The Abyss (1989)

Alternatieve titel: Afgrond

Avontuur / Sciencefiction
139 minuten / 171 minuten (special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Ed Harris, Mary Elizabeth Mastrantonio en Michael Biehn

Tijdens de Koude Oorlog wordt een Amerikaanse nucleaire onderzeeër aangevallen, en zinkt naar de bodem van de oceaan. De marine vraagt de hulp van een aantal mensen die aan het werk zijn op een nabijgelegen olieplatform om de onderzeeër te lokaliseren. Terwijl de crew de missie probeert uit te voeren, komen ze enkele problemen tegen, en ontdekken ze dat ze misschien niet alleen zijn...

damianodebeste
Ik ben weer verrast door James Cameron goede film normaal heb ik het echt niet op avonturenfilms maar deze wast top is wel een beetje aan de lange kant maar is op zich niet zo erg een 4,5

Deze film is bij uitkomst ruim onderschat zoals ik heb gelezen wat deze opbracht in de bioscopen.
Ik vind hem jaren na dato nog steeds geweldig
als ik eindelijk mijn 37 inch LCD FULL HD van samsung hebt en deze komt blu ray haal ik hem meteen.

vooral de langere versie kijken de vloedgolf dan snap je het verhaal NOG beter

avatar van Donkerwoud
Lekker claustrofobische techno-thriller, die helaas tegen het einde verzandt in een onnodige reeks aan lelijke effecten als de ''aliens'' zich eenmaal presenteren.

avatar van Lavigne
Mooie film! Ga hem vanavond weer kijken!

avatar van judgepaddy
Donkerwoud schreef:

Klopt, en natuurlijk de mier zoete, politiek correcte moraal.
Halleluja voor de aliens!

Krijg je hiervoor betaald?

avatar van HarmJanStegenga
Dat ik deze film nog nooit eerder had gezien zeg. Wederom een geweldig werkje uit de hand van James Cameron. Ik moest zo nu en dan aan titels als Armageddon, Alien en Das Boot denken en dat is niet vreemd lijkt me, maar Cameron geeft er toch op een behoorlijke manier zijn eigen draai aan.

We zitten zo'n beetje de hele film onder water en dat brengt toch een behoorlijk beklemmend gevoel met zich mee. Daarnaast wordt de spanning een paar keer tot een behoorlijk niveau gebracht en zorgt het camerawerk vooral met een paar mooie shots voor een prima opbouw hiervan. Meeslepend is de film wat mij betreft dus zeker en ondanks dat de film lang duurt en niet altijd een denderend tempo heeft wordt-ie eigenlijk nooit saai. De eerste keer dat we zo'n onderwaterwezen te zien krijgen is een memorabele scéne in de filmgeschiedenis wat mij betreft. Geweldig hoe we in de helm van één van de crew een weerspiegeling zien en voor een eerste keer kennis maken met dit 'buitenaardse'. Wat het dan precies is weten we nog niet, maar daar komen we snel genoeg achter. Op een gegeven moment voelt de film meer als een magisch, buitenaards avontuur dan op een science-fiction film. Belangijk is dat het allemaal gewoon werkt, ook de eerste ''echte'' kennismaking met de waterwezens. Fantastisch gezicht, al dat licht en de constante vraag waar we nu precies mee te maken hebben?

Wat ik jammer vond, waren de toch wel duidelijk aanwezige schoonheidsfoutjes. Oké, ongeloofwaardig is het allemaal, maar als je dan op een gegeven moment ziet dat een doorgedraaide seal ineens weet hoe die ''onderwaterschipjes(?)'' werken is jammer. Net als dat gedoe met die storm. Dat zie je natuurlijk al van vreselijk ver aan komen en daar ga je naar handelen onder water, want alles is levensgevaarlijk. Uiteraard is dat in deze film niet zo en dat vond ik wat jammer, want deze twee dingen leggen uiteindelijk wel een behoorlijk fundament voor deze film neer. Dat gedoe met die kernbom vond ik ook wat minder eigenlijk en de reanimeerscéne van Mastrantonio was net wat teveel van het goede. Opzich viel dat laatste nog niet eens zo slecht in de smaak, maar kamp ik daar wat met gemengde gevoelens. Wel puik gespeeld die scéne door Harris, die meer dan overtuigd.

Uiteindelijk is dit toch zeker een film die mij de gehele speelduur wist te boeien, vooral dankzij de waterwezens of aliens, ik weet niet precies hoe ik ze moet noemen eigenlijk. Mooi was het allemaal wel en mijn mond viel ook even open toen Harris samen met zo'n alien op de loop ging, waarna een prachtig shot van een soort stad aan het licht kwam, geweldig. Pluspunt voor de sfeer is ook dat de aliens niet echt slecht zijn. Eerder goed zelfs. Ach jah, voor de rest ziet de film er - voor zijn tijd - gewoon prachtig uit. De effecten zijn zo nu en dan grandioos en de hele film is eigenlijk een lust voor het oog. Cameron maakt een erg mooie, spannende, beklemmende onderwatershow die dankzij een geweldige expirimentele vondst niet snel vergeten zal worden. Niet door mij in ieder geval en deze moet ik ook op dvd.

avatar van centurion81
Aardig! Geweldige effects voor de jaren tachtig...Verder beetje standaard. 3*

avatar van Celine Dion
Hele mooie film, maar ook erg langdradig. Toch blijft hij wel boeien. De kortere versie is qua tijd toch wat beter, maar daarin wordt het einde vreselijk afgeraffeld (van alles uitgeknipt), wanneer je de lange versie kijkt is het einde boeiender en begrijpelijker.

avatar van B_B
B_B
Goede SF film die uitblinkt door zijn enorm goede regie, spannende verhaal en overtuigende acteerwerk van Ed Harris, ook vond ik het einde erg sterk. Enige minpunt is dat de film wat langdradig is. 4 ster.

avatar van Co Jackso
The Abyss is een film die ik vooraf had verwacht. Meest positief ben ik hoe het geheel eruit ziet, net als bij andere films van Cameron zit het met de design van sets wel goed. Overigens net als de special effects.

Voor de rest is het verhaal zo standaard Hollywood. Hiermee bedoel ik dat elke gebeurtenis in het begin van de film, uiteraard van belang is in de rest van het verhaal. Verder zijn alle clichés ook weer aanwezig. Alle typische karakters en plotwendingen zorgen ervoor dat The Abyss de middelmaat niet ontstijgt. Wel moet ik zeggen dat de laatste paar shots best aardig waren, maar ook qua cameravoering is het allemaal vrij saai. Tel daarbij de tijdsduur en je weet dat het een vrij lange en vooral eentonige film is.

avatar van Goldenskull
Cliché en slap moralistisch. In 9 van de 10 gevallen stouw ik zo'n film de grond in, bij The Abyss houd ik het mild.

Dat komt vooral door de settings, die werkelijk prachtig zijn. De film duurt weliswaar te lang en kent met Mary Elizabeth Mastrantonio een vreselijk matige rot actrice, maar de settings en de grote lijn van het verhaal is prima.

De film weet maar niet te kiezen of het een spannende avonturenfilm of een sprookjesachtige fantasy film wil worden, dit is toch wat jammer. Net als vele details waar ik me mateloos aan zat te ergeren. Had er vooraf wel wat meer van verwacht, te hollywoods blijkt, want het had een hele goede film kunnen zijn.

The Last
Goldenskull schreef:

sprookjesachtig? De film blijft netjes binnen de lijnen (wat ook in mijn ogen een groot minpunt is), maar ik zie nergens de link met een sprookjesacthig fantasy wereld. Het is toch echt een vrij recht toe aan sci-fi (avontuur) verhaal. Misschien dat bepaalde sfx iets anders doen vermoeden, maar verder zie ik de link in de verste verte niet. Al helemaal niet met aliens als hoofdpunt.

avatar van Goldenskull
Ja, de film blijft nét binnen de lijnen, maar het scheelt niet veel of het wordt een fantasy film (met die aliens, onderwaterwereldje, paarse kleuren etc), ik snap niet wat er zo gek is aan die opmerking.

The Last
Ik snap niet wat aliens met fantasy (of een sprookjeswereld) te maken hebben... En opmerkelijk dat je het onderwater wereldje opnoemt, dat ziet er juist heel realistisch uit, met die hele setting en al. De film komt sowieso erg realistisch over. Iets wat je in sprookjesachtige fantasy films in elk geval niet terugziet.

maar goed, het waren blijkbaar bepaalde sfx die jou dat deden vermoeden. Anders zie ik totaal geen link.

Aardige film, maar het verhaal is vrij beroerd en de karakters zijn niet echt goed uitgewerkt. Bovendien zit er teveel flauwekul in en de aliens zuigen. Toch nog wel leuk om eens te kijken.

avatar van NTsuno
Het is nog steeds een van de betere films die ik ooit heb gezien. Beide hoofdrolspelers zetten een dijk van een film neer. Mastrantonio was alle opnamen in het water zo zat dat ze niet eens meer commentaar wilde leveren op de film zegt men. Maar het resultaat is geweldig. Er zijn twee versies. De kortere is de betere, daar zijn de wat zoetsappige stukken uitgehaald....en terecht. Maar een aanrader.

Santucci schreef:
Gezien het tijdsbeeld waarin deze film gemaakt is, heeft Cameron een goede prestatie afgeleverd. De decors en de special effects zijn zeer goed. De acteurs spelen op hoog niveau.

De director's cut is wat langdradig en had wat mij betreft niet uitgebracht hoeven te worden, omdat naar mijn mening de originele film daarmee te kort gedaan wordt.

Maar de director's cut bevat nu juist een beetje de moraal van het verhaal, zonder de extra scenes vind ik de film eigenlijk maar matig.

avatar van Mads Smikkelsen
Waarom zetten sommige mensen van die ontzettend lange zwets-verhalen bij de films zelf??? Wrs. omdat ze zichzelf heel graag horen/lezen!!

Verzoekje; mensen hou het kort en ga anders naar een forum!!

Lekkere lange film met goede acteurs, ik heb hem pas gezien en ik heb genoten.

avatar van MNV2
Ik heb de lange versie gezien van 164 minuten en ik heb van de eerste tot de laatste minuut genoten van een spannend verhaal met buitengewoon knappe special effects, het lijkt er zelfs op dat James Cameron z'n tijd voorbij heeft gestreefd wat effecten betreft.

Een prachtig uitgewerkte film zoals ik dat van Cameron gewoon ben (Titanic, Aliens 2)

speranza
Deze film met briljante special effects verveelt geen moment.

Kevin13
Vond de vorige poster beter..

avatar van Sentare
Dit is een van mijn favorieten. De claustrofobische sfeer, de spanning en de geweldige special effects maken van The Abyss een van de beste (en mooiste) films aller tijden.

avatar van markie1978
Dit is echt weer zo'n film van ik wil wel maar ik kan niet.

avatar van HarmJanStegenga
markie1978 schreef:
Dit is echt weer zo'n film van ik wil wel maar ik kan niet.

Huh?

avatar van hellspawn666
heerlijke film. Dat de CGI niet 100% up to date is logisch en vind ik totaal niet storend. Ik ken films die later uit zijn gekomen die slechter presteerde. (blade 1)
Er zijn momenten in deze film waar ik het iedere keer weer benauwd van krijg en me adem in houd. Daarnaast word er zeer goed gespeeld en is her verhaal lekker te volgen.
Dit is hoe een actie thriller hoord te zijn. Jammer dat er maar weinig echte goeie zijn.

avatar van CrazyDavid
Goldenskull schreef:

Jaja, tof, ik heb de film nog niet gezien, maar toch bedankt om al wat spoilers te melden !!

Man toch ...

Was dit de originele poster?

avatar van martinstegenga
Ik kan er niks anders van maken... Een geweldige film ! Zonet de special edition ervan gekeken en heeft mij alle minuten geboeid. De spanning, de geweldige special effects, maar ook zeker het verhaal (ook al zijn de laatste scenes van de film een beetje over de top) zijn meer dan bruut. Deze film behoort tot één van de mooiste films (letterlijk) aller tijden, dit is dan ook wel een beetje te danken aan mijn nieuwe 40" LCD...
Maar toch

gmx
Op veel vlakken een draak van een film. Zoals al vaker in dit topic aangehaald, het realisme is om te huilen. Het onschadelijk maken van de kernbom door een draadje door te knippen, de waterdruk die blijkbaar nogal selectief werkt, de aliens die de wereld onder water willen laten lopen om de mensheid es een lesje te leren met deze boodschap (gejat van 'the day the earth stood still' dat in 1951 al een dergelijk concept tentoonstelde) maar zich op het laatste moment bedenken omdat ze op de valreep nog een lieve man hebben gevonden, de aliens die de hele wereld nauwlettend via de TV volgen maar zelf niet effe op 't idee waren gekomen om die kernbom onschadelijk te maken, de vloeistof die blijkbaar zo zuurstof rijk is dat men het gewoon kan inademen en dan met dieptepunt die scene waar Lindsey gereanimeerd wordt na 15 minuten zonder zuurstof te hebben gezeten. Het defibrilleren mag niet baten maar pas als Virgil tegen d'r begint te schreeuwen dat ze moet vechten komt ze weer bij en ipv dat ze hersendood is, huppelt ze eventjes later weer vrolijk rond alsof er nooit wat gebeurd is en zo kan ik serieus nog tijden doorgaan, maar de kern is duidelijk: James Cameron moet behoorlijk stoned zijn geweest toen ie dit allemaal in elkaar heeft geflanst.

TENENKROMMEND allemaal. En dan heb ik het nog niet eens over het matige acteren, de cliche's op alle vlakken, het moralistische einde en dat bizar slechte moment dat onze 'held' het ruimteschip weer uit komt lopen Het viel me nog mee dat ie dit moment niet vergezelde van 'passende' muziek als 'you're simply the best' van Tina Turner, dat het NET nog wat cheesier had kunnen maken, want ik neem aan dat dat het doel hier moet zijn geweest. En cheesy, DAT was het zeker. Dat moment dat Virgil gaat duiken en z'n vrouw tegen 'm moet praten. Nee, niet praten, maar PRATEN moet ze, haha. En dan komt me er toch een sentimenteel verhaal ! Hilarisch slecht, zeg

Toch wil ik meer dan 0.5* geven, ik vond het geheel op een paar momenten best claustrofobisch gemaakt (alhoewel dat bijvoorbeeld vergeleken met Tsukamoto's 'Haze' wel in het niets valt) , het acteren was matig maar kon slechter, er zaten een paar aardige effecten in en het camerawerk was prima. Echter, blijft het al met al een dikke onvoldoende, een hele krappe:

1.5 *

avatar van ( J )
@ gmx : mischien beter dat je dit soort films dan gewoon niet kijkt,de dingen die jij opnoemt ziet zo'n beetje ieder ander ook wel,maar neemt het voor lief...anders zou je driekwart van de films in omloop op de brandstapel kunnen sodemieteren...

Vind dit een topper van een film,mischien niet realistisch en geen meesterlijk acteerwerk(toch met zekerheid goed te noemen),maar brengt een goed gevoel met zich mee waarvan het in velen films ontbreekt...
Verder rolt het verhaal lekker door met een vaart zoals het hoort,zelfs met een speelduur van bijna 3 uur..
En de boodschap op het eind van film is mischien wat aan de maatschappelijk betrokken kant (moet dan wel effe kwijt dat ik denk dat er in 89 net iets anders werd tegenaan gekeken),maar zou me niks verbazen als wanneer er echt e.t's of wat dan ook op aarde neerkijken,ze ons zo zien zoals ze dat doen in de film,dat ze zich dan om laten praten door 1 man met een paar vage vragen/antwoorden getuigd dan weer niet echt op verontwikkeld..maargoed,een beetje zoetsappigheid op zjin tijd kan ook geen kwaad toch..