Phantasm III: Lord of the Dead (1994)

Horror / Mystery

geregisseerd door Don Coscarelli
met Reggie Bannister, A. Michael Baldwin en Angus Scrimm

De Tall Man is nog steeds niet verslagen en Reggie en Mike zullen hun zoektocht voorlopig nog niet kunnen staken. De twee volgen het pad van vernieling dat de Tall Man achterlaat en moeten meer dan ooit op hun hoede zijn voor de mysterieuze zilveren bollen die het luchtruim teisteren. Gelukkig krijgen Mike en Reggie hulp van gelijkgezinden ...

Evenals deel 2 is dit een leuke horrorfilm zonder echt eng te zijn. Er is humor aanwezig en de bad guy wordt goed vertolkt, verder ben je ook deze film ongetwijfeld na een week weer vergeten maar gedurende anderhalf uur prima vermaak.

De eerste film die ik gezien had in deze serie was deel 2 die onopvallend in het horrorhoekje verbannen lag. Deel 2 was al erg onderhoudend en lijkt zoals eerder vermeld erg op de sfeer van Evil Dead 2. Niet voor niets zie je de naam van de regisseur van de Evil Dead trilogy (Sam Raimi) vermeld staan op een zak met assen in deel 2. Reggie Bannister, de protagonist van de reeks, is ook erg overtuigend als een one-liner spruiende anti-held in het kielzog van Bruce Campbell die het leger van "The Tall Man" lustig vernietigd met home made wapens en boomsticks!!

Deze reeks is het best te omschrijven als een bijna epische hororreeks waarin enkele protagonisten proberen "the tall man" te stoppen. "The tall man" is een soort caretaker uit een andere dimensie die volledige steden transformeert in een leger van doden, dwergen (lijken op jawas) en waarin de hersenen van mensen worden gecapsuleerd in ijzeren bollen die erg gruwelijk mensen kunnen omleggen door een gat in de schedel te boren en ze te verlossen van hun herseninhoud....

Elke film eindigt met een cliffhanger van jewelste en doet je verlangen naar meer. Stephen King verwijst zelfs letterlijk naar deze films in zijn vijfde deel van de donkere toren.

Het eerste deel bouwt een bizarre en wereldvreemde sfeer op waarna de sequels de opbouw verderzetten met meer actie-georiënteerd vertier. "The Tall man" gespeeld door Angus Scrimm, is in de horrorwereld een waar icoon geworden die op genrefestivals even groot beschouwd wordt als Jason Voorhees en Freddy Kruger.

Als beoordeling krijgt deel 1 vier vette sterren, deel 2 en 3 drie en een halve ster en deel vier drie sterren. Deel vier krijgt minder sterren aangezien deze het tempo aanzienlijk naar onder schroeft en Reggie Bannister minder screentime heeft.

Er is tot op heden nog geen einde aan de reeks en het vijfde en laaste deel is in de maak, getiteld Phantasm's end.

Het zijn aanraders voor de echte horror en fantasyfan, erg origineel en onderhoudend. Het beste is het om deze back to back te kijken als 1 film. Ook niet horrorfans zullen zeker de films weten waarderen!!

De films zelf heb ik allemaal als uncut bootlegs op tape maar ik zou nu toch wel eens fatsoenlijke releases van de hele reeks op DVD willen zien. Deze films verdienen het om herontdekt te worden... Al mijn vrienden die de bootlegs gezien hebben, zijn instant fans geworden.

Tot nu toe zijn er ongeknipte releases uitgebracht op DVD van deel 1 en 4 door MGM in de US. Deel 2 en 3 zijn in de US nog helemaal niet op DVD verschenen. In de UK is er een boxset uit waarvan deel 2 en 3 zwaar geknipt zijn.

Ik hoop stellig dat hier in Nederland een productiehuis als A-film of Dutch filmworks de rechten van deze coole cultitems aankoopt en uitbrengt in de ongeknipte versies!!! Ze zijn het zeker waard en het zou de eerste fatsoenlijke release van deel 2 en 3 worden...

avatar van martijn77
goede herinneringen aan een film die ik compleet dronken heb gezien tijdens een horrorweekendje in de plaatselijke bioscoop. Ik kan me vaag herinneren dat er veel zwevende ballen in beeld waren waarop steevast werd geconstateerd; "Het is een bal!" Voor de liefhebbers van Bert en Ernie (en Grover!) moet dit hilarisch zijn geweest. Voor de liefhebbers van deze film daarentegen vast niet.

Deze film krijgt van mij 2 ballen.

grappig wederom.

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Het derde deel alweer in de erg vermakelijke 'Phantasm'-reeks: stuk voor stuk horror-cult van de bovenste plank!
Waar deel twee af en toe stil kwam te liggen, blijft in 'Lord of the Dead' de vaart er in. Meer rondvliegende ballen, meer zombies en andere monsters, meer humor én meer screentijd voor The Tall Man (een fantastische rol van Scrimm) komt de film allemaal ten goede. Weer is het geen meesterwerk, kwalitatief gezien, maar zeker een verbetering ten opzichte van het tweede deel en een uiterst vermakelijke gore-film.
De hele 'Phantasm'-reeks is een aanrader voor elke zichzelf respecterende horrorfan (en ook voor de overige mensen trouwens)!

4* voor 'Phantasm III: Lord of the Dead' (1994)

avatar van dutchtuga
Fangs schreef:

Juist dit o.a. brengt de film ten onder. Less is more zou ik zeggen. Het Phantasm mysterie wordt hier echt helemaal verkracht. Coscarelli zou beter moeten weten en meer respect moeten tonen voor het origineel en de fans ervan. Dat ie het wat anders wil aanpakken ok maar om hier een soort tv horrorkomedie van te maken ging mij echt te ver. Subtiliteit was nergens te vinden.
Wat een vreselijk vervolg zeg en wat een contrast met het sublieme eerste deel. Coscarelli leek me een gigantisch talent na het zien van Phantasm maar begin nu mn twijfels te krijgen. Heb deel 4 nog te gaan en ik weet dat Bubba Ho-Tep ook een pareltje zou moeten zijn dus ik heb nog hoop.
Maar wat een slechte film dit. Vreselijk irritante personages. Rocky en die drie rovers waren echt een dieptepunt. En dan dat muziekje bij de 'komische' situaties .
De hele plotlijn van Jody die communiceert middels zo'n Sphere met zn broertje . . Zo laag....
Ik dacht dat Coscarelli na het succes van Phantasm wel wat geld had opgestreken maar visueel is dat nergens te merken. Dit is zo ongelooflijk pover. Hoe is het mogelijk dat zo'n goedkoop project als het eerste deel er echt gewoon veel beter uitziet en veel meer sfeer uitstraalt.
Als puur de aanwezigheid van The Tall man en Reggie het hoogtepunt van Phantasm III is weet je al hoe laat het is.
Hopelijk is het vierde deel heel wat beter.

zou deze graag willen zien maar kan hem nergens vinden even als deel 4 wie weet waar deze teverkrijgen zijn

avatar van bioscoopzaal
Erg middelmatig derde deel, zonder veel goeie nieuwe ideeën, maar met een aantal verschikkelijke missers. Niet in het minst dat schietgrage joch en die "stoere" soldatengriet. Echt niet om aan te zien!

Reggie Bannister acteert daarentegen een stuk soepeler dan in de vorige delen, en omdat Mike (opnieuw gespeeld door A. Michael Baldwin) zowat de halve speelduur uit beeld is, wordt hij de echte protagonist van het verhaal.

Ook deel drie begint daar waar zijn voorganger stopte, en is voor Coscarelli meteen een goede smoes om komaf te maken met het personage van Liz. Blijkbaar besefte hij zelf ook al dat die verhaallijn eigenlijk nergens naartoe ging.

Voor de rest ziet Phantasm III erg helaas een stuk slechter uit dan zijn voorgangers. De makeup en gore-effecten zijn nog wel aardig, maar het camerawerk is nogal kleurloos en de decors wat knullig. Zeker de scènes met die laserlichten konden eigenlijk niet.

Ondanks de minpunten toch een bekijkbaar deel in een verder erg sympatieke reeks.

2.5 sterren.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Jammer, maar het was te verwachten; Lord of the Dead, het derde deel uit de alleraardigste Phantasm reeks, weet de serie niet op hetzelfde niveau te houden. Je zou denken dat met de terugkeer van zowel Baldwin als Thornbury én het feit dat Coscarelli ditmaal minder last had van Universal, Phantasm III een flinke stap vooruit zou zijn. En hoewel de film op bepaalde momenten best weet te vermaken, het is verre van een stap vooruit.

Met name met het script slaat men geregeld de plank mis. De oorspronkelijke vertolker van Mike keert dan misschien terug, het personage zelf is redelijk snel van het toneel verdwenen. Ook Thornbury heeft een nogal zinloze rol en dus komt het allemaal aan op onze kalende ijsverkoper met paardenstaart Reggie. En dat kon op zich best leuk worden, ware het niet dat Coscarelli de beste man laat kennismaken met een irritant Home Alone- jochie, boeven van Bassie en Adriaan niveau en een keiharde soldaten- chick met een flinke attitude, die met hen mee gaat. Tja.

Daarnaast valt Phantasm III op weinig originaliteit te betrappen, de beste film wandelt doodleuk over alle platgetrapte paden van de eerste twee. De personages gaan op Tall Man zoektocht en af en toe vliegt er een gevaarlijk balletje voorbij. Zelfs het personage van Scrimm is lang niet meer zo leuk nu hij vaker aan bod komt. Het mysterieuze is weg, de verrassing is er af. En dat geldt eigenlijk voor de hele film.

2 sterren.

avatar van DiDa
Komt ook uit op het Mr. Horror label...

avatar van interista2001
wat belachelijk is, is dat living colour eerst deel 1, 2 en 3 uitbrengt op dvd. En daarna (in Juli) een box met deel 1t/m 4. Deel 4 wordt dan NIET los uitgebracht. Leuk als je al de eerste drie delen los aan hebt geschaft

avatar van jeroentjuhhhhh
interista2001 schreef:
Wat ik dus zojuist heb gedaan... .

avatar van interista2001
toch wel los uitgebracht nu sorry living colour

avatar van Phantasm
Deze film is ietsje minder dan deel 2, maar wel genietbaar. Op naar het 4-de deel.

avatar van Drs. DAJA
Wat me vooral opviel bij deze film is hoe veel meer ik het origineel ben gaan waarderen. De film is vermakelijk en dat heeft alles te doen met de simpelweg ijzersterke basiselementen uit het origineel. 'The Tall Man' en de 'Lurkers' zijn geweldige personages en schitterende personificaties van iets tussen leven en dood. De catacomben ademen enorm veel sfeer uit en de zilveren ballen zijn een geweldig en macaber wapen. Bovendien geeft de Phantasm-theme altijd sfeer mee. Deze elementen zitten erin, de spanning die ze bij zich droegen uit het origineel is achter afwezig. De film gaat over de kop (met zombies en al) en wordt niet meer dan slechts vermakelijk.

avatar van Friday the 13 th
De Phantasm-films volgen geen rechte lijn. Het script rommelt langs alle kanten, scènes gaan roekeloos in elkaar over en het plot zit vol gaten. Dit is niet de eerste film waar dit opvalt, maar wel de eerste waarin het stoort.

Daarbij komt nog eens dat de spanning ver te zoeken is. Angus Scrimm was al een jaartje ouder en zijn gezichtsmimiek heeft de engheid van de eerste Phantasm-film verloren. Voeg dan daar nog enkele belachelijke zijspoortjes bij zoals een 10 jaar overleden broer dat iedereen de weg wilt wijzen, een irritant joch en de vele andere komische elementen en je krijgt een flop van een film.

Nu ik moet eerlijk zeggen, echt veel vlees zit er niet aan de Phantasm film. Weeral de flashbacks aan het begin en elke Phantasm film eindigt op identiek dezelfde manier. Weinig vernieuwing, de constante speurtocht naar The Tall Man en hup deel 3 is afgeleverd. Er komt met dit deel al erg veel slijt op de formule.

Het enige leuke was die goedkope Janet Jackson rip-off!

avatar van rep_robert
Heb me ook nog prima vermaakt met dit deel, vooral het road trip achtige gedeelte kon mij prima bekoren en levert toch een aardig sfeertje op. Verder zit er weer wat meer actie in, meer humor en een nog grotere setting en de Tall Man is ook weer heerlijk creepy. Qua script is het allemaal wat minder, teveel flashback geneuzel en gedoe met die Jody dat overbodig was. De tijd viel echter weer prima uit te zitten, deze horror reeks kijkt wel makkelijk weg tot nu toe. Al is het wel weer meer van hetzelfde en daarom geen drie sterren waard. De creativiteit lijkt wel een beetje weg te ebben.

avatar van Betamax
Net als deel 1 & 2 is deze film onderhoudend.
Apart verhaal maar wel aardig om te zien.

Vooral door het irritante jongetje en matige karakters minder. Sowieso is er niets nieuws meer onder de zon en is het met name een kwestie van uitrekken want veel valt er niet meer uit het concept te halen zo blijkt. Gore is aardig, sfeer weer wat minder.

avatar van BlueJudaskiss
Aardige kennismaking met de serie. Door het warrige verhaal niet een film die je superaandachtig hoeft te volgen, maar geinig voor een keer met prima gore.

avatar van RuudC
Dit heeft meer weg van een willekeurige aaneenschakeling van rennen, (vaak) overdreven horror en humoristische stukken. Soms had ik geen idee meer waar ik nu echt naar aan het kijken was. Dit derde deel voelt echt aan als een tussendoortje dat je niet perse hoeft te zien. Waarschijnlijk mis je niks als je het gewoon overslaat. Het moraal van het verhaal is dat de Tall Man gewoon niet dood kan gaan, al hoop ik dat het vierde deel wel gewoon een einde aan het verhaal breidt. Lord Of The Dead heeft zeker wel leuke scenes en overdrijft het allemaal wat meer dan de vorige films, maar het is erg onsamenhangend. Drie sterren voor de vermaakwaarde.

avatar van keimpeS
Deze film is van 1994, maar heeft ook nog veel van de eighties in zich. Wat mij betreft weer een prima sfeer en vervolg. De acteurs & actrices worden soms wel lachwekkend stereotiep neer gezet. De film is wat je er van mag verwachten als je deel 1 & 2 hebt gezien. Op naar deel 4 binnenkort.

avatar van Inland Rabbit
Oja, ik heb hier nooit meer wat over gezegd. Vind het eigenlijk bijna zo sterk als 1, maar wel heel wat leuker. Beetje flauwe horror-komedie, ik hou daar wel van. Foute oneliners, meer actie, meer gore. De ballen zijn ook lekker inventief weer. The Tall Man is gemener, maar minder beangstigend.

Nog steeds een serie die het niet van zijn verhaal moet hebben. Al vind ik dit deel logischer in elkaar zitten dan Phantasm II. Originele hoofdrolspeler weer terug en broer, voelt toch allemaal lekker vertrouwd. Bovendien is Bannister hier echt badass bezig, die sidekick mag ik ook wel. Enkel dat Home Alone achtig jochie was wat minder.

Kortom, ik vond dit heerlijke onzin,

avatar van Grindhouse62
De jongere horrorliefhebbers onder ons zouden zich eens moeten wagen aan originele slashers uit de tijdperken jaren 70-80 en 90. Dan zouden ze zich achter de oren krabben met al die remakes. Ik wil niet alle remakes af kraken, maar algemeen ga ik voor de originele. Dit is de 3e van een 5 delige filmreeks met steeds de 3 zelfde acteurs in de hoofdrollen. Alle films vind ik ijzersterk verteld en verfilmd. De eerste 3 delen zijn cult. Het laatste deel Phantasm Ravager uit 2016 is nog niet ingevoerd in Moviemeter.