The Passion of the Christ (2004)
Genre: Drama
Speelduur: 127 minuten / 120 minuten (cut version)
Alternatieve titel: The Passion Recut
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mel Gibson
Met onder meer: Jim Caviezel, Maia Morgenstern en Monica Bellucci
IMDb beoordeling:
7,3 (268.792)
Gesproken taal: Hebreeuws en Latijn
Releasedatum: 1 april 2004
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Passion of the Christ
"By his wounds, we were healed."
The Passion of The Christ is een film over de laatste twaalf uren van het leven van Jezus van Nazareth. De film opent in de Olijventuin (Getsemane) waar Jezus naartoe gaat om te bidden na het Laatste Avondmaal. Jezus verzet zich tegen de verlokkingen van Satan. Verraden door Judas Iscariot, wordt Jezus gearresteerd en meegenomen binnen de stadsmuren van Jeruzalem waar de leiders van de Farizeeërs hem confronteren met beschuldigingen van heiligschennis en hem ter dood veroordelen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,3 / 268792)
- Hê Kainê Diathêkê (BoekMeter)
- The Passion of the Christ (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Jesus
Mary
John
Peter
Magdalen
Caiphas
Annas
Judas Iscariot
Pontius Pilate
Claudia Procles
Video's en trailers
Reviews & comments
Aazhyd
-
- 640 berichten
- 305 stemmen
dan dat de Bijbel letterlijk tot in de gruwelijkste details wordt verfilmd.
Weer dat misverstand. De details uit deze film staan nu juist NIET in de bijbel, dat heeft Mel Gibson er allemaal bij verzonnen.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Wat een onzin. Natuurlijk heeft Mel Gibson dat er niet allemaal bij verzonnen. In de Bijbel staat wel degelijk wat Jezus allemaal aangedaan is. De beelden ontstaan door de vertaling naar het witte doek op een zo realistisch mogelijke manier. Het is dus niet verzonnen maar meer een logische gevolgtrekking.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Ik zie dan liever een subtiele verwerking van religieuze thema's (ik noem een A Serious Man of Adam's Apples, zo even wat in me naar boven komt) in een nieuw verhaal dan dat de Bijbel letterlijk tot in de gruwelijkste details wordt verfilmd. Lijkt me ook voor de Christelijke kijker anno 2011 meer spijkers op de kop slaan, denk je niet?
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Wat mijn punt is als ik kijk naar The Last Temptation Of Christ hebben we een interessant verhaal, goed acteerwerk en een prachtige film met misschien heel wat geweld maar zeker gewoon niks onnodigs. Bij deze film zitten we het eerste kwartier te kijken hoe mensen Jezus proberen te slaan of spugen, vervolgens zitten we een tijd lang te kiijken naar hoe lang hij wordt gesegeld in bloederig/grafisch detail, daarna het idee dat ze een gestoorde seriemoordenaar vrijlaten in plaats van Jezus (niet bloederig, maar het idee?) daarna een hele kruistocht naar de kruisigingsplek van Jezus (met heel wat gemep en struikelen) en daarna het bloederige stuk van dat Hij wordt gekruisigd en daarna sterft hij en krijgen die 2 anderen een paar klappen die aan het kruis hangen (waarom al het geweld?)
Aazhyd
-
- 640 berichten
- 305 stemmen
En weer rijst het vermoeden dat christenen deze film niet zo hoog waarderen vanwege de cinematografische kwaliteiten, maar vanwege het onderwerp.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Nee hoor. Ik denk dat ook Christenen erg verdeeld zijn over deze film. Hem gemiddeld misschien nog wel slechter beoordelen. Bovendien ben ik wel Christen, maar dan wel een zeer kritische.
Verder beoordeel ik geen enkele film alleen maar vanwege het onderwerp, noch alleen vanwege de cinematografische kwaliteiten, maar vanwege de totale beleving. Bovendien is het natuurlijk zo dat wat in de ene film uitstekend werkt, de andere film volledig kan breken. Maar voor mij werkt het allemaal wel in deze film. De plaatjes zijn mooi, soms inderdaad "recht in je gezicht", de keuze voor de originele talen, het simpel gehouden verhaal en de focus op maar één onderdeel van Jezus : the passion of the Christ.
wyatt earp
-
- 5006 berichten
- 2636 stemmen
Ik denk dat de meeste christenen afgeschrikt worden door het onderwerp. In de bijbel staat namelijk dat je geen beeld van god mag maken (10 geboden geloof ik). Een film over het lijden van Jezus zou dan dus uit de boze zijn.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
God mag volgens mij niet afgebeeld worden omdat geen enkele mens kan weten hoe hij eruit ziet. Jezus daarentegen is de 'vermenselijking' van God en kan dus wel afgebeeld worden. De film was trouwens héél populair bij Christenen in de V.S. Velen namen hun kinderen uit religieuze overtuigingen zelfs mee naar de film en dat terwijl het R-rated is.
wyatt earp
-
- 5006 berichten
- 2636 stemmen
Volgens de bijbel is Jezus de zoon van god. Wat hem dus ook god maakt. Of zeg ik nu iets raars? Maar ik dacht altijd deze deze film bij christenen juist niet populair was, omdat ze vonden dat god niet afgebeeld mag worden.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Ik dacht dat God enkel niet mag afgebeeld worden, omdat geen enkele mens hem 'kan' zien. Bij Jezus ligt dat anders. Maar goed, ik kan mij vergissen, ik weet uiteindelijk weinig van het Christendom. Ik ben er echter wel zeker van dat deze film gesteund werd door alle Christelijke spilfiguren in de V.S.
wyatt earp
-
- 5006 berichten
- 2636 stemmen
Ik weet het zelf ook niet zeker hoor van Jezus, misschien heb je wel gelijk. Maar God mag inderdaad zoiezo niet afgebeeld worden.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Tja velen willen de bijbel altijd graag letterlijk opvatten, dus dan kun je tot de volgende comclusie komen;
Maria is de moeder van Jezus, Maria word ook wel de moeder van god genoemd, conclusie: Jezus is god...
Vandaag in het AD:
SGP niet blij met Bijbel-voorstelling The Passion
Tja, stel je eens voor dat je met de tijd mee gaat!
kuk
-
- 641 berichten
- 674 stemmen
Ik weet het zelf ook niet zeker hoor van Jezus, misschien heb je wel gelijk. Maar God mag inderdaad zoiezo niet afgebeeld worden.
Als je denkt dat Jezus niet afgebeeld zou mogen worden, ben je vast nog nooit in een katholieke kerk geweest 
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Tja, stel je eens voor dat je met de tijd mee gaat!
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
De oorlog tussen de Spartanen en de Perzen was hartstikke wreed. Zo kan je me ook vragen waarom ik Rambo super vind of Saving Private Ryan. Maar bij the passion of the christ heb ik veel betere films gezien die super waren zonder al het onnodig gegruwel en geweld. Met geweldig bedoel ik de film zelf trouwens. Niet het geweld maar ik vind het gewoon een super stripverfilming met een geweldige cast, goede actie en prachtige visuele effecten.
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
God mag volgens mij niet afgebeeld worden omdat geen enkele mens kan weten hoe hij eruit ziet. Jezus daarentegen is de 'vermenselijking' van God en kan dus wel afgebeeld worden. De film was trouwens héél populair bij Christenen in de V.S. Velen namen hun kinderen uit religieuze overtuigingen zelfs mee naar de film en dat terwijl het R-rated is.
R betekent echter wel dat je de film onder begeleiding mag zien. Maar deze film verdient eigenlijk een NC-17 rating 
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
De oorlog tussen de Spartanen en de Perzen was hartstikke wreed. Zo kan je me ook vragen waarom ik Rambo super vind of Saving Private Ryan. Maar bij the passion of the christ heb ik veel betere films gezien die super waren zonder al het onnodig gegruwel en geweld. Met geweldig bedoel ik de film zelf trouwens. Niet het geweld maar ik vind het gewoon een super stripverfilming met een geweldige cast, goede actie en prachtige visuele effecten.
Ik ben het wel met je eens dat 300 en SPR erg goed zijn.
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
Ik ben het wel met je eens dat 300 en SPR erg goed zijn.
Ik vind als je 300 vergelijkt met The Passion Of The Christ juist reuze mee vallen. Wel veel bloed, maar ze geven geen half uur de tijd om effe te zien hoe iemand dood gemarteld wordt ofzo. Bij The Passion Of The Christ lijkt het zowat allemaal te gaan om het gruwelijke gemartel van Jezus en bij 300 krijg ik niet gelijk dat idee dat het alleen maar gaat om het bloed dat erin voorkomt. Tja, Pathfinder was ook heel gewelddadig.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
300 heeft natuurlijk een heel andere benadering van het geweld, het wordt veel stylistischer weergegeven, maar dat neemt niet weg dat er behoorlijk wat bloed en ledematen in de rondte vliegen. Bij de Passion is voor een heel directe en realistische weergave van het geweld gekozen. Ik denk om ( indirect ) het doorzettingsvermogen en de omvang van het geloof van Jezus aan te geven. Ondanks alles gaat hij vol overtuiging door op het gekozen pad. Daar waar wij er niet eens naar kunnen kijken, heeft hij alles ondergaan.
skipy05
-
- 1676 berichten
- 2700 stemmen
Wat een tegenvallen film. Ik heb veel stukken in versnelt gezien. Ik vond hem vrij saai en oninteressant om te zien. Ik vond ook wel nadelig dat ik het niet verstond. Engels had mij beter bevallen.
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
300 heeft natuurlijk een heel andere benadering van het geweld, het wordt veel stylistischer weergegeven, maar dat neemt niet weg dat er behoorlijk wat bloed en ledematen in de rondte vliegen. Bij de Passion is voor een heel directe en realistische weergave van het geweld gekozen. Ik denk om ( indirect ) het doorzettingsvermogen en de omvang van het geloof van Jezus aan te geven. Ondanks alles gaat hij vol overtuiging door op het gekozen pad. Daar waar wij er niet eens naar kunnen kijken, heeft hij alles ondergaan.
Dat snap ik ook wel en ik begrijp wel dat Jezus Van Nazareth gruwelijk heeft geleden in zijn laatste uren. Maar bij deze film krijg je gewoon het idee dat het alleen maar om het geweld gaat (extreem veel bloed tijdens de segel scene bijvoorbeeld en bij 300 en saving private ryan geeft ze daar niet zo veel aandacht aan zoiets). Dat vind ik het verschil: dat je bij spr en 300 het idee kijkt dat je naar een goede film kijkt over de oorlog/geschiedenis, maar bij the passion of the christ krijg je het idee dat het alleen maar gaat om het bloederig geweld en dat is wat mij betreft niet de bedoeling bij een film over Jezus.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Jammer dat je het op die manier beleeft. Voor mij werkte het in ieder geval wel.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
@ nadaka toch vind ik dat een gelovige als Gibson Christus tekort doet met een film als deze. De film legt de nadruk eigenlijk hoofdzakelijk op fysiek, menselijk lijden en mist het spirituele, 'larger than life' gedeelte. Ik vind het zelfs nogal gemakkelijk, alsof Gibson op die manier ongelovigen op een 'guilt trip' probeert te sturen: Jesus DIED for your sins!! hoor ik 'm al roepen.
Geef mij dan maar Il Vangelo Secondo Matteo, een film die juist wel de mystiek van religie op een interessante, veelzijdige manier aankaart. Gemaakt door Pasolini, een atheïst. Zeer paradoxaal eigenlijk..
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Ik ben het met je eens Yeyo dat Gibson de nadruk op het fysieke legt. Ik weet niet of ik het gelijk gemakkelijk zou noemen. Hij heeft toch ook wel een bepaald risico genomen door het geweld zo expliciet in beeld te brengen en door het gebruiken van de originele talen. Maar de boodschap is wat mij betreft inderdaad duidelijk, hij stierf inderdaad voor onze zonden. Zelfs als je daar niet in geloofd moet je toch bewondering hebben voor iemand die zijn leven wil geven voor een ander. Mijn bewondering daarvoor is toch wel gegroeid na het zien van deze film.
Juist het feit dat er al films als Il Vangelo Secondo Matteo zijn, geeft voor mij nog een meerwaarde aan deze film. Zoals het mystieke in deze film wellicht onderbelicht is, is zijn fysieke lijden in die andere films meestal onderbelicht.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Het had beiden prima in 1 film gekund. Denk alleen niet dat onze Gibson daar spiritueel genoeg onderlegd voor is. In Braveheart komen ook wat schietgebedjes voor, maar ook daar wil hij vooral zijn portemonnee vullen met veel vechtscenes en geweld. (vind dat overigens een prima film hoor, maar de insteek is daar ook totaal anders natuurlijk).
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Ik ben het met je eens Yeyo dat Gibson de nadruk op het fysieke legt. Ik weet niet of ik het gelijk gemakkelijk zou noemen. Hij heeft toch ook wel een bepaald risico genomen door het geweld zo expliciet in beeld te brengen en door het gebruiken van de originele talen. Maar de boodschap is wat mij betreft inderdaad duidelijk, hij stierf inderdaad voor onze zonden. Zelfs als je daar niet in geloofd moet je toch bewondering hebben voor iemand die zijn leven wil geven voor een ander. Mijn bewondering daarvoor is toch wel gegroeid na het zien van deze film.
Juist het feit dat er al films als Il Vangelo Secondo Matteo zijn, geeft voor mij nog een meerwaarde aan deze film. Zoals het mystieke in deze film wellicht onderbelicht is, is zijn fysieke lijden in die andere films meestal onderbelicht.
Ik ga niet verder ingaan op hoe ik in het algemeen over het Christendom denk, maar puur filmisch gezien deed het me mij weinig. Martelaarschap vind ik hoe dan ook erg, ongeacht welke persoon het ondergaat. Het is de kijker geen enkele interpretatie gunnen. Wie zou er geen medelijden hebben met Jezus na het zien van deze film? Ik moet er ook wel bij vermelden dat ik nogal een aversie tegen Gibson heb. Ik vermoed hem altijd van nogal hypocriet te zijn en een eigen agenda te hebben.
Queen-Bee
-
- 157 berichten
- 886 stemmen
Verschrikkelijk. Overdreven. Ben christen af... maar ken mooie verfilmingen. Een draak van een film.
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Ik ga niet verder ingaan op hoe ik in het algemeen over het Christendom denk, maar puur filmisch gezien deed het me mij weinig. Martelaarschap vind ik hoe dan ook erg, ongeacht welke persoon het ondergaat. Het is de kijker geen enkele interpretatie gunnen. Wie zou er geen medelijden hebben met Jezus na het zien van deze film? Ik moet er ook wel bij vermelden dat ik nogal een aversie tegen Gibson heb. Ik vermoed hem altijd van nogal hypocriet te zijn en een eigen agenda te hebben.
Een eigen agenda?
Kun je dat uitleggen?
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
De film is beschuldigd van antisemitisme. Ik zeg niet dat ik het daarmee eens ben (heb de film daarvoor veel te lang niet meer gezien), maar het lijkt me alsof Gibson het medium film wel 'ns durft te misbruiken om bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten (zie ook de voorstelling van de Engelsen in Braveheart en The Patriot). Ik twijfel m.a.w. aan zijn oprechtheid.
Gerelateerd nieuws

Opnames van 'The Passion of the Christ'-vervolg moeten volgend jaar beginnen: 'Het wordt een hele LSD-trip'

Dit is wat we weten over 'The Resurrection of the Christ' van Mel Gibson: 'De grootste film in de wereldgeschiedenis'

'The Passion of the Christ' van Mel Gibson morgenavond op televisie

Alec Baldwin en het schietincident op de set: Dit zijn vijf andere ernstige ongelukken
Bekijk ook

The Song of Bernadette
Drama, 1943
28 reacties

Apocalypto
Actie / Avontuur, 2006
1.874 reacties

Kongen av Bastøy
Drama, 2010
140 reacties

Urga
Drama, 1991
20 reacties

Samsara
Drama / Romantiek, 2001
26 reacties

The Greatest Game Ever Played
Drama, 2005
46 reacties
Gerelateerde tags
christendomjewryromeinse rijksufferingapostlelast supper romanbijbelcrucifixionsatanmissionmartelenwreedheidjesus christgraphic violencechristelijke filmaramaicjesus christ graphic violenceancient language film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








