• 15.851 nieuwsartikelen
  • 178.540 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.282 acteurs
  • 199.154 gebruikers
  • 9.381.228 stemmen
Avatar
 
banner banner

Drive (2011)

Misdaad / Drama | 100 minuten
3,64 4.408 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 100 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Nicolas Winding Refn

Met onder meer: Ryan Gosling, Carey Mulligan en Bryan Cranston

IMDb beoordeling: 7,8 (755.385)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 3 november 2011

Plot Drive

"There are no clean getaways."

In Drive staat een Hollywood-stuntrijder centraal, een eenzaat van nature, die er een bijverdienste als bestuurder van de vluchtwagen in de criminele onderwereld op nahoudt. Hij haalt zich de woede op de hals van een van L.A.'s gevaarlijkste mannen nadat hij de ex-criminele echtgenoot van z’n mooie buurvrouw helpt bij een klus die helemaal fout afloopt. De enige manier om haar te beschermen en in leven te blijven is doen wat hij het beste kan: rijden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Gevoel voor kwaliteit neemt toe?


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Filmkriebel schreef:

(quote)

Ik neem nu De Niro en Hoffman omdat het schoolvoorbeelden zijn; maar er zijn ook nog vele jonge acteurs in die categorie die mijn bewondering krijgen en een mooie carrière in het vooruitzicht hebben bvb Dominic Cooper of Jennifer Lawrence. Maar Gosling omwille van Drive...

Ondanks Drive onmiskenbaar goed is, geen twijfel daarover, zit het hem voor mij zeker niet in de fantastische prestatie van de hoofdacteur

100% mee eens, ondanks dat ik niet van de term hou is dit voor mij nou een overgewaardeerde acteur. Dat ik Drive zo goed vond, zat hem in andere dingen. Hij doet het zeker niet slecht, maar een sterke acteur zal ik dit nooit vinden.


avatar van XfofaXX

XfofaXX

  • 566 berichten
  • 1444 stemmen

Taxi Driver anno 2010, zou een mooie kop zijn voor deze film, hoewel dat misschien wat teveel eer zou zijn voor deze gestileerde misdaadfilm. Hoe dan ook leuk om nog eens wat uit Hollywood te zien rollen dat durt af te wijken van een standaard verhaaltje en dito hoofdpersonage.

Gosling zet een erg cool personage neer. Zijn tandenstoker hoeft haast niet onder te doen voor Clint Eastwood's sigaretje en wanneer hij een boef toefluistert dat hij zijn kop zal afknallen dan had een brullende Pacino daar niet veel meer aan kunnen toevoegen. Zoals de mensen boven mij al aanhalen heeft dat weinig te maken met Gosling die de pannen van het dak acteert, maar eerder met dat het een bijzonder coole antiheld die hij moet vertolken, met verve overigens.

Verder mooie fotografie (viel me vooral op bij het rijden), opvallende editing (positief bedoeld) en een toffe soundtrack, die soms wel wat teveel overheerst. Heerlijk toch, wanneer een film gewoon degelijk begint en langzaamaan je meer kan overtuigen tot je uiteindelijk erg tevreden de eindaftiteling ziet afrollen. Want dat is de kracht van Drive, je wordt meegesleurd in de film ; niet zozeer in het (bijkomstige) verhaal, maar in het wereldje en lonely cowboy-achtige sfeertje van Goslings personage. Goede film dus.

Trouwens zeer leuk om Bryan Cranston nog eens bezig te zien. Het heeft ongetwijfeld te maken met mijn liefde voor zijn personage in Breaking Bad, maar wat zie ik die man toch ongelofelijk graag spelen. Een film gelijkaardig aan deze zou hij zo kunnen dragen.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9977 berichten
  • 4659 stemmen

merijn82 schreef:

100% mee eens, ondanks dat ik niet van de term hou is dit voor mij nou een overgewaardeerde acteur. Dat ik Drive zo goed vond, zat hem in andere dingen.

Merijn, ik wil ook niet beweren dat Gosling een slecht of overgewaardeerd acteur is. Heb ook wel door dat hij de driver opzettelijk zo speelt omdat het bij de stijl past die de film zich aanmeet. In andere films zal hij zijn talent op andere manieren gebruiken, ben nieuwsgierig naar Ides of March..


avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

  • 4415 berichten
  • 3100 stemmen

XfofaXX schreef:

Gosling zet een erg cool personage neer. Zijn tandenstoker hoeft haast niet onder te doen voor Clint Eastwood's.

Tics zoals het zabberen op een tandenstoker of het laten kraken van z'n leren handschoentjes vind ik net niet cool. Het geeft imo totaal geen toegevoegde waarde aan een personage dat sowieso interessant genoeg is.


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Filmkriebel schreef:

(quote)

Merijn, ik wil ook niet beweren dat Gosling een slecht of overgewaardeerd acteur is. Heb ook wel door dat hij de driver opzettelijk zo speelt omdat het bij de stijl past die de film zich aanmeet. In andere films zal hij zijn talent op andere manieren gebruiken, ben nieuwsgierig naar Ides of March..

Nee oke dat is mijn toevoeging inderdaad. Ik reageerde ook meer op het gedeelte dat je Gosling in deze film niet de x-factor vond hebben. Ik vind hem ook niet slecht in deze film, maar niet al te bijzonder. En over het algemeen een acteur van op of net onder de middelmaat.


avatar van XfofaXX

XfofaXX

  • 566 berichten
  • 1444 stemmen

Sergio Leone schreef:

(quote)

Tics zoals het zabberen op een tandenstoker of het laten kraken van z'n leren handschoentjes vind ik net niet cool. Het geeft imo totaal geen toegevoegde waarde aan een personage dat sowieso interessant genoeg is.

Ik vond het wel wat hebben. Belangrijkste element blijft wel de ongelooflijke rust dat hij uitstraalt. Iemand zijn kop inslaan? Geen probleem, maar eerst even op't gemak een laatste keer fantaseren over hoe hij zijn lief binnendoet. Die hele zorgeloosheid hangt samen met die attributen (zoals tandenstokertje, leren jasje), wat op een of andere manier ook paste bij het retro sfeertje. Het type stoere zorgeloze macho lijkt me toch eerder iets jaren 80. Het hangt allemaal goed samen, vond ik.


avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

  • 4415 berichten
  • 3100 stemmen

XfofaXX schreef:
(quote)


Belangrijkste element blijft wel de ongelooflijke rust dat hij uitstraalt.

Hier ben ik het niet helemaal eens mee. Dat handschoenengekraak lijkt me eerder nervositeit dan rust. Ook in die scène waarin hij die kogel door 's mans hoofd wil slagen getuigt niet van veel rust daar hij staat te beven.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Sergio Leone schreef:

(quote)

Tics zoals het zabberen op een tandenstoker of het laten kraken van z'n leren handschoentjes vind ik net niet cool. Het geeft imo totaal geen toegevoegde waarde aan een personage dat sowieso interessant genoeg is.

Kraken van zijn handschoentjes past bij zijn perfectionistische instelling. Even checken of ze soepel en goed zitten voor je aan het rijden gaat.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Het zegt inderdaad veel, waardoor het automatisch al iets toevoegt. Maar whatever, sommige voelen het niet en andere wel.


avatar van XfofaXX

XfofaXX

  • 566 berichten
  • 1444 stemmen

Sergio Leone schreef:
(quote)

Hier ben ik het niet helemaal eens mee. Dat handschoenengekraak lijkt me eerder nervositeit dan rust. Ook in die scène waarin hij die kogel door 's mans hoofd wil slagen getuigt niet van veel rust daar hij staat te beven.


Daar heb je een punt. Maar neemt niet weg dat hij een grote quasi-achteloosheid heeft bij zijn rijden, zijn omgang met mensen en vaak ook in de actiescenes (zoals wanneer hij met enkele sierlijke moves de twee mannen met shotguns overmeestert).


avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

  • 4415 berichten
  • 3100 stemmen

Tonypulp schreef:

Het zegt inderdaad veel, waardoor het automatisch al iets toevoegt. Maar whatever, sommige voelen het niet en andere wel.

Zeg mij dan wat ik 'niet voel'.

Ik zat anders wel helemaal in de film, net daarom dat ik die tics spijtig vind. Het voegt wat mij betreft niets toe.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Het is niet bedoeld om cool te zijn, maar om perfect te kunnen handelen. Het gaat niet om cool maar om presteren. Driver is in alles bedachtzaam en zeer grondig. Met cool willen zijn heeft het niks te maken. Dat is niet het doel. Het is juist eerder knullig, maar het niet doen zou risico in zich kunnen dragen.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 1010 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

Nu en dat zal het ook over 10 of 20 jaar. Gosling heeft gewoon een iconisch personage gecreëerd. Dat jij dat niet ziet. Tsja.

Nou, ik zie het ook niet. Als we dit personage 'van Ryan Gosling' vergelijken met het personage dat Javier Bardem neerzet in No Country For Old Men dan kan Gosling nog lang niet in de schaduw staan van Bardem, vind ik.

De vocabulaire van een zeven jarige, de humor van een auto zonder wielen, het geweld van een monster en de beschermingsdrift van een met testosteron volgespoten eunuch, maken toch geen iconisch personage?


avatar van Mohawk

Mohawk

  • 15 berichten
  • 138 stemmen

Prachtig camerawerk.

Maar wat een trage film. Ben er twee keer bij in slap gevallen en zodoende twee keer de draad van het verhaal kwijt geraakt.

De beste film van 2011 maakte op mij geen blijvende indruk.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Bardem was ook leuk, maar zie de discussie over hem. Die is volledig afwezig. Tof type, meer niet. Had hij nu de hoofdrol gespeeld in no country en 80% screentime gehad, was hij het ook geworden. Zonder twijfel.


avatar van synec

synec

  • 752 berichten
  • 439 stemmen

Dat misschien niet, maar zijn kleding, met name het nu al befaamde schorpioen jasje zal ongetwijfeld iconisch worden, als het dat al niet is.


avatar van Dutchmeister

Dutchmeister

  • 492 berichten
  • 733 stemmen

Reinbo schreef:

Gevoel voor kwaliteit neemt toe?

Aan mijn stem kan je al zien dat ik het daar niet mee eens ben.


avatar van ikpraatniet

ikpraatniet

  • 44 berichten
  • 65 stemmen

Leuke film, deze film kent een geweldige verhaallijn met een gewaagde spanningsopbouw.
Zoals vele film valt de eindes altijd wel een beetje te raden, bij deze film vind ik dat niet op een één of andere manier heeft de regisseur in deze film voor elkaar gekregen de spanning er constant erin te houden.

Kortgezegd...

Pluspunten:
1.) goede spanningsopbouw
2.) De hoofdpersoon heeft geen "naam" hij wordt in de film genoemd als "Driver" Dit is vrij nieuw dat ik nog niet eerder in andere films had gezien!
3.) Camera standpunten en belichting zijn perfect afgesteld.
4.) Vrij goede acteerwerk voor een paar onbekende acteurs
5.) originaliteit!

Minpunten:
1.) sommige scènes waren vrij droog kwa emotie en actie. (geld overigens niet voor de hoofdpersoon hij deed alles perfect xD )
2.) Sommige scènes sluiten elkaar niet "perfect" aan. Bijvoorbeeld = Op het einde botste hij expres tegen de auto van Nino, zijn auto heeft geen enkel krasje opgelopen
3.) Kledinglijn matchen af en toe niet waar de situatie om vraagt. (emotionele gevoelens)

Al met al moet ik uiteindelijk nog een cijfer geven. Als ik de pluspunten met de minpunten moet vergelijken lijkt mij een 3,5 ster voldoende.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4086 stemmen

ZO onbekend zijn de acteurs in deze film eigenlijk niet hoor Een goede mix van rising stars en gerenommeerde acteurs.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Onbekende acteurs? Als in: dit keer geen DiCaprio? Want anders...


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Want anders wat? Is het zo schokkend dan wat 'ikpraatniet' zegt? Voor hem waren de acteurs niet zo bekend, misschien kijkt hij wat minder films dan jij..Hoeft hij toch niet meteen zo'n misplaatst arrogante reactie te verwachten.


avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

  • 20220 berichten
  • 2365 stemmen

Sergio Leone schreef:

Hier ben ik het niet helemaal eens mee. Dat handschoenengekraak lijkt me eerder nervositeit dan rust. Ook in die scène waarin hij die kogel door 's mans hoofd wil slagen getuigt niet van veel rust daar hij staat te beven.


Klopt. Hij probeert rustig en cool over te komen (wat overdag nog wel lukt), maar van binnen borrelt het. Zie de liftscène. Refn zag - zoals hij zelf heeft gezegd - the driver als een weerwolf, die vooral 's nachts niet in toom te houden is.


avatar van Jozz

Jozz

  • 205 berichten
  • 204 stemmen

What do you do?... I Drive...

Drive is vorig jaar eigenlijk volledig aan me voorbij gegaan... totdat ik de film op 1 zag pronken in de Moviemeter top 10 van 2011. Toch maar eens gaan zien!

En inderdaad, het is een bijzondere film. Gosling (waar ik overigens nauwelijks bekend mee was) zet hier een sublieme anti-held neer. Een stoicijns kijkende einzelganger die bijna geen woord zegt. Perfect aangevuld door zijn mooie vrouwlijke tegenspeler. Daarnaast is de setting van deze film erg cool. Er heerst een soort jaren 80 feeling over de film, niet in de laatste plaats door de fantastische muziek, die ik graag nog meer had willen horen .

Originaliteit, de kunst om een simpel script als dit zo in beeld te brengen dat je geboeid blijft, dat is wat deze film tot een succes maakt.

4*


avatar van Ferdydurke

Ferdydurke

  • 1353 berichten
  • 854 stemmen

SilverGun schreef:

(quote)

Mooie interpretatie maar ik zie het zelf anders.

Nee, ik geloof er zelf eigenlijk ook niet in, omdat de film als geheel nergens echt de indruk wekt dat het méér is dan een poging om de versleten mythologie van de eenzame held met een onbekend verleden in een nieuw jasje te steken. Ook met elementen als het dromende jongetje, het niet bepaald overdreven enthousiasme van de buurvrouw bij haar mans thuiskomst en de onmiskenbare spanning bij de eerste ontmoeting van laatstgenoemde met Driver, had er misschien een Lynch-achtige meerdimensionaliteit in gebracht kunnen worden, maar dat is volgens mij dus niet gebeurd.

Merkwaardig trouwens, die herhaaldelijke referenties hier aan Taxi Driver. Als ik die vergelijking zou moeten maken zou ik zeggen: Drive is de verwrongen, geromantiseerde fantasie van Travis Bickle. Waar Taxi Driver onthult en ontluistert, daar mythologiseert Drive.

Van mij mag het, maar ik vrees toch echt dat ik hier op het verkeerde feestje ben.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Het is ook niet meer dan een poging om... Etc. Maar wel een erg strak geregisseerde poging. En daarom voledig geslaagd. Heb het afgelopen jaar geen enkele film gezien die zo sterk en overtuigend een eigen universum weet te scheppen.


avatar van Ferdydurke

Ferdydurke

  • 1353 berichten
  • 854 stemmen

Misschien heb je daar wel gelijk in. En misschien ben ik voor een filmliefhebber niet erg visueel ingesteld .

Ik heb de neiging om de esthetische, cinematografische en technische aspecten van een film te beschouwen als in dienst van een te 'vertellen' 'verhaal'. Hoe dat verhaal verteld wordt, is uiteraard heel belangrijk, maar het verhaal moet me wel interesseren.


avatar van Kaffeefiltjer

Kaffeefiltjer

  • 543 berichten
  • 0 stemmen

(Sinds heel lang) ga ik toch nog eens een beetje schrijven bij een film. Lang geleden dat ik ook nog eens stemde hier, al lees ik graag de reviews van anderen.


De film is wel verrassend. Wat start als een soort GTA-film (de referentie hiermee zit voornamelijk bij de topshots van de auto in de stad, leek geplukt uit good old GTA 2 l) gaat over in een soort love story om dan in een misdaad/B-gedrenkt slasher. over te gaan.
Het meest frappante voorbeeld voor dat laatste vond ik dan toch de moord met de ijzeren staaf van het douche-gordijn is zo hilarisch dat ik veronderstel dat men toch op deze lijn ook wil balancerenc

Toch is de film allesinds goed opgebouwd en heerst er een zeer fijne vibe, een zeer fijne sfeer waardoor de film toch aanvoelt als een geheel. Of hoe iemand in een vorige post het mooi verwoordde: Drive is een film sinds lang dat een eigen universum creerde waarin ik kon in meestappen. De hele setting rond het 80s gedoe was dan ook een fijn universum. Letters overduidelijk gebaseerd op een typografie van Dirty Dancing, fijne muziek, en een hoofdpersonage waar ik me aan kon opbouwen. Schone rol van Ryan Gosling, toevallig zag ik op korte tijd ook The Notebook en Blue Valentine, en zie de man wel graag spelen.

De film bevat ook een van de spannendste achtervolgingscènes sinds lang, en geen enkele scène was vervelend. De scène in de supermarkt vond ik bijvoorbeeld vre schoon qua cinematografie, en de film beschikt zeker over sterke shots.

Over de film valt zeker nog meerdere mooie dingen te zeggen, maar die zijn al meermaals aangehaald dat ik het ook niet ga herkauwen. Het enige wat ik nog kwijt wil is een reactie op wat ik hieronder las, nl. dat dit als een ingenius scenario wordt gezien. Volgens mij is het Reinbo dat ik hiermee citeer:

k heb 'm nu 4 keer gezien, de eerste keer vond ik 'm sterk maar niet groots, herziening toonde echter aan dat het allemaal ijzersterk in elkaar steekt en dat werd met de volgende kijkbeurten enkel bevestigd. Kortom. Kijk 'm nog maar eens.


Daarom spreek ik hierboven net over "scènes die niet vervelen". Hoewel de scènes op zich heel leuk zijn, had ik toch paar keer het gevoel dat ik niet goed wist waarom ik net op die plaats beland was. Ook het reeds gezegd voorbeeld van de moord met de douche-staaf is zo cheesy dat ik vermoed dat het deels ook de bedoeling van de makers was om sommige zaken 'random' te laten bepalen. Het ontdekken van Standard bijvoorbeeld is er 'plots' en zo is het wel vaker dat de film van het ene sleutel- naar ander sleutelmoment springt..
Opzich heb ik daar helemaal geen problemen mee, maar over een ijzersterk scenario kan je dan toch niet spreken. Ik ben ook vrij zeker dat ik na een 2de maal de film te bekijken ik geen nieuwe inzichten hierin zal hebben. De film wordt namelijk zo straight gebracht dat er geen verwarring mogelijk is. Héél misschien kan je zo de fades in een scène waar hij vb. aan tafel zit en in fades zien wat vooraf gebeurde. zien als een andere manier van vertellen, maar het blijft allemaal zo obvious dat een tweede kijkbeurt mij niets wijzer kan maken, denk ik dan.

Allesinds een zeer wijze film, mooie ode aan verscheidene films, sterke prestaties en vooral genieten.


avatar van valkl01

valkl01

  • 7 berichten
  • 16 stemmen

Leuk bedacht maar traag zo traag en die drama muiziek sorry niks voor mij


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik doelde met ijzersterk in elkaar steken ook niet zozeer op het scenario. Integendeeel, dat is best dun. Maar qua sfeer, setting en personage van de driver tn de chemie met de buurvrouw, dat klopt zodanig dat er een overtuigend geheel (eigen universum) ontstaat.

Openingstypografie komt overigens van Risky Business, niet Dirty Dancing. (las ik ergens in een interview)