Phantasm (1979)

Alternatieve titels: De Nacht van de Levende Doden | Phantasm: Remastered

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Don Coscarelli
met Angus Scrimm, A. Michael Baldwin en Reggie Bannister

Mike heeft net beide ouders verloren en is daardoor bang zijn oudere broer Jody ook te verliezen. Door zijn overbezorgdheid volgt hij zijn broer overal, dus ook naar de plaatselijke begraafplaats, waar hij de 'Tall Man' in z'n eentje een doodskist weg ziet dragen. Reden genoeg om op onderzoek te gaan.

avatar van Inland Rabbit
Heel tof. Deed me denken aan Halloween (1978) (buitenbelichting, main theme muziek, slasher-elementen) en Suspiria (1977) (de rest van de soundtrack, binnenshuis architectuur, schaduwspel). Maar ik ben de eerste om toe te geven dat ik vooral thuis ben in modernere horror en dat mijn referentiekader wat betreft klassiekers niet zo groot is. In ieder geval altijd fijn om in de eerste minuut al tieten en slasher-elementen te zien...

Mja, dan praat ik vooral over de eerste 30 minuten. Wat er daarna allemaal gebeurd kan ik niet zo snel plaatsen, al vermoed ik dat iemand als Guillermo de Toro en misschien zelfs Alex de la Iglesia hier wel door zijn beïnvloedt. Al is het niet zo clownesk en meer gewoon vreemd en nachtmerrie-achtig. Het soort eigenzinnige weirdness dat ik niet kan uitleggen: vreemde creature designs, rare kills en bizar campy gore. Je moet wel tegen een enigszins b-film esthetiek kunnen, om het even netjes te benoemen. Verder is hier niet zo veel zinnigs over te zeggen. Te rommelig, te weinig verhalend, een film die je moet ervaren om te snappen.

Ik heb het waarschijnlijk wel eens eerder verteld: ik kwam voor het eerst in aanraking met Coscarelli doordat hij het voorwoord deed bij The Complete Drive-In by Joe R. Lansdale — Reviews, Discussion, Bookclubs, Lists - goodreads.com (gelezen in EPUB, wie de uiterst zeldzame hardcover heeft kan me PMen met een prijskaartje, haha), eveneens een uiterst geschifte omnibus door een creatieve schrijver. De vriendschap tussen de heren is dus te begrijpen en ik kan het iedereen aanraden om te lezen.

Op naar deel 2, BOY!

avatar van joolstein
Dat de film gemaakt is met een minimaal budget, is overduidelijk te zien. Tiener Mike Pearson (Michael Baldwin) en zijn broer Jody (Bill Thornbury) acteren erg slecht. Het is dan ook diens vriend de ijscoman Reggie (Reggie Banister) en het buitenaardse wezen, simpelweg The Tall Man genoemd (Angus Scrimm) dat de film op acteergebied nog enigszins het aankijken waard was. Ook is de film erg rommelig; scene stoppen soms abrupt, bestaan soms maar uit enkele beelden of sluiten domweg niet aan op het voorgaande. Dat de film ondanks al die tekortkomingen toch de moeite waard is, komt vooral door het volkomen bizarre verhaal. Een verhaal dat in 1979 toch buitengewoon bijzonder was Dit komt omdat het eerste horrorfilm was die sciencefictionelementen bevatte. Tel hierbij op de heerlijk catchy muziek, alhoewel simpel, is deze verrassend doeltreffend. Ook de vele onverwachte verhaalwendingen en intermezzo’s maken de film boeiend genoeg. De praktische effecten (waaronder één erg vette kill ) zijn veelal ingenieus bedacht en zien er ook zo veel jaren later nog verdraaid goed uit. Regisseur Don Coscarelli toont verder soms mooie surrealistische beelden. Dat maakt van deze eerste Phantasm een klassieker!

avatar van Flat Eric
Een oempa-loempa fabriek.

Het spannende begin met het mysterieuze gedoe rond het lijkenhuis wordt eigenlijk door de intrede van de zwevende zilveren bollen direct teniet gedaan. Het sci-fi effect had wat mij betreft dus echt niet gehoeven.
De soundtrack is echter heel sterk, Halloweenachtig, en de scènes in het mortuarium met de marmeren muren zijn in zijn kilheid best creepy. Leuke twist ook wel op het einde.

avatar van TornadoEF5
Dit moet ik ook zien. Perongeluk de theme song opgelegd, nog nooit van gehoord, maar alleen al die theme song is geniaal.

avatar van BlueJudaskiss
Aardige film, maar eens met joolstein: het is ontzettend rommelig, en in tegenstelling tot hem kwam ik daardoor moeilijk in het verhaal omdat ik het gevoel had dat ik wat miste. Lag dus niet aan mij. Ik hoop van harte dat de vervolgfilms sterker zijn en dus ook deze film complementeren. Niet onaardig, maar ook zeker niet de knaller die ik had gehoopt.

avatar van Grindhouse62
De jongere horrorliefhebbers onder ons zouden zich eens moeten wagen aan originele slashers uit de tijdperken jaren 70-80 en 90. Dan zouden ze zich achter de oren krabben met al die remakes. Ik wil niet alle remakes af kraken, maar algemeen ga ik voor de originele. Dit is de 1e van een 5 delige filmreeks met steeds de 3 zelfde acteurs in de hoofdrollen. Alle films vind ik ijzersterk verteld en verfilmd. De eerste 3 delen zijn cult. Het laatste deel Phantasm Ravager uit 2016 is nog niet ingevoerd in Moviemeter.