een topper.

Verhaal zit mooi in mekaar, de sfeer, de dialogen, de setting, het klopt volledig. Ook de chemie tussen Gosling en die vrouw is ijzersterk, wat dan weer te danken is aan de geweldige cast.

Ryan Gosling doet het de laatste tijd erg goed. Niet alleen speelt hij in goede tot erg goede films, ook speelt hij zelf vaak de pannen van het dak. Hier doet hij het ook weer geweldig.

Groot pluspunt ook voor de muziek.

Kan maar weinig negatiefs vinden over deze film, behalve dat sommige scènes misschien net iets te lang waren.

5*


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 1010 berichten
  • 0 stemmen

Ferdydurke schreef:

Ik heb de neiging om de esthetische, cinematografische en technische aspecten van een film te beschouwen als in dienst van een te 'vertellen' 'verhaal'. Hoe dat verhaal verteld wordt, is uiteraard heel belangrijk, maar het verhaal moet me wel interesseren.

Eerlijk gezegd, heb ik die 'neiging' ook. Een film die louter leunt op sfeer en personages is in mijn beleving amper de helft van wat cinema te bieden heeft, maar misschien zit er nog een verborgen gedachte achter de relatie tussen Scorpioman en ... Benicio?

Tot nu toe is het enige mysterie in Drive de Scorpioman zelf, die als een beschermende schaduw over het leven van moeder en zoon neerdaalt, om in een uitgerekte vijf minuten tijdspanne zijn aanwezigheid te laten gelden, en vervolgens weer weg fladdert naar het rijk der schimmen.

Nee, als we het over iconische (anti)helden hebben in een sterk verhaal dan zie ik liever Jean-Baptiste Grenouille in Perfume.

Maar uhh, wat doet die Rubik's Cube op de tafel in huize Irene?


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

jeroentjuhhhhh schreef:

(quote)
Niks met arrogantie van doen, Merijn . Dit zijn gewoon zeer bekende namen in film/serie land. Al kijk je 2 films per maand...

Moet je wel net die 2 films per maand kijken waar deze acteurs in spelen. Maar goed dat was mijn punt ook niet. Ik zou zeggen kijk even naar hoe Robert in de opmerking voor jou op een normale manier hetzelfde zegt en misschien snap je me dan. En anders maar niet!


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Nee, als we het over iconische (anti)helden hebben in een sterk verhaal dan zie ik liever Jean-Baptiste Grenouille in Perfume.

In het boek misschien, in de film ben ik Jean-Baptiste volledig vergeten. Geen idee wie de rol speelt.


avatar van Ferdydurke

Ferdydurke

  • 1353 berichten
  • 854 stemmen

misschien zit er nog een verborgen gedachte achter de relatie tussen Scorpioman en ... Benicio?

Ja, nu ga ik me toch weer ongerust maken. En van die verdomde kubus wist ik óók al nooit meer dan één vlak goed te krijgen .


avatar van andrehoek

andrehoek

  • 218 berichten
  • 224 stemmen

Geen film waarvan er al 100 van zijn gemaakt en dat is zeker een pluspunt. Helaas wordt er dan weer gezegd dat het de film van het afgelopen jaar is. En dat is deze zeker niet.

Vind het een goede film met misschien wel nog betere acteurs. Het langzame tempo is goed in balans met strakke gewelddadige scenes. Ryan Gosling of is het toch Daan Schuurmans?? Is uitstekend bezig. Ga zijn volgende release zeker checken...


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Om eerlijk te zijn had ik ook nooit van deze acteurs gehoord... En ik kijk wel meer dan twee films per maand. Blijkbaar niet de juiste dan? In ieder geval, ik ben wel benieuwd naar wat Gosling er in andere films van terecht brengt, want in Drive vond ik hem echt sterk.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Is een romcom acteur, vandaar Perlman is natuurlijk Hellboy himself en groots in Sons of Anarchy. Hendricks speelt in één van de meest gerenommeerde series van de laatste jaren (naar het schijnt, niets van gezien nog) Madmen. Etc..


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Genoeg filmliefhebbers die geen series kijken. Dat kan, beter dan zogenaamde serie fanaten maar die Mad Men en Breaking Bad nooit gezien hebben (twee van de beste series ooit en nog lopende ook).


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik kijk ook geen series en ondanks dat ik ze wel ken, vind ik ze nu niet bepaald bekend. Gosling is natuurlijk enorm in opkomst (kende 'm zelf enkel van The Notebook), maar de rest is absoluut b-list.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Op mijn b-list verschijnen duidelijk andere namen, prachtige cast dit. Heel zorgvuldig gekozen, zoals alles . B my ass.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Lijkt me ook niet, het is niet voor niks dat zoveel A acteurs nu opeens opduiken in series. Ook erg lang geleden dat ik films heb gezien die het niveau van AMC en HBO halen.

Ik vind dit ook verre van een b cast, Gosling is al jaren een power force in het indy circuit. The Mickey Mouse Club is sowieso een kweekvijver van geniaal talent, Spears even buiten beschouwing gelaten .


avatar van Norman Mailer

Norman Mailer

  • 873 berichten
  • 657 stemmen

Reinbo schreef:

Ik heb 'm nu 4 keer gezien, de eerste keer vond ik 'm sterk maar niet groots, herziening toonde echter aan dat het allemaal ijzersterk in elkaar steekt en dat werd met de volgende kijkbeurten enkel bevestigd. Kortom. Kijk 'm nog maar eens.

Jij kijkt een film, in een tijdsbestek van een paar maanden, 4 maal? Man man.


avatar van synec

synec

  • 752 berichten
  • 439 stemmen

Carey Mulligan is nu ook wel ver van B hoor en een even grote rising star als Gosling (die eigenlijk een laat bloeiertje is) Ik kende hem nog van 10 jaar geleden in die serie Young Hercules en Remember the Titans, en weet nog goed dat hij al vrij populair was onder de meisjes. Mulligan daar in tegen is op 2 jaar tijd enorm groot geworden en staat toch stevig in de spotlight van hollywood op dit moment.Vooral door haar mooie doorbraak in An Education waar ze ook al een Oscar nominatie haalde. Volgend jaar staat ze naast Dicaprio in The Great Gatsby.

Gosling is nu wel echt officieel geen romcom acteur meer Die gaat nog mooie rollen spelen net als als Mulligan.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Naomi Watts schreef:

Lijkt me ook niet, het is niet voor niks dat zoveel A acteurs nu opeens opduiken in series. Ook erg lang geleden dat ik films heb gezien die het niveau van AMC en HBO halen.

Ik vind dit ook verre van een b cast, Gosling is al jaren een power force in het indy circuit. The Mickey Mouse Club is sowieso een kweekvijver van geniaal talent, Spears even buiten beschouwing gelaten .

Ik zeg afgezien van Gosling. A-list betekent dat je naam boven de titel staat (Cruise, Stiller, Pitt, Streep, Bale, Hanks, Travolta, Farrell, Downey Jr, etc) dat zijn de namen die gewone filmkijkers dan ook wel kennen. Dat soort namen zitten niet in Drive. Op Goslin na enkel b-list. (Wat niet wil zeggen dat ze slecht zijn, ze zijn enkel minder bekend, hebben nauwelijks star-power.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Norman Mailer schreef:

(quote)

Jij kijkt een film, in een tijdsbestek van een paar maanden, 4 maal? Man man.

Dus? Heb ooit wel eens een film 6 keer in 7 dagen gezien. Zo draaien andere mensen soms 40 keer hetzelfde liedje. Dat doe je nu eenmaal met dingen die je leuk vindt.....


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Halcyon schreef:

Om eerlijk te zijn had ik ook nooit van deze acteurs gehoord... En ik kijk wel meer dan twee films per maand. Blijkbaar niet de juiste dan? In ieder geval, ik ben wel benieuwd naar wat Gosling er in andere films van terecht brengt, want in Drive vond ik hem echt sterk.

Nou kijk maar uit wat je zegt, want voor je het weet krijg je het stempel op je hoofd dat je een mainstream-kijker bent, die veel liever Leonardo DiCaprio in de hoofdrol ziet inj elke film! O nee dat zal hij wel alleen bij jonge nieuwe gebruikers doen.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Ik zeg afgezien van Gosling. A-list betekent dat je naam boven de titel staat (Cruise, Stiller, Pitt, Streep, Bale, Hanks, Travolta, Farrell, Downey Jr, etc) .

Dat is toch gewoon een Triple A list ?


avatar van synec

synec

  • 752 berichten
  • 439 stemmen

Tonypulp schreef:

(quote)
Dat is toch gewoon een Triple A list ?

Inderdaad, wat jij opnoemt zijn gewoon de grote sterren en bijna de uitzonderingen zoals Depp en Clooney. Er zijn genoeg acteurs die (nog) niet zo groot zijn maar zeker toch A list zijn.

A-list zie ik als in 'hoe je op dit moment in hollywood staat en welke rollen je speelt en aangeboden krijgt.' Michael Fassbender bv, is geen B acteur meer sinds X-men. Een duidelijke A lister als je ziet waar hij momenteel staat, en hij is zeker nog niet zo groot als Brad Pitt ofzo.. Een mooi voorbeeld is Mickey Rourke. Vroeger was ie wel al bekend maar verdween volledig en was toen een B acteur. Hij werd pas terug een A acteur dankzij The Wrestler. En na zijn Oscar nominatien kreeg die plots een grote rol als in Iron Man 2. Dat bewijst dat hij gewoon terug een A is geworden. (hoewel hij nu terug verdwenen lijkt?)


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dat heet dus de A-lidst. Je kan er wel je eigen definitie aan toe kennen, maar dat klopt dan niet . Verder wil het niet zeggen dat je een b-acteur (slechte acteur) bent als je niet op de A-list staat. Het gaat erom hoe 'bankable' (dus bekend en populiar) je bent.

En de discussie begon met of het bekende acteurs waren in deze film. Ik ben van mening dat dat voor de 'gewone' filmkijker (op Gosling na) niet het geval is, want die kent enkel de A-list namen. Vraag aan een willekeurige man in de bus of metro of hij weet wie Michael Fassbender is en hij heeft geen idee. Ik ook niet overigens, maar zal ik 'm vast wel kennen.


avatar van Norman Mailer

Norman Mailer

  • 873 berichten
  • 657 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Dus? Heb ooit wel eens een film 6 keer in 7 dagen gezien. Zo draaien andere mensen soms 40 keer hetzelfde liedje. Dat doe je nu eenmaal met dingen die je leuk vindt.....

Ach, wellicht heb je gelijk. Hooguit doet het ietwat eenzaam aan.


avatar van synec

synec

  • 752 berichten
  • 439 stemmen

Ah, dan was Heath Ledger een B acteur en werd pas een A na TDK.. Omdat de gewone mens hem toch pas vanaf daar kent. Leek me gewoon vreemd om na een grote rol als Brokeback Mountain als een B acteur door te gaan. Misschien omdat dat in mijn oren altijd zo laag klonk Maar in defintie zat je dan wel juist.

En ik weet toch nog niet zo zeker of een random man op de metro Gosling gaat kennen hoor en een box office trekker is hij nog niet. Maar om terug te komen staat kwa rising star gehalte in hollywood (dat hoeft geen box office trekker perse te zijn) Mulligan zeker even ver als Gosling hoor.

En nog even off topic, ja Michael Fassbender is momenteel gewoon 'hot' in hollywood na zijn doorbraak in X first class en inglorious bastards. (Speelde vroeger al fantastisch in Hunger en Fish Tank maar heeft nu mass en oscar aandacht voor zijn blijkbaar geweldige rol in Shame. En binnekort Prometheus. Zeker iemand om in het oog te houden. (zo verstond ik hem dus als een A lister. Beloftevol, bekend, duikt overal op..) Zo zie ik Gosling en Mulligan nu ook.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Norman Mailer schreef:

(quote)

Ach, wellicht heb je gelijk. Hooguit doet het ietwat eenzaam aan.

Wat heeft 4 keer dezelfde film kijken in 3 maanden nu in godsnaam met eenzaamheid te maken?

Vind het zelf nogal calvinistisch aan doen om dergelijke opmerkingen te maken. Wake up! Het is 2012 . Film kijken is ok.


avatar van Bottleneck

Bottleneck

  • 8233 berichten
  • 2117 stemmen

Wat een mooie sfeer zeg, de belichting, soundtrack (enkele zoete songs daargelaten) en bijna constant kleuren (subtiel) in beeld die afsteken tegen de donkere achtergrond. Erg van genoten.

Maar helemaal soepel vind ik het niet, de Driver is veel te geboetseerd; jasje, tandenstoker, pokerface, zwijgzaam, de knappe boy uitstraling. Dat in combinatie met de goede inborst die hem ook over de grens doet gaan in dienst van de bescherming, maakt hem wild aantrekkelijk tot het vervelende aan toe. Als het bijvoorbeeld zo zwijgzaam is dan spreekt een type a la Rundskop me veel meer aan.

Heb verder het gevoel dat hier en daar meer achter steekt zoals de schorpioen en het masker maar het triggert me niet. Evengoed is het een gave film en dan vooral dankzij het voer voor kleurfetisjisten en enkele knap gemaakte scenes/shots (zoals de dressing room of iets simpels als wanneer hij inparkeert zonder zijn zijwaartse blik af te wenden).

PS De contrasterende geweldsuitbarsting zit me ook niet lekker, misschien juist vanwege de poëtische/romantische invalshoek waardoor het opzichtig overkomt. Drive is trouwens de zoveelste film die ik in korte tijd zie waarin een hoofd verpulverd wordt, alsof er (nu pas) een ver-Irréversiblering is.


avatar van lau12345

lau12345

  • 221 berichten
  • 264 stemmen

Gewoon een klotefilm .

Weinig actie , bekend verhaal .

Beste film 2011 , whahaha wat een lachertje , echt niet !

En zoals meerdere schrijven wat een traag gedoe zeg .

1.5 * van mij zonde van mijn tijd .


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9977 berichten
  • 4660 stemmen

Reinbo schreef:

Het is niet bedoeld om cool te zijn, maar om perfect te kunnen handelen. Het gaat niet om cool maar om presteren. Driver is in alles bedachtzaam en zeer grondig. Met cool willen zijn heeft het niks te maken. Dat is niet het doel. Het is juist eerder knullig, maar het niet doen zou risico in zich kunnen dragen.

Je uitspraken beginnen surrealistisch te worden. Drive niet cool??? . Coolness heeft net te maken met zelfbeheersing, bedachtzaamheid. Doe er nog een tandenstokertje bij, een ijzige blik, een jacket met een schorpioen op de rug (kon ook Bassie en Adriaan zijn maar dat is niet zo cool) een dikke sportwagen en je hebt het summum van cool zijn. Ga maar eens een café binnen met leren handschoenen, de jacket en een tandenstoker in je mond... aanschouw de reacties


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik zeg niet dat het niet cool is. Ik zeg dat hij het niet doet om cool te zijn. Hij heeft andere beweegredenen. Mijn opmerking sloeg ook niet op de tandenstoker en de hele verschijning, maar enkel over het kraken van de handschoenen.


avatar van JBass

JBass

  • 53 berichten
  • 55 stemmen

Wat een slechte film! De omschrijving van deze film klopt niet. Er komen maar 2 race scenes in voor, waarvan de eerste in het begin eigenlijk het beste van de hele film is. Verder heb ik mezelf dood geergerd aan enorm langzame scenes waarin de hoofdrolspeler voor mijn gevoel minuten lang debiel voor zich uitkeek voordat hij 1 of 2 woordjes terug zei, waardoor hij meer als een autist overkomt dan een 'coole driver'.

Slecht geacteerd, zijn tegenspeelster Carey Mulligan ziet er uit als een kind van 12 en speelt zeer matig. Ik zie zeker geen chemie, maar dat heeft ook met de slechte regie te maken.

Kort samengevat: zeer slecht verhaal, slecht geacteerd zéér weinig vaart dus slechte actie, kortom: zonde van je geld en tijd!