Phantasm IV: Oblivion (1998)

Alternatieve titel: Phantasm IV: Infinity

Horror / Komedie

geregisseerd door Don Coscarelli
met A. Michael Baldwin, Reggie Bannister en Angus Scrimm

Mike moet de Tall Man noodgedwongen volgen naar een parallelle dimensie waar hij voor de laatste keer de strijd met hem kan aanbinden. Ondertussen komt Mike ook te weten wat er met zijn broer is gebeurd en probeert Reggie te ultieme transformatie van de Tall Man te voorkomen.

De eerste film die ik gezien had in deze serie was deel 2 die onopvallend in het horrorhoekje verbannen lag. Deel 2 was al erg onderhoudend en lijkt zoals eerder vermeld erg op de sfeer van Evil Dead 2. Niet voor niets zie je de naam van de regisseur van de Evil Dead trilogy (Sam Raimi) vermeld staan op een zak met assen in deel 2. Reggie Bannister, de protagonist van de reeks, is ook erg overtuigend als een one-liner spruiende anti-held in het kielzog van Bruce Campbell die het leger van "The Tall Man" lustig vernietigd met home made wapens en boomsticks!!

Deze reeks is het best te omschrijven als een bijna epische hororreeks waarin enkele protagonisten proberen "the tall man" te stoppen. "The tall man" is een soort caretaker uit een andere dimensie die volledige steden transformeert in een leger van doden, dwergen (lijken op jawas) en waarin de hersenen van mensen worden gecapsuleerd in ijzeren bollen die erg gruwelijk mensen kunnen omleggen door een gat in de schedel te boren en ze te verlossen van hun herseninhoud....

Elke film eindigt met een cliffhanger van jewelste en doet je verlangen naar meer. Stephen King verwijst zelfs letterlijk naar deze films in zijn vijfde deel van de donkere toren.

Het eerste deel bouwt een bizarre en wereldvreemde sfeer op waarna de sequels de opbouw verderzetten met meer actie-georiënteerd vertier. "The Tall man" gespeeld door Angus Scrimm, is in de horrorwereld een waar icoon geworden die op genrefestivals even groot beschouwd wordt als Jason Voorhees en Freddy Kruger.

Als beoordeling krijgt deel 1 vier vette sterren, deel 2 en 3 drie en een halve ster en deel vier drie sterren. Deel vier krijgt minder sterren aangezien deze het tempo aanzienlijk naar onder schroeft en Reggie Bannister minder screentime heeft.

Er is tot op heden nog geen einde aan de reeks en het vijfde en laaste deel is in de maak, getiteld Phantasm's end.

Het zijn aanraders voor de echte horror en fantasyfan, erg origineel en onderhoudend. Het beste is het om deze back to back te kijken als 1 film. Ook niet horrorfans zullen zeker de films weten waarderen!!

De films zelf heb ik allemaal als uncut bootlegs op tape maar ik zou nu toch wel eens fatsoenlijke releases van de hele reeks op DVD willen zien. Deze films verdienen het om herontdekt te worden... Al mijn vrienden die de bootlegs gezien hebben, zijn instant fans geworden.

Tot nu toe zijn er ongeknipte releases uitgebracht op DVD van deel 1 en 4 door MGM in de US. Deel 2 en 3 zijn in de US nog helemaal niet op DVD verschenen. In de UK is er een boxset uit waarvan deel 2 en 3 zwaar geknipt zijn.

Ik hoop stellig dat hier in Nederland een productiehuis als A-film of Dutch filmworks de rechten van deze coole cultitems aankoopt en uitbrengt in de ongeknipte versies!!! Ze zijn het zeker waard en het zou de eerste fatsoenlijke release van deel 2 en 3 worden...

avatar van zombie
Een keertje gezien op "The Night of Terror" in Amsterdam geloof ik. Ik kan ze maar moeilijk na vertellen, of zelfs uit elkaar houden, die Phantasm films, maar ze zijn zeker onderhoudend. Ik zou maar voorzichtig zijn met het aanraden van deze reeks incubus, want volgens mij is dit niet iedereen's kopje thee

avatar van dutchtuga
Mja. Kleine verbetering op het erg slechte Phantasm III maar alweer komt dit nergens in de buurt van het eerste deel. Deel twee was nog goed te doen, deel drie waardeloos dus en ook dit deel nergens een toevoeging. Wat een gedoe allemaal met die subplotjes en uitleggen en flashbacks. Phantasm was geniaal in het creeren van een geweldige sfeer en nergens een betekenis achter te zoeken. Gewoon een heerlijk mysterieus horrorfilmpje.
Die Michael Baldwin was perfect als jochie in Phantasm maar als volwassene nergens overtuigend.
Coscarelli heeft verschrikkelijk gefaald in zijn vervolgen en eigenlijk had ik dat nooit verwacht. Deel 1 was immers een film die bij mij een horrorklassieker genoemd mag worden.
2* hiervoor.

avatar van bioscoopzaal
In het voorlopig laatste deel van de reeks is Coscarelli het spoor helaas compleet bijster. Blijkbaar had hij niet veel geld om de film te draaien die hij voor ogen had, maar ik vraag me af of het nodig was om ook op het scenario te besparen. Ik kon er in elk geval geen touw aan vastknopen.

Wat ik wel heb gezien: Michael die de hele tijd maar wat van de ene dimensie naar de andere hobbelt, gevolgd door zijn broer, al dan niet in de vorm van een bol (don't ask), en Reggie die zich mag bezighouden met het afschieten van Lurkers. Verder was er ook nog een vrouw met dodelijke bollen in haar borsten, en een aantal scènes opgenomen in Death Valley die net uit Star Wars leken te komen (inclusief de Tusken Raiders en Jawas). *Uche.*

Coscarelli probeert het handeltje nog wat te redden door slim wat verwijderde scènes uit de eerste Phantasm te herbruiken, maar dat maakt het plot er nu niet bepaald gestroomlijnder door. Enkel Angus Scrimm slaagt er nog in zich staande te houden, ook al lijkt ook hij allang niet meer te weten wat hij nu eigenlijk aan het doen is.

Teleurstellend. 2 sterren.

avatar van kungfuzombie
Inderdaad beter dan deel 3, qua sfeer komt hij in de buurt van deel 2. Alleen haalt hij het niveau van die film jammergenoeg niet. Aardige afsluiter maar het had mooier kunnen zijn.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Het blijven warrige dingen, die Phantasm- films. Ook het vierde (en zoals het nu lijkt ook laatste) deel uit de reeks is een aaneenschakeling van verschillende dimensies, gedaanteverwisselingen en flashbacks. Coscarelli lijkt het hele wereldje uit te willen leggen aan het publiek, maar slaagt hier niet in.

Eerlijk is eerlijk; Oblivion is een flinke verbetering in vergelijking met Lord of the Dead, het derde deel. Waar dat deel de hoofdpersonages vooral liet varen en zich bezighield met irritante bijpersonages, daar gaat Oblivion terug naar de kern; de drie vrienden en de Tall Man. Van Jody en Mike valt echter weinig te zeggen, dus opnieuw zijn het Scrimm en Bannister die de show stelen. Ditmaal overigens samen met een gemuteerde politieagent en een vrouw met een bijzonder dodelijk bosje hout voor de deur. Het levert in ieder geval een paar erg vermakelijke scènes op.

Verder is Phantasm 4 gewoon middelmatig. Enerzijds bevat de film een paar bijzondere en sfeervolle plaatjes (die woestijn!), een prima soundtrack en weet zich perfect te onderscheiden tussen de "gemaskerde man met mes slacht geile tieners af" horrorreeksen. Desondanks valt Oblivion tegen door het wel erg warrige script en het feit dat het niet veel meer is dan een simpele herhaling van de vorige vervolgen. Het veelbesproken deel 5 zal er wel niet meer komen. Dus tja, dan is het wachten op de aankondiging van een onvermijdelijke remake.

2,5 sterren.

avatar van mikey
Episode biedt nog steeds veel vertier maar weinig spanning. Daarnaast moet ik helaas constateren dat de lelijke jaren negentig een groter kwaad bleek dan de tall man himself. Geen lust voor het oog zoals delen 1/2.

De hele serie is inmiddels verkrijgbaar op het label van Mr. Horror Jan Doetze.
Zal vast wel uncut zijn, zijn vorige dvd's kennende.

avatar van Phantasm
Je kon inderdaad merken dat er weinig geld voor deze film beschikbaar was. Het eerste uur was erg saai, het laatste half uur ging nog. De slechtse van de vier.

avatar van DiDa
Ik vond de eerste 3 Phantasm films heel goed (wel afnemend in kwaliteit). Maar kan iemand mij vertellen wat ik met dit deel moet? Ik vond het zo saai en zo onsamenhangend, ik kon er geen touw aan vastknopen. Sorry, maar 1,5 ster

avatar van Friday the 13 th
Het mysterieuze is duidelijk weg.

Wat een ontzettend saaie rit. Personages uit deel 3 worden gewoon volledig weggelaten, de moorden zijn erg zeldzaam in dit deel, het is wat heen en weer gehobbel tussen dimensies, weer zit dat broer hier om de 5 minuten op te duiken....tjonge tjonge wat moet ik hier mee?

De leuke scènes, zoals die met de tieten, zijn erg schaars. De gore is compleet afwezig en die dwergen zijn lachwekkend. Worden na 3 seconden al afgeknald, hebben nog nooit iemand vermoord, waarom dan schrik hebben?

Ze willen er dan wat verhaal aan breiën hoe het zogezegd allemaal begon, maar uiteindelijk is het scenario zo leeg als het glas van een alcoholieker dat je er nu nog steeds geen barst van snapt.

Een erg inhoudloze film die geen enkele kant op gaat.

avatar van rep_robert
Deel vier pakt het qua verhaallijn anders aan en verweeft het verleden met het heden en zorgt wat dat betreft voor een andere soort feeling dan de andere twee vervolgen. Het desolate gevoel komt goed terug in de film en dat maakt de film ook makkelijk kijkbaar.

De nadruk op de horror is helaas wat verminderd en het wordt allemaal veel te uitleggerig, het mysterieuze van vooral het eerste deel is verdwenen en dat is toch ietwat jammer.

Echt slecht vind ik de film gelukkig niet en na vier Phantasm films kan ik ook zeggen dat ik het niet geweldig vond, maar nergens ook barslecht. Wat dat betreft heeft Coscarelli toch een redelijke filmreeks neergezet.

avatar van Betamax
Na de eerste drie delen viel deze me wel wat tegen.
rommelig verhaal.
Er gebeuren regelmatig dingen die geen funktie in het verhaal lijken te hebben bijvoorbeeld al de palen in de woestijn Maar als je de eerste 3 delen hebt gezien moet je natuurlijk deze ook zien.

Geen irritant jongetje meer, wel een serieuzere toon, wat dat betreft ligt het weer dichter bij het eerste deel. Toch zit er nu veel te veel uitleg in, die dan steeds weer nog meer vragen oproept. Verder zien we Scrimm ook te veel en lijkt Coscarelli het ook niet helemaal meer te weten hoe het verhaal nog verder uit te persen. Het uitgangspunt blijft leuk, evenals Bannister, en horrorsequels kunnen er nooit genoeg zijn, maar erg overtuigend is het al lang niet meer.

avatar van RuudC
The sequel with balls

Daar had ik me eerlijk gezegd wat anders bij voorgesteld, maar Coscarelli heeft inderdaad wel de ballen om met een poepserieus vervolg aan te komen. Het eerste half uur had ik werkelijk geen flauw idee wat ik met dit vierde deel moest. Het is niet meer dan een aaneenschakeling van onsamenhangende fragmenten. Er zitten verhaallijnen tussen die eerder hinten dan echt iets duidelijk maken. De personen hangen eerder lamlendig in de woestijn rond dan dat ze achterna worden gezeten door zilveren ballen, zombies en demonen. Zodoende valt er ook maar weinig te lachen. De sfeer is weer een stuk grimmiger geworden en in dat opzicht doet het voorzichtig denken aan het sterke eerste deel. Ik deel in elk geval in de teleurstelling.

avatar van Grindhouse62
De jongere horrorliefhebbers onder ons zouden zich eens moeten wagen aan originele slashers uit de tijdperken jaren 70-80 en 90. Dan zouden ze zich achter de oren krabben met al die remakes. Ik wil niet alle remakes af kraken, maar algemeen ga ik voor de originele. Dit is de 4e van een 5 delige filmreeks met steeds de 3 zelfde acteurs in de hoofdrollen. Alle films vind ik ijzersterk verteld en verfilmd. De eerste 3 delen zijn cult. Het laatste deel Phantasm Ravager uit 2016 is nog niet ingevoerd in Moviemeter.