• 8.518.102 stemmen

banner

The Passion of the Christ (2004)

Drama | 127 minuten / 120 minuten (cut version)
3,06 2.257 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 127 minuten / 120 minuten (cut version)

Alternatieve titel: The Passion Recut

Geregisseerd door: Mel Gibson

Met onder meer: Jim Caviezel, Maia Morgenstern en Monica Bellucci

Releasedatum: 1 april 2004

Plot The Passion of the Christ

"By his wounds, we were healed."

The Passion of The Christ is een film over de laatste twaalf uren van het leven van Jezus van Nazareth. De film opent in de Olijventuin (Getsemane) waar Jezus naartoe gaat om te bidden na het Laatste Avondmaal. Jezus verzet zich tegen de verlokkingen van Satan. Verraden door Judas Iscariot, wordt Jezus gearresteerd en meegenomen binnen de stadsmuren van Jeruzalem waar de leiders van de Farizeeërs hem confronteren met beschuldigingen van heiligschennis en hem ter dood veroordelen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

goldendream schreef:

Al die aanvallen zijn niet nodig.

Ieder gelooft wat hij wil geloven. Daar heb ik geen problemen mee.

Ik vind het wel ongepast om te spotten met zaken waar je zelf niet in gelooft, maar waar je uiteindelijk niet van weet wat wel of niet waar is. Het is pas arrogant als je zegt zeker te zijn wat wel en niet waar is.

Dus een vrolijk Pasen en geniet van het rapen van eitjes.

Ik vind het arrogant om een waarheid te verkondigen waar geen enkel bewijs voor geleverd kan worden. En helemaal als je dan ook nog eens mensen gaat bedreigen met een hel. Sorry hoor, kan ik echt geen respect voor opbrengen.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

ZAP! schreef:

Zijn aardse leven gaf hij wel op, ik denk dat dat bedoeld werd. Maar wie een schoonmoeder heeft, zou daar misschien ook wel een beetje jaloers op kunnen zijn. Kan dat nog, schoonmoedergrappen?

Wat wel en niet kan is tegenwoordig een raadsel of het antwoord bijna niets .

Ja hij gaf zijn aardse bestaan op . Maar dat is helemaal niet zo’n grote opgave als je daarna een eeuwigheid mag feest vieren .

En die dood was heftig , maar honderdduizenden zijn rond die tijd aan hun einde gekomen . Jesus was er een van .

Kon allemaal nog wel erger . Zijn moeder heeft hem al die tijd kunnen steunen .

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

God : ik hou zoveel van mensen .

Sterker nog ik maak er een zelf , en ik hou zoveel van hem en de mensen dat ik hem op een gruwelijke manier verraad Martel en aan zijn einde laat komen .

Voor alle mensen die hierbij vraagtekens zet , maak ik een eeuwig durend vuur en een gevallen engel die martelt .

Dat is toch geen liefhebbende God . Hou eens op zeg .

Ik ga een paaseitje eten .

goldendream

Het is jammer dat Jezus' naam hier door sommigen door het slijk gehaald wordt.

goldendream schreef:

Het is jammer dat Jezus' naam hier door sommigen door het slijk gehaald wordt.

Hij is dan ook een van de grootste verspreiders van nep nieuws.

avatar van ZAP!

ZAP!

Hier dan nog een leuke film ter verbinding van alle mensen: Kroamschudd'n in Mariaparochie (1988).

avatar van jordandejong

jordandejong

Beetje stompzinnige reacties hierboven. Laten we het bij de film houden. In mijn ogen toch een licht meesterwerk van Gibson. Een filmmaker in hart en nieren. Alles voelt authentiek aan.

Ik snap volledig de kritiek van sommigen hier die het martelporno noemen. Toegegeven de film is enorm grafisch. Als doorgewinterde horrorfan cringe ik hier nog steeds bij het aanzien van sommige gruwelijkheden uit deze Passion of the Christ.

Als je behind the scenes interviews van Mel kijkt tijdens het maken van deze film licht dat echter een interessant licht op de zaak. Gibson was een beetje klaar met de gelikte jezus films met slechte pruiken, arisch uitziende joden en de gebagatelliseerde vorm van geweld.

Hij wou de kijker meetrekken in het ondragelijk lijden dat Jezus (volgens het geloof van Gibson) heeft meegemaakt. Als kijker ben je bijna blij als ze boven op de berg aan komen en hij aan het kruis genageld wordt omdat je weet dat het ergste dan voorbij is. Heel even krijg je dan ademruimte.

Acteerwerk is uitstekend, muziek naar mijn mening fenomenaal, en de cinematografie ook erg sterk. Zag net de kruisiging voorbij komen op Veronica en bleef toch weer hangen ondanks dat ik 2 dagen geleden de hele film nog heb gezien. Zo goed in beeld gebracht.

1 van de meest controversiële films van de laatste 50 jaar.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

goldendream schreef:

Aan de spotters hierboven: door de kruisdood en verrijzenis nam Christus onze zonden op zich. Hij heeft in onze plaats geleden voor onze zonden. Je hoeft het voor mij niet te geloven, maar respect is wel op zijn plaats.

Dankzij Jezus hebben we met Kerst, Pasen en Pinksteren mooi vrij. Verder moet je wel heel veel fantasie hebben als je in die sprookjes gelooft en ze als feiten ziet. Maar ieder z'n hobby. Moet er niet aan denken dat ik mijn leven laat bepalen door dit soort verzinsels.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Basto, je onwil om open te staan voor iets wat je overstijgt, is jammer.

Basto brengt het spottend (maar heeft gewoon gelijk in mijn ogen) en jij weigert zijn mening te accepteren, dus wie staat nou niet open voor een andere visie? Er is letterlijk geen enkel bewijs voor al die Bijbelverzinsels, maar jij hebt moeite met mensen die dat boek niet volledig als De Waarheid zien.

Ik snap ook werkelijk niet dat er een Passion of the Christ 2 gaat komen. Gaat niks toevoegen als het eerste deel al totaal overbodig was. Als ik martelgeweld wil, dan zet ik Saw wel op.

Basto, je onwil om open te staan voor iets wat je overstijgt, is jammer.

Wie zegt dat ik daar niet voor open sta? Er zijn meerdere methodes voor en visies op. Het claimen van De Waarheid is ook al zo’n arrogante en zelfverzekerde houding die oplichters kenmerkt.

jordandejong schreef:

Hij wou de kijker meetrekken in het ondragelijk lijden dat Jezus (volgens het geloof van Gibson) heeft meegemaakt..

Het zal allemaal best, maar uiteindelijk levert het een langdradige en ongeloofwaardige film op. En als filmmaker kent Gibson ook enkel de botte bijl. Alles ligt er metersdik bovenop bij hem.

Kardinaal De Kesel zei het volgende:

"Als Christus niet verrezen is, schrijft Paulus, dan is ons geloof zonder inhoud en zonder grond. Dan is Jezus alleen het zoveelste bewijs van de tragiek van ons bestaan. Maar daar tegen in klinkt de boodschap van Pasen: onzin en onrecht hebben niet het laatste woord. Ook niet de dood. Er werd gedacht dat met zijn terechtstelling de zaak geregeld was. Maar niet voor God."

Ik hoop dat hij gelijk heeft en dat het leven dus toch zin heeft. Ik zeg niet de waarheid te kennen, ik zeg wel dat ik het ten zeerste hoop. Vanuit die sterke hoop en het immense respect voor de mensen die steun vinden in hun geloof, heb ik het heel moeilijk met de spotters. Wie zich vragen stelt en twijfelt, reageert op een begrijpelijke manier. Wie schreeuwt dat het om sprookjes gaat, schreeuwt volgens mij vanuit een zelfingenomen en misplaatste onwetendheid en dus ook domme arrogantie.

goldendream

Ik zal het hierbij laten.

Op verdere spot en aanvallen zal ik niet meer reageren. Dit betekent niet dat ik de spotters gelijk geef of niet meer weet wat gezegd, maar gewoon dat elke verdere reactie zinloos is.

Uiteindelijk ben ik ook maar zoekende zoals iedereen.

Het gaat jullie allen goed.

Kardinaal De Kesel zei het volgende:

Ik noem het geen sprookje. Bij sprookjes is iedereen het zich bewust dat het sprookjes zijn. Sprookjes beweren niet De Waarheid te zijn en voor een sprookje is er nog nooit iemand gemarteld of op de brandstapel gegaan…

avatar van ZAP!

ZAP!

jordandejong schreef:

Beetje stompzinnige reacties hierboven.

Lekker inhoudelijk. Het blijkt dat er onverenigbare standpunten leven bij verschillende users en dan botst dat onvermijdelijk, niks mis mee.

goldendream schreef:

...Uiteindelijk ben ik ook maar zoekende zoals iedereen...

Dat zeg je nu, maar in de rest van je commentaren doe je alsof je de wijsheid in pacht hebt.

goldendream schreef:

Het gaat jullie allen goed.

Van hetzelfde natuurlijk.

avatar van Peter Pan

Peter Pan

Wat een goede maar vooral brute film...!

Echt knap als je dit verhaal zo in beeld weet te brengen.

Na een iets wat warrig begin, werdt het steeds meer aangrijpend en erg beklemmend.

Het martelen van Jesus werd steeds akeliger, maar ook het "nemen van de pijn" en het niet veroordelen van de mensen, was zeker aangrijpend om te zien!

De acteer prestaties waren dus van uitstekende kwaliteit, maar zeker ook het camerawerk heeft hier toe bijgedragen.

Een minpuntje was toch wel het niet voldoende voorstellen van de personages, bij enkele was het niet direct duidelijk wie zij waren en dat verstoorde het verhaal iets.

Ook was het enigzins jammer dat, wanneer het zo'n goed uitgewerkt verhaal is, dat er niet een iets langer intro en einde zou zijn.

Nu werd alleen de lijdensweg van Jesus uitgelicht met een zelf in te vullen einde voor wie de verhalen kent.

Maar het mag duidelijk zijn dat deze manier gewoon "heel goed" is!

De film is ook prima los te koppelen van het "geloofsverhaal" en laat erg goed zien waar mensen toe in staat waren en zijn bij anders denkende en geeft ruimte om er over na te denken......

Erg goed!

8,5/9-

avatar van Brabants

Brabants

The Passion of the Christ is een film op zich en wil hem dan ook graag zo beoordelen. Kennelijk is dat binnen dit draadje voor velen een hele opgave en lees je vooral meningen over het geloof an sich. Als film is deze kruisweg van Jezus bijzonder confronterend uitgebeeld. In die zin zal een kijker ervaren dat Jezus de zonden op zich nam en deze prijs betaalde. De gehele martelgang van het paleis van Pilatus naar Golgotha is er dan in deze film een die niets aan de verbeelding over laat. Maar hier blijft het niet bij want de dialogen die in het Aramees, Latijn en Hebreeuws zijn uitgevoerd stralen authenticiteit uit. Zo gaan de details nog veel verder en levert Gibson puik werk af. Binnen dit paasverhaal toch wel een bijzonder knappe uitvoering hiervan.