• 15.812 nieuwsartikelen
  • 178.349 films
  • 12.227 series
  • 34.007 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.101 gebruikers
  • 9.377.553 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Thing (2011)

Horror / Mystery | 103 minuten
2,85 1.063 stemmen

Genre: Horror / Mystery

Speelduur: 103 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Geregisseerd door: Matthijs van Heijningen Jr.

Met onder meer: Mary Elizabeth Winstead, Eric Christian Olsen en Joel Edgerton

IMDb beoordeling: 6,3 (153.689)

Gesproken taal: Engels, Noors en Deens

Releasedatum: 17 november 2011

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Thing

"It's Not Human. Yet."

In een onderzoekskamp op Antarctica leidt de ontdekking van een buitenaards schip tot een confrontatie tussen de studente Kate Lloyd en de wetenschapper Dr. Sander Halvorson. Terwijl Dr. Halvorson zich blijft richten op zijn onderzoek gaat Kate samen met de helikopterpiloot Sam Carter op zoek naar de buitenaardse levensvorm.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van frolunda

frolunda

  • 1115 berichten
  • 4602 stemmen

Verliest het zoals verwacht op alle fronten van zijn voorganger,desondanks kan ik niet zeggen dat ik me niet vermaakt hebt.


avatar van Edie

Edie

  • 3185 berichten
  • 1220 stemmen

Tuurlijk lang niet zo sterk als het originele, maar nog best kijkbaar.. Onverwacht toch prima mee vermaakt


avatar van Leno

Leno

  • 5921 berichten
  • 4407 stemmen

De film begint clichématig en de cast en dialogen zijn matig. Zodra de wending komt wordt het wel wat beter, maar niet veel. De spanning uit de ’82 versie is ver te zoeken (mede omdat we te veel zien). Wat opvalt is dat de special effects uit die eerdere versie overtuigender zijn. Verder is de climax teleurstellend waarbij de nadruk meer op actie dan op spanning ligt.


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

Actiefilm

De mensen achter Strike Entertainment verzorgden enkele jaren terug ook de remake van Dawn of the Dead, van Zack Snyder. In dit licht verrast deze zogenaamde "prequel" niet zo heel erg. Ik zeg 'zogenaamd', en 'prequel' zet ik tussen aanhalingstekens omdat het evengoed een remake had kunnen zijn van John Carpenter's fenomenale horrorklassieker uit 1982. Het verhaal volgt namelijk goed als exact het verhaal van zijn voorganger.

Net als met Snyder's Dawn of the Dead lijkt deze The Thing gemaakt te zijn voor de huidige ADD-generatie. Carpenter liet het Ding in 1982 het grootste deel van de film buiten beeld, of in ieder geval hidden in plain sight. Het bestond uit lange scènes afwachten wie het monster dit keer herbergt, waarmee Carpenter naast een doodenge horrorfilm ook nog eens een geniale paranoiathriller wist neer te zetten. Van Heijningen Jr. heeft daarentegen zich voornamelijk gefocust op achtervolgingen en gruwelijke transformaties en verminkingen, met één of twee schrikeffecten omdat het nu eenmaal ook eng moest worden. In rap tempo legt het één na het andere expeditielid het loodje waardoor er van enige spanningsopbouw na het eerste half uur nauwelijks sprake meer is.

Jammer maar helaas, met alle potentie die het had blijkt de klassieker van Carpenter na dertig jaar nog steeds veruit superieur.


avatar van hedrick

hedrick

  • 126 berichten
  • 107 stemmen

Ik ben het helaas niet eens met mijn voorgangers. We leven nu toch in een tijd waar
CGI een belangrijke rol speelt in films en schijnbaar heeft dat effect, want mensen gaan massaal
naar de bioscopen voor deze blockbusters.
Ik had niet verwacht dat ik dat zou zeggen omdat ik opgegroeid ben met films uit de jaren 80
maar deze film had toch wat meer spanning en sensatie en hield me meer aan de buis gekluisterd dan die uit 1982, terwijl ik over het grote deel wel fan ben van films uit de jaren 80, waar Freddy Krueger, Indiana Jones gelanceerd werden in films.
Het staat in ieder geval wel vast dat dit een prequel is, omdat de film eindigt waar de film uit 1982 begint. Wat ik wel kundig vind gedaan door de regisseur is dat met detail rekening is gehouden zoals de bijl in de wand, waar ze in de film uit 1982 aan voorbij lopen als ze de locatie bezoeken waar deze film zich afspeelt of de transformatie van the Thing in twee hoofden, waar ze in de film uit 1982 het uitgebrande karkas van vinden.
Nu vind ik wel dat Mary Elizabeth Winstead die de hoofdrol voor zich neemt beetje oppervlakkig speelt en ten onder gaat in al het geweld van deze film. Maar toch vermakelijke kost deze film


avatar van Flipman

Flipman

  • 7112 berichten
  • 1145 stemmen

Vraagje; ik heb deze prequel nog niet gezien, het 'eerste' deel wel. Mijn vriendin is nog helemaal niet aan dit fenomeen geïntroduceerd.

Als we ze allebei achter elkaar zouden willen zien, kunnen we dat dan het beste doen in chronologische volgorde? Of gewoon eerst Carpenter's film en daarna de voorloper?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Eerst het origineel en dan deze overslaan. Overbodige film.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7112 berichten
  • 1145 stemmen

Ja OK, dank je, maar als we ze TOCH allebei willen bekijken, wat zou je me DAN aanraden, zonder die wil te manipuleren ?


avatar van schram101

schram101

  • 16684 berichten
  • 2293 stemmen

Zou eerst die van Carpenter kijken Flipman.


avatar van Boeikens

Boeikens

  • 4467 berichten
  • 5327 stemmen

@ Flipman

Definitief eerst de sterkste en dat is overduidelijk, vooral qua sfeeropbouw, de Carpenter versie. Deze prequel kan je dan nadien kijken om sommige dingen dan wat helderder te stellen.


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

Deze is vooral 'leuk', omdat je de talloze verwijzingen naar de eerste film kan herkennen. Maar dan zou ik inderdaad wel gewoon eerst Carpenter's film als startpunt nemen.


avatar van Saving Pvt. Pyle

Saving Pvt. Pyle

  • 527 berichten
  • 1257 stemmen

hedrick schreef:

CGI een belangrijke rol speelt in films en schijnbaar heeft dat effect, want mensen gaan massaal

naar de bioscopen voor deze blockbusters.

Special effects 1982 > 2011

The Thing 1982 > The Thing 2011


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Flipman schreef:

Ja OK, dank je, maar als we ze TOCH allebei willen bekijken, wat zou je me DAN aanraden, zonder die wil te manipuleren ?

Ik zou eerst de prequel kijken. Carpenter's The Thing is in elk geval beter, bewaar je het beste voor het laatst. Zo heb je, denk ik, de leukste rit voor de boeg.


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Wat een meevaller! Ik was een van de eersten om te roepen hoe weinig zin ik had in een remake. Echter toen bleek dat het om een prequel ging, ben ik stiekem toch nieuwsgierig geworden. Als de bluray dan ook nog maar 5 euro kost, durf ik me er wel aan te wagen. Al is het wel zo dat ik er bij blijf dat de titel slecht gekozen is.

Het zal ongetwijfeld niet makkelijk zijn geweest om deze film te maken. In elk geval is er veel ruimte voor creativiteit bij het vinden van het monster. Dat heeft Matthijs van Heijningen niet heel spectaculair aangepakt, maar het heeft mijn goedkeuring. Verder is er weinig ruimte om met verrassende wendingen te komen. Antarctica is een continent waar weinig gebeurt en waar behalve onderzoeksstations weinig meer dan sneeuw en bergen zijn. Je wordt als regisseur snel gedwongen op om herhalingstour te gaan. Dan moet gezegd worden dat het ook erg lastig is om tegen een klassieker op te boksen. The Thing uit 1982 is en blijft gewoon een betere film, maar ook met moderne middelen werkt een prequel goed. Het concept is bekend, maar dit Noors-Amerikaans team bestrijdt het probleem op eigen wijze. Dat het gezien de middelen in de buurt komt van Carpenters versie, kan ik wel hebben. Verder ziet het monster (ondanks andere technieken) er heel tof uit en is dit een prima horrorfilm.


avatar van Polderkanon

Polderkanon

  • 3 berichten
  • 0 stemmen

Heb deze film proberen te ontwijken maar kreeg toch de DVD in handen.

Echt een smakeloze remake WEER die nergens spannend is, slechte CGI effecten waar ook nogal snel in geknipt werd had ik het idee en het was allemaal erg donker, zeer slechte akteurs en dan die chick was zo ongeloofwaardig

heel dat CGI verneukt gewoon elke film, hoe goed gedaan ook het blijft NEPPE SHIT

typich het hollywood van nu gewoon om je kapot te schamen en die troep koste 35 miljoen

Lucio Fulci maakte vroeger films voor 500 DUIZEND dollar die tien keer meer Gore bevatten en die kan ik tientallen keren bekijken en krijg ik nog klam zweet

Hollywood kan van mij de tyfus krijgen ga tegenwoordig liever gamen dan naar de bios

(dead space bijvoorbeeld is pas echt spannend en duurt uren langer dan een film)

straks The Fly nog remaken met CGI en de verneukerij is compleet


avatar van Flipman

Flipman

  • 7112 berichten
  • 1145 stemmen

Het is een PREQUEL, géén REMAKE.


avatar van Lennert

Lennert

  • 2412 berichten
  • 1400 stemmen

Uitzonderlijk grappig ook de CGI bekritiseerd worden, terwijl in de making of erg duidelijk verteld wordt dat men zo weinig mogelijk CGI gemaakt heeft en zoveel mogelijk prosthetics en animatronics om het zo realistisch mogelijk te maken. Maar goed, laat Hollywood dan maar 'de tyfus krijgen' met hun 'neppe shit'.

Grappig hoe vaak die Fulci kitsch de hemel in wordt geprezen overigens.


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Flipman schreef:

Het is een PREQUEL, géén REMAKE.

Werd wel als remake gelanceerd en door het ontberen van een subtitel, geeft het het ook een idee van een remake. Evenals een herhaling van zetten uit het origineel.


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Wat een onzin.


avatar van Lennert

Lennert

  • 2412 berichten
  • 1400 stemmen

De films is vanaf het eerste moment bedoeld als een prequel en niet als remake, omdat de makers teveel respect voor het origineel hadden. Als je het origineel (en daar bedoel ik vanzelfsprekend Carpenter's remake van het origineel uit 1951 mee) na deze film ziet, is het erg duidelijk dat ze prima op elkaar aansluiten en dat er een hoop zaken uit Carpenter's film ook ineens veel logischer over komen.


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

Respect voor het origineel toon je mijns inziens niet door de plot van de eerste zo'n beetje volledig te jatten.


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Maar er wordt niet louter gejat uit The Thing (1983). Uit heel veel zaken blijkt dat het een prequel is, plus dat deze film genoeg scenes bevat die je niet vindt in de oude The Thing. Ik geef toe dat de setting het niet makkelijk maakt om iets origineels te maken, maar dit afdoen als een kopie is gewoon kortzichtig.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7112 berichten
  • 1145 stemmen

Carpenter's The Thing komt uit 1982, hoor .


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

Een regelrechte kopie is het ook niet. Maar voor een prequel vind ik dat de film veel te veel elementen letterlijk heeft overgenomen i.p.v. zich erdoor te laten inspireren. Als het geen remake is hoeft het verhaal toch niet bijna exact dezelfde lijnen te doorlopen?


avatar van Flipman

Flipman

  • 7112 berichten
  • 1145 stemmen

Ik snap je punt, maar eenzelfde tragedie is het Noorse kamp overkomen. Geschiedenis herhaalt zich.


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

RuudC schreef:

Wat een onzin.

Mooie recensie voor deze film.


avatar van stevebravo

stevebravo

  • 163 berichten
  • 136 stemmen

te weinig freaky momenten..

teveel cliche.. en gewoon een kopie van de vorige..

2 sterren


avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

  • 4647 berichten
  • 2101 stemmen

Naomi Watts schreef:

Prima prequel.

Helaas moet deze Thing het doen zonder de sublieme jaren 80 sfeer, wat wel de grootste troef is van de Carpenter versie maar daarnaast doet deze ook best veel dingen goed en veel ook beter dan die van Carpenter. Creature design vond ik sterk, wat campy op momenten maar dat is geen minpunt in een creature flick. Prima cast, pacing is zeer degelijk en toch wel aangenaam verrassend dat het als prequel zijnde toch een aantal dingen beter doet dan haar sequel. Probleem van deze film is toch wel de titel, waardoor de haren van de Carpenter sympathisanten fier overeind gaan staan. Dat is vooral de achilleshiel van deze Thing. Spijtig maar ik heb me prima vermaakt.

Als ik jouw recensie lees en dan het aantal sterren bekijk, heb je dan niet het verkeerde aantal sterren aangeklikt?


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Captain Pervert schreef:

(quote)

Als ik jouw recensie lees en dan het aantal sterren bekijk, heb je dan niet het verkeerde aantal sterren aangeklikt?

Lijkt het er inderdaad op, raar om terug te lezen maar heeft meer te maken met de herstructurering van mijn schaalverdeling, een herziening en smaakevolutie.


avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

  • 1664 berichten
  • 105 stemmen

Prima prequel. We komen achter de oorsprong van het monster en de achterdocht/spanning is weer goed gedaan. De cgi was helemaal niet slecht, alleen had het niet de gorigheid van de vorige film. Verder miste ik ook de mysterieuze sfeer.