• 8.518.247 stemmen

banner

The Passion of the Christ (2004)

Drama | 127 minuten / 120 minuten (cut version)
3,06 2.257 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 127 minuten / 120 minuten (cut version)

Alternatieve titel: The Passion Recut

Geregisseerd door: Mel Gibson

Met onder meer: Jim Caviezel, Maia Morgenstern en Monica Bellucci

Releasedatum: 1 april 2004

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot The Passion of the Christ

"By his wounds, we were healed."

The Passion of The Christ is een film over de laatste twaalf uren van het leven van Jezus van Nazareth. De film opent in de Olijventuin (Getsemane) waar Jezus naartoe gaat om te bidden na het Laatste Avondmaal. Jezus verzet zich tegen de verlokkingen van Satan. Verraden door Judas Iscariot, wordt Jezus gearresteerd en meegenomen binnen de stadsmuren van Jeruzalem waar de leiders van de Farizeeërs hem confronteren met beschuldigingen van heiligschennis en hem ter dood veroordelen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van the hustler

the hustler

Deze belachelijk overdreven martelporno van Malle Mel kwam weer eens voorbij tijdens de Paasdagen. Doet mij eigenlijk meer denken aan Apocalypto (martelporno deel twee) dan aan het bijbelsprookje.

avatar van fun in acapulco

fun in acapulco

Lovelyboy, volgens mij spreekt Jezus Aramees in deze film, niet Hebreeuws.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Moeilijk te beoordelen film. Laat ons eerst beginnen met het meest eenvoudige. Bij Mel Gibson kan je sowieso terecht om een sterke technische film te laten maken met oog voor detail. Net als in Apocalypto, Hacksaw Ridge of Braveheart worden kosten noch moeite gespaard om zijn boodschap te brengen. Ook bij The passion of the Christ is het kenmerkend dat veel tijd en aandacht is gestopt in de montage en de regie. De beelden zijn enorm accuraat. Het ziet er allemaal piekfijn uit. Ook het feit dat er Aramees en Latijn wordt gesproken is haast uniek en draagt bij tot de authenticiteit van de film. Net als in Apocalypto siert het Mel Gibson om niet simpelweg naar het Engels overgeschakeld te zijn.

Aan de andere kant kan de vraag gesteld worden welke boodschap Mel Gibson wou brengen met deze film. Wat zit erachter? Niets voor niets heeft hij met deze film letterlijk kwaad bloed gezet met de toch wel zeer expliciete en bij momenten afgrijselijke marteling van Jezus. Die weerhaakjes bvb, mja. Hier en daar was het toch net té en kan je je de vraag stellen of dàt nu echt moest. Niet voor niets heeft hij onder meer hierdoor zijn dubieuze bijnaam "Bad Mel" of "Bloody Mel" gekregen.

Christus die gestorven is voor de zonden van de mensheid. Gibson slaagt er toch wel in om als kijker toch wel even te reflecteren. Een film die je letterlijk op de maag kan liggen en het ligt niet aan de chips of Cola. Tot slot een dikke pluim aan Caviezel die uitstekend gestalte geeft aan de lijdende Jezusfiguur. Weinig geldelijke waardering overigens voor zijn prestatie tijdens filmfestivals, maar dat zal wel eerder met de controverse van de film te maken hebben, niet zozeer met zijn acteren op zich ...

Net geen 4,0*, maar zeer zeker een mooie 3,5*.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1942 stemmen

"Jezus is gestorven voor onze zonden".

Wie is 'ons'? Ik dus ook? Wat heb ik dan gedaan dat in het midden-oosten, waar ik nooit ben geweest noch zin heb om naartoe te gaan, een regio die politiek en cultureel toch een beetje de anus van de aardbol is, een bebaarde man op sandalen op zo'n gruwelijke manier moest sterven?

Ja, ik heb wel eens 100 gereden waar je 50 mocht, ja. Dat staat toch in geen enkele verhouding?

Maar goed, over die stompzinnige teksten voert men al 2000 jaar oorlog, dus inhoudelijk denkt niemand er meer over na. Wie ben ik om dat nu ineens ter discussie te stellen, nietwaar?

Nee, deze film trekt mij minder dan kijken hoe jonge kittens verzuipen. Overigens vond ik Apocalypto wel erg goed. Ook ontsproten uit de snuff movie fetish van Mel Gibson.

Captain Pervert schreef:

"Jezus is gestorven voor onze zonden".

Je moet er maar zin in hebben om kinderachtig te gaan reageren op de teksten uit de bijbel.

Nee, ik ben ook niet gelovig, maar ben nog wel volwassen genoeg om dergelijke teksten te interpreteren op de wijze waarop ze bedoeld zijn voor de religieuzen onder ons.

Captain Pervert schreef:

"Jezus is gestorven voor onze zonden".

Of om het anders te zeggen: je vraagt je af: wie is ons? Immers:

"Wie is 'ons'? Ik dus ook?"

Nee, nou jij dan niet. En dan kan je de rest van je domme gezeur weglaten.

Graaf Machine schreef:

Daar gaat het nu net mis met interpreteren en geloven. Je kunt dit soort teksten op veel manieren interpreteren, hoe ze bedoelt zijn, is onduidelijk.

En geloven is de meest enge vorm van klantbeleving. De kerk is gewoon een commerciële organisatie uit op geld en macht en in essentie niks anders dan al die andere sektes die hun volgelingen (gelovigen) wijsmaken over de waarheid te beschikken. Ze betalen ook niet eensbelasting. Zijn wat dat betreft net zo fiut als facebook en Amazon etc.

Basto schreef:

Je kunt dit soort teksten op veel manieren interpreteren, hoe ze bedoeld zijn, is onduidelijk.

Die teksten, voornamelijk die van Jezus, zijn allemaal vredelievend bedoeld. Heb uw naaste lief. Wanneer iemand je een mep verkoopt, vraag om nog één... Jezus heeft het geweten (als het echt gebeurd is), maar natuurlijk is de kerk er nadien mee aan de haal gegaan; o.a. bekeert u, want anders maken wij u een kopje kleiner. Want alleen zó bouw je een rijk op, natuurlijk.

ZAP! schreef:

Ik weet niet of je Il Vangelo secondo Matteo (1964) ooit gezien hebt. Maar Jesus was gewoon een vervelende betweter als je m letterlijk neemt. Voor zover het letterlijk was, wat dat boek is 800 jaar later volledig geredigeerd.

Willem Engel klikt vast ook sympathiek als je m over 800 jaar over knuffelen en vrijheid hoort praten….

ZAP!

Basto - die heb ik gezien, maar is alweer lang geleden.

Je kan natuurlijk op allerlei manieren naar hem kijken, voor jou is ie een vervelende betweter, voor de ander gidsend licht. Ik heb er geen oordeel over.

-edit- en als hij slechts een vervelende betweter was, waarom dan een marteldood? Of is dat deel ook geredigeerd?

avatar van Beffrey28

Beffrey28

ZAP! schreef:

Basto - die heb ik gezien, maar is alweer lang geleden.

Dit is toch wel het toppunt van ironie. Jezus had het ook vaak over projecteren (balk en splinter, zonder zonde werpe de eerste steen etc.)

En dan projecteert Basto ff zijn eigen betweterigheid op Jezus, best hilarisch.

avatar van Slikbeer Slikbeer

Slikbeer Slikbeer

Nu ja, 1 ding is in ieder geval zeker:

hij heeft een braaf pak voor zijn godverdomme gehad!! Sodeju.....

goldendream

Al jaren is er sprake van het vervolg op deze film, maar het blijft stil. De releasedatum is al meermaals verschoven. Weet iemand meer?

Ik las dat 'The Passion of the Christ 2: Ressurection' zal gaan over de drie dagen na de kruisdood, dus tot de verrijzenis. Ik vraag me af wat de inhoud van de film zal zijn. Zal het gaan over de ontgoocheling van de apostelen tot ze beseffen dat Christus verrezen is? Over de weggerolde steen aan het graf? Over de afdaling van Jezus naar de hel om daarna te verrijzen? Zo ja, zal een beeld geschetst worden van de hel?

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

"The Flogging of the Christ" had de alternatieve titel kunnen zijn, want dat is toch wel de hoofdmoot van deze bloederige interpretatie van de kruisiging. Een film die wel positief opvalt door het gebruik van het Aramees en Latijn, vond dat toch wel echt een meerwaarde hebben. Caviezel is ook een prima Jezusfiguur, maar verder is dit geen film waarin de acteurs kunnen uitblinken. Wreed grijnzen of geschokt huilen zijn een beetje de smaken. De film richt zich dus vooral op de misselijkmakende lijdensweg, wat daaraan voorafging wordt in korte flashbacks getoond. En wat de portrettering van de Joden betreft, tsja Gibson heeft dan toch de schijn tegen. Er zaten ook wel de nodige passages in waarin de Hogepriesters en hun gevolg toch wel erg op antisemitische karikaturen leken.

goldendream schreef:

The sequel will be released 20 years after The Passion of the Christ (2004). staat op Imdb bij de trivia te lezen. Nog 2 jaartjes geduld dus, als dat klopt...

goldendream

Ik vraag me af hoe Gibson de drie dagen tussen dood en verrijzenis in de film zal tonen, want voor zover ik weet staat er in de bijbel nauwelijks informatie daarover. De teksten zijn vaag en vertellen alleen dat Jezus drie dagen dood was om daarna te verrijzen. Was hij dan drie dagen in de hel om de plaats in te nemen van ons, zondaars, en ons zo vrij te kopen van die straf? Het blijft vaag. Er staat wel dat Hij de dood overwon en zo het eeuwige leven voor de gelovigen waar maakt. Hij heeft de duivel definitief verslagen.

goldendream schreef:

Jezus was 2 dagen dood, niet 3. Jezus stond op op de derde dag. In die tijd rekende men niet met de nul. De eerste dag was de dag van zijn dood, de tweede dag de dag erna, en de derde dag de dag van de opstanding.

Daarom vieren we ook elk jaar Goede Vrijdag op twee dagen voor Pasen, en niet op drie dagen voor Pasen.

Graaf Machine schreef:

Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en Pasen: inderdaad drie dagen.

In de geloofsbelijdenis staat:

"die neergedaald is ter helle,

de derde dag verrezen uit de doden"

Ik dacht dus in de hel van vrijdagnamiddag tot zondagvoormiddag. Ik zal verkeerd zijn.

Vrolijk Pasen!

Ik had deze nog nooit gezien, maar wat een bikkel die Jezus. Eerst 30 stokslagen, gevolgd door 30 meer met de karwats. Bij de meeste mensen zouden daardoor zelfs de organen van het bot zijn geraspt, maar niet bij Jezus. Die houdt vol.

Vervolgens krijgt hij een doornenkroon in z’n kop gedrukt en nog wat meer slaags. Allemaal perfect in beeld gebracht door Malle Mel.

Gelukkig blijkt hij nog fit genoeg om een solide kruis van naar schatting zo’ n 40 kilo de berg op te dragen. Zijn fitte helpers hebben er meer moeite mee. Ondertussen wordt er vrolijk op hem doorgetimmerd door de goedlachse Romeinen. Moet echt top entertainment zijn geweest zo’n 2000 jaar terug.

Spannend wil het niet worden, we weten immers allemaal hoe het eindigt. Al lieten ze in deze versie het zingen achterwege.

Snap eigenlijk niet zo goed, waarom ze hier nu een feestdag van hebben gemaakt. Doe mij maar eitjes zoeken.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Vrolijk Pasen!

En dan nu het slechte nieuws : malle Mel is druk bezig met deel 2 ( ergens gelezen ) en het hele verhaal is ook al gelekt op het net .

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Jesus zou zijn leven hebben opgeofferd. Maar dat klopt ook niet . Jesus gaf drie dagen van het weekend .

En ging daarna chillen met zijn pa in een erg lang durend feestje .

john mcclane 2 schreef:

En ging daarna chillen met zijn pa in een erg lang durend feestje .

Zijn aardse leven gaf hij wel op, ik denk dat dat bedoeld werd. Maar wie een schoonmoeder heeft, zou daar misschien ook wel een beetje jaloers op kunnen zijn. Kan dat nog, schoonmoedergrappen?

goldendream

Aan de spotters hierboven: door de kruisdood en verrijzenis nam Christus onze zonden op zich. Hij heeft in onze plaats geleden voor onze zonden. Je hoeft het voor mij niet te geloven, maar respect is wel op zijn plaats.

goldendream schreef:

Hé, ik noem m toch een bikkel!

Verder lijd ik nog steeds onder mijn eigen zonden, dus heeft het niet echt veel zoden aan de dijk gezet.

Basto schreef:

Hé, ik noem m toch een bikkel!

Nog wat meer spotten brengt ook niet veel zoden aan de dijk.

Het gaat over het eeuwig leven na de dood, waarbij je niet meer gestraft wordt voor je zonden in de hel, maar opgenomen wordt in het Rijk Gods. Christus heeft je straf voor jou uitgezeten.

Maar raap jij maar eitjes hoor.

goldendream schreef:

Hoe kan ik respect hebben voor iets waar ik in de eerste plaats al niet in geloof?

Ik accepteer dat mensen er wel in geloven, en daar houdt het verder mee op.

goldendream schreef:

Respect is evenzeer JOUW waarheid NIET aan een ander opdringen, dat is de, ehhm... crux? Jij veelt geen reli-grapjes, ik veel geen ge-evangeliseer op een filmsite. Niet voor niets is er hier een bepaalde regel. Staat dat je niet aan? Niemand verplicht jou hier te komen.

goldendream schreef:

Nog wat meer spotten brengt ook niet veel zoden aan de dijk.

Dit zijn allemaal verzinsels. Als je het zo opschrijft is Jezus gewoon een soort oplichter. Een rol die door menig tv dominee van hem is overgenomen. Zie echt geen enkele reden daar respect voor te hebben.

goldendream

Al die aanvallen zijn niet nodig.

Ieder gelooft wat hij wil geloven. Daar heb ik geen problemen mee.

Ik vind het wel ongepast om te spotten met zaken waar je zelf niet in gelooft, maar waar je uiteindelijk niet van weet wat wel of niet waar is. Het is pas arrogant als je zegt zeker te zijn wat wel en niet waar is.

Dus een vrolijk Pasen en geniet van het rapen van eitjes.